Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 26 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 519
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

[QUOTE=Hiach]
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg har også hatt noe bedre signal på kvelden siden Søndag kveld.
    Jeg har tunet litt på innstillingene, men det ser ut til at små endringer i banen til 2F har flyttet footprint litt øst.

Her er ekstrapolert kart som illustrerer hvor bratt signalet faller:
    UK Spot - Extrapolated - Google Maps

Inverto Black Ultra Quad bør være et godt alternativ.
    Nå har jeg hatt Channel 4 HD inne uten brudd i ett døgn.Det må være noe som er gjort.Signalstyrken er stabilt på 80-85% og kvaliteten 50-70%.Jeg ser lysere på situasjonen og når det nå bekreftet at BBC ikke flytter før etter 2 kvartal til Astra 2E med stort sett samme footprint som 2F da er jeg beroliget for at det skal bli bra med en større antenne.Jeg har et flatt tak over inngangen som jeg kan sette antennen på med støttefeste i veggen så der kan jeg ihvertffall få opp en antenne på 125-150cm.Antennen blir skyddet for nordavind og vestavind og det hjelper her på Vestlandet.Med den størrelsen håper jeg å ha noe signalstyrke å gå på i regn,snø og blåst.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere, så er det veldig vanskelig å gi en god anbefaling på hvor stor antenne
    som er nødvendig for stabilt mottak av Astra2 E,F & G sør-vest i norge.
    Jeg har lagt inn 3 antennestørrelser per EIRP linje:

For 40dBW, som jeg antar ligger rett øst for Bergen og Stavanger, stemmer dette noenlunde:
    Dersom footprint ligger 100% i ro vil en 1.11m (målt horisontalt) gi SNR rundt 12dB under ideelle forhold.
    Tilsvarende vil en 0.79m gi SNR på 9dB, og 6.5dB er nødvendig for feilfritt bilde.
    Anbefalt størrelse fra vanlige EIRP vs. parabol størrelse tabeller er 1.2m.

Så er problemet at footprint til 2F flytter seg øst/vest så mye at en bør legge på 3dB.
    -> Da får vi 1.8m, 1.57m og 1.11m.
    Uten å vite 100% hvordan 2E og 2G blir kan dette fort bli unødvendig dyrt.
    -> Mottak kan bli noe bedre eller noe værre...

Jeg venter en Gibertini OP100L i kveld, men setter den sansynligvis ikke opp før tidlig neste år.
    Dette er ikke er mer enn 1400 levert, og en god anledning til å teste marginer frem til neste høst da resten av 1N kanalene flyttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Hiach
    Som nevnt tidligere, så er det veldig vanskelig å gi en god anbefaling på hvor stor antenne
    som er nødvendig for stabilt mottak av Astra2 E,F & G sør-vest i norge.
    Jeg har lagt inn 3 antennestørrelser per EIRP linje:

For 40dBW, som jeg antar ligger rett øst for Bergen og Stavanger, stemmer dette noenlunde:
    Dersom footprint ligger 100% i ro vil en 1.11m (målt horisontalt) gi SNR rundt 12dB under ideelle forhold.
    Tilsvarende vil en 0.79m gi SNR på 9dB, og 6.5dB er nødvendig for feilfritt bilde.
    Anbefalt størrelse fra vanlige EIRP vs. parabol størrelse tabeller er 1.2m.

Så er problemet at footprint til 2F flytter seg øst/vest så mye at en bør legge på 3dB.
    -> Da får vi 1.8m, 1.57m og 1.11m.
    Uten å vite 100% hvordan 2E og 2G blir kan dette fort bli unødvendig dyrt.
    -> Mottak kan bli noe bedre eller noe værre...

Jeg venter en Gibertini OP100L i kveld, men setter den sansynligvis ikke opp før tidlig neste år.
    Dette er ikke er mer enn 1400 levert, og en god anledning til å teste marginer frem til neste høst da resten av 1N kanalene flyttes.
    Jeg er spent på de verdiene du kan vise til med ny antenne.Bobben sier at de ser ut til at de har justert 2F litt og akkurat nå har jeg enda bedre resultat enn i går..(Channel 4 HD).Er det noe som tyder på at de fremdeles justerer/flytter "footprintet"?? og hva kan årsaken være at de gjør denne justereringen?
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norske nettbutikker sliter tydligvis med å koble rett produsent til rett parabol... :shock:
    På ordrebekreftelsen min står det: Parabolantenne OP100L, 97x 104 cm.
    Mottatt 1m parabol ligner veldig, men er ikke fra Gibertini:
    Satellite Antenna TM100 | TELE System Electronic Srl

Det er faktisk helt OK hvis den holder lovet spec, som er 0.5dB bedre sammenlignet med OP100L.:-D
    Jeg ser at Bergen TV & Antenneservice selger denne som en Digiality antenne...
    Dette ser faktisk ut som en veldig bra 0.95m parabol (0.95x1.05m)!
    39.8dBi på 10.75GHz og solid oppheng, med lett justering av elevasjon.

Jeg regner med å bytte parabol tidlig i Januar, men er avhengig av lite vind og fornuftig temperatur...
    Forventet worst case fading margin på kvelden er ca 2dB på 10.7G.
    -> Typisk SNR bør ikke falle lavere enn 60-70%, forutsatt normalt lett regn og LNB paraply.
    Så blir det spennende å se hvordan resultatet blir i praksis neste år!

Når det gjelder langsomme signalvariasjoner fra 2F:
    Hvor presist klarer SES Astra å låse absolutt senter av footprint til tracking stasjon?
    Jeg regner med at senter til footprint er regulert ved hjelp av en antenne plassert noenlunde i senter.
    Dermed kanselleres signalvariasjon, som følge av satellittens avvik fra ideell bane, best mulig innenfor footprint.
    Utenfor offiseiellt footprint er situasjonen noe mer variabel, men kunne vært mye værre...

Newcomer Daffy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd 28 grader'n siden F-1 sesongen sluttet i fjor høst. Regnet med at alle B B C kanaler o.l var borte fra denne posisjonen, men det fungerer jo fortsatt.
    Er det opplyst noen dato for når vi mister dette nå?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daffy
    Er det opplyst noen dato for når vi mister dette nå?
    Sommeren 2013 men det forutsetter at ASTRA 2E oppskytning er vellykket. ASTRA 2E skal skytes opp i løpet av Q2/2013.

Årsaken til at du kan se BBC kan være at veldig få transpondere ble flyttet til ASTRA 2F. Her er transpondere som er flyttet til UK beam:
    Transponder 57, 10.964 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (Channel 5 (regions 1-5) 5 USA, 5 USA+1, 5*, 5*+1 and Channel 5 +1)
    Transponder 59, 10.994 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (ITV regions)
    Transponder 61, 11.023 H, 23000, 2/3, DVB-S2/8PSK, (BBC DSAT 8, BBC One HD)
    Transponder 63, 11.053 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (ITV regions and ITV HD)
    Transponder 68, 11.126 V, 22000, 5/6 DVB-S/QPSK, (Channel Four HD and 4 Seven)

Kilde: Untitled Document

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Sommeren 2013 men det forutsetter at ASTRA 2E oppskytning er vellykket. ASTRA 2E skal skytes opp i løpet av Q2/2013.

Årsaken til at du kan se BBC kan være at veldig få transpondere ble flyttet til ASTRA 2F. Her er transpondere som er flyttet til UK beam:
    Transponder 57, 10.964 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (Channel 5 (regions 1-5) 5 USA, 5 USA+1, 5*, 5*+1 and Channel 5 +1)
    Transponder 59, 10.994 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (ITV regions)
    Transponder 61, 11.023 H, 23000, 2/3, DVB-S2/8PSK, (BBC DSAT 8, BBC One HD)
    Transponder 63, 11.053 H, 22000, 5/6, DVB-S/MPEG-2, (ITV regions and ITV HD)
    Transponder 68, 11.126 V, 22000, 5/6 DVB-S/QPSK, (Channel Four HD and 4 Seven)

Kilde: Untitled Document
    Slik det ser ut for meg er det faktisk bare de nye BBC Scotland HD og BBC Wales HD som er på 2F.Jeg har siden jeg monterte Gibertini 125 hatt gode signaler på 2F døgnet rundt.Det er nå halvannen måned siden og signalstyrken/kvaliteten har ikke vært under 85/70%.Meste del av tiden er kvaliteten på 90%.Det ser ut til at 125cm er nok i Stavanger.Dersom 2E som etter sigende skal skytes opp i juni,skal gi samme resultat som 2F,så er jeg trygg på at det verste er over for mitt vedkommende.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne Gibertini 125 klare 28,3 med 1v og 4,9ø samtidig eller må man ha flere antenner?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy BBC overfører sine kanaler fra Astra 1N til Astra 2E natt til torsdag 6/2-14

Kanskje på tide å børste støvet av denne tråden igjen...

Det står å lese på http://www.digitalfernsehen.de/BBC-S....112368.0.html at BBC's kanaler som i dag sendes fra Astra 1N blir overført til Astra 2E i løpet av natten til torsdag 6/2-14. Dette fører til at mottaksforholdene for disse kanalene endres. For de fleste av oss blir kanalene vanskeligere å motta slik det gjorde med de kanalene som ble overført til Astra 2F i fjor.

Når det gjelder kanalene fra ITV og Channel 4 vil disse, iflg. meldingen linket til ovenfor, bli overført til Astra 2E senere.

Jeg regner for min egen del med at jeg mister BBC-kanalene. Jeg bor i Halden og har ei antenne på ca 90 cm. Kanalene på Astra 2F får jeg ikke inn.

Det vil være interessant å høre hvordan mottaket utvikler seg blant AVforums medlemmer. Jeg imøteser mottaksrapporter f.eks. i denne tråden.

Mvh
    Bjørn

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fungerer med 1.2m i Oslo. UK spot beam på ASTRA 2E er noe dårligere enn UK spot beam på ASTRA 2F.
    Har SNR på ca. 8.5dB fra ASTRA 2E UK spot beam. SNR for ASTRA 2F UK spot beam er 1-1.5dB bedre.

Her er SNR for alle transpondere på 28.2E/28.5E med 1.2m Oslo.
    http://www.satellite-calculations.co...120cm_OSLO.txt

Se også live logging av SNR fra et sted like syd for Gøteborg:
    http://www.eta.chalmers.se/~muy/weat...afer_astra.php
    Sist endret av Bobben1; 02-06-2014 kl 16:19

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mistet noen kanaler. Opplevde det samme med Astra 2E, som med 2F, Stort sett ingen endring:
    BBC one HD S80, Q90
    BBC two HD S80 Q90
    BBC Three HD S80 Q90-100
    BBC four HD S80 Q100
    BBC one London S80 Q100
    BBC two England S80 Q100

På Hamar er det nå snø og sludd.
    Humax Freesat tuner, 2m ofsett antenne og 0,2dB LNB

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt freesat-kanalene stabilt et par års tid nå med 85 cm antenne, men får absolutt ingenting av 2E-kanalene her på Voss. Alt fra BBC forsvant i dag og etter det jeg leser andre steder kommer jeg til å miste ITV og de andre i løpet av kvelden. Det hevdes flere steder at signalstyrke skal være like bra i sørvest-Norge på Astra 2E som det var på den gamle satellitten derfor virker det litt underlig at det ikke er tegn til liv på 2E.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen Vis post
    Har hatt freesat-kanalene stabilt et par års tid nå med 85 cm antenne, men får absolutt ingenting av 2E-kanalene her på Voss. Alt fra BBC forsvant i dag og etter det jeg leser andre steder kommer jeg til å miste ITV og de andre i løpet av kvelden. Det hevdes flere steder at signalstyrke skal være like bra i sørvest-Norge på Astra 2E som det var på den gamle satellitten derfor virker det litt underlig at det ikke er tegn til liv på 2E.
    Mine signaler er gode på 2E som 2F. Signalstyrken og kvaliteten ligger på 85 til 100% på begge.På 2F har det vært perfekt siden november.Det skyldes at det kom kraftige klager fra Shetland på signalstyrken.Det ble foreslått at de måtte opp med større antenner, men valgte tydeligvis å øke signalstyrken og dermed også kvaliteten.Alle BBC kanalene er inne på Skyboxen både London og Scotland i HD og SD signalstyrken er like høy, men kvaliteten har gått ned med 8 til10%, men det er fremdeles mellom 85 og 90% på styrke og kvalitet.Det ser ut til at det har gått bra med skifte til 2E.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det med Gibertini 125cm til Astra 2E/F, hvis man bor i Mysen i Østfold?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rapport fra Trondheim, med 180cm parabol, signalnivå er her %tallet som Dreambox viser, kommer signalnivå under 35-37% går bildet i mosaikk og hakking:

Signalnivå på Astra 2E UK er 48-53 prosent , Astra 2F UK har nivå 53-60 prosent.
    Angående det som diverse steder på nettet er identifisert som "Europe Beam" Astra 2E omkring 50-54%, fra Astra 2F absolutt ingen tegn til signal.

Med 110cm parabol kan man på Astra 2F se tendenser til signal ved gode forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen Vis post
    Mine signaler er gode på 2E som 2F. Signalstyrken og kvaliteten ligger på 85 til 100% på begge.På 2F har det vært perfekt siden november.Det skyldes at det kom kraftige klager fra Shetland på signalstyrken.Det ble foreslått at de måtte opp med større antenner, men valgte tydeligvis å øke signalstyrken og dermed også kvaliteten.Alle BBC kanalene er inne på Skyboxen både London og Scotland i HD og SD signalstyrken er like høy, men kvaliteten har gått ned med 8 til10%, men det er fremdeles mellom 85 og 90% på styrke og kvalitet.Det ser ut til at det har gått bra med skifte til 2E.
    Stølen
    Hvor er du? Her i Bergen har jeg også mistet signalene, men det er på en kjip 70 cm (ellerno) antenne, så om det hjelper å oppgradere den til en litt større gjør jeg gjerne det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ebx Vis post
    Hvor er du? Her i Bergen har jeg også mistet signalene, men det er på en kjip 70 cm (ellerno) antenne, så om det hjelper å oppgradere den til en litt større gjør jeg gjerne det.
    Hei,

Hvis vi ser bort ifra Stavanger området som ser ut til å klare seg med 1.2m antenne så må du nok opp I minimum 1.5 m I Bergens området aller helst 1.8m så lenge ikke noen med større antenne rapporterer noe annet.
    Obs, Dette er kun et estimat fra min side.
    Får du ikke inn noen kanaler feks fra pe beam.?

Jeg bor 100 km nord for Bergen og har 1,2m antenne og kl 19:00 så misser jeg bilde på uk spot beam.
    Hvis signal nivået på 2E holder seg stabilt så må jeg ha minimum 1.8 m antenne for 2F så må jeg ha 2.4m.
    Døgn varisjonen på 2F er over 9dB på 2E er den ca 4.5 dB. Best signal om Fm lavest I beste sendetid altså om kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen Vis post
    Stølen
    Hei,

Hvordan gikk det med han som testet 1.5 m antenne? vet du hvor stor forskjellen var I forhold til din signal styrke.

Newcomer sat99 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2014
    Sted
    Bergen
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90cm, Bergen, 2E \ BBC ok mestaparten av dagen\natten, men faller under grensen moen timer om kvelden.
    1N ga meg signal\kvalitet opptil ca 80\90, 2E maks ca 50\60, = for lite å gå på vedr. variasjoner, vær etc.
    I skrivende stund 30\40, dvs bildet (OL åpningen på BBC2) på vei til å gå i oppløsning.

Større parabol blir nok nødvendig, avventer at resten av kanalene blir ferdig med flytting fra 1N og ting stabiliserer seg.
    Men glad over å se at der i det hele tatt er signal. Ser ut som 2E er litt sterkere enn 2F.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ebx Vis post
    Jeg bor i Stavanger og har en 125 cm Gibertini.Hvor stor antenne du trenger i Bergen vet nok Sunco mer om enn meg,
    Stølen

Side 13 av 26 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stor forskjell på antenner?
    By tols1 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2009, 19:58
  2. Antenner Rikstv
    By gamlestøl in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-13-2009, 14:01
  3. Noen med peil på antenner her?
    By Oddjob in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-2007, 00:46
  4. Serenity har premiere i Norge nå på fredag!
    By [wcip]Angel in forum Filmomtaler
    Svar: 103
    Siste melding: 08-29-2006, 01:16
  5. Sjekk Norge Rundt på NRK fredag 20/5 kl. 19:30!
    By Rolf Hult in forum Generell chitchat
    Svar: 46
    Siste melding: 05-21-2005, 18:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •