Low freq. og high freq. for CD tuner - hva er dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Low freq. og high freq. for CD tuner - hva er dette?

Heisann

I forbindelse med den nye Selfsat parabolen som jeg har montert så gikk jeg igjennom instillingene for Thor på HD tuneren fra CD.

Under seksjonen for LNB-innstillinger så var det Low Frequency, High Frequency og Cut off Frequency. Hva er disse verdiene og hva skal disse settes til?

Er dette verdier som er spesifikt for Thor satelitten, eller er det verdier som er spesifikt for parabolen jeg har?

F_J

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j
    Heisann

I forbindelse med den nye Selfsat parabolen som jeg har montert så gikk jeg igjennom instillingene for Thor på HD tuneren fra CD.

Under seksjonen for LNB-innstillinger så var det Low Frequency, High Frequency og Cut off Frequency. Hva er disse verdiene og hva skal disse settes til?

Er dette verdier som er spesifikt for Thor satelitten, eller er det verdier som er spesifikt for parabolen jeg har?

F_J
    Nei dette er antagelig settinger for vanlig universal LNB. Dvs. generelle settinger som ikke må endres.
    Uten at jeg har sjekket akkurat nå så skal det sannsynlig være:

Low frequency = 9750MHz (blandefrekvens)
    High frequency = 10600MHz (blandefrekvens)
    Cut off frequency = 11700MHz

Er frekvensen over 11700MHz så benyttes blandefrekvensen 10600MHz slik at frekvensen i kabelen blir transponderfrekvens - 10600 . F.eks. for 12015MHz så blir frekvensen i kabelen 12015MHz-10600MHz=1415MHz.

La dette stå til default så blir det korrekt.

Selfsat antennen er ikke spesielt bra så dersom du mangler kanaler så kan årsaken være at arealet på antennen er for lite (spesielt dersom det er den jeg tenker på som har halve arealet av en vanlig CD parabol). Jeg testet en Selfsat som jeg tror var 47.5cm X 26cm som gir et areal på 1235 cm^2

Den Selfsat antennen som bla. elkjøp selger er mer egnet. Den er på 56.6cm X 30cm som tilsvarer 1698 cm^2.

Likevel er CD's Triax 60cm overlegen når det gjelder arealet (og det er arealet som er mest viktig for signalkvaliteten).

60cm antenna til CD har areal på pi*30*30=2800 cm^2.
    Dette er ca. 2.2dB bedre enn den største Selfsat antenna.

Den mindre Selfsat antenna er ca. 3.6dB dårligere enn CD antenna. Det kan derfor være at du vil oppleve at signalet er dårligere med selfsat antenna. Det var hvertfall enkelt å registrere at 47.5x26cm Selfsat antenna var betydelig dårligere enn Triax TD64 60cm antenna som CD pleier å levere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informativ tilbakemelding. Har forsøkt å finne ut av de nummerene på internet uten å komme noe vei.

Når det gjelder Selfsat som sådan så er jeg så langt meget fornøyd, men, det store *men*, det er jo bare finvær så parabolen får ikke vist hvor bra den duger i regn og snø.

Bare for å sammenligne litt, hvordan er T50 (Toroidal 50), er den "like" dårlig som Selfsat tatt i betraktning den også er ganske liten?

F_J

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f_j
    Takk for informativ tilbakemelding. Har forsøkt å finne ut av de nummerene på internet uten å komme noe vei.

Når det gjelder Selfsat som sådan så er jeg så langt meget fornøyd, men, det store *men*, det er jo bare finvær så parabolen får ikke vist hvor bra den duger i regn og snø.

Bare for å sammenligne litt, hvordan er T50 (Toroidal 50), er den "like" dårlig som Selfsat tatt i betraktning den også er ganske liten?

F_J
    Toroidal antennene er litt spesielle men dersom man antar at LNB ser 50cm diameter så tilsvarer det 1964 cm^2. Dette er fortsatt mer en den største Selfsat antenna(1698 cm^2) men ikke så langt unna. Ca. 0.6dB i teorien så det er ganske likt.

For å snu litt på det:
    47.5cm X 26cm Selfsat har samme areal som en 39.6cm parabol.
    56.6cm X 30cm Selfsat har samme areal som en 46.5cm parabol.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •