Dolby Digital på NRK HD!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 136
    Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Digital på NRK HD!!

Satte akkurat på MGP på NRK HD og plutselig sto det Dolby Digital i displayet på recieveren. Er dette nytt eller? Har ikke hørt noe om at NRK skulle ha begynt med DD sendinger. Flere som får det?
    Jeg har Canal Digital...

Edit 19/6-11 Tråden har tatt en annen vending. Ang 5.1/2.0 problematikk i NRK sine sendinger. Se siste poster!!

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med litt info CD?

Fant det ut sjøl. Har ikke hørt noe om dette...
    https://parabol.canaldigital.no/Para...r-HD-tilbudet/

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

1 februar gikk alle NRK sine tv kanaler i HD og dolby digital

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine greier! Men hva med litt lyd i andre høytalere en centeren?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTv hadde merket en film med 5.1 lyd i går.
    Rescue Dawn. NRK3. Ikke noe 5.1 og finne på den :-/

Bare luremus fra RiksTv vertfall :-/

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sendte ikke programmet i Pro Logic, da?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Fine greier! Men hva med litt lyd i andre høytalere en centeren?
    NRK 1 HD ligger på to transpondere på 1W.
    Sjekket litt opp i går og surround receiveren min viste at lyden ble sent med ulik bitrate på de to transponderene og på den ene viste den "Dialog 0 dB" og på en andre "Dialog +4 dB".
    Regner med at dette er en forskjell i lydnivå mellom center og andre kanaler som ligger i lydstrømmen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Hvordan konstaterte du at det ikke var 5.1 lyd?

Jeg bruker sattelitt og hverken CD HD-PVR eller PCen min har indikert 5.1 lyd på noen av programmene på NRK 1/2/3 HD, men surround receiveren min viser at det er det.

Kanskje en feil med merking av antall kanaler i lydstrømmen som mottagerutstyret ikke "gjennomskuer" men som surround receiveren gjør siden den må dekode og behandle selve lyden i lydstrømmen?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    NRK 1 HD ligger på to transpondere på 1W.
    Sjekket litt opp i går og surround receiveren min viste at lyden ble sent med ulik bitrate på de to transponderene og på den ene viste den "Dialog 0 dB" og på en andre "Dialog +4 dB".
    Regner med at dette er en forskjell i lydnivå mellom center og andre kanaler som ligger i lydstrømmen.
    I kanallistene til Canal Digital er det kun med den NRK1 HD versjonen som sender 5.1 lyd 24 timer i døgnet. Det ligger også en NRK1 HD kanal i samme transponder som alle SD kanalene til NRK men denne sender utelukkende MPEG1 stereo og inngår ikke i Canal Digitals kanalliste.

For NRK1 HD med Canal Digital boks i "hjemmekino" modus så vil AVreceiver alltid indikere Dolby Digital 5.1 selv om NRK ikke alltid leverer lyd i alle 6 kanalene. Mener å ha lest at NRK benytter en Prologic II 5.1 dekoder for å få 5.1 lyd fra innkjøpte filmer som kun har Prologic II kodet stereo lyd ( får å levere mest mulig 5.1 lyd).

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

NRKs HD kanaler i bakkenettet (og TV2 PL1 HD) sender HE-AAC 5.1 i tillegg til HE-AAC 2.0.

Du skal få DTS 5.1 lyd ut av en RiksTV mottager dersom den er satt til å gi ut surround lyd (boksen transkoder HE-AAC 5.1 til DTS 5.1). Dersom dekoderen ikke er satt til å foretrekke surround lyd så dekoder den i stedet HE-AAC stereolyden og leverer to kanals PCM over HDMI eller SPDIF.

Dette kan du sjekke når som helst siden AVreceiver alltid vil indikere 5.1 (bortsett fra regionalsendinger tror jeg). Dersom programmet var merket med 5.1 i EPG så burde det vært 5.1 lyd forutsatt at boksen støtter HE-AAC 5.1->DTS 5.1 transkoding. Det tror jeg alle NTV godkjente bokser skal støtte. Er ikke sikker på om alle IDTV'er støtter slik transkoding men jeg antar at du ikke benytter en IDTV.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt i DD 5.1?

Hvorfor kan ikke NRK gjøre som SVT? Litt irritabelt å se dagsrevyen i 5.1 når det kun er senterkanalen det er lyd i. SVT sender DD 2.0 på vanlige sendinger og svitsjer over til 5.1 når det er et 5.1 signal. Lite tips til NRK dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Hvorfor kan ikke NRK gjøre som SVT? Litt irritabelt å se dagsrevyen i 5.1 når det kun er senterkanalen det er lyd i. SVT sender DD 2.0 på vanlige sendinger og svitsjer over til 5.1 når det er et 5.1 signal. Lite tips til NRK dette
    Hva er problemet med det? Dårlig senterhøyttaler?

Svaret er vel uansett som Bobben1 sier i innlegget over at NRK sender to forskjellige lydstrømmer, én HE-AAC 5.1 og én HE-AAC 2.0. Get må velge en av dem og velger da (selvfølgelig/heldigvis) 5.1 lydstrømmen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frS63
    Hva er problemet med det? Dårlig senterhøyttaler?

Svaret er vel uansett som Bobben1 sier i innlegget over at NRK sender to forskjellige lydstrømmer, én HE-AAC 5.1 og én HE-AAC 2.0. Get må velge en av dem og velger da (selvfølgelig/heldigvis) 5.1 lydstrømmen.
    Aha, Touché.. Så desverre ikke dette innlegget. Men jeg har disse kanalen via Parabol, og senterkanalen fungerer som den skal, men det hadde vært bedre at de sendte ting i 2.0 istedet for 1.0 når det ikke er 5.1 (hmmm litt klumsete forklart)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, Touché.. Så desverre ikke dette innlegget. Men jeg har disse kanalen via Parabol, og senterkanalen fungerer som den skal, men det hadde vært bedre at de sendte ting i 2.0 istedet for 1.0 når det ikke er 5.1 (hmmm litt klumsete forklart)
    Hovedpoenget med senterkanalen er vel å gjengi tale, så derfor kommer tilnærmet alt der når det er snakk om nyhetssendinger etc.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hovedpoenget med senterkanalen er vel å gjengi tale, så derfor kommer tilnærmet alt der når det er snakk om nyhetssendinger etc.
    Foretrekker heller at dem sender i DD 2.0 istedet for 1.0 når det er "stereo" sendinger. Men for all del, kjempeopplegg at NRK sender 5.1 når det trengs

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la også merke til at det kun var lyd i senterkanalen på Big Bang på NRK1 i går kveld. Tipper det er en feil siden det vel er mange år siden NRK leverte mono lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå slått av DD på tuneren på grunn av den elendige lyden på NRK1HD.
    Dette kan jeg gjøre bedre selv!

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender NRK bare i DD 2.0 i sine HD kanaler nå? Det står Dolby Digital på Onkyo-receiveren min, og den viser 5.1, men hører ingenting i senterhøyttaleren lengre!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Sender NRK bare i DD 2.0 i sine HD kanaler nå? Det står Dolby Digital på Onkyo-receiveren min, og den viser 5.1, men hører ingenting i senterhøyttaleren lengre!
    Ja NRK sender ut Dolby Digital 5.1 format men de sender kun lyd i frontkanalene (stereo) når det ikke sendes programmer med surround lyd. Siden det er ekstremt skjeldent det er programmer med surround lyd så blir det som regel kun lyd i frontkanalene.

Andre HD/SD kanaler som sender Dolby Digital veksler over til DD 2.0 når de sender stereo. Fordelen med dette er at man da får benyttet Dolby Prologic II 5.1 dekoderen i AVreceiver eller slått på simulert surround. Dette går ikke med NRKs HD kanaler.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Ja NRK sender ut Dolby Digital 5.1 format men de sender kun lyd i frontkanalene (stereo) når det ikke sendes programmer med surround lyd. Siden det er ekstremt skjeldent det er programmer med surround lyd så blir det som regel kun lyd i frontkanalene.

Andre HD/SD kanaler som sender Dolby Digital veksler over til DD 2.0 når de sender stereo. Fordelen med dette er at man da får benyttet Dolby Prologic II 5.1 dekoderen i AVreceiver eller slått på simulert surround. Dette går ikke med NRKs HD kanaler.
    Takker for svar. Men hva mener du egentlig i siste setning med at "dette går ikke med NRKs HD kanaler"?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •