Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 519
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå kl.17.07 de alle sky sports + filmkanalene på 70 cm i sandvika

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av island Vis post
    SD eller HD ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av island Vis post
    Her er det offisielle ses kartet pm beam Europa.

http://www.astra2.org/wp-content/upl...tra2efg-pe.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD. Har de enda

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var ihvertfall First Strik satellite meter og Inverto Black Ultra quad LNB bestilt og på vei.

-first_strike_meter-jpg -a98267-jpg

Nå gjenstår det bare å finne nooen som selger Gibertini OP150, og som evt. sender til Bergen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gibertini OP 150 S finner du på prisjakt.no til en grei pris inkl frakt. Hele 138 kroner i frakt betalte jeg og fikk den levert på døra
    Men det er et lite stykke nord for Oslo, så de tar kanskje litt mer til Bergen.
    Jeg bestilte fra projektor.no, men fikk tilsendt fra EET Europarts.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Inverto Black Pro C120 single LNB nå i kveld og ble skikkelig skuffet.
    http://www.inverto.tv/products/produ...1&id=256&cat=8

Mine gamle MTI AP8-TW C120 LNB'er har merkbart bedre performance på ASTRA 2E uk spot beam. Inverto oppgir støytallpå 0.2dB mens MTI oppgir 0.6dB. MTI har trolig jukset minst. I realiteten virker det som MTI'n har lavere støytall enn Inverto Black Pro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1 Vis post
    Jeg har testet Inverto Black Pro C120 single LNB nå i kveld og ble skikkelig skuffet.
    http://www.inverto.tv/products/produ...1&id=256&cat=8

Mine gamle MTI AP8-TW C120 LNB'er har merkbart bedre performance på ASTRA 2E uk spot beam. Inverto oppgir støytallpå 0.2dB mens MTI oppgir 0.6dB. MTI har trolig jukset minst. I realiteten virker det som MTI'n har lavere støytall enn Inverto Black Pro.

Hei,

Det var dårlig nytt, dette var en av LNB jeg hadde tenkt på til 1,8 m Prodelin. Hva var dB nivået vs MTI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men inverto får jo veldig mye skryt på diverse nett forum, spesiellt bra der det er svake signal. Derfor jeg valgte den. Men vi får se da.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg kunne se så var det ca. 0.5 - 1dB dårligere SNR. Men jeg vil gjerne gjøre testen på nytt når det
    ikke er tåke/tett skydekke. Så fort jeg byttet tilbake til MTI så var ASTRA 2E på plass (dog uten margin). Det er fortsatt mulig å få tak i MTI AP8-TW kan det se ut som. Den kan jeg hvertfall anbefale. Har testet Digistar TC-xx C120, Invacom C120 single, Invacom C120 quad og nå Inverto Black Pro C120 single men har alltid byttet tilbake til MTI'n. Inverto C120 single LNB'n kostet ca. 70kr. (kjøpt i UK nettbutikk) og det er kanskje et litt dårlig tegn i seg selv.

Det jeg lurer litt på er om avstanden i C120 bølgeleder spiller en rolle. Dvs. ikke fokal avstand for feed men avstand fra C120 flens til vertikal og horisontal "dipol antenne" inne i LNB'n. Det er mulig å regulere avstanden litt på Fibo slik Fibo flensen er konstruert. Dette får jeg forsøke når det blir blå himmel. Det blir gjerne soner med dårlig signal i en bølgeleder så jeg tror avstanden fra flens til dipol kan være kritisk. Godt mulig at Inverto C120 LNB fungerer godt på en annen type feedhorn/antenne.
    Sist endret av Bobben1; 02-28-2014 kl 01:00

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg kunne se så var det ca. 0.5 - 1dB dårligere SNR. Men jeg vil gjerne gjøre testen på nytt når det
    ikke er tåke/tett skydekke. Så fort jeg byttet tilbake til MTI så var ASTRA 2E på plass (dog uten margin). Det er fortsatt mulig å få tak i MTI AP8-TW kan det se ut som. Den kan jeg hvertfall anbefale. Har testet Digistar TC-xx C120, Invacom C120 single, Invacom C120 quad og nå Inverto Black Pro C120 single men har alltid byttet tilbake til MTI'n. Inverto C120 single LNB'n kostet ca. 70kr. (kjøpt i UK nettbutikk) og det er kanskje et litt dårlig tegn i seg selv.

Det jeg lurer litt på er om avstanden i C120 bølgeleder spiller en rolle. Dvs. ikke fokal avstand for feed men avstand fra C120 flens til vertikal og horisontal "dipol antenne" inne i LNB'n. Det er mulig å regulere avstanden litt på Fibo slik Fibo flensen er konstruert. Dette får jeg forsøke når det blir blå himmel. Det blir gjerne soner med dårlig signal i en bølgeleder så jeg tror avstanden fra flens til dipol kan være kritisk. Godt mulig at Inverto C120 LNB fungerer godt på en annen type feedhorn/antenne.
    Det er en fibo I nabolaget tror det er 90 cm den er urgammel men ser ok ut faktisk , prøvde å se om det var mulig å justere lengde for meg så det ut som at dette var I fast posisjon.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg ikke hadde justerbar C120 flens på min første Fibo 90cm som jeg kjøpte i 1990. Fikk tak i ny feed med C120 flens senere. På de 90cm Fiboene jeg har så er det C120 flens som kan løsnes med en umbrako. Samme feed system benyttes på både 90cm, 1.2m og 55cm. Man kan løsne umbrakoen for å trekke ut flensen litt (eller justere skew). Se bildet under.
    -fibo90_invacom_snf031-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant Faval antenna med disse tall tror du den er bedre Gibertini ?

Dish amplification 10.7GHz: 40.9dBi
    11.7GHz: 41.7dBi
    12.7GHz: 42.4dBi

Nord for Oslo er signalet er i grenseland rundt middagstider når ASTRA 2E er lengst syd. Men så lenge det ikke
    regner ser det ut som signalet holder hele døgnet. Fibo 1.2m har gain på 41.6dBi@10.7GHz mens
    f.eks. Gibertini 125cm har gain på 40.5dBi@10.7GHz. Fibo'en skal derfor i teorien gi ca. 1.1dB mer gain. Det er en ekstremt viktig dB.
    Jeg hadde ikke hatt signal hele døgnet i pent vær hvis antennen min hadde hatt 1.1dB lavere gain.

Gibertini 150cm har gain på 43.3dBi@10.7GHz. Det er 1.7dB mer enn min Fibo 1.2m men neppe nok til å gi stabilt signal i regnvær her (like nord for Oslo). 1.8m antenne er nok å anbefale dersom man ønsker margin for regnvær.
    Det er også rimelig sikkert at hele østlandet er i sidelobe fra ASTRA 2E (og 2F). Derfor kan signalstyrken endre seg mye over relativt korte avstander.

Har forresten bestilt Inverto Black Ultra Pro (C120) LNB og kommer til å teste denne senere. Nå benytter jeg en MTI AP8(C120) nf=0.6dB single LNB som gir bedre SNR enn Invacom som angivelig har lavere støytall. Det viser vel bare at man kan se helt bort fra støytall som oppgis siden det ikke er til å stole på. Om Inverto'n har noe lavere støytall enn MTI LNB så vil det bli litt bedre SNR (hvertfall så lenge det ikke regner). 0.2dB lavere støytall gir minst 1dB bedre SNR i klarvær.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Data'ene for Faval antenna er ganske lik Gibertini. Skiller kun 0.3dB.

I dag og i går har jeg mistet alt fra 2E uk spot beam når jeg har sjekket kl. 11. Også problemer med 2F uk spot beam DVB-S2. Fortsatt samme resultat kl. 12:30. Jeg bruker VIVA på 11.895V( 2A North beam) til å undersøke om været har påvirket signalet. VIVA har normalt sett snr på 13.3dB. Akkurat nå er VIVA på 12.7dB så det er mulig det er litt ekstra demping demping pga. tett tåkeyr. Ser samme degradering på Sky News UK og Sky News Arabia.

Legger merke til at både ASTRA 2E og 2F ser ut til å være på sitt nordøstligste punkt rundt kl. 12. Mener 2E og 2F ikke var slik "koordinert" tidligere. Når satelliten er lengst nordøst skal normalt sett footprint bevege seg noe bort fra Skandinavia. Siden vi er i sidelobe området så er det nok veldig tilfeldig hva som skjer med signalstyrken.
    http://www.satellite-calculations.co...62/39285/38778

Det er ikke mye tvil om at 1.2m er for liten til å gi stabilt signal fra UK spotbeam (både 2E og 2F) selv om det fungerer veldig bra på kveldene. For å gi marginer som er i nærheten av Canal Digital/Viasat med 60cm så må det sannsynligvis benyttes 2.4m.

Newcomer sat99 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Bergen
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag og i går har jeg mistet alt fra 2E uk spot beam når jeg har sjekket kl. 11.
    Rundt kl 11 er der 'sol-problemer' i ca 10mn i disse dager. Bortsett fra det, I Bergen er alt på 2E kraftigst midt på dagen (& svakere om kvelden 19-24). Vestlandet i slutten av hovedlobe, Østlandet i første sidelobe, nullsone på skrå midt imellom?

Over en uke nå med 2E UK (SD) 24\24 uten bortfall på 90cm'en > tok ned et tre (som ikke påvirket 1N) og finjusterte lnb & antenne = 10% bedre signal.

Edit: kveldsmottak (SD) level\quality ca 45\55, dvs stabilt bilde. 'cutout' er rundt 35\45.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -img_0385-jpg  -img_0388-jpg 
    Sist endret av sat99; 03-02-2014 kl 23:43

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort et nytt forsøk med en annen Inverto Black Pro C120 single. Får fortsatt dårligere SNR enn MTI AP8 TW. Har forsøkt å justere etter alle kunstens regler uten at Inverto Black Pro matcher MTI på SNR.

BBC 2 SD :MTI SNR=8dB, Inverto Black Pro SNR= 7.4dB (ASTRA 2E uk spotbeam)
    BBC1 Wales HD : MTI SNR=9dB, Inverto Black Pro SNR= 8dB ( ASTRA 2F uk spotbeam)
    BBC1 NE&C : MTI SNR=7.9dB, Inverto Black Pro SNR=7.2dB (ASTRA 2E uk spotbeam)
    Sky News UK : MTI SNR=11.4dB, Inverto Black Pro SNR=10.2dB

MTI LNB'n ser ut til å ha noe minde indre diameter enn Inverto. Dipolene er også plassert i motsatt rekkefølge(horisontal først og vertikal lenst borte fra feed). I tillegg er det noe lengre bølgeleder inn
    til første dipol. Men det behøver ikke ha noe å si for SNR.
    Sist endret av Bobben1; 03-03-2014 kl 22:36

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Gibertini 150 på vei. 2 uker leveringtid på dette, da det er ingen som har på lager iflg nettsidene. Blir spennende å se hvordan dette blir tilslutt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ferale.
    Med 150cm må det gå bra. Nå som det har vært bra vær har jeg ikke mistet noen BBC HD kanaler. De svakeste kanalene på 28,2 er ITV1 HD og 5 USA kanalene, men de har heller ikke falt ut på min 85cm.
    Har forresten den LNB'en som du bestilte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ferale Vis post
    Da var Gibertini 150 på vei. 2 uker leveringtid på dette, da det er ingen som har på lager iflg nettsidene. Blir spennende å se hvordan dette blir tilslutt.
    Har du bestillt med polar mount også?
    Jeg fikk min Gibertini OP 150 S levert forrige uke, og ble en smule overrasket over at alt som var i pakken var skåla og 4 stag. Skruer, lnbholder og deler for å montere skåla til ett veggfeste fulgte ikke med. Skåla MÅ bestilles med polar mount kit og det var det ingen informasjon om på produktsiden eller på Gibertini sin side. Eneste plassen jeg fant det, var på importøren (EET Europarts) sin side.
    Smått latterlig at det ikke er en pakke, da det vel er få som gidder å lage til egne fester for å få feste skåla til veggfestet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg Vis post
    Har du bestillt med polar mount også?
    Jeg fikk min Gibertini OP 150 S levert forrige uke, og ble en smule overrasket over at alt som var i pakken var skåla og 4 stag. Skruer, lnbholder og deler for å montere skåla til ett veggfeste fulgte ikke med. Skåla MÅ bestilles med polar mount kit og det var det ingen informasjon om på produktsiden eller på Gibertini sin side. Eneste plassen jeg fant det, var på importøren (EET Europarts) sin side.
    Smått latterlig at det ikke er en pakke, da det vel er få som gidder å lage til egne fester for å få feste skåla til veggfestet...
    Hei Saarg.
    Hva koster Gibertini 150 med kit + frakt?

Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stor forskjell på antenner?
    By tols1 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2009, 19:58
  2. Antenner Rikstv
    By gamlestøl in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-13-2009, 14:01
  3. Noen med peil på antenner her?
    By Oddjob in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-2007, 00:46
  4. Serenity har premiere i Norge nå på fredag!
    By [wcip]Angel in forum Filmomtaler
    Svar: 103
    Siste melding: 08-29-2006, 01:16
  5. Sjekk Norge Rundt på NRK fredag 20/5 kl. 19:30!
    By Rolf Hult in forum Generell chitchat
    Svar: 46
    Siste melding: 05-21-2005, 18:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •