Viasat vs Canal Digital om litt av hvert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viasat vs Canal Digital om litt av hvert

Er i ferd med å bytte fra CD til Viasat. Årsaken er at jeg har slitt litt med signalkvaliteten og har behov for en ny installasjon (CA var ikke særlig hjelpsom), og jeg trengte dessuten nye dekodere.

Men kunne tenke meg å høre litt om forskjellene på en del punkter. Man har jo 14 dagers angrerett.

1. Merker ved oppkobling av PVR dekoderen fra Viasat at den støyer ganske mye. I tillegg registrerer jeg at den ikke sender nativ oppløsning, men man må velge 720p eller 1080i.
    Hvordan er det å bruke andre dekodere til Viasat (Dreambox, Vantage osv.)? Er dette mer stabilt på den ene platformen framfor den andre?

2. Noen som vet hvem som sender med høyest bitrate?

Annet som er generelt er bedre på den ene platformen framfor den andre?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du velger uoriginal dekoder sammen med Viasat, får du ikke inn Viasats HD-kanaler. Dette gjør det helt uaktuelt for meg å vurdere noe annet enn original boks.
    Min HD PVR fra Viasat er svært stille.
    Jeg har aldri savnet pass through. Jeg opplever billedkvaliteten som svært god uansett kanaloppløsning. Jeg sender uansett signalet gjennom en Onkyo 876 receiver som skalerer alt til 1080p. Dette fungerer svært bra.

Jeg har ab fra både Viasat og CD. Jeg har Pace 855 HD PVR fra Viasat og den forhatte Sagem HD PVR fra CD. Jeg har en Sagem-boks som faktisk fungerer bra. Den henger seg en gang i blandt, men oppfører seg stort sett som den skal. Jeg opplever allikevel PACE 855 fra Viasat som en bedre tuner enn Sagem HD PVR fra CD. Billedkvaliteten er et (ørlite) hakk bedre og stabiliteten er svært god. Det har vel skjedd kun et par ganger på et par år at den har hengt seg. Viasat HD PVR er i det store og hele bedre enn CD HD PVR. Men på et par punkter foretrekker jeg faktisk CD HD PVR.

Først og fremst gjelder dette opptakslista som har blitt meget ryddig og oversiktlig på CD HD PVR. Alle opptak er listet med dato og tid. Og i tillegg er alle serieopptak listet i egne sub-foldere. Og dette gjør oversikten svært god. På Viasat HD PVR er det ingen mappestruktur for serieopptakene. På toppen av det er heller ikke opptakene listet med dato. Dette gjør lista rotete og uoversiktelig i forhold til CDs løsning.

Det andre punktet som er bedre hos Cd er noe så enkelt som en kanalliste... Ved å trykke på "ok" på fjernkontrollen får man fram en oversiktlig transparent kanalliste som en kan bla i og manøvrere seg fram til kanaler med. Hos viasat finnes ingen kanalliste(!!). Man må inn i epg for å kunne gjøre noe tilsvarende. Dette fungerer forsåvidt, men er en langt dårligere løsning synes jeg.

Jeg håper Viasat har forbedret disse punktene i den nye brukerinterfacen de skryter av. Hvis det faktisk bare er nye farger og kosmetiske endringer, blir jeg skuffa..

Uansett så bruker jeg også Viasat HD PVR som hovedtuner da jeg totalt sett er meget godt fornøyd med denne.

Jeg vurderer å oppgradere Sagem HD PVR fra CD med deres nye ADB HD PVR. Den har fått generelt god omtale og nå har den også fått en oppdatering med støtte for dual recording som har vært en stor akilleshel sålangt.

Det er litt råflott å ha ab. fra begge leverandører. Men de to leverandørene har begge noen eksklusive kanaler jeg ikke ønsker å være foruten...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Har fått Viasat opp å gå. Savner allerede det å få opp kanallisten ved å trykke på ok knappen. Dumt at man må gå inn i EPGen.

En annen ting. Volumknappen og mute knappen virker ikke. Hva i huleste er det for noe tull?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Takk for svar.
    Har fått Viasat opp å gå. Savner allerede det å få opp kanallisten ved å trykke på ok knappen. Dumt at man må gå inn i EPGen.

En annen ting. Volumknappen og mute knappen virker ikke. Hva i huleste er det for noe tull?

Gammel fjernkontroll...:-) gjelder for analoge bokser.....tror jeg.
    Du må bruke volum på receiveren din....
    Personlig så er det bare tull å bruke volum på fjernkontroll...lyden skal være konstant fra satelittuneren....da får man alltid best resultat.....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den ene TVen vil TV lyden brukes. Og da er det veldig greit å kunne bruke en fjernkontroll til alt.
    De fungerer jo på alle dekoderene til CD. Det burde det gjøre på Viasat sine også. Kan ikke regne med at man alltid har separat lydanlegg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den ene TVen vil TV lyden brukes. Og da er det veldig greit å kunne bruke en fjernkontroll til alt.
    De fungerer jo på alle dekoderene til CD. Det burde det gjøre på Viasat sine også. Kan ikke regne med at man alltid har separat lydanlegg.
    Det fungerer på CD dekodere som ikke er satt opp i "hjemmekino" modus. Er det satt opp "hjemmekino" modus så kan man ikke regulere volum for kanaler som sender Dolby Digital.

Det er praktisk å justere lydvolum i dekoder men det gir dårligere lydkvalitet (mindre dynamikk, mer støy/sus dersom volum justeres ned i dekoder og opp på TV). Det er ikke få ganger jeg har hørt folk klage på lyden pga. at den er justert ned mye på dekoder og opp til maks på TV'n ;-)

Det er eksakt samme sak med separat lydanlegg. Mange vil også der justere ned lyden med dekoderens fjernkontroll og få seg en skikkelig overraskelse med høyt lydnivå når det zappes til en kanal som sender Dolby Digital.

Det aller beste er en multifjernkontroll (f.eks. billig logitech) til et par hundrelapper der man selv kan definere om dekoder,tv eller avreceiver skal styres vha. volum knappene skal styre.

Har du dobbeltsjekket at Viasat boksen din ikke er satt til å sende ut Dolby Digital ? Hvis den er det så bør du forsøke å endre dette slik at den alltid sender ut stereo/PCM siden det i det minste gjør det teknisk mulig å justere volum i dekoder.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken er at jeg har slitt litt med signalkvaliteten og har behov for en ny installasjon (CA var ikke særlig hjelpsom), og jeg trengte dessuten nye dekodere.

orso, du skriver at du sliter med signalkvaliteten på CD.
    Det er vel ikke en LNB som trenger å byttes ut da? De står jo utsatt for sol, vind, regn osv og har ikke uendelig levetid.

Har nemlig det samme problemet på "hytta" og CD sendte meg umiddelbart et nytt LNB, men har ikke fått montert det ennå. Så signalene kommer og går.

Det er jo svært liten forskjell i retningen på CD og Viasat satellittene - 2 grader?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LNB ble byttet ut og justerte hode noe, men slet med noen kanaler ved dårlig vær. Først og fremst på den ene dekoderen.

Synes det er litt merkelig at man ikke kan justere volumet til dekoderne til Viasat. Kan nesten ikke regne med at f.eks eldre folk skal kjøpe seg en multifjernkontroll. Men selvsagt må man unngå å sette volumet til TVen på fult. Den skal stå på et fast punkt.

Står på PCM her.

Noen som forøvrig har sjekket litt hva som fungerer best angående HD oppløsning? Det kommer vel litt ann på hvor bra skjermen oppkalerer og hvilke kanaler man ser mest på. Har en litt eldre Panasonic plasma med 768p oppløsning og en ny med full HD. På den nyeste kan jeg eventuelt la surround prosessoren oppskalere til 1080p.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

LNB ble byttet ut og justerte hode noe, men slet med noen kanaler ved dårlig vær. Først og fremst på den ene dekoderen.

Synes det er litt merkelig at man ikke kan justere volumet til dekoderne til Viasat. Kan nesten ikke regne med at f.eks eldre folk skal kjøpe seg en multifjernkontroll. Men selvsagt må man unngå å sette volumet til TVen på fult. Den skal stå på et fast punkt.

Står på PCM her.

Noen som forøvrig har sjekket litt hva som fungerer best angående HD oppløsning? Det kommer vel litt ann på hvor bra skjermen oppkalerer og hvilke kanaler man ser mest på. Har en litt eldre Panasonic plasma med 768p oppløsning og en ny med full HD. På den nyeste kan jeg eventuelt la surround prosessoren oppskalere til 1080p.
    Det skal utrolig lite til for at man får problemer med å få inn alle kanaler....jeg har hatt en proff installatør hos meg, og han måtte komme to ganger før det ble perfekt på både CD og Viasat....nå har jeg to tunere til hver og det er INGEN problemer....og finjustering er tingen...:-) en halv omdreining på en skrue gjorde susen...:-)))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker høyfrekvent lyd fra adapteret til PVR dekoderen til Viasat. Andre som opplever dette?
    Det er plagsomt når man hører det i sofaen når TVen er avslått.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker høyfrekvent lyd fra adapteret til PVR dekoderen til Viasat. Andre som opplever dette?
    Det er plagsomt når man hører det i sofaen når TVen er avslått.
    Nei, mitt er absolutt totalt musestille. Og ja, jeg har god hørsel.. :-) Be om et nytt fra Viasat.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Står på PCM her.

Viasat sin fjernkontroll kan programers til å styre volumet på tyven

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    en halv omdreining på en skrue gjorde susen...:-)))
    Hvilken skrue?

LNB er festet med prefabrikert holder til parabolens arm.
    Parabolen er festet til huset med medfølgende veggfeste med muttere.
    Man skal da slakke på mutterne for å finjustere vertikal/horisontal for så å stramme til når alt er justert så godt man kan.

Jeg finner inge skrue................. haha

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvilken skrue?

LNB er festet med prefabrikert holder til parabolens arm.
    Parabolen er festet til huset med medfølgende veggfeste med muttere.
    Man skal da slakke på mutterne for å finjustere vertikal/horisontal for så å stramme til når alt er justert så godt man kan.

Jeg finner inge skrue................. haha
    Den skruen er løs...fra mitt hode....bare siterer parabolmannen min da han var hos meg sist,ca 1 år siden og fikk alt til å funke 100 %.....med et nytt Sat CR hode for Viasat, og et hode med 4 utganger fra CD, DISEQ er plukket bort....:-)
    PS: det kan jo være mutteren(ikke mora mi) han snakket om....:-)))))

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Den skruen er løs...fra mitt hode....
    A classic oneliner

festlig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viasat fjernkontroll

"Viasat sin fjernkontroll kan programers til å styre volumet på tyven"

Sånn fjernkontroll vil jeg også ha! Skru volumet på fullt, slik at vi hører tyven hele tiden!

Moro med litt skriveleifer innimellom!

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ser hva som lyser på den svart fjernkontrollen til viasat når du prøver å justere lyden skjønner du kanskje at det ikke skjer noe før du har programmert den. dog noen samsung og crt tv'r jeg har kommet over som fungererer uten programmering. du finner dette i bruksanvisningen og det kan være en lang og kjedelig prosess.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vi prøve oss på litt programmering. Det er jo egentlig en enda bedre løsning hvis det fungerer knirkefritt.

Den høyfrekvente støyen fra adapteret kommer og går litt. Skal sjekke litt mer opp i det og eventuelt ta kontakt med kundeservice.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre av dere som har begge deler som kan si noe om forskjell i bildekvaliteten?
    Sitter med et inntrykk at fargegjengivelsen er blassere med Viasat. Brukte CAM og den interne dekoderen i Panasonic VT30 da jeg hadde CD. Den gav meg nativ oppløsning. Kan selvsagt hende min hukommelse er feil eller at det er et resultat av TVen er flyttet, men synes liksom spruten i bilde har forsvunnet. Minner meg litt om hvordan det var med min gamle Sagem HD dekoder. Den sammenlignet jeg direkte mot dekoderen i TVen og da var fargene betydelig mer utvasket.

Prøvde å koble til CD CAMen med Viasat splitteren slik at jeg kunne sammeligne, men fikk ikke inn noen kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Pace 855 HD PVR fra Viasat, og Sagem HD PVR fra CD. Min oppfatning er at Pace 855 har noe bedre bildekvalitet enn Sagem fra CD. Ikke store forskjellen, men nok til at jeg velger Pace og Viasat som hovedtuner/leverandør, og benytter Sagem/CD kun når kanalen jeg skal se på ikke finnes på Viasat.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •