Feilkilde: mottaker eller LNB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feilkilde: mottaker eller LNB?

Har en twin LNB levert i en pakke med 2 CDC7000-dekodere fra CD for noen år siden. Den ene utgangen er koblet til en CDC7000 dekoder, den andre til et PC-kort.

I kveld fikk brått CDC7000 dekoderen problemer med å motta signal. Etter kanalskifte kunne det virke noen sekunder for så å forsvinne igjen. Signalmåleren i mottakeren viser stopper på 5-6% signalstyrke.

Først byttet jeg mottaker med den CDC7000 boksen som samler støv. Intet resultat, så jeg bytter tilbake. Så sjekket jeg kontakter uten resultat. Siden mottakerne står i forsjellige rom gikk jeg ut og byttet om kontaktene på LNB'en for å finne ut om problemet er i kabel eller LNB. Da ble signalet på PC-kortet borte, og CDC7000 boksen fikk signalet tilbake. Dermed syntes problemet å ligge i LNB.

En times tid senere forsvant imidlertid signalet på CDC7000-mottakeren igjen. Spørsmålet er dermed hva som er mest sannsynlig: At det er en feil som har oppstått i LNBen og som har spredd seg til begge kretsene, eller at det egentlig er en feil i CDC7000 mottakeren som har tatt knekken på de to kretsene i LNB'en etter tur.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av phel21
    Har en twin LNB levert i en pakke med 2 CDC7000-dekodere fra CD for noen år siden. Den ene utgangen er koblet til en CDC7000 dekoder, den andre til et PC-kort.

I kveld fikk brått CDC7000 dekoderen problemer med å motta signal. Etter kanalskifte kunne det virke noen sekunder for så å forsvinne igjen. Signalmåleren i mottakeren viser stopper på 5-6% signalstyrke.

Først byttet jeg mottaker med den CDC7000 boksen som samler støv. Intet resultat, så jeg bytter tilbake. Så sjekket jeg kontakter uten resultat. Siden mottakerne står i forsjellige rom gikk jeg ut og byttet om kontaktene på LNB'en for å finne ut om problemet er i kabel eller LNB. Da ble signalet på PC-kortet borte, og CDC7000 boksen fikk signalet tilbake. Dermed syntes problemet å ligge i LNB.

En times tid senere forsvant imidlertid signalet på CDC7000-mottakeren igjen. Spørsmålet er dermed hva som er mest sannsynlig: At det er en feil som har oppstått i LNBen og som har spredd seg til begge kretsene, eller at det egentlig er en feil i CDC7000 mottakeren som har tatt knekken på de to kretsene i LNB'en etter tur.

Og du bor i en del av landet hvor det ikke har blåst noe som helst i det siste???
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Og du bor i en del av landet hvor det ikke har blåst noe som helst i det siste???
    Når ble LNB'er sårbare for vind? Klart at utstyr kan skades eller at antennen kan komme ut av posisjon i uvær, men siden hver av kretsene i twin LNB'en forsvant etter tur med et par timers mellomrom nå i kveld som det bare er svak vind og ikke noe som har endret antennens posisjon, samtidig som ikke noe av utstyret ble skadet i tidligere uvær ser jeg ikke helt koblingen med vind.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ganske sikkert, at feilen ligger i Lnb hos deg, og når hodet er noen år gammelt, så er det egentlig ikke så rart.
    Skift til en ny Lnb, gjerne Maximum 0,1 dB, de har jeg god erfaring med, og du vil nok få et nytt liv til systemet ditt....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettersyn i dagslys viste det seg å ha oppstått en sprekk i LNB-hodet. Siden antennen står svært beskyttet er det nok ikke slag, men heller en kombinasjon av materialtretthet, fukt og temperaturvariasjoner som er årsaken. Tuneren hadde ikke noe med problemet å gjøre. Ny LNB er montert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •