Svak lyd på HD kanaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svak lyd på HD kanaler?

Hvorfor er lyden mye svakere på HD kanaler kontra SD kanaler?
    Har en Vantage 8000HD tuner (men har sett/hørt problemet på andre tunere også) og zapper jeg mellom feks nrk1 HD og nrk1 SD eller Eurosport HD og Eurosport SD er lydnivået merkbart lavere på HD.
    Irriterende når man må justere volum hver gang en skifter fra en HD kanal til tv3, canal+, tv2zebra osv...
    Noen som vet hvorfor det er sånn?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity+
    Hvorfor er lyden mye svakere på HD kanaler kontra SD kanaler?
    Har en Vantage 8000HD tuner (men har sett/hørt problemet på andre tunere også) og zapper jeg mellom feks nrk1 HD og nrk1 SD eller Eurosport HD og Eurosport SD er lydnivået merkbart lavere på HD.
    Irriterende når man må justere volum hver gang en skifter fra en HD kanal til tv3, canal+, tv2zebra osv...
    Noen som vet hvorfor det er sånn?
    Dolby Digital lyd har større dynamic range og da kan nivået oppleves noe lavere enn stereo lyd så lenge man benytter en AVreceiver og mottageren gir ut DD/5.1. Ved å skru på downmix så hører man at lyden blir høyere. Skur man av downmix igjen så virker lyden lavere.

Et triks man kan gjøre for å redusere forskjellene er å justere ned volumet på mottageren noe. Dette påvirker kun MPEG1 stereo lyden og vil ikke endre lydnivå på DD så lenge downmix ikke er aktivert.

Jeg har AVreceiver og benytter ikke downmix. Kan ikke si at jeg er plaget med lydnivå på HD kontra SD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •