Parabol vinkel - Elevation

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol vinkel - Elevation

Har en gammel Norsat 99 cm antenne med 4 lnb. Opprinnelig med motor i sin tid. Skåla står loddrett på 13 grader. Korrekt med den gamle motoren vil jeg tro. Men som fastmontert skal antenna ha en vinkling på 22 grader med utgangspunkt Gardermoen:

SatLex Digital :: Technology :: Calculators :: AZ/EL Calculator

Før jeg begynner å skru, skåla skal skrus, så den bikker nedover med 22 graders helling?

Har 66% signalstyrke på NRK1 HD på 1 grader vest i dag med en Dm800, når skåla står loddrett.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Har en gammel Norsat 99 cm antenne med 4 lnb. Opprinnelig med motor i sin tid. Skåla står loddrett på 13 grader. Korrekt med den gamle motoren vil jeg tro. Men som fastmontert skal antenna ha en vinkling på 22 grader med utgangspunkt Gardermoen:

SatLex Digital :: Technology :: Calculators :: AZ/EL Calculator

Før jeg begynner å skru, skåla skal skrus, så den bikker nedover med 22 graders helling?

Har 66% signalstyrke på NRK1 HD på 1 grader vest i dag med en Dm800, når skåla står loddrett.
    Loddrett er nok ganske korrekt pga. at du har en offset antenne. Det er kun for "prime focus" antenner at man kan justere antenna til elevasjonsvinkelen.

Det er stort sett kun offset antenner folk har og da blir vinkelen mye mindre enn elevasjonsvinkel.

En 99x90 cm offset antenne vil i teorien ha 24.6 grader offset.
    Antenna Efficiency Calculator

Da blir hellningen for 22graders elevasjon = 22-24.6= -1.4 grader ( som er tilnærmet loddrett)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da har jeg misforstått helt. Trodde det var offset antenner som skulle vinkles. Som 22 grader helling i den viste kalkulatoren. Da er det vel ikke så mye mer å gå på med Norsat 99 antennen. Bildet forsvinner i regnvær på de svakeste kanalene. Som TV2 HD, TV Norge HD.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da har jeg misforstått helt. Trodde det var offset antenner som skulle vinkles. Som 22 grader helling i den viste kalkulatoren. Da er det vel ikke så mye mer å gå på med Norsat 99 antennen. Bildet forsvinner i regnvær på de svakeste kanalene. Som TV2 HD, TV Norge HD.
    Det er litt merkelig at du har signalproblemer med en 90cm når det funker fint på CD's 60cm. Kanskje du ikke har 1-west LNB i senter på antenna ?
    Hvis antenna har LNB holdere til 4 posisjoner så mister du mye av antenneforsterkningen på 1-vest men uansett er det litt overraskende at det skal bli problemer. Pass også godt på at du har justert LNB vridning korrekt. Med dette justert feil så vil det kunne redusere signalkvaliteten. Spesielt for Thor6 der bl.a. TV2 HD, NRK1-3 HD og TVNorge HD sender.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 lnb. 1, 5, 13 i sentrum og 19 grader. Og da kommer vel 1 grader kanskje for langt ut til siden. Prøvde å flytte vinkelen på skåla et par cm. På astra fikk jeg faktisk 90% på ARD. Opp 20%

På TV2 HD fra 51% til 58%. Jeg får prøve å vri på LNB til 1 grader vest, når Astra er så bra på andre siden av staget. Og se om 1 grader blir bedre.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 lnb. 1, 5, 13 i sentrum og 19 grader. Og da kommer vel 1 grader kanskje for langt ut til siden. Prøvde å flytte vinkelen på skåla et par cm. På astra fikk jeg faktisk 90% på ARD. Opp 20%

På TV2 HD fra 51% til 58%. Jeg får prøve å vri på LNB til 1 grader vest, når Astra er så bra på andre siden av staget. Og se om 1 grader blir bedre.

Med 13-øst i senter vil du få ekstrem sidemating på 1-vest. Ca. 14 grader ut fra best fokus og det gir selvfølgelig betydelig dårligere signal. De Norsat 9x90 antennene jeg har vært borte i med 4 hoder mener jeg har vært satt opp med 5-øst i senter slik at 1-vest ikke mister mye antennesignal. Da blir det 19.2øst som får ekstrem sidemating ( ca. 14 grader ) men det er ofte litt mindre plagsomt siden de mest sette kanalene som regel er på 1-vest.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en slik Norsat 99 cm på veggen i 16 år, og den fungerer fortsatt utmerket. Jeg har også 13 grader øst i sentrum og samme satelitter ellers.
    Jeg får 93 % snr på NRK1 HD (Thor) og 99 % snr på Das Erste HD (Astra). Jeg tror altså problemet ditt ikke skyldes parabolen i seg selv.

Jeg bruker quad-lnb'er med 0,5 db demping (nokså gamle, altså). Verdiene på snr er målt med en Vu+ Uno receiver.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potet1
    Jeg har hatt en slik Norsat 99 cm på veggen i 16 år, og den fungerer fortsatt utmerket. Jeg har også 13 grader øst i sentrum og samme satelitter ellers.
    Jeg får 93 % snr på NRK1 HD (Thor) og 99 % snr på Das Erste HD (Astra). Jeg tror altså problemet ditt ikke skyldes parabolen i seg selv.

Jeg bruker quad-lnb'er med 0,5 db demping (nokså gamle, altså). Verdiene på snr er målt med en Vu+ Uno receiver.

Det har blitt bedre. Helte antenna 3-4 cm bakover. Og vrei litt på lnb for 1 W. NRK 1 HD spratt opp fra 66% til 86%.

TV2 HD fra 51% til 80%. Ikke mye som skal til...

Men ser at BBC World har ingen forbedring. 69%. Vertikal som TV2 HD.
    BBC HD er fremdeles svak. 62%.

Noe ble mye bedre. Andre på stedet hvil på 1 W. Har Maximum Titatium LNB. 0,2 db.

Das Erste på Astra 90%. Astra har blitt veldig bra og. Men kanskje enda litt til å gå på med justering/lnb i forhold til deg.

Hvor mye har du på BBC World og BBC HD på 1W?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •