Ikke lenger dolby digital på NRK/CD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei folkens!

Oppdaget også dette faktum igår kveld da jeg hadde gledet meg til premiere på "Game of Thrones" på NRK 3, og tenkte at dette må da være en serie med grom lyd, men ingen effekt fra bakhøyttalerne. Vanligvis ser jeg ikke på HD-versjonene av NRK-kanalene (Get 999/998/997), siden jeg ikke har flatskjerm. Men av og til bytter jeg over hvis det er film/serier med forventet bra lyd på surroundanlegget.

Lenge siden sist jeg gjorde det tydeligvis, siden dette skjedde i fjor sommer. Ringte så NRK publikumsservice, og de bekreftet at hele prosjektet med 5.1 lyd hadde blitt terminert i sommer på grunn av mange klager på at lyd ble "feil". Og det var ingen planer om at ta det opp igjen. Virket på damen som om problemet kanskje lå hos noen av distributørene som ikke taklet dette riktig i sine systemer, hun nemnte spesielt CD/Viasaat. Eller er det NRK selv som ikke sender dette riktig....?

Hvor er problemet, noen der ute som vet???
    Er jo helt tragisk at det fortsatt ikke er mulig å få ekte flerkanalslyd 5.1 i 2012, på samme måte som når en ser film/serier på DVD!!!

Lloydern

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visst en del klager fra andre NRK abonnenter da de hadde DD - lyden ble veldig høy på enkelte programmer og det var visstnok enerverende nok til at de skrinla hele greia

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det var visst en del klager fra andre NRK abonnenter da de hadde DD - lyden ble veldig høy på enkelte programmer og det var visstnok enerverende nok til at de skrinla hele greia
    Dolby Digital stereo lyd (2.0) ble også sendt ut med feil metadata (flagget som 5.1 lyd) noe som gjorde at prologic II 5.1 dekoder i AVreceivere ikke fungerte.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Da må jo vi nordmenn være svært hårsåre....ettersom det går bra med DD 2.1 og 5.1 i mange kanaler i våre naboland....og jeg har ikke hørt noen problemer med lyd volum på mine svenske kanaler som jeg tar med med parabol...
    NRK er og blir duster...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Og hvilke programmer kan det ha vært???Ettersom de ALDRI sendte mer enn 1 Ett program med 5.1 lyd før sommeren, Grand Prix finalen...
    Og en gang i september...sikkert ved en feil....
    NRK er helt håpløse....:-(

Den nye serien Broen gikk både i HD og 5.1 på svensk TV....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det som er så "tragisk". At vi mister surroundlyd på mange av de gode filmene og ikke minst gode seriene som NRK tross alt sender. Eller andre norske kanalar for den saks skyld, er jo ikke mye surroundlyd der heller.

Eksempelvis serier som Pacific, Broen, Game of Thrones, Breaking Bad o.s.v. Burde ikke også distributørene vært mer på hugget inn mot de forskjellige kanalane for å pushe 5.1 lyd...?

Stor skuffelse at de aller fleste bare bryr seg om bilde, men glemmer helt lyden. Mer fokus på lyd og surround takk.....

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lloydern
    Det er jo det som er så "tragisk". At vi mister surroundlyd på mange av de gode filmene og ikke minst gode seriene som NRK tross alt sender. Eller andre norske kanalar for den saks skyld, er jo ikke mye surroundlyd der heller.

Eksempelvis serier som Pacific, Broen, Game of Thrones, Breaking Bad o.s.v. Burde ikke også distributørene vært mer på hugget inn mot de forskjellige kanalane for å pushe 5.1 lyd...?

Stor skuffelse at de aller fleste bare bryr seg om bilde, men glemmer helt lyden. Mer fokus på lyd og surround takk.....
    TULL OG VAS! NRK har sendt surround lyd på TV siden begynnelsen av 1990 tallet, (twin peaks, Go`Elg) men da som matrix enkodet lyd. Dette avkodes i Dolby Pro-logic eksempelvis.

De fleste programmer som NRK sendes i dag også kan avkodes i Dolby Pro-logic med bra surround 5.1 som resultat.

En kan ikke blande dette sammen med manglende Dolby Digital 5.1 format, for så å si at de ikke sender sorround lyd!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    TULL OG VAS! NRK har sendt surround lyd på TV siden begynnelsen av 1990 tallet, (twin peaks, Go`Elg) men da som matrix enkodet lyd. Dette avkodes i Dolby Pro-logic eksempelvis.

De fleste programmer som NRK sendes i dag også kan avkodes i Dolby Pro-logic med bra surround 5.1 som resultat.

En kan ikke blande dette sammen med manglende Dolby Digital 5.1 format, for så å si at de ikke sender sorround lyd!
    Når vi her snakker om surround lyd, så mener vi the real thing, som du får hos Canal+ filmkanaler, TV 1000, og kanaler som BBC HD, SVT, TV 4 og TV 3 HD(S+D+N) og som vi får via DVD/Blu-ray....
    Og et Stereo signal dekodet av Dolby Pro Logic, var noe jeg holdt på med på slutten av 80 tallet...:-)
    Og det ene(1) programmet hvor NRK1 har sendt i ordentlig DD 5.1 så er lyden helt utrolig bra. En lørdag i slutten av september(og da var alle de tekniske sjefe på seminar????) slik at de glemte å trykke på knappen som tok bort surround lyden...Dette var på Viasat

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttårskonserten på NRK gikk i 5.1 hos meg med GET kabel tv, så det er tydeligvis 5.1 sendinger fortsatt fra NRK. Dette er imidlertid den eneste gangen jeg kan huske å ha fått 5.1 lyd fra NRK siden jeg skrudde på DD i dekoderen min for et par måneder siden. :neutral:

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Nyttårskonserten på NRK gikk i 5.1 hos meg med GET kabel tv, så det er tydeligvis 5.1 sendinger fortsatt fra NRK. Dette er imidlertid den eneste gangen jeg kan huske å ha fått 5.1 lyd fra NRK siden jeg skrudde på DD i dekoderen min for et par måneder siden. :neutral:
    Canal Digital sendte også,i DD 5.1.. Noe av bildekvaliteten fra ballett framvisningen var helt utrolig herlig å se på.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Canal Digital sendte også,i DD 5.1.. Noe av bildekvaliteten fra ballett framvisningen var helt utrolig herlig å se på.
    Og vil du ha foreviget utgave, så lønner det seg å kjøpe den på Amazon:
    New Year's Concert 2013 [Blu-ray]: Amazon.co.uk: Welser-Most, Wiener Philharmoniker: Film & TV

På orkesterets egen hjemmeside koster den MYE mere.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde nrk sendte det meste med dd 5.1 eg. Er det som står i infoen på dekoderen min med rikstv. Også receiveren setter seg på dd 5.1 når eg ser nrk kanalane. Desse kanalane er dei einaste dette skjer på av mine kanalar.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Trudde nrk sendte det meste med dd 5.1 eg. Er det som står i infoen på dekoderen min med rikstv. Også receiveren setter seg på dd 5.1 når eg ser nrk kanalane. Desse kanalane er dei einaste dette skjer på av mine kanalar.
    Nrk sender for det meste DD 2.1....men i år=2013.Halvbroren i 5.1
    en del filmer på NRK 2/3....og opptil flere klassiske musikkprogram....i fjor: Forbrytelsen og serien fra Vestfossen...
    I går: til og med et naturprogram....

Husk at din receiver må stå på STRAIGHT for at du skal se hva de egentlig sender...har du den på ProLogic så vil alt se ut som 5.1...når det egentlig ikke er det.
    Men alt i alt: Nå er det slik det skal være....så var det TV2 og TVNorge som har mange serier som er spilt inn med 5.1
    TV3 har mye HD kanaler om dagen , men min yndlingsserie NCIS er bare oppskalert og i STEREO...det er for dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! I infoen på bluray/tv dekoderen min står det HE-AAC2.0 På alle kanalar, utanom nrk, der står det HE-AAC 5.1. Merkelig.

Syraight har eg ikkje på receiveren. Einadte eg har er direct (som eg teknar med er det same) og pure audio.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Aha! I infoen på bluray/tv dekoderen min står det HE-AAC2.0 På alle kanalar, utanom nrk, der står det HE-AAC 5.1. Merkelig.

Syraight har eg ikkje på receiveren. Einadte eg har er direct (som eg teknar med er det same) og pure audio.
    Det er ikke så merkelig hvis du ser NRK i bakkenettet. Der sendes det to lyder, den ene er HE-AAC stereo og den andre er HE-AAC 5.1 lyd. Dvs. i bakkenettet klarer ikke NRK å switche til stereo for lydproduksjoner som ikke er utført i diskret 5.1. I bakkenettet blir også lyden Prologic II dekodet før den blir sendt ut som HE-AAC 5.1

På satellitt,kabeltv,iptv sender NRK Dolby Digital hvor NRK veksler mellom stereo (2.0) og surround (5.1) avhengig av om materialet har surround lyd eller ikke. Den eneste forkjellen på bakkenett og andre plattformer er at Prologic II 5.1 dekoding av stereo lyd skjer hos NRK for bakkenettet mens Prologic II 5.1 dekoding vil skje i din AVreceiver hvis du ser NRK via satellitt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •