Fra fredag kan BBC,ITV,C4,C5 ( HD&SD) mottas med små antenner i Norge - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 519
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question

Sitat Opprinnelig postet av sunco
    Tja, andre kvartal neste år så kommer det enda en ny satelitt Astra E hvem vet hva som skjer da du er nok safe frem til denne er operativ.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener? Skal Astra 2E ha betydning for Freesat og Sky fra UK.Er det noe som tyder på at det skal bli enda en flytting?
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener? Skal Astra 2E ha betydning for Freesat og Sky fra UK.Er det noe som tyder på at det skal bli enda en flytting?
    Stølen
    Astra 2E og Astra 2G (og Astra 2F selvfølgelig) skal etterhvert erstatter alle eksisterende satelitter på 28.2E (Astra 2A, Astra 2B og Astra 1N). Dette har nok vært planlagt i mange år og det er ingenting som tyder på at det ikke blir mye flytting av satelitter i 2013 og 2014. Disse endringer vil neppe ha noen konsekvens for SKY eller Freesat seere i UK, men kan ha stor konsekvenser for oss som bor utenfor. Det er nok sannsynnlig at evt norsk mottak av 2E og 2G vil være nokså lik det vi ser for 2F men før alle beamene og satellitter er tatt i bruk er dette spekulasjon.

PJ

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stølen
    Hei,
    Som du sikkert vet så skal alle satelitter på 28,2 Øst byttest ut grunnet alderdom.Astra N skal jo til 19,2 Øst en eller annen gang i 2013. Hva som skjer når Astra 2E er i posisjon er det ingen som vet.
    For å si det sånn det er mange konspirasjons teorier der ute blandt satelitt entusiaster.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jeg har lagt ut en test for plotting av satellitt bevegelse på 28.2E her
    NB ! kun Mozilla Firefox er støttet i øyeblikket.

Det er basert på siste two line elements fra CelesTrak
    Flott bane-plotter!
    Regner med at det er TLE fra natt til 1.12.2012 som ligger inne for 2F.
    (Astra 1N fra natt til i går og Astra 2A fra natt til i dag).

Hver gang det skjer noe interesant med bane parametre uteblir oppdateringene vanligvis i ca en uke.
    Jeg bruker selv Space-Track.org til å hente TLEs.

I dag er Channel five transponderen bedre enn i går - Jeg har fortsatt stabilt bilde, og 11053H ligger på 60% quality.
    Er det mulig at bevegelsen til kantene av UK beamen avtar med tiden?
    -> Kvalitet på tirsdag var mellom 80% og 40% (ikke langt unna 90%).
    Hadde vært supert dersom dette endret seg til mellom 70% og 60%.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut en test for plotting av satellitt bevegelse på 28.2E her
    NB ! kun Mozilla Firefox er støttet i øyeblikket.

Det er basert på siste two line elements fra CelesTrak

Det er mulig å få fram en del info ved å holde musen over punktene i grafen. Tidene som vises i selve grafen er lokal tidssone PC er konfigurert med. Ved "mouseover" vises også UTC/GMT tid + satellitt posisjon osv. Grafene oppdateres hvert 10 minutt (krever refresh eller CTRL+F5).
    Flott graf - bra jobba! Kan melde at det fungere med iPad/safari :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hiach
    I dag er Channel five transponderen bedre enn i går - Jeg har fortsatt stabilt bilde, og 11053H ligger på 60% quality.
    Har litt bedre signal på Channel 5-transponderen i kveld. Kan være tilfeldig; måtte justere litt på LNB-skew pga forstyrrelse på 1N Horisontal. Gir svakere signal på 2A, men er kanskje bedre på 2F. Det som forsvinner først, og som er helt ute nå hos meg, er ITV1HD (Granada region). C5 er rimelig stabilt med litt bitfeil på bildet. C4HD og 4seven er stabile uten bitfeil på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke rørt parabolen denne uken.
    (skal prøve å fintune skew og elevasjon i morgen)
    Signal klokken 20:00 var:
    10964H: 80% / 60%
    10994H: 80% / 60%
    11023H: 85% / 60%
    11053H: 80% / 60%
    11127V: 85% / 70%

Dette er vesentlig bedre enn på tirsdag. 8)
    Astra 2F har også justert banen denne uken og dette kan være noe av forklaringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode resultater! Interessant at 11023H har bedret seg. Bruker du fortsatt dempeledd?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen 04.12:
    Dette var status 20:45 i kveld: (Strength / Quality):
    10964H: 80% / 40%
    10994H: 80% / 40%
    11023H: 0% / 0%
    11053H: 80% / 50%
    11127V: 80% / 60%
    Her er status 20:45 i kveld (Strength / Quality):
    10964H: 80% / 50%
    10994H: 80% / 50%
    11023H: 85% / 50%
    11127V: 85% / 60%
    Channel five har perfekt bilde og lyd (ser bort fra lav bitrate),
    mens bildet på BBC One HD bryter opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jwkay
    Bruker du fortsatt dempeledd?
    Jeg har fortsatt 13dB dempeledd.
    -> ellers er strength i metning på 100%, og SNR er i alle fall ikke bedre.
    Jeg kan også tenke meg å koble forbi DiSEqC switchen i morgen.

Uansett så angrer jeg ikke på bestilling av 1m Gibertini antenne.
    -> Og bedre fading margin kommer selvsagt bra med. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fortsatt 13dB dempeledd.
    -> ellers er strength i metning på 100%, og SNR er i alle fall ikke bedre.
    Jeg kan også tenke meg å koble forbi DiSEqC switchen i morgen.

Uansett så angrer jeg ikke på bestilling av 1m Gibertini antenne.
    -> Og bedre fading margin kommer selvsagt bra med. :-D
    Har du mulighet for å avlese AGC, hos meg så ligger den på ca 75 +\- 3% uavhengig av hvilken SNR verdi eller satelitt.
    Er usikker på om denne verdien har noe betydning.

Lykke til med ny antenne.

Vedlegg 98446

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å avlese AGC, hos meg så ligger den på ca 75 +\- 3% uavhengig av hvilken SNR verdi eller satelitt.
    Er usikker på om denne verdien har noe betydning.
    Vedlegg 98446
    Jeg antar at AGC (Automatic Gain Control) er tilsvarende parameter som Strength på en Humax Foxsat HD.
    Den sier noe om hvor mye signalet justeres opp eller ned før detektering i tuner.
    Vedlegg 98449

For Astra 2F varierer strength mellom 80% og 85% i mitt oppsett, med 13dB dempeledd på inngangen til tuner.
    Når jeg fjerner dempeledd øker strength til 100%, uten at SNR blir bedre.
    Astra 1N har strength på 90% for H og 100% for V, men her er SNR 100% med god magin.
    Den eneste måten å oppnå vesentlig bedre SNR er større antenne.
    (når alt annet er fintunet og optimalisert).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bane-plotter!
    Regner med at det er TLE fra natt til 1.12.2012 som ligger inne for 2F.
    (Astra 1N fra natt til i går og Astra 2A fra natt til i dag).

Hver gang det skjer noe interesant med bane parametre uteblir oppdateringene vanligvis i ca en uke.
    Jeg bruker selv Space-Track.org til å hente TLEs.

United States Strategic Command tillatter dessværre ikke at det redistribueres innhold fra Space-Track. Og det gjelder ikke kun selve TLE data'ene. Det er faktisk heller ikke tillatt å distribuere beregninger som er utført med TLE data direkte fra Space-Track (som f.eks. satellitt posisjon, grafer osv.).
    https://www.space-track.org/orbitald...stprocess.html

Det er synd for jeg kunne godt tenkt meg å benytte Space-Track som kilde siden det fjerner noen timers forsinkelse.

Celestrak har ingen slike betingelser. Derfor bruker jeg Celestrak. Det virker som Celestrak får sine data fra Space-Track sine bulk kataloger. Disse oppdateres to ganger i døgnet. Nå fjerner Space-Track bulk katalogene og går over til en bedre løsning. Da blir muligens delayen på Celestrak mindre. Den største delayen ligger uansett i målingen av TLE parameterene. Det benyttes optiske målinger og det krever clear sky. TLE er best egnet til å holde "track" på rom søppel som ikke endrer bane på uforutsigbar vis slik en levende satellitt gjør.

Satellitt lister og TLE baserte kalkulatorer på Online Satellite Calculations bruker alltid nyeste TLE fra Celestrak . Det hentes Celestrak TLE hvert 10 minutt. I grafene så vises det nå hvor gamle TLE data er (f.eks. ASTRA 2F T=0.95 days). Eksakt TLE dato&tid er oppgitt lengre nede på siden for graf for 28.5&28.2E eller kun 28.2E

URL formatet er satellitemotion.php?timer_plot1/timer_plot2/0/catalog_id_1/catalog_id_2/catalog_id_3/........./catalogid_n
    Så det kan skreddersys plotting av ønskede satellitter fra denne satellitt lista

ASTRA 2F data: Track ASTRA 2F at 28.1°E and view detailed satellite position data

ASTRA 2F 170 timers tracking data : ASTRA 2F 28.1°E 170 hour predicted satellite tracking data

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere min signalstyrke og kvalitet på signalet på 10964MHz, sjekket akkurat nå

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er vesentlig bedre enn på tirsdag. 8)
    Astra 2F har også justert banen denne uken og dette kan være noe av forklaringen.
    Jeg tok ikveld en telefon til en kompis her i Stavanger.Han har samme antenne som meg og en Humax HD.Jeg ba han om å prøve ITV1 HD og han hadde et signal på 90% styrke og 75% kvalitet og dermed et flott bilde.Jeg har ikke bilde.Jeg ba han om å lese frekvens o.s.v.Han hadde ITV1 HD på 10832H 22000 5/6.Han var reg. i London N1 9JP. jeg gikk inn å søkte på den frekvensen og fikk samme måleresultatene som han,men da jeg skulle åpne kanal 119 så var det dødt.Under det manuelle søket så jeg at ITV kanalene var inne på 10832.Det store spørsmålet er om det er postadressen som gjør at han har ITV ! HD på den frekvensen???? Går det an å skifte postadresse? Han hadde også sterkt signal på Channel 4 HD.Kan noen som har bedre greie på dette enn meg
    gi meg en vettig forklaring?Hvis det bare er å skifte postkode til London så ser det ut som at det løser seg hvertfall hos meg??? NB! jeg skiftet ikke postkoden under søket.Min postkode er i York.
    Jeg har nå skiftet postkode og inn kom ITV1HD så det suste utrolig!!!
    Stølen

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok ikveld en telefon til en kompis her i Stavanger.Han har samme antenne som meg og en Humax HD.Jeg ba han om å prøve ITV1 HD og han hadde et signal på 90% styrke og 75% kvalitet og dermed et flott bilde.Jeg har ikke bilde.Jeg ba han om å lese frekvens o.s.v.Han hadde ITV1 HD på 10832H 22000 5/6.Han var reg. i London N1 9JP. jeg gikk inn å søkte på den frekvensen og fikk samme måleresultatene som han,men da jeg skulle åpne kanal 119 så var det dødt.Under det manuelle søket så jeg at ITV kanalene var inne på 10832.Det store spørsmålet er om det er postadressen som gjør at han har ITV ! HD på den frekvensen???? Går det an å skifte postadresse? Han hadde også sterkt signal på Channel 4 HD.Kan noen som har bedre greie på dette enn meg
    gi meg en vettig forklaring?Hvis det bare er å skifte postkode til London så ser det ut som at det løser seg hvertfall hos meg??? NB! jeg skiftet ikke postkoden under søket.Min postkode er i York.
    Stølen
    Det er kun en ITV1 HD kanal som er på ASTRA 2F og det er den på 10993H. De 3 andre er på ASTRA 1N. Hvis du ikke får inn ITV 1 HD så kan det virke som det er 10993H du mottar. ITV kanalene er vel regionalisert. BBCs regioner finner man lengre ute i kanallista til Sky men ITV regionene er kanskje ikke valgbare ? Channel5 og Channel4 er også regionalisert men det er trolig kun reklamen som er forskjellig.

Channel5 HD (kun på Sky) er ikke flyttet til ASTRA 2F men det har Channel 4 HD. Channel 4 HD finnes det kun en versjon av.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Det er kun en ITV1 HD kanal som er på ASTRA 2F og det er den på 10993H. De 3 andre er på ASTRA 1N. Hvis du ikke får inn ITV 1 HD så kan det virke som det er 10993H du mottar. ITV kanalene er vel regionalisert. BBCs regioner finner man lengre ute i kanallista til Sky men ITV regionene er kanskje ikke valgbare ? Channel5 og Channel4 er også regionalisert men det er trolig kun reklamen som er forskjellig.

Channel5 HD (kun på Sky) er ikke flyttet til ASTRA 2F men det har Channel 4 HD. Channel 4 HD finnes det kun en versjon av.
    Det du sier er at ved å skifte postkode så kom jeg tilbake til 1N.Hvor lenge skal 1N fungere på 28,2E? Jeg har forsøkt å få bekreftet at Sky har flyttet til 2F og skal da benytte Pan European beam, men har hittil ikke fått noe avklaring.Det er visst ikke meningen at det skal opplyses i det hele tatt.Det blir bare gjort. Ifølge SkyNow skulle flyttingen vært gjort natten til sist onsdag men ingen bekreftelse er kommet.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg har nå sjekket Channel4 HD på Sky og den er ikke inne akkurat som på Freesat boxen.Så det ser ut til at Sky ikke benytter 2F enda.Takk for avklaringen og det ser ut til å være mye usikkerhet fremdeles i denne følgetongen.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå sjekket Channel4 HD på Sky og den er ikke inne akkurat som på Freesat boxen.Så det ser ut til at Sky ikke benytter 2F enda.Takk for avklaringen og det ser ut til å være mye usikkerhet fremdeles i denne følgetongen.
    Stølen
    Her er frekvernsene som er flyttet til Astra F, hvis du har andre frekvenser en dette så er du fremdeles på Astra N uavhengig om du har sky eller freesat.Freesat kanaler sendes kun på Uk beam og ikke på PE beam.
    Du får prøve og søke disse kanalene inn manuelt.

Astra 2F at 28.2°E - LyngSat

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Her er frekvernsene som er flyttet til Astra F, hvis du har andre frekvenser en dette så er du fremdeles på Astra N uavhengig om du har sky eller freesat.Freesat kanaler sendes kun på Uk beam og ikke på PE beam.
    Du får prøve og søke disse kanalene inn manuelt.

Astra 2F at 28.2°E - LyngSat
    Nå er det skjedd noe for nå er BBC og de aller fleste ITV kanalene falt ut på Freesat.Dette skjedde nå seint ikveld.
    Stølen

Side 11 av 26 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stor forskjell på antenner?
    By tols1 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2009, 19:58
  2. Antenner Rikstv
    By gamlestøl in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-13-2009, 14:01
  3. Noen med peil på antenner her?
    By Oddjob in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-2007, 00:46
  4. Serenity har premiere i Norge nå på fredag!
    By [wcip]Angel in forum Filmomtaler
    Svar: 103
    Siste melding: 08-29-2006, 01:16
  5. Sjekk Norge Rundt på NRK fredag 20/5 kl. 19:30!
    By Rolf Hult in forum Generell chitchat
    Svar: 46
    Siste melding: 05-21-2005, 18:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •