Canal Digital signal forsvinner ved finvær

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer silke sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Canal Digital signal forsvinner ved finvær

Jeg har et problem som jeg ikke finner noen løsning på.

Jeg bruker en Humax tuner og har signalstyrke på 86% og signalkvalitet på 100% til vanlig. Men når det er fint vær til faste klokkeslett, så detter signalkvaliteten ned til 0%. Da må jeg slå tuneren av og på igjen, og så er signalet tilbake igjen en liten stund før det detter ut igjen.
    Dette skjer rundt disse klokkeslettene:
    06:00 - 08:00
    12:00 - 14:00
    18:00 - 20:00
    00:00 - 02:00
    Og vel å merke KUN når det er finvær.
    Det kan for eksempel være overskyet å regne klokka 13:00 og jeg har fullt signal, men hvis sola begynner å komme gjennom 13:10, så begynner signalet å forsvinne.
    Har aldri vært borti før at signalet forsvinner ved finvær, kun ved dårlig vær.
    Jeg har prøvd forskjellige tunere, men det samme skjer da og.

Er det noen andre som har vært borti dette før og kan hjelpe med en løsning?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av silke
    Jeg har et problem som jeg ikke finner noen løsning på.
    Naboen som er ute og soler seg foran parabolen din når det er finvær?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Naboen som er ute og soler seg foran parabolen din når det er finvær?
    Hehe.

Parabolen henger høyt oppe og helt fritt, så er ingenting som har mulighet for å sperre for signalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gå ned på alle fire og sjekke om det er noe med kabelen 8)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alterego
    Du får gå ned på alle fire og sjekke om det er noe med kabelen 8)
    Kablene er nye og problemet begynte lenge før jeg byttet kabler.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktet CD, kanskje de har hørt om noe lignende?

Det første som slår meg er enten at elektronikken (hodet) ikke liker varmen, eller kanskje opphenget til parabolen er annerledes enn originalt? Tenker at metallet utvider seg i varmen og derfor kan fokuset bli annerledes. Wild guess...

Jeg har kun hatt problemer i meget dårlig vær, ekstrem nedbør.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slo meg plutselig at dette problemet får man ikke oppleve her på nordvestlandet....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Kontaktet CD, kanskje de har hørt om noe lignende?

Det første som slår meg er enten at elektronikken (hodet) ikke liker varmen, eller kanskje opphenget til parabolen er annerledes enn originalt? Tenker at metallet utvider seg i varmen og derfor kan fokuset bli annerledes. Wild guess...

Jeg har kun hatt problemer i meget dårlig vær, ekstrem nedbør.
    Opphenget er orginanalt, utenom en "metallkloss" som opphenget er festet til for å få parabolen litt ut fra veggen. Men den er så massiv at jeg kan ikke tenke meg at temperaturen får den til å vri seg sånn at signalet detter ut.

Syns det er merkelig om det er temperaturen som spiller inn på hodet, da det ikke er noe problem utenfor de faste klokkeslettene. Og signalet detter ut på de samme klokkeslettene sommer som vinter. Litt mer sjeldent på vintertid, siden det er oftere overskyet på vinteren.

Har hatt kontakt med CD ved flere anledninger, men de skjønner ingenting og forstår ikke hva som kan være galt.
    De mener det må være noe som kommer i veien for signalet, men parabolen henger helt fritt. Å siden parabolen henger helt fritt, mener CD at jeg skal ta kontakt med Post og teletilsynet å få de til å sjekke om det er noe sendere i nærheten som slår ut signalene. Men her er det ikke noe sendere som står i nærheten i den retningen som parabolen står. I den retningen er det flere mil til nærmeste sender.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opphenget er orginanalt, utenom en "metallkloss" som opphenget er festet til for å få parabolen litt ut fra veggen. Men den er så massiv at jeg kan ikke tenke meg at temperaturen får den til å vri seg sånn at signalet detter ut.

Syns det er merkelig om det er temperaturen som spiller inn på hodet, da det ikke er noe problem utenfor de faste klokkeslettene. Og signalet detter ut på de samme klokkeslettene sommer som vinter. Litt mer sjeldent på vintertid, siden det er oftere overskyet på vinteren.

Har hatt kontakt med CD ved flere anledninger, men de skjønner ingenting og forstår ikke hva som kan være galt.
    De mener det må være noe som kommer i veien for signalet, men parabolen henger helt fritt. Å siden parabolen henger helt fritt, mener CD at jeg skal ta kontakt med Post og teletilsynet å få de til å sjekke om det er noe sendere i nærheten som slår ut signalene. Men her er det ikke noe sendere som står i nærheten i den retningen som parabolen står. I den retningen er det flere mil til nærmeste sender.
    Interference / radiostøy kan slå ut parabolen din selv om det ikke er i samme retning som parabolen peker. MEN...da burde du også ha slitt i regnvær skulle jeg tro.

Det første jeg tenkte på var temperatur drift i LNB hodet. Det kan være et problem. Hvis hodet har en defekt så kan oscillatoren i hodet endre seg såpass mye i frekvens at du mister signalet. En annen mulighet er at det er en feil i LNB som gjør at den utvikler støy når temperaturen stiger. Har sett begge deler men det er nok utrolig skjeldent at dette er et problem. Nå har du fått et veldig uvanlig problem så det kan være at du har akkurat dette problemet.

Det har vel også vært tilfeller av at varme kan få plugger/kabeltråder til å utvide seg. Kan muligens gi brudd.

Det er fint om du kan forklare hva du bruker av utstyr. Standard CD Triax TD64 60cm antenne ? Hel coax kabel fra LNB hode direkte til dekoder ( uten skjøter, koblingsbokser osv). LNB levert av CD ? Hvilken mottager ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem

Hadde nok gått for å skifte LNB, lån et hode, og skift, det kan være svakheter ved det hodet som står på antenna, og at dette oppstår ved temperatur-stigninger.
    Enkelt å teste ut.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at det er støy som slår ut anlegget ditt, enten fra strømnettet eller direktestråling inn på kabelen.
    Kan det være noe automatiske anlegg i området som er væravhengig, type el.markise, ac, osv...eller en uttrekksvifte på badet ditt som går på automatisk...bare en vill idè
    Jeg har liten tro på varme som påvirker anlegget i og med at du sliter på natten også.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å flytte til vestlandet, så har du signal året rundt

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytt til bobben1 sine råd her. En flink, flink fyr på dette området!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Bare å flytte til vestlandet, så har du signal året rundt
    Bor på vestlandet, nærmere bestemt Tau.

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er fint om du kan forklare hva du bruker av utstyr.
    Tuneren jeg bruker er en gammel Humax VACI-5350, men har også prøvd med orginal CD tuner uten at problemet forsvant.
    Selve parabolen er levert av CD, men jeg hadde en montør som skiftet til to hoder, siden jeg hadde både CD og Viasat tidligere.
    Coaxen er hel fra diseqc til tuneren. Alle kablene mellom hodene - diseqc - tuner er nye og problemet oppstod før kablene ble byttet.
    Merket på hodene og diseqc vet jeg ikke og orker ikke klatre opp å sjekke nå i dette møkkaværet vi har her i dag.
    Kan også nevne at tidligere når jeg hadde både Viasat og CD, så var det ingen problem med Viasat, er kun CD som datt ut.

Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Jeg har liten tro på varme som påvirker anlegget i og med at du sliter på natten også.
    Akkurat dette som har slått meg og.
    Men jeg forstår ikke hva det kan være som slår inn i såfall. For jeg bor litt ut på landet, og det er ikke noe i nærheten som jeg kan tenke meg kan slå inn på parabolanlegget mitt. Og ingenting som er væravhengig.
    Jeg er radioamatør, så har litt peiling på antenner, sendere, støy osv.
    Men dette problemet gir meg skikkelig hodebry! :-?

Kan prøve å skifte hodet, men ikke i dette regnværet som er i dag.. :-P
    Og siden det er regnvær i dag, så har jeg selvsagt signalkvalitet på 100%... Og i skrivende stund, er jeg innenfor et av klokkeslettene som det normalt er problemer når sola skinner eller er på vei gjennom skylaget..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke hjelper å bytte LNB så kontakt PT, de er utrolige hjelpsomme og synes slike tilfeller er spennede.
    http://www.npt.no/portal/page/web/PG...TRIKTSKONTORER

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet om på hodene som står på parabolen, så får jeg bare se hva som skjer i kveld og dagene fremover.
    Akkurat nå er det ihvertfall det perfekte været for at CD skal dette ut, men jeg er ikke innenfor det faste klokkeslettet enda, så blir spennende å se hva som skjer i 6 tida i kveld hvis været holder seg sånn det er nå.. 8)

Takker så mye for svar så langt, så håper jeg det har løst seg.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flåsete:

du bor vel ikke i nærheten av en flyplass og at det er flyene som "skygger" for satellitten

I dårlig vær følger de innflygingsmastene som står rett kurs i forhold til rullebanen, men i godt vært er det ikke uvanlig at de tar shortcuts og har kortere innflygingsbane......

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Flåsete:

du bor vel ikke i nærheten av en flyplass og at det er flyene som "skygger" for satellitten
    Nei, er langt ut til flyplassen herfra. Jeg bor på motsatt side av byen og over fjorden med ferje som tar 40 minutt i forhold til flyplassen. Er jo mye fly som passerer høyt over her jeg bor da, siden de følger innflygning i den retning, Men så lenge vil ikke flyene skygge for satelitten at parabolen detter mer eller mindre ut i en periode på opp til to timer om gangen..

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor på vestlandet, nærmere bestemt Tau.

Merket på hodene og diseqc vet jeg ikke og orker ikke klatre opp å sjekke nå i dette møkkaværet vi har her i dag.
    Kan også nevne at tidligere når jeg hadde både Viasat og CD, så var det ingen problem med Viasat, er kun CD som datt ut..

Forsøk å koble bort hele Diseq'n hvis du fortsatt har problemer etter LNB skift. Sett kabelen direkte på LNB. Da vil du også være helt sikker på at det ikke er forstyrrelser fra den andre LNB'n.

Det kan oppstå kondens og mye rart i diseqC hvis temperaturen
    varierer mye. Men det som er merkelig er at du også har problemer om natta når det er pent vær. Kan minne om radiostøy men da må det være en type radiostøy som ikke oppstår når det er dårlig vær.

Hvis man først skal spekulere vilt så ville jeg undersøkt om det er radioamatører i nærheten ? Om det kan ha noen sammenheng vet jeg ikke men radio amatører som benytter 10-12GHz båndet vil trolig være mest aktive i pent vær. Men hvis du aldri har problemer mellom 08:00-12:00 så virker det ikke som en sannsynlig årsak....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Hvis man først skal spekulere vilt så ville jeg undersøkt om det er radioamatører i nærheten ?
    Det bor en radioamatør i huset til trådstarter!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •