Hjelp med installasjon av Vantage DiSEqC Motor HH120.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med installasjon av Vantage DiSEqC Motor HH120.

Driver å skal installere en slik, mitt problem er at jeg er usikker på om jeg har valgt korrekt Elevation på parabol, og korrekt Latitude på motor.

Bor i Sarpsborg, og utifra dishpointer.com skal Elevation være 30.0°, og Latitude skal være 59.2929°, men etter manuel justering av parabolen sliter jeg med å finne Thor satellitten.

Noen som kan bekrefte om Elevation og Latitude er korrekt utifra post sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JIM1982
    Driver å skal installere en slik, mitt problem er at jeg er usikker på om jeg har valgt korrekt Elevation på parabol, og korrekt Latitude på motor.

Bor i Sarpsborg, og utifra dishpointer.com skal Elevation være 30.0°, og Latitude skal være 59.2929°, men etter manuel justering av parabolen sliter jeg med å finne Thor satellitten.

Noen som kan bekrefte om Elevation og Latitude er korrekt utifra post sted?

Elevation/ høydevinkelen skal vere ca 21

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Motorisert parabol

Hei.
    Jeg også har hatt en gammel motor på parabolen min, som skal bytte til en nye type motor. Men jeg får ikke til. Er det noen der ute som kan forklare meg fremgangs moten? Det hadde jeg satt stor pris på.
    Takk på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av siros
    Hei.
    Jeg også har hatt en gammel motor på parabolen min, som skal bytte til en nye type motor. Men jeg får ikke til. Er det noen der ute som kan forklare meg fremgangs moten? Det hadde jeg satt stor pris på.
    Takk på forhånd.
    Jeg skal prøve å forklare fremgangsmåten ut fra egen erfaring. Går ut fra at det dreier seg (!) om en h-h motor med diseqc 1.2 eller noe, f.eks som min Moteck 2100. Den er "gammel" (5-6 år eller deromkring?) og uten go to x-funksjon.

1. Første bud er selvsagt at røret/masten motoren skal festes på er i fullstendig lodd/vertikal. Bruk vater eller annet egnet redskap. Men om du har hatt en motor på samme masten tidligere skulle vel dette være ok.

2. Fest motoren på masten og skru u-boltene noenlunde løselig til så det fortsatt er mulig å dreie motoren rundt på masten.

3. Still inn latitude (dvs breddegrad) på skalaen på motoren, dvs hellingen for denne, sammenfallende med din plassering nord/syd, for Oslo-området er det snakk om 60,0 grader eller så vidt under. Skru godt til, denne skal ikke måtte justeres senere.

4. Skru fast parabolen på "akslingen" på motoren. Vær nøye med at parabolen står i "midtstilling" på "akslingen". Bruk den loddrette linja bak på akslingen som siktepunkt. Skru gjerne godt fast, om parabolen står i midtstilling som beskrevet skal den ikke justeres nærmere.

5. Still inn elevasjon på skalaen ved mastfestet bak på parabolen. For Oslo-området er det snakk om 30 minus ca 8-8,5 grader, dvs rundt 21,5 eller 22,0 på skalaen. Ikke skru den endelig fast, nærmere justering kan bli nødvendig. Jo lenger nord desto lavere er elevasjonen. Lenger syd i landet skal parabolen peke høyere, men neppe med nevneverdig utslag.

6. Nå skal det være klart for å finne signal fra en satelitt. Pass på at motorakslingen står i midtstilling, og søk etter den satelitten som ligger mest mulig rett syd. Har motoren go to x-funksjon, tror jeg du kan stille den inn på denne satelitten via mottakeren før du søker fysisk, og altså ikke nødvendigvis i absolutt midtstilling. Lenger vest blir azimut-verdien lavere (enn 180 grader/rett syd). Vri motoren forsiktig fra side til side på masten til du registrerer et sterkt signal. (Selv bruker jeg en sat-beeper med akustisk signal som kobles inn på coax-kabelen.) For Østlandet er det i hvert fall snakk om Eutelsat-satelitten på 10,0 grader syd. Sjekk omtrent hvor du skal sikte mot denne, enten med kompass eller mer "moderne" midler som for eksempel google earth. Har du en smarttelefon med gps-mulighet skal det t.o.m. finnes en app som viser visuelt hvor de ulike satelittene ligger, sett fra ditt ståsted. Husker ikke navnet på denne appen i farten, men den skal kunne lastes ned fra nettet for en drøy hundrel-app 8) .

7. Når du har funnet azimut (øst-vest posisjon) med sterkest signal og du er sikker på at du er på rett satelitt kan du skru fast motoren på masten "for godt".

8. Sjekk også elevasjonen, at denne gir sterkest mulig signal på den aktuelle satelitten. Prøv å tilte parabolen opp og ned, og hør etter hvor signalet er sterkest (eller se på satfind-utslaget på receiveren). Juster elevasjonen i samsvar med dette. Nå skulle det hele være riktig innstilt, og det bør være mulig å få inn øvrige satelitter både øst og vest for rett syd når du kjører motoren. Selv har jeg ikke gått lenger enn 28,2 øst og 0,8 vest, men har signal på opptil 98% snr på 0,8 vest og godt over 80% snr på 28,2 øst, med en antenne på ca 80 cm.

Lykke til, og ikke dett ned fra stigen/taket mens du holder på.

Alle forbehold om at jeg kan ha glemt noe i beskrivelsen av fremg.måten eller at noe er uklart beskrevet. Er bare sporadisk inne på dette forumet så det kan hende jeg ikke svarer på eventuelle spm innenfor rimelig tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Tusen takk for tilbake meldingen og hjelpen. Jeg har fått det til, jeg skulle egentlig hjelp til go til x funksjonen. Ha en god helg.

Mvh
    Siros

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •