Multifokus, rund eller toroidal som erstatter for dagens 60cm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Multifokus, rund eller toroidal som erstatter for dagens 60cm?

Har pr dags dato en Selfsat H30D2 Twin LNB og en 60cm parabol som jeg for mange år siden fikk i sammen med CD-pakken min.

I går og i dag så hadde vi sinnsykt uvær over området som jeg bor med veldig tett regn og tykt tåkelag/skylag. Først hadde jeg tilkoblet Selfsat og trodde at den som ikke holdt mål, koblet så til 60cm'en og den holdt seg litt bedre, men den holdt ikke ut lenge den heller.

Jeg bor i blokk og har derfor begrenset med plass i kroken hvor jeg har stativet mitt. Lurte litt på om jeg skulle oppgradere til en noe større parabol eller kanskje til en som fungerer bedre enn både selfsat og 60cm'en.

Jeg har sett litt på Toroidal T55 (denne blir vel ikke mye å hente på den heller?), videre sett på en multifokus eller er det kanskje det som også heter elliptical multi parabol. Samt en vanlig standard rund parabol, men hvilken type er greiest å ha med å gjøre ifbm 1w,5ø,13ø og 19,2ø?

Nå har jeg ikke peiling på hvilken som vil bli best til mitt formål, jeg må i hvertfall få inn Thor for CD, så ekstra bonus for da blir de 3 andre som Sirius, hotbird og Astra.

Har sett på følgende:

Elliptical multifocus 90cm:
    Logg inn : X-SAT.NO LTD, X-SAT.NO LTD The Nordic-Sat Xperience

Triax 78:
    Sagi Webshop

I tillegg så er det en god del andre der ute som sikker dere kan anbefale. Jeg vil gjerne ha en tilbakemelding fra dere hvilken pakke dere kan anbefale meg, gjerne en på rundt 70-80-90cm da jeg er litt usikker på hvilken som for plass på balkongen.

F_J

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j
    Har pr dags dato en Selfsat H30D2 Twin LNB og en 60cm parabol som jeg for mange år siden fikk i sammen med CD-pakken min.

I går og i dag så hadde vi sinnsykt uvær over området som jeg bor med veldig tett regn og tykt tåkelag/skylag. Først hadde jeg tilkoblet Selfsat og trodde at den som ikke holdt mål, koblet så til 60cm'en og den holdt seg litt bedre, men den holdt ikke ut lenge den heller.

Jeg bor i blokk og har derfor begrenset med plass i kroken hvor jeg har stativet mitt. Lurte litt på om jeg skulle oppgradere til en noe større parabol eller kanskje til en som fungerer bedre enn både selfsat og 60cm'en.

Jeg har sett litt på Toroidal T55 (denne blir vel ikke mye å hente på den heller?), videre sett på en multifokus eller er det kanskje det som også heter elliptical multi parabol. Samt en vanlig standard rund parabol, men hvilken type er greiest å ha med å gjøre ifbm 1w,5ø,13ø og 19,2ø?

Nå har jeg ikke peiling på hvilken som vil bli best til mitt formål, jeg må i hvertfall få inn Thor for CD, så ekstra bonus for da blir de 3 andre som Sirius, hotbird og Astra.

Har sett på følgende:

Elliptical multifocus 90cm:
    Logg inn : X-SAT.NO LTD, X-SAT.NO LTD The Nordic-Sat Xperience

Triax 78:
    Sagi Webshop

I tillegg så er det en god del andre der ute som sikker dere kan anbefale. Jeg vil gjerne ha en tilbakemelding fra dere hvilken pakke dere kan anbefale meg, gjerne en på rundt 70-80-90cm da jeg er litt usikker på hvilken som for plass på balkongen.

F_J
    Du bør satse på enten T55 eller Raven G70 Europa pakke , da disse 2 er mest plasseringsvennlig , den ene er kun 55 cm , andre er 70 cm.
    Raven G70 er enklere å sette opp selv , senter hodet mot Sirius, resten av satellitter kommer automatisk, siden sidematter holderen er laget med riktig avstand mellom satellittene . Prisen på begge varier rundt 1100 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen :-)

Nå har ikke jeg lest så veldig mye om Raven G70, men når jeg sjekker den mot f.eks Triax TD-78 så er det faktisk litt mer gain å hente på en Triax TD-78.

Mens når jeg leser på teksten om Raven G70 på Maxsat.no så står det at Raven G70 tilsvarer en "vanlig" på 90-100cm, er den så effektiv?

Toroidal T55 ser også interessant ut, men det finner på nett er at pga skjerm nr 2 så skal den "forsterke" signalet, stemmer virkelig dette og i så fall hvilken størrelse vil den i så fall tilsvare?

Vanskelig å installere LNB med en Toroidal? Må man justere alle psosisjonene på LNB på skinna selv eller finnes det noen Toroidal paraboler som er pre-satt med 4 posisjoner så det bare er å sette på hodene?

F_J

Intermediate digitech sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j
    Takk for tilbakemeldingen :-)

Nå har ikke jeg lest så veldig mye om Raven G70, men når jeg sjekker den mot f.eks Triax TD-78 så er det faktisk litt mer gain å hente på en Triax TD-78.

Mens når jeg leser på teksten om Raven G70 på Maxsat.no så står det at Raven G70 tilsvarer en "vanlig" på 90-100cm, er den så effektiv?

Toroidal T55 ser også interessant ut, men det finner på nett er at pga skjerm nr 2 så skal den "forsterke" signalet, stemmer virkelig dette og i så fall hvilken størrelse vil den i så fall tilsvare?

Vanskelig å installere LNB med en Toroidal? Må man justere alle psosisjonene på LNB på skinna selv eller finnes det noen Toroidal paraboler som er pre-satt med 4 posisjoner så det bare er å sette på hodene?

F_J
    Raven G70 er så kalt multifokus parabol, det vil si at disse har en helt annet fokal dybde og utforming en vanlig konvensjonell parabol ( rundt fom). Derfor kan den gi samme signal effekt som en ordinar 90 cm. parabol har. Hadde Raven G70 før jeg gikkk til parabol med flere enn 4 hoder og G70 fungerte bra med alle 4 satellitter. Fant etterhvert at den trenger parabol paraply som dekker alle 4 hoder, for å stabilisere signalene på Hotbird og Astra om vinteren.
    Nei, når det gjelder T 55 og T90 , må du justere posisjonen til hver Lnb for seg selv og hoved oppsettet til disse kalkuleres ut ifra din lengegrad og breddegrad. Tabel for justreing av hodene til Toroidal finner du på SatLex Digital :: Home

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gåt for en Toroidal T90 antenne nå, og må si at med 10 LNB dekker denne alt av behøv jeg har og kommer til å ha, merket også at her får jeg inn ITV på 28,2 grader øst som jeg ikke fik inn tidligere med en 135 CD, så for min del ser det ut som Toroidal er en bra antene.

Ja LNB må justeres på bakken og helst kontroller signalen og monter lnb på riktig plas før du montere den på vegen, husker at jeg slet i 2 dager får å få dette til å fungere bra, men nå deker denne alt fra 39 øst grader til 5 grader vest.

Nå vet eg ikke noen om Raven paraboler med Toroidal er det i hvertfall mange som har og ser ut at disse fungerer meget bra her i Norden, og jo lengere Nord i landet man er jo større parabol er anbefalt.

Jeg ser for meg nå en ny Patriot 3.8 meter antene, har søkt om tilatelse fra Komunen så vi får se hva dem sier til dette :-) Naboene har ikke noen imot det så da er det OK her i nabolaget. har lyst å prøve å se om man kan ta inn flere sateliter med en stor antenne

Mvh

bobi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •