Montering av Astra LNB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av Astra LNB

Hei,

skal gjerne få tysk tv, bor i nordnorge. Har kjøpt meg en LNB og en DiSeq (fra Tyskland da jeg var på ferie) og prøvde å montere nå hele greia. Men allerede når jeg monterer DiSeq`n får jeg ikke lenger signalt fra LNB`n som allerede er montert. Bruker LNB1 til eksisterende og LNB2 til den nye. LNB out går til min CDC 7000. Fulgte bruksanvisningen og stillte Thor til DiSeq 1, men som sagt, ingen signal lenger med DiSeq`n.
    I tillegg hat jeg prøvd å montere den nye LNB`n til dagens koax-kabel. Hvordan måler man det hvor hodet skal monteres? Må hodet i tillegg vries noen grader i feste?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keks76
    Hei,

skal gjerne få tysk tv, bor i nordnorge. Har kjøpt meg en LNB og en DiSeq (fra Tyskland da jeg var på ferie) og prøvde å montere nå hele greia. Men allerede når jeg monterer DiSeq`n får jeg ikke lenger signalt fra LNB`n som allerede er montert. Bruker LNB1 til eksisterende og LNB2 til den nye. LNB out går til min CDC 7000. Fulgte bruksanvisningen og stillte Thor til DiSeq 1, men som sagt, ingen signal lenger med DiSeq`n.
    I tillegg hat jeg prøvd å montere den nye LNB`n til dagens koax-kabel. Hvordan måler man det hvor hodet skal monteres? Må hodet i tillegg vries noen grader i feste?
    Hvis 1-vest LNB fungerer uten diseqC switch så har du et godt utgangspunkt. Når 1-vest LNB fungerer med direkte kabel så kan du kable LNB til inngang 1 på diseqC switch og sette opp diseqc1 som inngang. Du må være sikker på at et er en diseqC switch. Det kan også være en annen type switch men har du kjøpt den ny så er det nok diseqC (eller toneburst A/B).

Får du ikke signal gjennom diseqC switch så er det enten feil på kabler, switch eller konfig av mottager. Du må holde på helt til 1-vest funker gjennom diseqC switch før du kan vurdere å forsøke deg på 19.2 øst.
    Jeg vet at CDC-7000 fungerer fint med DiseqC og Astra siden jeg har hjelpt flere med å sette opp dette.

Å motta Astra på samme antenne som 1-vest kan nok være en stor utfordring i nord norge. Det blir ekstrem sidemating og mye signaltap. Her i sør norge har jeg satt opp 99cm Norsat med 1-vest og 19.2øst. I nord norge er det dårligere signal fra 19.2øst. Du må ha en brakett (LNB holder) som er beregnet for sidemating 1-vest & 19.2øst. En antenne for 1-vest og en annen for 19.2øst vil gi bedre signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

og takk for svaret :-) Nå har jeg fått det til, dvs. DiSeq`n er koblet til slik at i hvert fall Thor er oppe å går. Nå gjelder det det å få inn Astra , altså 19,2 øst. Har sett flere konstruksjoner med 4 LNB`er, men jeg har bare to. En for Thor og en for Atra. Astra LNB`n må nok monteres ganske langt til høyre (med skålen i ryggen og sett mot hodene). Jeg har allerede en sidematerkonstruksjon, men når du skriver at det blir ekstrem sidemating, vet jeg ikke om det holder. Thor er festet på parabolarmen, så lurer jeg på hvor langt avstanden fra parabolarmen må være for å kunne motta Astra. Er det sånn at man må bruke spesielle sidematere for å kunne motta Astra?
    Vet for øvrig om noen som har montert 4 LNB`er her oppe og det fungerer nok bra. Er litt nord for polarsirkelen.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keks76
    Hei,

og takk for svaret :-) Nå har jeg fått det til, dvs. DiSeq`n er koblet til slik at i hvert fall Thor er oppe å går. Nå gjelder det det å få inn Astra , altså 19,2 øst. Har sett flere konstruksjoner med 4 LNB`er, men jeg har bare to. En for Thor og en for Atra. Astra LNB`n må nok monteres ganske langt til høyre (med skålen i ryggen og sett mot hodene). Jeg har allerede en sidematerkonstruksjon, men når du skriver at det blir ekstrem sidemating, vet jeg ikke om det holder. Thor er festet på parabolarmen, så lurer jeg på hvor langt avstanden fra parabolarmen må være for å kunne motta Astra. Er det sånn at man må bruke spesielle sidematere for å kunne motta Astra?
    Vet for øvrig om noen som har montert 4 LNB`er her oppe og det fungerer nok bra. Er litt nord for polarsirkelen.
    Sidematingen av 19.2øst&0.8vest blir ca. 21,1 grader (sett fra nord norge). Dette er relativt ekstremt langt ute av focus for antenna.

Det vil være mye tap for 19.2øst når LNB sidemates så mye. Vet ikke hvilken antenne du har og hvor stor den er. Hvis du flytter 1-vest LNB bort fra parabolarmen så vil du få dårligere signaler på 1-vest. Tror det er mulig å få braketter til de fleste antenner som er laget for 1-vest,5-øst,13øst 19.2øst men ofte fører dette til mye signaltap for 19.2øst og spesielt 1-vest. Du får nesten bare forsøke. Dersom du ikke har en brakett beregnet for sidemating 1-vest/19.2øst så vil du nok slite litt med å få til dette men sikkert ikke umulig. Hvor stor er antennen din og hvor langt nord er du ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en 90 cm parabol og er i meløy, ca. 66 nord. da er det vel ingen vei uteom å kjøpe en større sidemater, tror jeg. når det gjelder signaltap, da går det sikkert også med 60-70% signalstyrke, i hovedsak ser jeg norsk tv. med mindre det er storm og drittvær, er det nok også mulig med en mindre signastyrke, ikke sant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •