Kuttet antenne-kabel, signal borte når jeg skjøter på nytt! Hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kuttet antenne-kabel, signal borte når jeg skjøter på nytt! Hvorfor?

Jeg skulle koble på en signalforsterker på en antennekabel for parabol, og kuttet derfor kabelen i to ca. på midten av kabelstrekket. Når jeg kobler på signalforsterkeren er signalet helt borte, selv om det var rundt 55% signal før jeg kuttet.

- Trodde kanskje signalforsterkeren var defekt, koblet derfor på en ny. Hjalp ikke.
    - Testet med å koble på en vanlig skjøte-plugg, signal fortsatt helt borte.

Dette synes jeg er rart, siden signalet var tilstede før jeg kuttet.

- Kan det ha noe å si at parabol-tuneren stod på og at antennekabelen var koblet i når jeg kuttet?
    - Hvorfor har signalet plutselig blitt borte?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har DiSEqC-switch på anlegget ditt så er det sikkert denne du har tatt livet av?

Mach III

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En satellittuner svitcher mellom vertikal og horisontal polarisasjon i LNBen ved å svitche DC spenningen ut på kabelen mellom 14V og 18V. Så om du kutter kabelen når den er koplet til tunern (og tunern er på) vil du kortslutte denne spenningen og kan potensielt "brenne" utgangen. Kan jo være at noen produsenter har lagt inn kortslutningssikring, men jeg ville ikke satse på det, skrur altid av tuneren selv om jeg bare skal kople til kabler i switchen eller til tuneren.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten kobler du ikke rett, eller så har du kortsluttet tuneren din

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett mange som har kortsluttet lnb-kabelen sin, men aldri opplevd at noen fysisk har ødelagt mottageren av den grunn. Er nok innebygd beskyttelse i alle moderne mottagere i dag. Holder ennå en knapp på DiSEqC-switchen (hvis slik finnes på anlegget ditt) eller at kortslutningen ennå er til stede.

Mach III

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket og dobbelsjekket at du ikke kortslutter i en av pluggene da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mach III
    Hvis du har DiSEqC-switch på anlegget ditt så er det sikkert denne du har tatt livet av?Mach III
    Hva er en DiSEqC-switch?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av losis
    Hva er en DiSEqC-switch?
    Det er en liten boks ute ved antenna dersom du har flere LNB'er (satellitt posisjoner). Hvis du har standard CD eller Viasat system så har du neppe DiseqC switch. Men du kan jo sjekke om coax kabelen går direkte fra hodet og videre til din mottager og evt. koble bort hele DiseqC switchen.

Kanskje en forsterker kan trekke for mye strøm slik at mottageren ikke klarer å drive forsterkeren men såvidt jeg vet så har så og si alle satellitt mottagere kortslutnings beskyttelse. Tror muligens det hender man må ta strømmen på boksen hvis coax har vært kortsluttet men det har du sikkert forsøkt.

Regner med at du benyttet en forsterker beregnet for parabol. Forsterkere beregnet for kabel og bakkenett er ikke egnet. Likevel burde det ha fungert igjen når du sjøter kabelen hvis du gjør dette med f-connectorer og sjøt beregnet for f-connectoren.

Hvilken mottager er det du benytter ? Hvor langt er kabelstrekket ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en DiSEqC-switch?
    Det er den switchen som sitter ute ved parabolen som veksler mellom lnb'ene, men du har kanskje bare ett hode? Bare CD?

Mach III

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange kloke svar så langt. Nå har jeg testet litt mer. Har eliminert bort at det er noe galt med tuneren, da den virker på en annen signalkilde. Har også testet en tuner jeg visste fungerte, men fortsatt intet signal. Det er ikke en såkalt DiSEqC-switch montert på anlegget, da det kun er ett LNB-hode. Parabolanlegget er levert av Canal Digital, det er en HD-PVR-tuner. Kabelstrekket er relativt langt, men både det og hvilken tuner det er, er urelevant da tuneren er "friskmeldt" og kabelstrekket sørget for 55% signalstyrke før klipping av kabel.

Har skjøtet kabelen både med vanlig skjøt og signalforsterker ---> Inget signal, selv om det var ca. 55% signalstyrke før jeg klipte på samme kabelstrekket.

Så vidt jeg forstår kan det nå bare være to ting som sørger for at det ikke er noe signal:
    - Er det mulig at selve antennekabelen kan bli kortsluttet? Må jeg isåfall da skifte ut hele kablen, eller holder det å klippe endene og sette på pluggene på nytt?
    - Kan LNB-hode bli kortsluttet?

Eller har dere andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange kloke svar så langt. Nå har jeg testet litt mer. Har eliminert bort at det er noe galt med tuneren, da den virker på en annen signalkilde. Har også testet en tuner jeg visste fungerte, men fortsatt intet signal. Det er ikke en såkalt DiSEqC-switch montert på anlegget, da det kun er ett LNB-hode. Parabolanlegget er levert av Canal Digital, det er en HD-PVR-tuner. Kabelstrekket er relativt langt, men både det og hvilken tuner det er, er urelevant da tuneren er "friskmeldt" og kabelstrekket sørget for 55% signalstyrke før klipping av kabel.

Har skjøtet kabelen både med vanlig skjøt og signalforsterker ---> Inget signal, selv om det var ca. 55% signalstyrke før jeg klipte på samme kabelstrekket.

Så vidt jeg forstår kan det nå bare være to ting som sørger for at det ikke er noe signal:
    - Er det mulig at selve antennekabelen kan bli kortsluttet? Må jeg isåfall da skifte ut hele kablen, eller holder det å klippe endene og sette på pluggene på nytt?
    - Kan LNB-hode bli kortsluttet?

Eller har dere andre forslag?
    Det gjenstår vel to muligheter her; enten er det fortsatt kortslutning/ikke forbindelse i F-kontaktene du har skrudd på der du kappet kabelen, eller så har LNB'en røket da du kuttet. Tipper på det første alternativet...

Mach III

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du husket på at du ikke må fjerne "isolasjons"kappa som går rundt kabelen?

Du har en kjerne "pinnen". Så har du et lag med hard gummi/plast rundt, og så ligger isolasjonskappa, før du har et gummilag på yttersia der igjen.

F-kontaktoren, må ha kontakt med isolasjonskappa =)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mach III
    Det gjenstår vel to muligheter her; enten er det fortsatt kortslutning/ikke forbindelse i F-kontaktene du har skrudd på der du kappet kabelen, eller så har LNB'en røket da du kuttet. Tipper på det første alternativet...

Mach III

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Har du husket på at du ikke må fjerne "isolasjons"kappa som går rundt kabelen?

Du har en kjerne "pinnen". Så har du et lag med hard gummi/plast rundt, og så ligger isolasjonskappa, før du har et gummilag på yttersia der igjen.

F-kontaktoren, må ha kontakt med isolasjonskappa =)

Mach III: Hvis det viser seg å være kortslutning i kabelen, må hele kabelstrekket skiftes ut?

BlackkoZ: Dette har jeg faktisk ikke tenkt over, men jeg har aldri hatt noen problemer med dette når jeg har koblet mye før. Skal sørge for at det er kontakt med isolasjonskappa og prøve igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mach III: Hvis det viser seg å være kortslutning i kabelen, må hele kabelstrekket skiftes ut?

BlackkoZ: Dette har jeg faktisk ikke tenkt over, men jeg har aldri hatt noen problemer med dette når jeg har koblet mye før. Skal sørge for at det er kontakt med isolasjonskappa og prøve igjen!
    Nei det må du ikke. Ser jo nå at du ikke er helt erfaren med å skjøte/koble F-kontakter, så feilen ligger garantert i dine koblinger. Enten kortslutning mellom midtleder og skjerming, eller, som BlackkoZ sier her, så har du ikke kontakt enten mellom midtlederne eller skjermingen. Disse leder + og - strøm til hodet, så begge må ha kontakt ja...

Mach III

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F connector - Wikipedia, the free encyclopedia

Her finnes det noen tips om hvordan F-connector skal settes på coax kabel på nogenlunde korrekt vis:
    How to fit F Connectors to coaxial cable for Sky and Freesat

Slik ser selve F-connector skjøtestykke ut:

Og slik lages sjøten:

Men det kunne fortsatt være interessant å vite hvor lange
    kabler du har og om forsterkeren er beregnet for parabolsignaler. Kobler man en en forsterker inn på for korte kabler så kan det gi dårligere signalkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pinig nok var det feil kobling med F-connectorene som var årsaken til at signalet ble borte. Takk for hjelpen!

Men: Etter å ha koblet på signalforsterkeren ble signalet forbedret fra ca. 55 % til rundt 67-68 %. Dette var ikke nok til at jeg får inn TV2 Premier League HD-kanalene. På de kanalene står det fortsatt "problemer med signalmottaket." Canal Digital sa at signalet på disse kanalene bør være 70-80 %. Jeg vet at kanalene fungerer med 71 % signalstyrke på et annet C.D-anlegg. På dette aktuelle anlegget jeg har problemer med er det derimot bare koblet på en antennekabel. Det er jo muligheter for å koble på to hvis du skal ha full utnyttelse av opptaksmulighetene på PVR-dekoderen. Men skal det ha noe å si for svakt signal at kun èn antennekabel er tilkoblet?

Kabelstrekket det er snakk om er ca. 30 meter langt. Signalforsterkeren som er av typen under, ble koblet på omtrent midt på kabelstrekket.

- Er det en mulighet å koble på enda en signalforsterker et annet sted på kabelstrekket for å forbedre signalet ytterligere?
    - Eller noen andre gode forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker skal generelt plasseres nærmest mulig signalkilden (i dette tilfellet antennehodet), ellers forsterker den også eventuell støy som måtte oppstå i kabelen. Hensikten med signalforsterking er å løfte signalet opp på et nivå over støygulvet. Synes forøvrig det er rart at signalet er så svakt, skulle vel ikke være noe problem med 30m kabel. Jeg ville forsøkt med justering av og eventuelt større parabol.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt ny og kraftigere kabel, billig løsning det

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bfk
    En forsterker skal generelt plasseres nærmest mulig signalkilden (i dette tilfellet antennehodet), ellers forsterker den også eventuell støy som måtte oppstå i kabelen. Hensikten med signalforsterking er å løfte signalet opp på et nivå over støygulvet. Synes forøvrig det er rart at signalet er så svakt, skulle vel ikke være noe problem med 30m kabel. Jeg ville forsøkt med justering av og eventuelt større parabol.
    Det er allerede en forsterker inne i LNB hodet. Plasseres linjeforsterkeren ved LNB så risikerer man at den går i metning og forvrenger signalet.
    Forsterkeren til losis takler 100dBuV og faren er stor for at forsterkeren går i metning hvis den plasseres ute ved LNB'n. At 30meter kabel skal være problemet er litt usannsynlig dersom de andre kanalene fungerer greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert sjekket, men ser ingen har spurt om det tidligere:

Er du sikker på at antennen er 100% optimalt stilt inn?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •