Canal Digital i Luxembourg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital i Luxembourg?

Hei godtfolk!

Jeg bor i Luxembourg, er nybegynner på satellitt, og lurer på Canal Digital.
    Har lest litt, og forstått følgende:

Men grunnet manglende erfaring med faget lurer jeg fremdeles på følgende:
    • Vil jeg kunne ta inn fra både Thor 5 og 6 med et hode, eller må jeg ha to? Vil dette kunne være forskjellig fra Norge og herfra?
    • Kan andre forhold gjøre at jeg ikke vil få inn K1 herfra? Leste noe om nordmenn i spania som ifølge dekningskartet og vanlige utregninger skulle fått godt signal fra K1 (med 2-3m diameter), men som fikk null utslag.
    • Leste også et sted at CD's tuner sjekker signaler fra flere kanaler, og at du i utlandet kan risikere at tuneren låser seg (som en beskyttelse mot bruk i utlandet) Stemmer dette?

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Takk for hjelpen!

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fgh
    Hei godtfolk!

Jeg bor i Luxembourg, er nybegynner på satellitt, og lurer på Canal Digital.
    Har lest litt, og forstått følgende:

Men grunnet manglende erfaring med faget lurer jeg fremdeles på følgende:
    • Vil jeg kunne ta inn fra både Thor 5 og 6 med et hode, eller må jeg ha to? Vil dette kunne være forskjellig fra Norge og herfra?
    • Kan andre forhold gjøre at jeg ikke vil få inn K1 herfra? Leste noe om nordmenn i spania som ifølge dekningskartet og vanlige utregninger skulle fått godt signal fra K1 (med 2-3m diameter), men som fikk null utslag.
    • Leste også et sted at CD's tuner sjekker signaler fra flere kanaler, og at du i utlandet kan risikere at tuneren låser seg (som en beskyttelse mot bruk i utlandet) Stemmer dette?

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Takk for hjelpen!
    Thor5 og Thor6 kan alltid mottas med samme LNB. I øyeblikket ligger Thor5 og Thor6 kun ca. 0.08 grader fra hverandre mens antennene "ser" et mye større område av himmelen.
    24.03.2011 07:15:48 UTC http://www.satellite-calculations.com TLE source: CelestrakGeo.txt

Jo større antennen er desto mindre del av himmelen "ser" antennen, også kalt mindre åpningsvinkel. De 0.08 gradene vil ikke ha noe å si uavhengig av hvilken antenne du måtte benytte.

Det finnes ikke noe dekningskart for Thor6 K1 eller Thor5 T1 i Spania. Den naturlige forklaringen på vanskeligheter med mottak av K1 i Spania er nok at "Skandinavia beamen" på K1 er bedre fokusert over Skandinavia.

Satellitt beamen fungerer som lysstrålen fra en lommelykt. Satellitten skal egentlig kun sende signal over Skandinavia. Med lommelykt språk- skape "lys" over Skandinavia . Det er ikke mulig uten at det også blir noe "lys" utenfor målområdet men "lyset" blir svakere og svakere jo lengre bort fra senter av "lysstrålen" man befinner seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Bobben, må bare si takk for den enkler og forstående forklaring du ga på denne eksemplet med lysstrålen. Kunne ikke la vare å si Takk

mvh

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Bobben1!

Da går jeg ut fra at det skal være godt mulig å motta canal digital som vanlig herfra med en LNB og 120cm parabol.

Jeg fant siden hvor jeg leste at CanalDigitals HD PVR tuner ikke vil starte dersom den ikke får inn visse kanaler (se det 2. svaret), men det står ikke noe mer enn det.
    Jeg velger nok ikke PVR-utgaven uansett. Har dere hørt om noe lignende på den vanlige HD-tuneren?

Jeg fant ulike konverteringstabeller fra dbW til dish size på nettet, og 120cm for 44dbW skal så vidt jeg kan se være et konservativt valg. Kreves det bedre signaler / større parabol for HD-kanaler, eller er det ikke relevant i denne sammenhengen?

Er det ellers andre hensyn jeg bør ta, eller noe som kan gi problemer herfra?

Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Thor5 og Thor6 kan alltid mottas med samme LNB. I øyeblikket ligger Thor5 og Thor6 kun ca. 0.08 grader fra hverandre mens antennene "ser" et mye større område av himmelen.
    24.03.2011 07:15:48 UTC http://www.satellite-calculations.com TLE source: CelestrakGeo.txt

Jo større antennen er desto mindre del av himmelen "ser" antennen, også kalt mindre åpningsvinkel. De 0.08 gradene vil ikke ha noe å si uavhengig av hvilken antenne du måtte benytte.

Det finnes ikke noe dekningskart for Thor6 K1 eller Thor5 T1 i Spania. Den naturlige forklaringen på vanskeligheter med mottak av K1 i Spania er nok at "Skandinavia beamen" på K1 er bedre fokusert over Skandinavia.

Satellitt beamen fungerer som lysstrålen fra en lommelykt. Satellitten skal egentlig kun sende signal over Skandinavia. Med lommelykt språk- skape "lys" over Skandinavia . Det er ikke mulig uten at det også blir noe "lys" utenfor målområdet men "lyset" blir svakere og svakere jo lengre bort fra senter av "lysstrålen" man befinner seg.
    ... og akkurat som lommelykter har forskjellig spredning utenfor sentrumsområdet, har også transponderne på satellittene det.

Som eksempel: selv om Thor6 K1 på dekningskartet til Telenor ser bedre ut i sørover i Frankrike enn Thor5 og T1, og derved skulle vært bedre lenger syd som i Spania skulle en tro, må en i Spania ha mye større antenne for å få inn Thor6 K1 enn Thor5 T1.

Og hvis en ser på dekningskartet til Viasat/Astra 4 er det dårligere enn Thor5/T1 - men i praksis er signalene sterkere.

Og for å komplisere det enda mer, så er alle V-polariserte på Thor5 T1 svakere enn H-polariserte.

Og HD-kanaler trenger mye større båndbredde enn vanlige kanaler og derved også bedre signaler. (Men dette er selvsagt satellitteierne klar over - om en i Norge sjekker HD-transponderne til Viasat (Astra 4) så er de ca 2 dB sterkere enn de vanlige.)

Hver transponder er for øvrig en separat "lommelykt". Så selv om alle som sender på et dekningsområde/footprint (f. eks Thor6/K1) skal være likt innstilt, så er de alle litt forskjellige.

Og så er det forskjell på tunerne. Jeg har testet med en DM500HD, DM800HD og Viasats nye Pacemodeller. Hvorav førstnevnte er best, og de to siste mer lik, men DM800HD litt bedre enn Pace.

Og det er forskjell på parabolene, og ikke minst LNB-ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fgh
    Takk skal du ha Bobben1!

Da går jeg ut fra at det skal være godt mulig å motta canal digital som vanlig herfra med en LNB og 120cm parabol.

Jeg fant siden hvor jeg leste at CanalDigitals HD PVR tuner ikke vil starte dersom den ikke får inn visse kanaler (se det 2. svaret), men det står ikke noe mer enn det.
    Jeg velger nok ikke PVR-utgaven uansett. Har dere hørt om noe lignende på den vanlige HD-tuneren?

Jeg fant ulike konverteringstabeller fra dbW til dish size på nettet, og 120cm for 44dbW skal så vidt jeg kan se være et konservativt valg. Kreves det bedre signaler / større parabol for HD-kanaler, eller er det ikke relevant i denne sammenhengen?

Er det ellers andre hensyn jeg bør ta, eller noe som kan gi problemer herfra?

Takk for hjelpen!
    Det meste kan ordnes, om du setter opp en CD-tuner hjemme før du tar den med deg, trenger du ikke de svakeste signalene for å få den til å virke. Men jeg tror det gjelder alle HD-tunerne, også ikke-PVR (jeg har begge deler, men jeg husker ikke hva jeg gjorde).

Om du leser litt om alle frustrasjoner vedr. CD's tunere her på forumet: jeg vil aldri brukt mye penger på det! Kjøp en så billig som mulig CD HD-tuner brukt og få kortet ditt aktivert på den, og så kjøper du en annen tuner som du bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dere har mulig samt kjenner noen med god internetlinje så kan jo Slingbox være et alternativ da, men det krever god internet-linje på begge sider: Slingbox.com - Watch Your TV Anywhere with a Slingbox

F_J

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •