Skal bygge HTPC, har parabol med Viasat og CD - hva nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge HTPC, har parabol med Viasat og CD - hva nå?

Hei !

Har bestemt meg for å bygge en HTPC i stua. Det jeg ønsker meg er mulighet for å kontrollere parabolen fra pc'en. Har en Nokia 9902 med kort for Viasat og CD i dag. Hva kan jeg gjøre?

Har skjønt at å kjøpe et satelitt-kort med CAM til pc'en blir vanskelig med Viasat. Er det mulig å koble et kort i pc'en til Nokia-tuneren, for på den måten å hente ut bildet fra tuneren til pc'en? Er det i så fall mulig å få pc'en til å fortelle tuneren hvilken kanal som skal vises?

Trenger noen gode råd her - prisen er ikke så farlig, vil bare ha noe som fungerer godt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme tuner selv. Så vidt meg bekjent er det umulig å styre 9902 fra PC.

Et konvensjonellt TV kort er vel det du ellers sikter til, og det finnes det jo flusst av tester på. Ulempen er at 9902 bare har RGB og kompositt ut, og jeg kjenner ikke noe TV kort som har RGB inn (for best mulig bildekvalitet). Mitt råd er derfor å beholde NOKIA'en som den er uten å gå via PC. Et sat-kort for PC med CI modul vil allikevel kunne brukes for Canal Digital selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Et konvensjonellt TV kort er vel det du ellers sikter til, og det finnes det jo flusst av tester på. Ulempen er at 9902 bare har RGB og kompositt ut, og jeg kjenner ikke noe TV kort som har RGB inn (for best mulig bildekvalitet). Mitt råd er derfor å beholde NOKIA'en som den er uten å gå via PC. Et sat-kort for PC med CI modul vil allikevel kunne brukes for Canal Digital selvsagt.
    Ok, forstår jeg det riktig kan jeg altså kjøpe et vanlig tv-kort, f.eks Hauppage WinTV PVR-250, som mottar tv-signalene fra min Nokia tuner som da vil ha både Viasat og CD. PC'en vil så sende signalene videre til TV'en. Ved å kjøpe en IR mottaker / sender og Girder vil jeg dessuten kunne kontrollere tuneren via pc'en.

Vil dette være en farbar vei?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - dette vil nok fungere. Men hva er vitsen?

NOKIA'en har jo hard disk, og du får et betydelig kvalitetstap ved overføring av signaler - først kompositt fra NOKIA til PC, deretter s-video (?) fra skjermkort på PC tilbake til TV. Dette må jo være å gå over bekken etter vann. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Tja - dette vil nok fungere. Men hva er vitsen?

NOKIA'en har jo hard disk, og du får et betydelig kvalitetstap ved overføring av signaler - først kompositt fra NOKIA til PC, deretter s-video (?) fra skjermkort på PC tilbake til TV. Dette må jo være å gå over bekken etter vann. :?
    Ja, du har jo helt rett, selvsagt! Det hadde bare vært mosomt å få det til!

Jeg hadde håpet å få til mer avanserte opptaksfunksjoner med software (ta opp komedie-programmer etc) og å kunne ta opp på større disk. Hadde dessuten tenkt å koble til tv'en vha DVI. Tror tv'en har DVI-inngang (kjører på Plasma...)

Blir det bare mer tungvint, med dårligere kvalitet høres det jo unektelig ikke så smart ut, må jo innrømme det...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eventuelt sette inn ett PDI kort fra pmsvideo, og kjøre signalene fra parabolen inn i dette via component (?) eller scart.

Dersom Plasma skjermen din har DVI inngang og styring vi RS-232C så har du mulighet til å bygge deg en veldig fleksibel og god løsning med Girder/HTPC/DScaler og USBUIRT.

Tom

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kiss har jo kommet med en harddiskopptaker med nettverk, kanskje det går an å ta opp på den (via RGB-scart) og så kopiere filene til pc-en?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •