SNR terskelverdier for DVB-S / DVB-S2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SNR terskelverdier for DVB-S / DVB-S2

Det er flere mottagere som viser SNR i dB. SNR= Signal to noise ratio. Kalles også ofte carrier to noise C/N.

CD sin ADB PVR viser SNR i dB men også en rekke andre mottagere viser dette. SNR er signal/støy forhold på mottatt transponder. Dette er den viktigste måleparameteren i et DVB-S/S2 signal. SNR verdien kan også sammenliknes (hvertfall mellom mottagere av samme type). Signalstyrke verdiene kan ikke sammenliknes siden det påvirkes av kabeltap, LNB forsterkning osv. Det er kun SNR som er egnet til sammenlikning av antenner/LNB'er osv.

Da kan det være litt interessant å vite hvor mye SNR man må ha for feilfritt mottak. DVB har en teoretisk spec for dette. Jeg har laget en tabell over alle SNR terskelverdiene der jeg har merket de forskjellige parameterene CD og Viasat benytter.

Hensikten er at man raskt skal kunne se om SNR er farlig nær terskel. Normalt sett så er marginen på CD DVB-S med 60cm antenne fra 5-7dB.
    Dvs. en DVB-S SNR mellom 12.7dB til 14.7dB.

De fleste mottagerene jeg har sett som viser SNR verdier klarer ikke å vise verdier høyere enn ca. 16dB (men det holder lenge).

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er flere mottagere som viser SNR i dB. SNR= Signal to noise ratio. Kalles også ofte carrier to noise C/N.
    Bare for å presisere: C/N brukes vel for å skille SNR av modulerte signaler fra SNR av andre signaler (CNR).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Bare for å presisere: C/N brukes vel for å skille SNR av modulerte signaler fra SNR av andre signaler (CNR).
    Ja C/N , CNR (carrier power to noise power) er trolig mer korrekt.

Når jeg har testet tidligere så ser det ut som terskel verdiene & SNR visningen stemmer ganske bra. Mottageren er selvfølgelig ikke noe måleinstrument men verdiene ser likevel ut til å stemme ganske bra i praksis.

Gjorde noen raske praktiske tester nå ved å justere antenne feil i elevasjon helt til bildet forsvinner. Terskel verdiene ser ut til å stemme
    relativt bra. Kanskje noe bedre for DVB-S enn for DVB-S2 men mye galt er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Digital støymargin" oppgis i MER.

Der SNR er Signal/Støy og CNR er SNR for et signal med modulasjon og MER er et digitalt CNR.

SNR:
    A general measurement of the ratio of signal power to noise power.

CNR:
    The ratio of carrier or signal power to the white-noise power in a specified bandwidth, as measured on an RF spectrum analyzer or similar equipment.

MER:
    The ratio of average signal constellation power to average constellation error power.

Nå har jeg bare brukt kabelversjonen av ADB-dekoderen, men den oppgir BER også.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusM
    Der SNR er Signal/Støy og CNR er SNR for et signal med modulasjon og MER er et digitalt CNR.
    Jeg trodde at C/N brukes om modulerte signaler for å skille dette fra CNR? Men er det da altså sånn at CNR og C/N brukes side om side for å skille SNR av modulerte signaler fra annen SNR? Da har jeg nok misforstått litt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at det er oppgitt C/N i ADB boken, ikke SNR slik mange andre bokser oppgir. Men jeg er rimelig sikker på at boksene opppgir samme verdi men de blir bare kallet noe annet.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Ser nå at det er oppgitt C/N i ADB boken, ikke SNR slik mange andre bokser oppgir. Men jeg er rimelig sikker på at boksene opppgir samme verdi men de blir bare kallet noe annet.
    Garantert. Bare jeg som har blandet begreper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev det over veldig forenklet. For folk flest vil det ikke være noe effektiv forskjell. Som jeg nevnte over er SNR bare et generelt begrep. Det sier egentlig ikke noe om hva slags type signal man jobber med. Det har vel også litt å si om signalene er modulert eller demodulert sånn som jeg har forstått det.

Jeg har selv gått noen timer å lettet etter en feil som jeg burde skjønt hadde med de digitale signalene å gjøre da CNR målte i orden(bortsett fra at ingenting virket da) på spektrumsanalysatoren, men pga det stod SNR koblet jeg ikke sammen to og to med en gang. Det kan nevnes at dette var en stund etter normal arbeidstid og ingen av kollegaene mine hadde sett akkurat den feilen før heller. Hehe 8)

Selv etter jeg kom på rett spor var det ikke lett å finne feilen.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MagnusM
    Det har vel også litt å si om signalene er modulert eller demodulert sånn som jeg har forstått det.
    Et demodulert signal er vel per definisjon et umodulert signal. Så da er vi vel tilbake til den generelle SNR.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Poenget mitt var at måleinstrumenter/dekodere gjør målingene sine forskjellige steder. Noen før og noen etter demodulasjon.

Digital Transmission: Carrier-to-Noise, Signal-to-Noise & Modulation Error Ratio* [Cisco uBR7200 Series Universal Broadband Routers] - Cisco Systems Mye info her selv om det ikke er for satelitt.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke være mer hensiktsmessig å måle før demodulasjon? Da er det virkelig det kringkastede/mottatte signalet man måler, og ikke kvaliteten på mottakerutstyret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. For kunden sin del vil det jo være ønskelig å se informasjonen om det signalet man benytter seg av.

For en tekniker sin del blir det litt Ole Brumm. Men de stiller jo gjerne med måleutstyr i en helt annen prisklasse med en helt annen nøyaktighet. Og har stort sett tilgang til målinger/mer info via verktøy på PC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •