Går det an å overstyre overopphetingsvernet på CDs HD-PVR?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Går det an å overstyre overopphetingsvernet på CDs HD-PVR?

Jeg har tuneren på loftet, og der blir det gjerne 40 grader om sommeren. Siden dette er første varme helgen i sommer, skjedde det altså nå. Jeg har hatt dekoderen der oppe 3-4 år, og det har aldri før vært noe problem i det hele tatt, varmen har ikke gjort den det minste mer ustabil enn den møkkaboksen er i utgangspunktet! Så er det mulig å overstyre den på noen måte? På grunn av garantier og sånt pes vil jeg helst ikke sprette den opp, selv om løsningen kunne vært å lage hull i skapet med hullsag og sette en 12 cm pc-vifte inni der.

Hvis ikke det går an, aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med svineriet. Jeg tenkte på å sette den mellom glavaen og innertaket, hvor det jo er mye kjøligere, men det høres litt brannfarlig ut for meg. Der vil den jo iallfall ikke få noe luft! Og på grunn av oppsettet med HDMI-kabler til forskjellige rom er det ikke så lett å få plassert den på et annet sted. Har noen en god idé?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Jeg har tuneren på loftet, og der blir det gjerne 40 grader om sommeren. Siden dette er første varme helgen i sommer, skjedde det altså nå. Jeg har hatt dekoderen der oppe 3-4 år, og det har aldri før vært noe problem i det hele tatt, varmen har ikke gjort den det minste mer ustabil enn den møkkaboksen er i utgangspunktet! Så er det mulig å overstyre den på noen måte? På grunn av garantier og sånt pes vil jeg helst ikke sprette den opp, selv om løsningen kunne vært å lage hull i skapet med hullsag og sette en 12 cm pc-vifte inni der.

Hvis ikke det går an, aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med svineriet. Jeg tenkte på å sette den mellom glavaen og innertaket, hvor det jo er mye kjøligere, men det høres litt brannfarlig ut for meg. Der vil den jo iallfall ikke få noe luft! Og på grunn av oppsettet med HDMI-kabler til forskjellige rom er det ikke så lett å få plassert den på et annet sted. Har noen en god idé?
    Har du garanti på boksen etter 3-4 år? Ligger muligens en og del støv inni den som gjør den varm. Demonter og støvsug

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fem års reklamasjonsrett etter kjøpsloven, ja. I praksis garanti. Og sorry, skulle sagt at denne bare er noen måneder gammel. Jeg fikk ny i februar eller mars etter at den gamle (som jeg bare hadde hatt i et års tid, den forrige sviktet strømforsyningen, også det på en årstid da det er like over 0 på loftet) plutselig bare sluttet å spille inn noe som helst, og "soft reset" ikke hjalp. Så det er ikke støv inni den. Og hvis det hadde gåt an å åpne den uten å miste garantien, ville jeg gjort det og bare lagt noen pc-vifter over den. Men det er "feller" i plasten som knekker når den har vært åpnet, så serviceverkstedet skal kunne se om noen har tuklet med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Fem års reklamasjonsrett etter kjøpsloven, ja. I praksis garanti. Og sorry, skulle sagt at denne bare er noen måneder gammel. Jeg fikk ny i februar eller mars etter at den gamle (som jeg bare hadde hatt i et års tid, den forrige sviktet strømforsyningen, også det på en årstid da det er like over 0 på loftet) plutselig bare sluttet å spille inn noe som helst, og "soft reset" ikke hjalp. Så det er ikke støv inni den. Og hvis det hadde gåt an å åpne den uten å miste garantien, ville jeg gjort det og bare lagt noen pc-vifter over den. Men det er "feller" i plasten som knekker når den har vært åpnet, så serviceverkstedet skal kunne se om noen har tuklet med den.
    Har du snakka med CD om det? mulig de kan komme med en løsning?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke. Tidligere forsøk på å snakke med dem om noe som helst har aldri ført til noe annet enn "vi sender en ny dekoder". Men jeg kan jo prøve. Kanskje de overrasker meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mastiff.
    Har dessverre ikke noe løsning til problemet ditt.
    Men kunne du ha fortalt litt om hvordan systemet ditt er satt opp?
    Husker jeg fant en hjemmeside du hadde for noen år siden men finner ikke denne igjen, mulig du har fått en ny.
    Er interressert i hvordan du har koplet tuner til flere tver/pcer?
    Hvordan styres det?
    Husker du stelte mye med pc og girder før i tiden, var og er kjempe imponert over opplegget ditt.
    Her i huset er det mest avanserte utenom server, squeezebox og stuepc, vår kjøkken pc.
    17" trykkfølsom skjerm innfelt i kjøkken vegg, hvite marine høyttalere innfelt i tak, vga og usb over cat5 extender fra dealextreme.
    Kjøkken pcen blir strømstyrt via waveman og telldus på serveren, slik at den står klar når vi kommer hjem fra jobb og slukker når vi ikke trenger den.
    Huset og opplegget ditt har vært en stor inspirasjons kilde, så kunne godt tenkt meg å lært mer om hvordan ting kan gjøres :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg løste problemet med å sette boksen oppå noen pc-vifter som holder god luftgjennomstrømning.

Den nevnte nettsiden ligger der ute et sted ennå, men den er håpløst foreldet. Har ikke kommet meg til å oppdatere den på flere år. Men det er jo morsomt at jeg har inspirert noen!

Jeg bruker en Key Digital matrix splitter, som forsterker og kjører ut signalet til fire forskjellige HDMI-punkter, og jeg kan velge mellom to innganger på den. Den kjøkken-pc-en din ser ut som den kunne vært akkurat noe for meg! Men etter hvert har det meste synlige forsvunnet hos meg. Alt av forsterkere står på loftet, og i rommene er det enten høyttalere i taket ellerr vanlige høyttalere med skjulte kabler gjennom veggene, og så fjernkontroller med Next Generation Remote Extender, som har et batteri som også fungerer som RF-sender, og sender signalet til en mottaker. Den er koblet til en Xantech-blokk med ti utganger, og der sitter det doble emittere. Dermed har jeg plass til 20 enkeltemittere (bruker vel drøyt halvparten nå), og har alltid pålitelig IR-signal. På loftet står også en pc med nok lydkort (Sound Blaster Live! og Audigy på kX-drivere) til å fore alt av forsterkere.

Jeg bruker ennå NetRemote, og alle i huset har nå HTC HD2, så vi har hver vår mobil til å styre det med. I tillegg har jo JRMC nå kommet med støtte for Android-styring fra noe de kaller Gizmo (langt fra like elegant og avansert som NetRemote, men ellers greit), så diverse Android tablets er i bruk: En Nook color, to Notion Ink Adam og en Asus Transformer. Ungene har for øvrig skannet inn skolebøkene til dette skoleåret i sommer og bruker nettbrett istedenfor bøker på skolen - mye mindre å bære på, og så har de alltid alle bøkene med seg.

Så stort sett alle rommene i huset har nå sitt opplegg, og jeg har tre høyttalerpar ute, med en NAD-forsterker med A/B på fjernkontrollen og en Technics-forsterker som mater det siste paret. Ellers bruker jeg ennå Girder og en USB-UIRT, så alt av forsterkere kan også slås på og av automatisk. For eksempel med "party modus", der alt av forsterkere blir slått på, kjørt opp til passe volum og får samme signal (med en felleskanal på pc-en og phonosplittere så alle forsterkerne får sitt). Og så har soverommene hvert sitt vekkeprogram. "Concerning Hobbits" på hovedsoverommet, så ikke fruen steiler. DragonForce på 15-åringens rom, så han faktisk våkner. Og et eller annet poppet på 14-åringens rom, hun våkner uansett ganske lett.

Den med marinehøyttalerne bruker jeg også, jeg har 16x9 fra JBL på badet og doen, og jeg har Kenwood 6.5 marinehøyttalere på 14-åringens rom. Det ser ganske pent ut i taket.

Jeg håper å få laget en ny hkjemmeside i løpet av høsten, nå som jeg har kjøpt en dødskjedelig Skoda stasjonsvogn og slipper å skru på fruens morsomme, men utrolig upålitelige Renault 19 kabriolet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interressant.
    Jeg har 3 tv skjermer og en kjøkken pc som jeg gjerne skulle foret med 2 tunere (CD HD PVR + CD vanlig simpel sak), en bluray spiller + lyd/bilde fra mediapc.
    Problemet er:
    CD simpel tuneren som ikke har HDMI ut, kun scart/s-video+RGB (tror jeg?)
    TV på soverom har ikke HDMI inn, men har DVI så her går det vel ann å bruke en overgang + kjøre lyd utenom.
    Kjøkken pc har ikke noe tvkort for signal inn, så der er det ganske åpent.

TV på soverom (DVI) kan byttes ut, min vil helst slippe da denne står i et veldig spesielt feste som jeg har sveiset selv, pga plass problemer.

Tunere, bluray spiller og mediapc kan flyttes inn på kott sammen med serveren, er ikke så langt fra tv stue så innlegg av bluray blir ikke for tungvindt. Etterhvert er alle filmer rippet til harddisk så blir bare sporadisk bruk uansett.

Jeg kommer ikke til å flytte forsterkeren i tv stue da denne også er tilkoplet platesnurre, xbox og playstation.
    Musikk/radio i stue tar en squeezebox boom seg av og på kjøkkenet er det pcen som står for underholdningen. På soverommet hører vi ikke på musikk.

Er altså kun bilde som skal fordeles (foreløpig).
    Next Generation Remote Extenderer jo genial og bør jo kunne brukes for å styre dette.
    Men har du noen tips angående fordeling da ikke alle komponenter har HDMI inn/ut?

EDIT. poster spørsmålet under AV -automatisering og distribusjon i hjemmet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •