Problemer med Dolby Digital på Canal+ First HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med Dolby Digital på Canal+ First HD

Er det bare jeg som sliter med at Dolby Digital-lyden av og til kommer ut som PCM, og dermed ikke lar seg dekode og resulterer i et helsikes spetakkel? Det skjer ikke på alle filmer, men en god del. Det skjedde også da kanalen het Canal+ Film HD og det er KUN denne det skjer på.

Receiveren jeg bruker er en Harman/Kardon AVR260 og mottakeren er en av Canal Digitals egne satellittmottakere (HD, uten PVR). Problemet oppstår både via coaxial og HDMI.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Er det bare jeg som sliter med at Dolby Digital-lyden av og til kommer ut som PCM, og dermed ikke lar seg dekode og resulterer i et helsikes spetakkel? Det skjer ikke på alle filmer, men en god del. Det skjedde også da kanalen het Canal+ Film HD og det er KUN denne det skjer på.

Receiveren jeg bruker er en Harman/Kardon AVR260 og mottakeren er en av Canal Digitals egne satellittmottakere (HD, uten PVR). Problemet oppstår både via coaxial og HDMI.
    Jada har hørt dette mange ganger. Canal+ har hatt denne feilen i mange år men det viker som problemet har blitt større de siste månedene. Det skjer på en film nesten hver dag nå og det er selvfølgelig alt for dårlig...

Det er ikke noe galt med ditt anlegg siden det er sendingen til Canal+ som går med feil på lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Jada har hørt dette mange ganger. Canal+ har hatt denne feilen i mange år men det viker som problemet har blitt større de siste månedene. Det skjer på en film nesten hver dag nå og det er selvfølgelig alt for dårlig...

Det er ikke noe galt med ditt anlegg siden det er sendingen til Canal+ som går med feil på lyden.
    Takker for tilbakemelding, dette holdt på å gjøre meg litt gal.

Det var godt å høre at det ikke er noe feil med anlegget mitt, men det er vel da på tide at noen hos Canal+ tar grep, for i går skjedde dette i hvert fall på tre filmer det jeg registrerte. De klarer jo å få det rett på de andre kanalene, så jeg skjønner ikke hvorfor denne skal være så vrien for dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de "reparert" dette ved å konstant kjøre 2.0 nå eller? Det er litt smått latterlig at HD-kanalen kjører 2.0 mens SD-kanalen kjører 5.1 :P Jeg trodde ikke det skulle være så mye rør med Canal+...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Har de "reparert" dette ved å konstant kjøre 2.0 nå eller? Det er litt smått latterlig at HD-kanalen kjører 2.0 mens SD-kanalen kjører 5.1 :P Jeg trodde ikke det skulle være så mye rør med Canal+...
    Ja det er helt bak mål men bedre enn 5.1 hvor det kun er "white noise"

Canal+FIRST HD sender nå stort sett Dolby Digital 2.0 mens Canal+First SD sender Dolby Digital 5.1. I følge Canal+ sin egen schedule på grids.canalplus.no så skal filmene på Canal+First HD ha 5.1 lyd så det er grunn til å anta at det er tekniske problemer som gjør at de for øyeblikket sender DD 2.0.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 lyden er tilbake på CANAL+FIRST HD

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    5.1 lyden er tilbake på CANAL+FIRST HD
    \o/ ... da får vi håpe de har fått orden på dette problemet med at lyden sendes som PCM innimellom også, da Det hadde jo vært litt søtt, men hvis det er tilfelle at det har vært sånn i flere år skal jeg være litt forsiktig med å være optimistisk...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som problemet er borte

Det jeg legger merke til er at det er høyere "pitch" på AC3 lyden i forhold til MPEG1 lyden. Spesielt enkelt å høre hvis det er musikk. Det har nok med hvordan filmselskapet leverer lyden. Sjekket på filmen "Metropia". Samme på FIRST SD.

Når film 24fps konverteres til 25fps for broadasting så må alt speedes opp 4%. Det virker som MPEG1 stereo spor er speedet opp 4% men at det er samtidig utført pitchshift ned 4% slik at pitch er bevart.

For AC3 5.1 lyden virker det som pitch er økt med 4%. Det er lett å høre forskjell hvis man slår av og på downmix eller bytter mellom AC3 / MPEG1 spor HVIS det er musikk i bakgrunnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste var vel om de sendte 1080i/24p :P men det er vel kanskje litt for mye å forlange. Høres ut som de har valgt det beste kompromisset i det tilfellet, men jeg har faktisk observert at de har glemt å sende center-kanalen i en film på FirstHD All dialog var rett og slett borte, men den var der på SD-varianten. Receiveren rapporterte også 2/2.1 så det er ganske tydelig at den manglet så de har ikke sluttet å imponere =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •