Hode til CD tunere - lønner det seg å bytte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hode til CD tunere - lønner det seg å bytte?

Hei

Har originalhodet fra CD med 4 utganger, og med 20 meter av den medfølgende kabelen klarer jeg ikke få signalstyrken opp til mer enn 67 på HD-PVRen. Hari ngen problemer med noen kanaler, SD eller HD, men litt usikker på hvordan det vil være med mye snø/regn.

Vil det hjelpe å bytte til et annet hode? Isåfall hvilket?

Eller bør jeg klare å få høyere styrke med det originale?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bruker samme hodet og har omtrent samme signalstyrke. Har aldri problemer selv om det striregner eller om det ligger snø på hodet/armen.

Så jeg ville ikke tenkt så mye på det

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hei

Har originalhodet fra CD med 4 utganger, og med 20 meter av den medfølgende kabelen klarer jeg ikke få signalstyrken opp til mer enn 67 på HD-PVRen. Hari ngen problemer med noen kanaler, SD eller HD, men litt usikker på hvordan det vil være med mye snø/regn.

Vil det hjelpe å bytte til et annet hode? Isåfall hvilket?

Eller bør jeg klare å få høyere styrke med det originale?
    Når eg hadde CD var signalet rundt 75-90 på det beste. hadde da ca 20meter kabel med 1 skjøt på. sjekk at alt er godt skrudd til på koblingene. eg la elektroteip rundt koblingene som er ute for å få dei tette. rengjør disken og hodet av og til om du har mulighet til det

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke en annen LNB vil hjelpe deg noe særlig. Men en LNB paraply kan hjelpe ved tungt snøfall/regnvær hvis du ligger i grenseland.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en type satelittsøker være mer til hjelp enn inikatorene jeg ser på skjermen via dekoderen?

Akkurat nå, i godt regnvær har jeg ca 56 og 65 på Discovery HD. Det som er rart er at om jeg bytter kablene bak på dekoder er det fortsatt 56 og 65..ikke 65 og 56 som man skulle tro. Noen kommentar på det? Er det forskjell på inngangene på HD-PVR'en?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil de satellittsøkerene fra Clas eller biltema med ørepropp fungere greit, eller er de med signalmåler bedre?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er rart er at om jeg bytter kablene bak på dekoder er det fortsatt 56 og 65..ikke 65 og 56 som man skulle tro. Noen kommentar på det? Er det forskjell på inngangene på HD-PVR'en?
    Dette er ikke så rart. Det viser bare at kablene og kontaktene ikke påvirker signalet i særlig grad. Og at LNB- utgangene og tuner-inngangene ikke varierer. De to tunerne står på hver sin kanal og viser signalstyrke fra hver sin frekvens. De forskjellige kanalene sender fra forskjellige frekvenser og signalstyrken varierer mellom dem. Du kan styre signalindikatoren til å lese fra gitte frekvenser ved å starte opptak på to forskjellige kanaler. Da kontrollerer du hvilke frekvenser det leses fra.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe stalltips om hvilke kanaler/frekvenser det lønner seg å sette boksen på før justering?

Hvor godt fungerer de satellitt-piperene?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Satelitt-piperne" fungerer fint hvis du er et stykke unna tuner/tv.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke frekvenser/kanaler lønner det seg å bruke som utgangspunkt for innstillingene da?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hvilke frekvenser/kanaler lønner det seg å bruke som utgangspunkt for innstillingene da?

Det er bare en løsning: en profesjonell parabolmann....:-D
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt uenig i at "Satelitt-piperne" fungerer særlig bra. De kan være en første hjelp for å ha hendene fri for grovinstilling, men ikke mer dersom du vil ha en nøyaktig innstilling.

I Sørnorge kan du med en 90 cm parabol for inn CD/Viasat med 20dB signalstyrke, og de vil først ramle ut når den kommer under 7-8 dB. Med så stort slingringsmonn kan en piper hjelpe deg til å få en signal du kan leve med, men ikke mer.

Da er de andre søkerne de har med en viser hvor du kan regulere følsomheten utrolig mye bedre.

Men har du en enigmabasert satellittuner (det fungerer i hverfall mot Dreambox og VU-Duo+) så er ESM, et gratis PC-program du kan laste ned her Enigma Signal Meter – Zupy Edition | Krkadoni et veldig bra verktøy som kan gi deg perfekte signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Signalmåling - LNB og div

En satbeeper gir deg kun INDIKASJON på styrke og ikke kvalitet. Den sier heller ikke om det er riktig satelitt du er på.
    Det er kvaliteten på signalet som er viktig (og ja - du må ha ok styrke). Riktignok så har man SOM REGEL god kvalitet når du har OK styrke. Men, du kan faktisk ha dårlig kvalitet selv om signalet er helt ok i styrke. Dette kan ofte forekomme ved hindringer som trær o.l. Men det er fortsatt mulig at det spiller inn andre faktorer som forstyrrer signalet, som f.eks andre sendere som sender veldig sterk, magnetisme osv.

Det er også mulig at det kan være en knekk på kabel, feil i koblinger, eiring på koblinger osv osv. Dette vil jo ikke vises om du måler signalet ute på lnb, og får dårlig signal inne.

Frekvenser som brukes:
    Viasat - 12.054 V
    CD: 11.278 V/ 11.229H

Og for guds skyld - IKKE bruk elektrotape for å tette koblinger på LNB og skjøter. Skjøter skal evt tettes med vulctape. LNB har beskyttelsesdeksel som man drar ned som regel. Elektrotape tetter ikke godt nok - og fukt kommer inn, men vanskeligere ut.

Har du LNB fra Viasat, kan du fint bruke denne på CD og omvendt (det samme gjelder antennene til de to leverandørene). Forskjellene er minimale og har liten betydning for "normal" parabolbruk her til lands. En standard skjerm med paraprotection/ paraply - skal ved riktig justert antenne, gi deg gode nok signal til å kose deg med tv, i regn og snø!

Sidemating med en "viasatantenne" funker helt ok. Litt bedre med sidemating med CD sin antenne, men fortsatt ikke optimalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •