Dolby Digital på NRK HD!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 136
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Slumdog millionaire på NRK3HD sender DD 5.1 nå. Første gangen jeg har hørt 5.1 på NRK på nesten ett år. Gledelig! Forhåpentlig mer fremover.
    Det kommer ikke opp DD5.1 på min forsterker. Har cd parabol.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Niels
    Slumdog millionaire på NRK3HD sender DD 5.1 nå. Første gangen jeg har hørt 5.1 på NRK på nesten ett år. Gledelig! Forhåpentlig mer fremover.
    Ok...da er det for tiden bare Canal Digital kabel som formidler NRK sine 5. 1
    sendinger....da er det bare å mase på CD parabol.....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    OK - for hos meg er det "PCM" i displayet på receiver, ikke noe DD.
    Og som med Sonic76 så er et parabol som gjelder.

Jeg spør CD kundeservice as we speak:

"Hei, jeg er Ingrid og jobber for Canal Digital. Jeg kan svare på spørsmål om våre produkter og vise deg hvor du kan finne informasjon på parabol.canaldigital.no . Hvis du kan oppgi ditt kundenummer eller telefonnummer kan jeg raskere hjelpe deg.
    15:36 Hei Ingrid. Jeg har forstått at dere sendte Slumdog millionaire på NRK3 i går i Dolby Digital surround, men kun til kabel-abonnenter? Når kan vi "se" Dolby Digital igjen for oss som bare har parabol?
    15:37 Jeg har dessverre ikke noe informasjon om når det eventuelt blir Dolby Digital på NRK på parabol, vi bruker ulik kryptering av signalene på kabel og parabol, grunnet størrelse på overføringen av signalene.
    15:38 ok, takk for svar
    15:38 Bare hyggelig, ha en fin dag. "

Kjapt og elegant og i grunnen et fornuftig svar, selv om man ikke liker det.....

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    OK - for hos meg er det "PCM" i displayet på receiver, ikke noe DD.
    Og som med Sonic76 så er et parabol som gjelder.

Jeg spør CD kundeservice as we speak:

"Hei, jeg er Ingrid og jobber for Canal Digital. Jeg kan svare på spørsmål om våre produkter og vise deg hvor du kan finne informasjon på parabol.canaldigital.no . Hvis du kan oppgi ditt kundenummer eller telefonnummer kan jeg raskere hjelpe deg.
    15:36 Hei Ingrid. Jeg har forstått at dere sendte Slumdog millionaire på NRK3 i går i Dolby Digital surround, men kun til kabel-abonnenter? Når kan vi "se" Dolby Digital igjen for oss som bare har parabol?
    15:37 Jeg har dessverre ikke noe informasjon om når det eventuelt blir Dolby Digital på NRK på parabol, vi bruker ulik kryptering av signalene på kabel og parabol, grunnet størrelse på overføringen av signalene.
    15:38 ok, takk for svar
    15:38 Bare hyggelig, ha en fin dag. "

Kjapt og elegant og i grunnen et fornuftig svar, selv om man ikke liker det.....

Men er det fortsatt samme feil på kabeltv ? Dvs. feil metadata slik at det vises DD5.1 selv om det i realiteten sendes DD.2.0 ? Det er hvertfall situasjonen på DVB-T i bakkenettet. Der gir dekoderene ut DTS5.1 men det er kun lyd i de to frontkanalene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må "kabelgutta" svare på. Jeg spurte ikke kundeservice om det men du kan jo prøve med en chat der, Canal Digital og så kundeservice og chat. Fungerer bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var hos mine foreldre idag, og de har iptv fra Nextgentel.
    Der kom det opp DD5.1 på alle NRK kanalene i reciveren, men lyden var kun DD2.1

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom det opp DD5.1 på alle NRK kanalene i reciveren, men lyden var kun DD2.0

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Sonic76
    Ok, men det betyr at NRK sender ut 5.1...du må sjekke når det er film---
    PÅ EPG til RiksTV i min TV, står det 5.1 på div. filmer....til og med på Broen....som jeg vet=sett har gått i 5.1 på SVT1....og på de første episodene stod det ikke at det var 5.1 på EPG.....men å se på bakkenettet med CD sin Sagem HDPVR gir bare 5.1 DTS i displayet og STEREO lyd...så på hvilken platform er det NRK sender ut sin 5.1 lyd? Regner med at alle kabeltilbydere plukker signalet fra satelitt.....
    PS: har lagt inn ønske om 5.1 lyd på både CD sine Facebook side, samt Viasat....
    Dess fler som maser, dess bedre er det....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PÅ EPG til RiksTV i min TV, står det 5.1 på div. filmer....til og med på Broen....som jeg vet=sett har gått i 5.1 på SVT1....og på de første episodene stod det ikke at det var 5.1 på EPG.....men å se på bakkenettet med CD sin Sagem HDPVR gir bare 5.1 DTS i displayet og STEREO lyd...så på hvilken platform er det NRK sender ut sin 5.1 lyd? Regner med at alle kabeltilbydere plukker signalet fra satelitt.....
    PS: har lagt inn ønske om 5.1 lyd på både CD sine Facebook side, samt Viasat....
    Ikke så sikker på det. Mitt inntrykk av NRK er at de er mer styrt av minoriteter enn majoriteter 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ref. min dialog med CD kundeservice like over her.

Argumentet med størrelsen på overføringene får jeg ikke helt til å rime med denne nyheten:

"(Fornebu, 27. oktober, 2011) I dag kan Canal Digital sine parabolkunder ta i mot og se den første tv-kanalen i Norge som sender 3D hele døgnet. Tv-kanalen heter HIGH TV 3D og er verdens første verdensomspennende 3D-kanal og parabolkundene til Canal Digital er de første i Skandinavia som nå får tilgang på kanalen. Tv-kanalen vil bli lansert for kabel-tv kunder i løpet av året. HIGH TV 3D er en familiekanal som sender et variert og døgnkontinuerlig underholdningstilbud i 3D. "

Det er vel en viss størrelse i overføringen her også?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos NRK sier de at Canal Digital kabel TV videreformidler 5.1 på NRKs HD kanaler som før. NRK leverer fortsatt stereo lyd (= 2 kanaler) når programmet ikke har 5.1 innhold. Det er samme løsning for CD kabel som i bakkenettet (RiksTV). NRK har fortsatt ikke tatt noen beslutning om å endre på måten de gjør dette på. Dessverre...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic76
    Da er det samme feil som før.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av oskaalb
    Hos NRK sier de at Canal Digital kabel TV videreformidler 5.1 på NRKs HD kanaler som før. NRK leverer fortsatt stereo lyd (= 2 kanaler) når programmet ikke har 5.1 innhold. Det er samme løsning for CD kabel som i bakkenettet (RiksTV). NRK har fortsatt ikke tatt noen beslutning om å endre på måten de gjør dette på. Dessverre...
    Men det betyr jo at de sender 5.1 lyd når programmet inneholder det...det er bare at Canal Digital parabol gjør om signalet de får, og videresender det som PCM STEREO.....samme gjør Viasat....det viktigste er jo at de programmene som har 5.1 lyd har det.....og at Dagsrevyen har vanlig lyd...=Stereo....
    Det er jo sånn det fungerer hos SVT også, bortsett fra at de har DD 2.0 når det ikke er 5.1....og jeg opplevet et program i fjor høst via Viasat parabol en lørdag formiddag med FANTASTISK flott 5.1 lyd...et program med Riverdance...
    Så det er Canal Digital parabol som må mases på......

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det betyr jo at de sender 5.1 lyd når programmet inneholder det...det er bare at Canal Digital parabol gjør om signalet de får, og videresender det som PCM STEREO.....samme gjør Viasat....det viktigste er jo at de programmene som har 5.1 lyd har det.....og at Dagsrevyen har vanlig lyd...=Stereo....
    Det er jo sånn det fungerer hos SVT også, bortsett fra at de har DD 2.0 når det ikke er 5.1....og jeg opplevet et program i fjor høst via Viasat parabol en lørdag formiddag med FANTASTISK flott 5.1 lyd...et program med Riverdance...
    Så det er Canal Digital parabol som må mases på......
    Viasat sender heller ikke Dolby Digital lyden til NRK så det må også mases på Viasat
    Både Viasat og CD parabol sender MPEG1 stereo lyd. Trolig pga. at Dolby Digital strømmen i 99% av tiden inneholder feil metadata.

SVT og alle andre TV kanaler gjør dette helt korrekt ved å sende DD2.0 for stereo sendinger. Når metadata sier DD5.1 for stereo sendinger så mister man muligheten for selv å velge hvordan AVreceiveren skal behandle stereo. Da kan f.eks. ikke velge Dolby Prologic II 5.1 lyd dekoding på f.eks. filmene som sendes i stereo. Så det kan utrolig nok bli mindre 5.1 lyd om CD&Viasat sender ut Dolby Digital lyden.

Det kunne kanskje vært fint om Viasat og CD hadde sendt Dolby Digital lyden men tagget med et helt annet språk så kunne man byttet manuelt de ekstremt få gangene Dolby Digital strømmen har korrekt innhold.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    ref. min dialog med CD kundeservice like over her.

Argumentet med størrelsen på overføringene får jeg ikke helt til å rime med denne nyheten:

"(Fornebu, 27. oktober, 2011) I dag kan Canal Digital sine parabolkunder ta i mot og se den første tv-kanalen i Norge som sender 3D hele døgnet. Tv-kanalen heter HIGH TV 3D og er verdens første verdensomspennende 3D-kanal og parabolkundene til Canal Digital er de første i Skandinavia som nå får tilgang på kanalen. Tv-kanalen vil bli lansert for kabel-tv kunder i løpet av året. HIGH TV 3D er en familiekanal som sender et variert og døgnkontinuerlig underholdningstilbud i 3D. "

Det er vel en viss størrelse i overføringen her også?
    Du er vel inne på kjernen der. De ønsker mest mulig plass, og da til til nye kanaler. Fikk nettop melding om at prisen på TV kanaler fra Altibox går opp - igjen, fordi de nå sender en ny haug møkkakanaler jeg aldri ser på. Tror jeg snart har hundre og de fleste har jeg aldri sett på :evil: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Viasat sender heller ikke Dolby Digital lyden til NRK så det må også mases på Viasat
    Både Viasat og CD parabol sender MPEG1 stereo lyd. Trolig pga. at Dolby Digital strømmen i 99% av tiden inneholder feil metadata.

SVT og alle andre TV kanaler gjør dette helt korrekt ved å sende DD2.0 for stereo sendinger. Når metadata sier DD5.1 for stereo sendinger så mister man muligheten for selv å velge hvordan AVreceiveren skal behandle stereo. Da kan f.eks. ikke velge Dolby Prologic II 5.1 lyd dekoding på f.eks. filmene som sendes i stereo. Så det kan utrolig nok bli mindre 5.1 lyd om CD&Viasat sender ut Dolby Digital lyden.

Det kunne kanskje vært fint om Viasat og CD hadde sendt Dolby Digital lyden men tagget med et helt annet språk så kunne man byttet manuelt de ekstremt få gangene Dolby Digital strømmen har korrekt innhold.

Ikke glem at CD og Viasat sendte DD lyden til NRK fra 01022011 og til sent i sommer(CD) og sent i høst(Viasat). Da ble det PCM STEREO.
    SVT1+2 + alle tre TV3HD kanalene sender nå konsekvent DD 2.0 på vanlige sendinger, og 5.1 på serie og film, og det fungerer som en drøm. Vil man slå på Dolby ProLogic på DD 2.0 så fungerer det som en drøm. Det er jo den veien NRK bør gå. Og Canal Digital bør bare viderformidle dette. Canal Digital i Sverige klarer jo dette helt utmerket. I dag fikk jeg to nye HD kanaler på svensk CD, TV3HD(S)(som jeg har på Viasat), og svensk TV5 HD. Lyden på TV3 HD (S) er som på Viasat= DD 2.0 på vanlige sendinger, og PCM på Kanal 5.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at CD og Viasat sendte DD lyden til NRK fra 01022011 og til sent i sommer(CD) og sent i høst(Viasat). Da ble det PCM STEREO.
    SVT1+2 + alle tre TV3HD kanalene sender nå konsekvent DD 2.0 på vanlige sendinger, og 5.1 på serie og film, og det fungerer som en drøm. Vil man slå på Dolby ProLogic på DD 2.0 så fungerer det som en drøm. Det er jo den veien NRK bør gå. Og Canal Digital bør bare viderformidle dette. Canal Digital i Sverige klarer jo dette helt utmerket. I dag fikk jeg to nye HD kanaler på svensk CD, TV3HD(S)(som jeg har på Viasat), og svensk TV5 HD. Lyden på TV3 HD (S) er som på Viasat= DD 2.0 på vanlige sendinger, og PCM på Kanal 5.
    Canal Digital Sverige og Viasat Sverige har overhodet ikke dette problemet så det er ikke helt relevant. Ingen Svenske kanaler sender sender Dolby Digital med feil metadata så vidt jeg vet. Der veksler alle kanalene automatisk til DD2.0 når det sendes stereo.

Mener å ha lest her på avforum at NRK i starten brukte en Prologic II 5.1 dekoder for å mate Dolby Digital 5.1 lyden. Det ga antagelig ikke korrekt downmix til stereo. Den beste løsningen er nok å sende DD2.0 slik at Prologic II 5.1 dekodingen flyttes til AVreceiveren men det er ikke sikkert det er så lett å få det til som man skulle tro.

Men jeg er enig. På en eller annen måte burde man selv kunne valgt Dolby Digital lyden. Da ville det trolig vært mest fornuftig at det var Dolby Digital lyden som må velges manuelt siden metadata i 99.9% er feil i forhold til lyden som leveres. Dette kunne vært løst ved å ikke tagge DD lyd språket som Norsk. Da kunne man manuelt valgt DD lyden. Da vil de fleste kundene automatisk få korrekt stereo og slippe å bytte til MPEG1 stereo eller skru av hjemmekino modus for å få Prologic II dekoding til å fungere. Det hadde selvfølgelig vært en helt annen sak om det var mye 5.1 innhold på NRKs Dolby Digital lyder men det er det ikke.

Testet filmen på NRK3 nå i bakkenettet og på CD parabol. I bakkenettet er det ingen 5.1 lyd pga. at sendeformatet er 5.1 med kun lyd i frontkanalene. På CD parabol fungerer Prologic II 5.1 dekoderen automatisk siden boksen mottar riktig kodet stereo. Litt irriterende om man manuelt må bytte til MPEG1 stereo sporet hver gang man skal få 5.1 lyd på en film på NRK.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Noen der ute som kan sjekke CD kabel: Nå på søndagskvelden går NRK sin store satsing Erobreren(NRK1) og State of Play (NRK3) i 5.1 iflg EPG på Riks TV....men umulig å sjekke ettersom hverken CD eller Viasat formidler noe annet enn PCM Stereo.
    Et eksempel til etterfølgelse: TV 3 HD (S) sender den nye serien "the Firm" i DD 5.1 og nå filmen Dupicity...også i 5.1 :-)

Skriv inn på Facebook på NRKinfo....:-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen der ute som kan sjekke CD kabel: Nå på søndagskvelden går NRK sin store satsing Erobreren(NRK1) og State of Play (NRK3) i 5.1 iflg EPG på Riks TV....men umulig å sjekke ettersom hverken CD eller Viasat formidler noe annet enn PCM Stereo.
    Et eksempel til etterfølgelse: TV 3 HD (S) sender den nye serien "the Firm" i DD 5.1 og nå filmen Dupicity...også i 5.1 :-)

OK, så på den med et halvt øye over Transformer'n (pad) - måtte sjekke ut den nye ROM'n jeg brant litt tidligere på kvelden (Prime 2.11). Kunne ikke registere noe DD lyd hos meg. Nå hadde jeg dog forandret litt på instillingene i forkant for å få mer rundlyd ved TV - Party. Mulig det sto PCM på displayet. Bare søppel forøvrig (erobreren altså) :sad:. Kun pauseprog mellom Fjellfolk og En kald Verden for min del....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Og her er svaret jeg fikk:::::::Så Typisk NRK:
    Hei!
    For en tid siden begynte vi å sende 5.1-lyd på NRK. Til å begynne med oppmikset vi all stereolyd til 5.1. Da vi sender ut både stereo og 5.1 som to uavhengige lydkanaler virket dette som en god løsning. Dessverre har Viasat og Canal Di...gital valgt bare å sende 5.1 lydsporet og ikke stereo sporet. Dette medførte mange klager fra de som følgelig bare fikk nedmikset stereo så vi gikk bort fra å mikse opp stereo.

Når vi nå sender stereo på 5.1 kanalen skulle vi gjerne signalert stereo som 2.0 og ikke 5.1, men det kan vi ikke. Vi er avhengig av dynamisk endring mellom stereo og 5.1, ettersom program med 5.1 kommer inn mellom program med bare stereo. Dolby enheten i våre utspillingskodere kan ikke dette så derfor må vi signalere statisk 5.1 hele tiden. Alternativet er å signalere statisk 2.0 hele tiden, men da blir det ingen "ekte" 5.1 lyd.

Jeg regner med at andre kanaler kan veksle mellom 2.0 og 5.1 fordi de bruker separate Dolby kodere. Slike har ikke vi og vi har for tiden ikke planer om å kjøpe det inn. Vi prøver å se hva vi kan få til med leverandøren av våre integrerte Dolby kodere.

Trøsten er at alle nå kan nyte en god stereo miks framfor en kvasi-Dolby oppmiks.
    Mvh Christin

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.....

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •