Viasat abonnement avsluttet-innhold på harddisk blokkert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viasat abonnement avsluttet-innhold på harddisk blokkert?

Heisan...mitt Viasat abonnement utløp ved midnatt. Jeg har en hd -dekoder som er kjøpt av, og betalt til, Viasat. Og jeg skulle da tro at den boksen og innholdet på harddisk var til min disposisjon. Men når jeg prøver å gå inn for å spille av opptak som ligger der, kommer det kun opp et infoboble som ber meg koble til internett, for å komme til Viaplay. Kan dette være riktig? Er det noen vei rundt,slik jeg får slått kloa i de opptakene som ligger på harddisk?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har fått med meg, så er ikke opptakene dine. De opphører når abonnementet opphører.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Så vidt jeg har fått med meg, så er ikke opptakene dine. De opphører når abonnementet opphører.
    Mmm..det forekommer meg å kunne sidestilles med grovt tyveri!

Men ingen kan hindre meg i å ta ut harddisk. Bortsett fra meg selv da,idet jeg ikke vet hvordan det gjøres,og hvordan jeg overfører dataene til en annen avspiller...Noen som har vært borti problemstilling?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dejavu
    Mmm..det forekommer meg å kunne sidestilles med grovt tyveri!

Men ingen kan hindre meg i å ta ut harddisk. Bortsett fra meg selv da,idet jeg ikke vet hvordan det gjøres,og hvordan jeg overfører dataene til en annen avspiller...Noen som har vært borti problemstilling?
    Programmene ligger scramblet&kryptert på harddisken og i et filformat som sannsynligvis er proprietært(dvs. ukjent). For å spille de av så må smartkortet ha abbonement for tjenesten det er tatt opp fra. Dette er neppe noe Viasat gjør bevist men en konsekvens av at de har valgt PVR systemet til NDS. Det er så vidt jeg vet samme sak hos GET kabeltv og Sky i England som benytter samme system.

En mulighet for å kopiere opptakene kan være å abbonere på nytt og så spille av opptakene og gjøre opptak til en DVD recorder via scart RGB utgang.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som bobben sier så er det ikke så lett. Det er lettere å kjøpe innholdet på disk (det som er å kjøpe riktignok).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Heisan...mitt Viasat abonnement utløp ved midnatt. Jeg har en hd -dekoder som er kjøpt av, og betalt til, Viasat. Og jeg skulle da tro at den boksen og innholdet på harddisk var til min disposisjon. Men når jeg prøver å gå inn for å spille av opptak som ligger der, kommer det kun opp et infoboble som ber meg koble til internett, for å komme til Viaplay. Kan dette være riktig? Er det noen vei rundt,slik jeg får slått kloa i de opptakene som ligger på harddisk?
    Det blir jo litt på samme måte som når du ser på TV hjemme hos deg...de bildene som kommer på Tv'en din hjemme i din egen stue er IKKE dine selvom det foregår hjemme hos deg. Du har betalt for å se på bildene, og du kan lagre dem og se på dem så mye du vil med PVR boksen, men de er ikke "dine".
    Du bare "låner" dem, som om du låner en bok på biblioteket...
    Og alt har med rettigheter å gjøre.....:-)
    Og kjøper du en film på DVD/Blu-ray så er de beregenet til PRIVAT bruk....ikke til å vise fram på julebordet f. eks.
    Sånn er det bare...og undertegnede synes det er helt som det bør være.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kjøper en Cd,en DVd eller en blue ray så er det ingen som legger seg opp i, hvor jeg spiller dem av. Jeg har kjøpt en hd-recorder fra viasat,men plutselig er innholdet på den ikke lenger tilgjengelig for meg. Det synes jeg er rart. Det som er like sikkert som at innholdet på HD ikke er mitt, er at det heller ikke er Viasat sitt. De har bare formidlet det.Rettighetshaverene sitter helt andre steder.

Det enkleste å forstå her, er om dette er resultat av tekniske forhold som Viasat ikke har kontroll på, og at det som sådan ikke er en villet blokkering for å binde opp kunder til eget system.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får følge oppfordringen fra DinSide.no og kontakte dem:

PVR-dekoder: Hvem eier innholdet i PVR-boksen din? - DinSide Bolig

I artikkelen står det at Canal Digital gikk tilbake på dette, og lot brukere beholde innholdet de hadde tatt opp, selv etter at abbonementet var sagt opp.

Har selv 2 stk. HD-PVR fra Canal Digital, og hadde egentlig regnet med at innhold fra kanaler jeg abbonener på (f.eks. TV Premier League) kun er tilgjengelig for meg så lenge jeg abbonerer, og synes i grunn dette var rimelig. Overraskende å se at man får beholde innhold man ikke abbonerer på, men selvsagt gledelig dersom det skulle stemme.

Edit: Kom over en artikkel til, fra 2011: Altibox sperrer kunders tv-opptak - Forbrukerportalen

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Har selv 2 stk. HD-PVR fra Canal Digital, og hadde egentlig regnet med at innhold fra kanaler jeg abbonener på (f.eks. TV Premier League) kun er tilgjengelig for meg så lenge jeg abbonerer, og synes i grunn dette var rimelig. Overraskende å se at man får beholde innhold man ikke abbonerer på, men selvsagt gledelig dersom det skulle stemme.
    Jeg har hatt min Sagem HD PVR fra CD stående en periode uten abonnement. Innholdet kunne fint spilles av uten feilmelding eller andre problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere hadde jeg Viasat Gull og Pace 855. Jeg bestilte så en ekstra tuner (ikke PVR) og tvilling abonnement, samt Tv2 PL HD på et av abonnementene. Det viste seg da at Viasat hadde lagt inn TV2 PL HD på det nye kortet, og ikke det eksisterende. Resultatet var at alle mine opptak ble utilgjengelige siden jeg måtte sette det nye kortet i Pace tuneren. Opptakene er altså begrenset til det programkortet som står i når du tar opp. Bytter du programkort mellom egne tunere, så vil opptakene bli utilgjengelige.

Kan også nevne at jeg låner en Sagem HD-PVR fra en kamerat. Her kan jeg se alle hans opptak med mitt Canal Digital programkort.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE

I artikkelen står det at Canal Digital gikk tilbake på dette, og lot brukere beholde innholdet de hadde tatt opp, selv etter at abbonementet var sagt opp.
    Tror du forveksler Canal+ med Canal Digital. Canal Digitals PVR'er har så vidt jeg vet aldri hindret avspilling av opptak uansett om abbonementet opphører.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, my bad. Gikk litt fort i svingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kjøper en Cd,en DVd eller en blue ray så er det ingen som legger seg opp i, hvor jeg spiller dem av. Jeg har kjøpt en hd-recorder fra viasat,men plutselig er innholdet på den ikke lenger tilgjengelig for meg. Det synes jeg er rart. Det som er like sikkert som at innholdet på HD ikke er mitt, er at det heller ikke er Viasat sitt. De har bare formidlet det.Rettighetshaverene sitter helt andre steder.

Det enkleste å forstå her, er om dette er resultat av tekniske forhold som Viasat ikke har kontroll på, og at det som sådan ikke er en villet blokkering for å binde opp kunder til eget system.

Det er vel også tekniske forhold som gjør det "nødvendig" å forlange pvr-kortet i retur rekomandert (120 kr takk!) ved endt abonnement. Skal over til CD såsnart praktisk mulig på grunn av denne praksisen. Først må de få orden på den nye pvr-en sin. (to opptak samtidig).

Tok forresten kontakt med viasat rett før jul for å få tilgang til filmkanaler i julen, ble overtalt til å ta viasat gull i 2 måneder. Dette pga at barna med samboere skulle være hjemme i julen, og det ville kanske bli litt kjedelig med grunnpakken. Nå hevder de at jeg har bundet meg for 12 måneder med gullpakken, og at de 2 første månedene var en prøveperiode!!? Dette ble ikke på noen måte kommunisert fra min side, eller fra viasat sin side da jeg ringte 20 des. Jeg ville kun ha utvidet tilbud i 2 måneder, ingenting annet! Noen her som har vært utsatt for noe lignende?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd det,men historiene om kunder som sitter fast i avtaleforhold de mener er feil, til parabolselskapene, er tallrike. Vel vitende om dette ringte jeg til Viasat og sa opp abonnementet i august,med virkning fra årsskiftet. Dette ble en omstendelig telefonsamtale,idet man ikke kunne motta oppsigelse så lang tid i forveien. I løpet av samtalen fant Viasat kundeservice likevel ut at dagens datateknologi, faktisk muliggjør oppsigelse, selv om det er 4 mnd. til.

Selvsagt burde ikke dette være noe problem i det hele tatt,særlig i lys av at de opererer med tre mnd oppsigelse.For sikkerhets skyld satte jeg meg i ny telefonkø i oktober, for å få bekreftet oppsigelsen,noe jeg fikk pr. mail. Da gikk alt som avtalt, slik jeg 4 januar våknet opp til svart skjerm. Tror de må ha trykket på "av"-knappen idet klokka slo midnatt!

Og den skjerm er svart ennå,idet arvtakeren canal digital ikke har klart å trykke på "på"-knappen.Der fikk jeg et greit tilbud,med 6.mnd. gratis programpakke. Men måtte til gjengjeld kjøpe en ny tuner.

Sitat Opprinnelig postet av realist
    Det er vel også tekniske forhold som gjør det "nødvendig" å forlange pvr-kortet i retur rekomandert (120 kr takk!) ved endt abonnement. Skal over til CD såsnart praktisk mulig på grunn av denne praksisen. Først må de få orden på den nye pvr-en sin. (to opptak samtidig).

Tok forresten kontakt med viasat rett før jul for å få tilgang til filmkanaler i julen, ble overtalt til å ta viasat gull i 2 måneder. Dette pga at barna med samboere skulle være hjemme i julen, og det ville kanske bli litt kjedelig med grunnpakken. Nå hevder de at jeg har bundet meg for 12 måneder med gullpakken, og at de 2 første månedene var en prøveperiode!!? Dette ble ikke på noen måte kommunisert fra min side, eller fra viasat sin side da jeg ringte 20 des. Jeg ville kun ha utvidet tilbud i 2 måneder, ingenting annet! Noen her som har vært utsatt for noe lignende?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det surret hos viasat kundeservice går igjen og igjen, det virker som at de helt bevisst villeder kundene sine med abonnementssalget for å kunne hole til seg noe ekstra kroner. Det straffer seg forhåpentligvis i det lange løp.

At innholdet på harddisk ikke kan spilles av etter abonnementutløp gjenspeiler jo også grådigheten og serviceinnstillingen til Viasat.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kjøper en Cd,en DVd eller en blue ray så er det ingen som legger seg opp i, hvor jeg spiller dem av. Jeg har kjøpt en hd-recorder fra viasat,men plutselig er innholdet på den ikke lenger tilgjengelig for meg. Det synes jeg er rart.
    Dette blir som om å sammenligne en CD med Spotify. Vil ikke komme langt med det. Jeg syns det er helt på sin plass at opptakene følger kundeforholdet.

Sitat Opprinnelig postet av realist
    Svigermor ble lurt inn i noe lignende. Ble et realt oppstyr når hun skulle hoppe over til Canal Digital. Jeg har faktisk opplevd at de tar opp samtalen når jeg bestiller noe nytt fra Canal Digital, for å loggføre hva som faktisk finner sted. Kanskje dette kunne vært noe for Viasat?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det surret hos viasat kundeservice går igjen og igjen, det virker som at de helt bevisst villeder kundene sine med abonnementssalget for å kunne hole til seg noe ekstra kroner. Det straffer seg forhåpentligvis i det lange løp.

At innholdet på harddisk ikke kan spilles av etter abonnementutløp gjenspeiler jo også grådigheten og serviceinnstillingen til Viasat.

Det har ingenting med grådighet å gjøre, men med rettigheter som Viasat og Canal Digital betaler for....alle filmer og serier osv. som de sender ut er rettighetsbeskyttet...for at de som lager det skal tjene penger(forferderlige greier):-) slik at de kan lage nye programmer....Viasat var den kanalen som ble mest utsatt for piratkoipering av kort når satelitt TV var analogt, og dette fortsatte når de gikk over til digitalt...dermed tok de et grep og bruker samme kryptering som SKY i UK...og da blir det strengt....og det er hverken du eller Viasat som eier programmene de sender ut(bortsett fra de selvproduserte)....TV koster penger...ingenting er gratis...og har du kjøpt en DVD/Blu-ray så les den fine skriften på boksen, eller før eller etter filmen så vil du finne ut at du ikke kan vise "din" film andre steder enn hjemme hos deg....
    Har hatt Viasat i 10 år nå, og har ikke hatt mye problemer med dem...
    heller ikke med Canal Digital....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken tilknytning til TV-bransjen har du? (jeg savner seriøst at bransjefolk blir merket)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvilken tilknytning til TV-bransjen har du? (jeg savner seriøst at bransjefolk blir merket)
    Har jobbet i platebransjen i mange år.....noe i lokal radio....men dette er noen år siden....nå er jeg bare en "vanlig" konsument av TV og film, men med et realistisk blikk på at "there is no such thing as a free lunch"
    Men jeg se gjerne at folk fra Tv-barnsjen kommer på banen...
    Men vi lever i en verden hvor vi alle har huset full av masseproduserte elektronikk bokser av ymse slag og hvor vi må leve med at ingen av tilbyderne av lyd og bilde ikke er perfekte på hverken hardware eller software....men stort sett så får vi det vi betaler for...noen har mer uflaks enn andre....men utgangspunktet må jo være at tv bilder aldri har vært gratis, og aldri vil være gratis....og så får vi håpe at verden går fremover...
    og at det ikke er vedrt å bry seg for mye når vi alle i dette landet er verdensmestre i alt :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett gjerne opp regnestykket for meg på hvor mye tv-selskapene taper på og la folk se noen episoder av "QI" eller "CSI" fra HDD etter at abonnement er utløpt? Viasat sitt slagord "underholding på dine vilkår" blir jo småkomisk med tanke på den kundebehandlingen de bedriver.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •