Ikke lenger dolby digital på NRK/CD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke lenger dolby digital på NRK/CD?

La plutselig merke til at jeg ikke lenger har 5.1/dolby digital på NRK 1 / 2 / 3... Virker fint på NGC HD, f.eks. Flere som har lagt merke til dette? Har Canal Digital og CT ET-9000. Svaret fra CD var litt goddag mann økseskaft:

"Det er mulig at NRK har endret sine sendinger, men vi har desverre ikke muligheten til å teste ut dette. Om du kontakter NRK får du antagelig vite om digital lyd er tatt vekk."

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg oppdaget akkurat det samme selv her i kveld, og tenkte jeg skulle søke lit på nettet for å se om det var flere som hadde det sånn.
    Trodde kanskje det var noe galt med oppsettet her eller noe lokalt men da er det nok ikke det.
    Vi får håpe dette bare er midlertidig og at de sender i 5.1 igjen snart

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av glaserud
    La plutselig merke til at jeg ikke lenger har 5.1/dolby digital på NRK 1 / 2 / 3... Virker fint på NGC HD, f.eks. Flere som har lagt merke til dette? Har Canal Digital og CT ET-9000. Svaret fra CD var litt goddag mann økseskaft:

"Det er mulig at NRK har endret sine sendinger, men vi har desverre ikke muligheten til å teste ut dette. Om du kontakter NRK får du antagelig vite om digital lyd er tatt vekk."
    På Viasat og på bakkenettet sendes det fremdeles DD5.1 og DTS5.1, men ikke på CD parabol....det spiller ingen rolle, fordi selvom det står aldri så mye DD 5.1 på displayet ditt så snder NRK bare i STEREO. Eneste 5.1 sendinger de har hatt som jeg vet om var direkte fra VM på ski i Holmenkollen, og Grand Prix finalen fra Tyskland...akkurat når går verdens første film med Dolby Surround på NRK3....kun i Stereo og knapt nok det...
    NRK lader noget tilbake at ønske når det gjelder slike avanserte ting...dessverre...:-) SVT og Svensk TV4, samt Viasat TV 3 HD og Dansk TV3+HD har skjønt det....DD 2.1 på vanlige sendinger og DD 5.1 på noen filmer....og snart kommer TV 3 Norge i HD, får se om de er like flinke...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooooog hva om de sender en film f.eks Starwars-filmene som de sender på NRK3 denne uken, hadde vel vært bedre om de sendte i 5.1 da ?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Naitsirk
    Ooooog hva om de sender en film f.eks Starwars-filmene som de sender på NRK3 denne uken, hadde vel vært bedre om de sendte i 5.1 da ?
    Joda det er riktig men så lenge de kun sender lyd i frontkanalene så er det bedre med MPEG1 stereo siden din AVreceiver da automatisk kan dekode Prologic II 5.1 surround lyden. Det er ikke mulig når det sendes Dolby Digital 5.1 med kun lyd i frontkanalene slik NRK har sendt lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okidok... Hadde jo kanskje håpet at de hadde klart å gjøre det Riktig, men, men... Skal vel leve med at det ikke lyser i dd-lampa på forsterkeren.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme gjelder GET. Ingen 5.1 på hverken NRK1, 2 eller 3...

Mulig de jobber med en ny og bedre løsning som faktisk gir ekte 5.1 kanskje?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester Starwars filmen på NRK3 nå og resultatet er :

Canal Digital: MPEG1 stereo med forholdsvis god prologic II kodet 5.1 lyd
    RiksTV: HE-AAC 5.1 transkodet til DTS 5.1 - kun lyd i frontkanaler
    Viasat: Dolby Digital 5.1 kun lyd i frontkanaler

For dere som ikke har Canal Digital så må man manuelt skru av "hjemmekino" eller "Dolby Digital" eller "surround" for å få til Prologic II 5.1 dekoding. Automatisk Prologic II dekoding av stereo kilder vil ikke fungere når NRK sender 5.1 med kun lys i frontkanalene.

Dvs. skru av surround mottak i dekoder slik at den leverer stereo PCM. Da funker 5.1 dekodingen i AVreceiver. Dette er selvfølglig upraktisk. For Canal Digital så går dette automatisk siden Dolby Digital lyden i øyeblikket ikke sendes.

På Grundig RiksTV boks så kan man velge "Norsk 2" som lydspor. Dette er stereosporet der Prologic II dekoding høres ut til å fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke 5.1 på NRK HD-kanaler via Canal Digital kabel

Jeg har Canal Digital kabel og har også erfart at NRK HD kanalene 997-999 ikke lenger sender i 5.1
    Det har fungert tidligere.

Jeg ser på receiveren at det står PCM på disse mens det på de kanaler hvor dette fungerer står Dobly Digital

Har vært i kontakt med CD:
    De svarer: "Har sjekket opp kanalene er der og sendes i 5-1"

??

Har vært i kontakt med NRK:
    De svarer:
    "Vi har sluttet med å oppmikse stereolyd til 5.1. Dermed får du nå alle vanlige stereosendinger med lyden bare i høyre/venstre fronthøyttalere.

I "ekte" 5.1 sendinger vil fordelingen av lyden være i henhold til hvordan selve produksjonen ble mikset."

Jeg hadde forventet at nye produksjoner f.eks. filmer ville bli sendt i 5.1

Jeg bruker HDMI til receiveren NAD T747. Det virker som sagt på andre kanaler f.eks. Animal Planet HD

Flere som har samme problem eller kan problemet ligge hos meg?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CD og hos meg sendes alle NRK kanalene i PCM stereo. Men på Discovery HD og Animal Planet HD er det Dolby Digital.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også CD via kabelnett, og ja ingen DD 5.1 på kanalplass 997, 998 og 999 lenger. Det er for min del like greit, siden de egentlig ikke sendte noe annet enn DD 2.0. Da er det bedre med et PCM sterio lydspor som receiveren kan splitte i Dolby Prologic II 7.1 evt DTS 7.1.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Jeg har CD og hos meg sendes alle NRK kanalene i PCM stereo. Men på Discovery HD og Animal Planet HD er det Dolby Digital.
    NRKs hd kanaler sendes i stereo hos alle distributører med hos viasat, rikstv osv. er det sendt 6 kanals lyd hvor kun front kanalene inneholder lyd. Da får man ikke dekodet dolby prologic II 5.1 lyd og blir låst til stereo. Hos cd er det ikke noe problem å få 5.1 lyd (prologic II) på f.eks. filmer som Star Wars siden stereolyden faktisk er kodet som stereo.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av daxis
    Jeg har Canal Digital kabel og har også erfart at NRK HD kanalene 997-999 ikke lenger sender i 5.1

Jeg ser på receiveren at det står PCM på disse mens det på de kanaler hvor dette fungerer står Dobly Digital

??

De svarer:
    "Vi har sluttet med å oppmikse stereolyd til 5.1. Dermed får du nå alle vanlige stereosendinger med lyden bare i høyre/venstre fronthøyttalere.

I "ekte" 5.1 sendinger vil fordelingen av lyden være i henhold til hvordan selve produksjonen ble mikset."

Jeg bruker HDMI til receiveren NAD T747. Det virker som sagt på andre kanaler f.eks. Animal Planet HD

Står mye om dette i trådene foran, og problemet er ikke hos deg..vi har alle "samme problem"...en kringkaster som ikke vet hva de holder på med....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 2011 burde ikke dette være noe problem......makan!
    Kan ikke noen i kringkastingen bare rydde opp?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

??

De svarer:

Etter at Canal Digital idag har oppgradert nettet sendes det nå i Dolby Digital på NRK-kanalene 997-999

Så det var nok support hos CD som ikke vet hva de svarer på!!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at Canal Digital idag har oppgradert nettet sendes det nå i Dolby Digital på NRK-kanalene 997-999

Tenker du da parabol eller bakkenett/fiber/kabel?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med kun lyd i frontkanalene...... Sendeformatet er DD5.1 mens det i realiteten sendes DD2.0. Dette fører til at ingen AV receivere kan dekode Prologic II 5.1 lyden. Da måtte DD lyden vært sendt som 2.0 slik andre kanaler gjør når innholdet er stereo.

På satellitt har CD fjernet Dolby Digital lyden slik at det er mulig å få 5.1 lyd for filmer og andre programmer med Prologic kodet surround. Nå ser jeg at Viasat også har fjernet Dolby Digital lyden og sender MPEG1 stereo i stedet.

Har testet NRK3's 5.1 lyd i bakkenettet og der er det kun lyd i frontkanalene. Sammenliknet med CD parabol (som ikke sender Dolby Digital) og der fungerer Proligic II 5.1 lyden uten problemer.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Med kun lyd i frontkanalene...... Sendeformatet er DD5.1 mens det i realiteten sendes DD2.0. Dette fører til at ingen AV receivere kan dekode Prologic II 5.1 lyden. Da måtte DD lyden vært sendt som 2.0 slik andre kanaler gjør når innholdet er stereo.

På satellitt har CD fjernet Dolby Digital lyden slik at det er mulig å få 5.1 lyd for filmer og andre programmer med Prologic kodet surround. Nå ser jeg at Viasat også har fjernet Dolby Digital lyden og sender MPEG1 stereo i stedet.

Har testet NRK3's 5.1 lyd i bakkenettet og der er det kun lyd i frontkanalene. Sammenliknet med CD parabol (som ikke sender Dolby Digital) og der fungerer Proligic II 5.1 lyden uten problemer.
    +1

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Men det hjelper jo ikke om det sendes DD 5.1 hvis det bare kommer lyd i 2 kanaler....
    Har sendt en mail til gutta på Din Side....en der lovet han skulle ta en ringerunde, ikke bare til NRK, men også Tv 2 og Tv Norge....
    Når det gjelder TV 2 så kan det jo hende at kanalen blir solgt til Sverige eller Danmark...da kan det hende det skjer noe...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •