Viasat vs Canal Digital om litt av hvert - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rogo
    Jeg har Pace 855 HD PVR fra Viasat, og Sagem HD PVR fra CD. Min oppfatning er at Pace 855 har noe bedre bildekvalitet enn Sagem fra CD. Ikke store forskjellen, men nok til at jeg velger Pace og Viasat som hovedtuner/leverandør, og benytter Sagem/CD kun når kanalen jeg skal se på ikke finnes på Viasat.
    Ok. Litt vanskelig dette når man ikke kan sammenligne direkte. Men jeg opplever rett og slett bildekvaliteten nå med Viasat som mer kunstig. I mangel på bedre ord. Hvis det er reelt, så må det enten skyldes at den interne dekoderen i Panasonicen er bedre enn Pace PVRen eller selve kvaliteten på sendingen. En kombinasjon kan det jo også være.

Noen som har oversikt over dette med kvaliteten på overføringen mellom de to platformene? Er det noe forskjell her?

Har nå sett en del på TV2 HD og dekoderen er satt til 1080i som da er ideelt for den kanalen. Men synes bilde oppleves mindre naturtro enn før. Muligens litt bede bilde ved å kjøre gjennom prosessoren og oppskalere til 1080p, men bilde oppleves fremdeles som kunstig.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som tidligere nevnt også Pace 855 HD PVR fra Viasat og Sagen HD PVR fra CD. Jeg har tidligere sagt at jeg opplever billedkvaliteten som et lite hakk bedre på Pace-tuneren. Men det er overhodet ikke snakk om mye. Jeg opplever overhodet ikke fargene som blasse på Pace-tuneren. MEN bildet er helt klart litt lysere på denne tuneren. Det synes ikke så godt på min 60" TV. Men på 100" lerret blir det veldig tydelig. Jeg må justere ned brightness noen hakk. Hvis jeg ikke justerer brightness virker bildet helt klart litt utvasket i forhold til Sagem HD PVR som virker veldig korrekt i forhold til brightnessnivået jeg har fra BD. Så hvis det ikke justeres for denne brightnessforskjellen, kan jeg godt skjønne at det lysere bildet kan oppleves som litt "blassere". Jeg er nesten i ferd med å snu når det gjelder min oppfatning av forskjell på billedkvaliteten mellom de to boksene. På 100" lerret føler jeg nå Sagem HD PVR er fullt på høyde med Pace 855. Jeg tror det er på tide å skaffe seg den nye ADB HD PVR fra CD.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrudde faktisk ned lysstyrken et par hakk i går kveld. Fortsatt er jeg av den oppfatning at bildekvaliten virker kunstig i forhold til hva jeg hadde før. Skulle jeg tippe på noen årsaker, så kan det være fordi at Viasat sender i lavere bitrate, har en dårligere video prosessor eller oppskalerer mye SD til HD framfor å sende i ekte HD. Men jeg kan selvsagt ta feil.

Vet du noe om dette Bobben1?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg skrudde faktisk ned lysstyrken et par hakk i går kveld. Fortsatt er jeg av den oppfatning at bildekvaliten virker kunstig i forhold til hva jeg hadde før. Skulle jeg tippe på noen årsaker, så kan det være fordi at Viasat sender i lavere bitrate, har en dårligere video prosessor eller oppskalerer mye SD til HD framfor å sende i ekte HD. Men jeg kan selvsagt ta feil.

Vet du noe om dette Bobben1?
    Hvis bitraten er lik på CD og Viasat så er det nok mest sannsynlig samme stream.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis bitraten er lik på CD og Viasat så er det nok mest sannsynlig samme stream.
    Og bitraten er lik? Kan jeg tolke deg at du mener det ikke skal være noe forskjell på overføringen?

Da må i så fall opplevd forskjell ligge i dekoder eller i gamle god placebo.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bitraten er lik? Kan jeg tolke deg at du mener det ikke skal være noe forskjell på overføringen?

Har ikke sjekket bitraten men det kan jeg enkelt gjøre senere.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Begge streamer(hvis det ikke bare er en som sendes til de som bruker den) har vel sitt utgangspunkt i jordstasjonen i Nittedal.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har målt. Det er eksakt samme bitrate for video og audio på TV2 HD både hos CD og Viasat. Det betyr at det er 100% samme stream.

TV2 leverer antagelig samme signal over hele linja utenom RiksTV (720p).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha.
    Hmmm. Kanskje jeg burde kjøpe meg en Dreambox?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha.
    Hmmm. Kanskje jeg burde kjøpe meg en Dreambox?
    Dreambox sin styrke er vel ikke akkurat billedkvalitet? Jeg har lest mange ganger om folk som er missfornøyd med billedkvaliteten, men som har skaffet seg denne av helt andre grunner..Men det kan jo ha endret seg..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer nå litt på at jeg byttet til Viasat eller at jeg ikke benyttet meg av angreretten. Bildekvaliteten er ikke den samme som da jeg brukte intern dekoder, og jeg klarer ikke å kompensere for dette med innstillinger. Fargene er ikke like sterke og alt er mer utvasket. Får ikke samme sprut i bilde og det blitt grått og kjedelig.

Skal jeg få den gode bildekvaliteten tilbake, må jeg skaffe meg en ikke godkjent dekoder. Da har jeg i grunn bare to viktige kriterier:
    Bildekvalitet og stabilitet. EPG, opptak o.l. betyr ikke så mye.
    Noen som har noen forslag til en dekoder?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må man bruke originalt utstyr?

Kan jeg spør ekspertene på satellitt til råds:

I min andre bolig (kall det sekundærbolig) har jeg fra jeg ble CD kunde slitt med signalene. På huset stod en Viasat skål og da jeg hadde Viasat abonn. med "analog" (gammeldags, ikke HD) tuner så fungerte det utmerket i alle år. Viasat utstyr; parabol, LNB og tuner.

Da vi flyttet primærbolig for ett års tid siden, og siden det der stod CD parabol på huset og CD hadde et fint tilbud, valgte jeg å gå for en "flere rom" løsning hos CD hvor 4.rom da skulle være sekundærboligen. Helt siden da har vi slitt med signalene der (ikke i primærboiligen, der er det topp). Veldig lav signalstyrke og kvalitet, selv om parabolen ble justert h & v til "Thor".

Det ble veldig ille i høst og jeg snakket med CD som var sikre på at det var LNB som hadde sagt takk for seg, og de sendte meg ny Quad selv om jeg bare har behov for ett uttak der.
    Da jeg var oppe ved parabolen i helga og byttet LNB, oppdaget jeg at det jo ikke er en CD skål og arm, men den originale fra Viasat.
    Og signalet ble ikke bedre av å bytte bare LNB.

Jeg har en helt ny, ubrukt CD skål og arm liggende og jeg ser at selve feste til LNB er helt annerledes der enn på Viasat sin og at armen er mere solid (metall, ikke plastik) og det er kanskje forskjellig vinkler på selve feste mellom arm og LNB også?

Må jeg ikke da skifte hele skåla+armen?

En annen ting jeg oppdaget, var at parabolen som står der nå er svært utsatt for vind og at armen ut til LNB (Viasat armen) er i stadig bevegelse, selv ved normal vind. Jeg har en paraply over LNB for å beskytte mot snø. Kan den forsterke bevegelsene - det er jo litt vindfang i den.
    Men husk her at jeg ikke hadde noen problemer med Viasat.
    Det er jo mulig at Viasat skåla og armen er såpass gammel nå at det er gått slark i armen, for alt jeg vet.

I hovedhuset er det en original CD skål og det blåser godt her også, men signalkvaliteten er på 100% og nivå er på 88% (HD tuner)
    I sekundærboligen er det en CD analog tuner og signalstyrken(??? - eller er det kvaliteten- husker ikke, det som vises øverst i menyen på de gamle "analoge" tunerne) er mellom 20 og 30% og bilde faller ut hele tiden.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at parabolantenna er korrekt justert og selvfølgelig også at den sitter godt. Det kan godt være at den gamle Viasat-antenna er moden for utskifting. Jeg har selv en 60cm antenne med sidemating for både CD og Viasat. Denne fungerer ypperlig med paraply.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er viktig at parabolantenna er korrekt justert og selvfølgelig også at den sitter godt. Det kan godt være at den gamle Viasat-antenna er moden for utskifting. Jeg har selv en 60cm antenne med sidemating for både CD og Viasat. Denne fungerer ypperlig med paraply.
    Den skal være korrekt justert* h&v og den ser for tiden slik ut:

men bør kanskje se slik ut:

* ved bruk av "beeper" får jeg pipelyd, men ikke veldig høyfrekvent, uansett hvordan jeg vrir den mot venstre eller høyre eller opp & ned. Jeg mistenker derfor at skåla + armen bør skiftes ut.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg vet hva jeg kan og ikke kan. Parabol overlater jeg til en proff installatør...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg vet hva jeg kan og ikke kan. Parabol overlater jeg til en proff installatør...:-)
    Det er nok det tryggeste :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt hva du vil med dette svaret og/eller om du leste hele innlegget mitt.

Vær obs på at jeg selv monterte parabolen da jeg hadde Viasat abonnement og at det var alldeles utmerket signal & bilde de årene jeg hadde Viasat.
    Problemene oppstod da jeg byttet til CD uten å gjøre noe med skål/arm/LNB.

Satellittene de henter signal fra krever ikke mye justering av skåla og sikten er like bra til begge innstillingene, så det ligger heller ikke der.

Føler jeg har litt begrep om montering av slikt utstyr men er usikker på om det dårlige signalet nå skyldes feil utstyr, "sliten" kabel eller feil tuner - eller en kombinasjon av alle 3.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg vet ikke helt hva du vil med dette svaret og/eller om du leste hele innlegget mitt.

Vær obs på at jeg selv monterte parabolen da jeg hadde Viasat abonnement og at det var alldeles utmerket signal & bilde de årene jeg hadde Viasat.

Satellittene de henter signal fra krever ikke mye justering av skåla og sikten er like bra til begge innstillingene, så det ligger heller ikke der.

Føler jeg har litt begrep om montering av slikt utstyr men er usikker på om det dårlige signalet nå skyldes feil utstyr, "sliten" kabel eller feil tuner - eller en kombinasjon av alle 3.
    Jeg har både Viasat og CD på en CD parabol...som nå er 9 år gammel....men hodene er byttet....en del justeringer etter at jeg fikk nytt hode fra Viasat...men nå har jeg fire tunere, 2 fra hver, og det går som en drøm...
    Og parabolmannen var flink han..godt anvendte penger :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva jeg kan og ikke kan. Parabol overlater jeg til en proff installatør...
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Det er selvfølgelig fullt mulig å sette opp utstyret selv og få godt resultat. Jeg har, som tidligere nevnt, ei 60cm antenne med sidemating for både CD og Viasat. Jeg har paraply på antenna. Jeg har satt opp dette selv og jeg har ingen problemer. Men hos meg sitter antenna lavt på veggen og det er lett for meg å justere på den. Så da jeg satte den opp brukte jeg litt tid på å finjustere så godt det lot seg gjøre og så skru den skikkelig fast. Nå har den hengt der i flere år helt for seg selv uten tilsyn og jeg har fortsatt god signalstyrke og kvalitet.

Men veldig ofte skyldes problemer med satellitt-tunere problemer med signalkvaliteten eller styrken. Som regel skyldes dette igjen antenner som ikke er optimalt innstilt eller dårlige kontakter i kabling. Noen ganger er det selvfølgelig også defekt utstyr. På bakgrunn av dette støtter jeg classic46 i at det generelt er greit å anbefale proff installatør, spesielt om ikke antenna sitter på et veldig lett tilgjengelig sted.

Man kan fint få til en god installasjon selv om man vet hva man gjør og går systematisk til verks. Men for mange kan det kanskje være vel anvendte penger å få en proff installatør til å gjøre jobben.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint få til en god installasjon selv om man vet hva man gjør og går systematisk til verks. Men for mange kan det kanskje være vel anvendte penger å få en proff installatør til å gjøre jobben.
    Skåla sitter veldig greit til - på pipa (!!!!).
    Huset har skråtak, men ikke mye og med asfaltpapp så det er veldig greit å gå oppå der.

Ved neste anledning skal jeg bytte ut skål/arm med original og nelt nytt CD utstyr og da regner jeg med at signalene blir bra.
    Mulig jeg like godt bytter kabel også - har en god kveil liggende fra CD

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •