Mangler lyd i senter-høytaler på NRK`s HD kanaler på Viasat parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mangler lyd i senter-høytaler på NRK`s HD kanaler på Viasat parabol

På alle tre NRK-HD kanalene mangler jeg lyd i senterhøytaleren. Lyden går i stedet til frontene. Normalt hadde jeg mistenkt en feil med anlegget mitt,men senterhøytaleren virker som den skal på alle andre kanaler. Også NRK SD signal.

Flere som har dette?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dejavu
    På alle tre NRK-HD kanalene mangler jeg lyd i senterhøytaleren. Lyden går i stedet til frontene. Normalt hadde jeg mistenkt en feil med anlegget mitt,men senterhøytaleren virker som den skal på alle andre kanaler. Også NRK SD signal.

Flere som har dette?
    Det er ikke noe galt hos deg. Hører det samme på Canal Digital og på RiksTV's 5.1 lyd. Problemet er at NRKs HD kanaler alltid sender ut Dolby Digital 5.1 format uansett om programmet sendes med surround eller ikke. I øyeblikket sender ingen av NRKs HD kanaler surround lyd og da blir det kun lyd i frontene. Senter, surround L, surroun R og sub kanalen er uten lyd. Det er nesten aldri surround på NRKs HD kanaler.

Andre HD kanaler slår over på stereo modus når det ikke sendes surround. Da vil AVreceiveren automatisk hoppe over til enten simulert surround eller ProLogic II 5.1 dekoding slik at du får lyd i alle surround kanalene. I øyeblikket sender f.eks. NRK3 HD filmen "Bandidas" som garantert har Prologic II kodet surround på stereolyden. Siden det sendes ut 5.1 format så er det ikke mulig å få aktivert Prologic II uten at man slår på downmixing i mottageren. Når jeg slår av Dolby Digital i mottageren så blir det bedre surround lyd pga. at prologic 5.1 dekodingen da fungerer.

Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er ikke noe galt hos deg. Hører det samme på Canal Digital og på RiksTV's 5.1 lyd. Problemet er at NRKs HD kanaler alltid sender ut Dolby Digital 5.1 format uansett om programmet sendes med surround eller ikke. I øyeblikket sender ingen av NRKs HD kanaler surround lyd og da blir det kun lyd i frontene. Senter, surround L, surroun R og sub kanalen er uten lyd. Det er nesten aldri surround på NRKs HD kanaler.

Andre HD kanaler slår over på stereo modus når det ikke sendes surround. Da vil AVreceiveren automatisk hoppe over til enten simulert surround eller ProLogic II 5.1 dekoding slik at du får lyd i alle surround kanalene. I øyeblikket sender f.eks. NRK3 HD filmen "Bandidas" som garantert har Prologic II kodet surround på stereolyden. Siden det sendes ut 5.1 format så er det ikke mulig å få aktivert Prologic II uten at man slår på downmixing i mottageren. Når jeg slår av Dolby Digital i mottageren så blir det bedre surround lyd pga. at prologic 5.1 dekodingen da fungerer.
    Da var det oppklart. Takk for tips(-:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da de tre HD-kanalene ble lansert virket dette, men det som skjedde en gang i sommer var at lyden plutselig var 2 - kanal stereo, og kodet som 5.1 ble dette stereo i høyttalerne.

Ser nå at 5.1 kodingen er borte på disse kanalene - i allefall i Canal Digital sitt kabelnett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •