Twin coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Twin coax

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Twin coax

Skal legge opp dobbelt kabel til et nytt rom fra parabolen.

Tenkte det kunne være greit med en slik twin/multi coax kabel (to kabler som sitter sammen). Ser penere ut og går raskere og legge opp. Dette var ikke så enkelt å få tak på i Norge som jeg hadde trodd. Eneste webshopen jeg har funnet hos er:

Sagi - RG59 Twin Coax kabel

Problemet er at denne er RG59 og noe dårligere enn RG6 vil jeg ikke ha.

Ellers blir det ebay:
    MediaChannels - Twin WF100 20m White

Burde vel være grei men jeg føler at jeg begynner å få dårlig tid. Vinteren er muligens rett rundt hjørnet og jeg er ikke så interessert i å drive ute i kulde og snø med dette. Kommer jo vanligvis på en uke fra England, men likevel.

Prøvde Tveco men der finner jeg ikke spor av webshopen deres lenger ?

Har noen andre forslag til hvor jeg kan kjøpe slik kabel i Norge?

Merk. Jeg gidder ikke å kjøpe hos noen jeg må _ringe_ for å bestille.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lange kabler er det snakk om?

Jeg har selv fire kabler fra to paraboler ned i stua. Totalt ca. 20 meter kabel.
    To av disse er LNB->10 meter RG6->Diseq->10 meter RG6.
    En er LNB->10 meter RG6->Diseq->5 meter RG6->5 meter RG59.
    En er LNB->10 meter RG6->Diseq->5 meter RG6->5 meter RG59->Veggboks med splitt i SAT,TV,Radio.

Jeg har sjekket signalstyrke og kvalitet på alle med en CDC 7000-ST og kan ikke se noen vesentlig forskjell. Kanskje et avvik på 1-2%.

Alle skjøter er gjort med F-koblinger og enten Diseq eller F-skjøtehylse.
    F-kontakt, skjøte, 1 stk. - Biltema

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om ca. 20m. Og, ja jeg vet det vil fungere med RG59 også. Det er nemlig det jeg har brukt fra parabolen til andre siden av huset hvor avstanden er omtrent den samme.

Til UHF antennen brukte jeg imidlertid RG6 kabel og det er en helt annen kvalitet på denne. Tenker da fremst ytterisolasjonen og hvor solid den i det hele tatt er bygget opp.

Det er uansett ikke snakk om noen stor forskjell i pris så da er det like greit å velge det beste alternativet. Holder forhåpentligvis lenger også.

Litt overasket over at ikke flere av de Norske nettbutikkene som selger denne type utstyr tilbyr twin kabel. Må da være flere enn meg som er interessert i det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell i kvalitet er nok i stor grad avhengig av produsenten.

Grunnen til at jeg har to RG59 kabler er at jeg trodde at det å trekke disse i det eksisterende 16 mm røret ned til stua var eneste muligheten for å få flere kabler ned.
    Senere fant jeg ut at det ikke var noen vannrette bjelker i lettveggen dette røret går i, slik at det var mulig å legge inn flere rør uten å åpne veggen.

Jeg prøvde først med RG59 kabel fra Biltema, men den var som strikk og senterleder eller skjerm hadde røket da jeg hadde fått kablene gjennom røret.
    Kjøpte deretter RG59 av god kvalitet på Euronics og disse har fungert ypperlig siden installasjonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •