Kvalitets antennekabler til parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitets antennekabler til parabol?

Trenger noen tips om høy kvalitets koaksial antennekabler!

Tittet litt rundt, men finner ikke noe særlig utvalg. Bare standard kabler på rull.

Det må da være noen som selger noe annet..?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Trenger noen tips om høy kvalitets koaksial antennekabler!
    Høy kvalitet = god skjerming.

elhandel.no og andre selger trippelskjermet kabel.

elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en drøyt 12 år gammel billig antennekabel som er over 40 meter lang, som store deler av strekket ligger ute utsatt for sol og regn og... Den er skøytet tre forskjellige steder. Jeg tar inn en satellitt med dårlige signaler, bare ca 1 dB over nivået hvor den ramler ut.

Jeg tok nylig dreamboxen og en liten TV opp på taket og tilkoblet den med en to meter lang kabel, og fikk 0,1dB bedre signal og like mye støy.

På hytta ble jeg anbefalt å kjøpe en dyr spesial utendørskabel, da jeg måtte plassere parabolen ett stykke opp i skogen "da vanlige kabler ikke tåler vann og fuktighet". Det ble til at jeg kjøpte en vanlig kabel som jeg trakk i en plastslange som jeg grov ned, jeg tror det er 15 år siden. Da jeg skulle flytte litt på røret i fjor oppdaget jeg at det var fullt av vann, jeg tipper jeg den rant ut 5-6 liter. Jeg har aldri hatt problemer med signalene, og har det fortsatt ikke.

Jeg er derfor litt skeptisk til at dyre kabler er nødvendig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tyske kabelspesialistene In-Akustik og Oehlbach ser ut til å levere antennekabler av ypperste klasse. Legg merke til kontaktene på kablene :smile:

Men skal vel mye til at vi finner de to kabel merkene i Norge...

http://www.oehlbach.com/products/hom...2&cat_parent=5

in-akustik | Cables & Accessories | Excellence HDTV antenna cable 120 dB

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus
    Jeg er derfor litt skeptisk til at dyre kabler er nødvendig.
    Enig her. Kan ikke se noen målbar forskjell i signalkvalitet mellom den verste drittkabel fra biltema med jernkjerne og kvalitets RG-6 fra Belkin med kobber på selv lengre strekk (30 m +). Er imidlertid et hav av kvalitetsforskjell når det kommer til mekanisk reliabilitet og materialvalg. Drittkabelen tåler ikke bøy og annen belastning, råtner i sol/regn og er nærmest mulig å lage gode koblinger på. Kjøper man spesialkable med x antall skjermingslag får man en *******s jobb med å lage gode koblinger, her er det erfaringsmessig størt risiko for støyinduksjon. Selv sverger jeg til kompresjonsverktøy.

Standard god kvalitet fra anerkjente leverandører er det desidert beste valget imo. Man kan jo imidlertid ikke nekte folk å sløse med penger.

Edit: Her
    ligger jo ikke databladet ute engang, det må man i følge nettsiden spørre etter... Why? Har en sterk mistanke om at den neppe kommer bedre ut spesifikasjonsmessig enn annen kabel, på tross av "HDTV"-navnet. Ville aldri lagt penger i kabel hvor spesifikasjonene ikke var tilgjengelige for sammenligning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Oehlback og Inakustik er vist tilstede i Norge:

Butikk - Audiocom - Alpine - Kicker - JL Audio - Stinger - MTX - Dynamat - Magnat - Mac Audio

KABLER OG TILBEHØR - dynaBel AS

Men noe særlig med antennekabler for parabol ser jeg ikke...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Enig her. Kan ikke se noen målbar forskjell i signalkvalitet mellom den verste drittkabel fra biltema med jernkjerne og kvalitets RG-6 fra Belkin med kobber på selv lengre strekk (30 m +). Er imidlertid et hav av kvalitetsforskjell når det kommer til mekanisk reliabilitet og materialvalg. Drittkabelen tåler ikke bøy og annen belastning, råtner i sol/regn og er nærmest mulig å lage gode koblinger på. Kjøper man spesialkable med x antall skjermingslag får man en *******s jobb med å lage gode koblinger, her er det erfaringsmessig størt risiko for støyinduksjon. Selv sverger jeg til kompresjonsverktøy.

Standard god kvalitet fra anerkjente leverandører er det desidert beste valget imo. Man kan jo imidlertid ikke nekte folk å sløse med penger.

Edit: Her
    ligger jo ikke databladet ute engang, det må man i følge nettsiden spørre etter... Why? Har en sterk mistanke om at den neppe kommer bedre ut spesifikasjonsmessig enn annen kabel, på tross av "HDTV"-navnet. Ville aldri lagt penger i kabel hvor spesifikasjonene ikke var tilgjengelige for sammenligning.
    Dette stemmer godt med min erfaring.

For å få fire kabler ned til stua måtte jeg trekke to RG-59 kabler i et 16 mm rør ca. fem meter, resten ca. 15 meter er RG-6. Disse kablene har to skjøter (F-kobling skjøtestykke), en på loftet og en ved yttervegg.
    Prøvde først med kabel fra Biltema, men den oppførte seg som strikk så fort det ble litt motstand i røret. Og selvfølgelig var det ikke kontakt hverken på kjerne eller skjerm når jeg fikk de gjennom.
    Kjøpte en ganske rimelig RG-59 kabel på Euronics og med den fungerte det greit.

Har i tillegg to RG-6 kabler med en skjøt ved yttervegg (F-kobling skjøtestykke).

En av kablene går også via Diseq ved yttervegg og delefilter i veggkontakt begge av god kvalitet.

Jeg kan ikke se noe forskjell i signalstyrke eller signalkvalitet på disse kablene.

Min bror har to RG-6 kabler hvor den ene går via en billig veggkontakt fra Clas Ohlsson. Der er det stor forskjell på signalstyrken.

Så jeg vil anbefale å ikke bruke for mye penger på kabler men unngå de billigste, og heller bruke litt mer på F-koblinger og eventuelt andre komponenter som LNB, Diseq, veggkontakter osv.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Så jeg vil anbefale å ikke bruke for mye penger på kabler men unngå de billigste, og heller bruke litt mer på F-koblinger og eventuelt andre komponenter som LNB, Diseq, veggkontakter osv.
    Hvor kjøper man slike F-koblinger av litt bedre kvalitet?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det vet jeg ikke.

Det jeg vet er at en på en del F-koblinger jeg har brukt har "mutteren" sprukket etter en tids bruk slik at hylsen som er skrudd over kabelen har blitt sittende løst og dermed gitt dårlig kontakt. Tipper at årsaken er spenninger i metallet som har oppstått i forbindelse med produksjonen.

Hvis klemte F-koblinger er mer beregnet på "proffmarkedet" kan det kanskje tenkes at disse er laget av bedre legeringer og med større presisjon under produksjonen. Men generelt så er det nok rent tilfeldig om det skjer noe skade på F-koblingene eller ikke uansett hvor du kjøper dem og hvor mye du betaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ebay kan du få rimlige koplinger og utstyr til dette. For $60 kjøpte jeg tang, skrelleutstyr og 20 koplinger + en pose med 50 for utendørsbruk med oring og fett.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt.tv har en del gode antennekabel råd:

Antennekabel Рkvalitet og r̴d : DIGITALT.TV

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg kan svare på mitt eget spørsmål: Elkjøp fører Triax F-kontakter og skjøtestykker. Disse bør holde "god nok" kvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •