Dolby Digital på NRK HD!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 136
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    CD sin dekoder støtter ikke HE-AAC i det hele tatt.

MTV HD sender i Dolby Digital. Ikke HE-AAC.
    Ja det er kun bakkenettet som sender HE-AAC.
    CD sin HDPVR støttet HE-AAC 5.1 og 2.0 sist jeg sjekket. Trolig det samme med HD boksen uten PVR også. Begge disse kan motta bakkenettet.

Boksen gjør om HE-AAC 5.1 lyden til DTS 5.1 hvis det sendes HE-AAC 5.1.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Ja det er kun bakkenettet som sender HE-AAC.
    CD sin HDPVR støttet HE-AAC 5.1 og 2.0 sist jeg sjekket. Trolig det samme med HD boksen uten PVR også. Begge disse kan motta bakkenettet.
    OK, var ikke klar over at CD også hadde DVB-T dekodere.

Påstanden (som jeg for så vidt ikke vet om stemmer) var nå i hvert fall at det med HE-AAC ikke er mulig å switche mellom 5.1 og 2.0. Da mener jeg det er et ganske dårlig argument at kanaler som sender Dolby Digital får det til.

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Boksen gjør om HE-AAC 5.1 lyden til DTS 5.1 hvis det sendes HE-AAC 5.1.
    Siden HE-AAC-støtten i forsterkere er ganske tynn, så er dette kanskje like greit

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    OK, var ikke klar over at CD også hadde DVB-T dekodere.

Påstanden (som jeg for så vidt ikke vet om stemmer) var nå i hvert fall at det med HE-AAC ikke er mulig å switche mellom 5.1 og 2.0. Da mener jeg det er et ganske dårlig argument at kanaler som sender Dolby Digital får det til.

Siden HE-AAC-støtten i forsterkere er ganske tynn, så er dette kanskje like greit
    Jeg har vel strengt tatt ikke nevnt he-aac i mine innlegg, men at 5.1 DD til NRK ikke fungerer optimalt. Det er det vel ingen tvil om... Det er uansett for dårlig at de sender stereo i et 5.1 signal(med3.1døde). Kodet i he-aac, bcg eller nå hva det enn blir kodet som. Det er i alle fall mange som tar imot signal via satelitt og dekoderen sender ut DD 5.1 til receiver.I følge min korespodanse med NRK er det fordi deres DOLBY enheter ikke kan switche mellom 2.0 og 5.1 og at de ser på mulighetene for å skaffe seg nytt utstyr. Jeg vil uansett foretrekke et reint 2.0 signal for talet på sendinger med ekte 5.1 er meget få... Max Manus som nevnt tidligere ble sendt som stereo i et 5.1 signal. Det er for dårlig rett og slett.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av stopphue
    Jeg har vel strengt tatt ikke nevnt he-aac i mine innlegg, men at 5.1 DD til NRK ikke fungerer optimalt. Det er det vel ingen tvil om... Det er uansett for dårlig at de sender stereo i et 5.1 signal(med3.1døde). Kodet i he-aac, bcg eller nå hva det enn blir kodet som. Det er i alle fall mange som tar imot signal via satelitt og dekoderen sender ut DD 5.1 til receiver.I følge min korespodanse med NRK er det fordi deres DOLBY enheter ikke kan switche mellom 2.0 og 5.1 og at de ser på mulighetene for å skaffe seg nytt utstyr. Jeg vil uansett foretrekke et reint 2.0 signal for talet på sendinger med ekte 5.1 er meget få... Max Manus som nevnt tidligere ble sendt som stereo i et 5.1 signal. Det er for dårlig rett og slett.
    Som (nesten) vanlig, noen i NRK har ikke gjort hjemmeleksa si...men det er jo bare å ta en tlf til SVT, og få greie på hva de gjør....som var det samme som NRK...noe i 5.1 til å begynne med, så nesten alt...og når for det meste 2.0(1), og 5.1 hvis det er noe med 5.1 innhold...
    Og SVT distribueres på mange plattformer, CD og Viasat på parabol, div kabelnett, og ikke minst det digitale bakkenettet(Svenske), nå også i HD med den nye DVB-T2 standarden.....har ikke lest noe om lydproblemer på den siden av grensen....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget denne tråden mens jeg lette etter en løsning på samme problem. Jeg er RiksTv-abonnent, og ifølge NRK burde jeg vel ikke ha dette problemet? For min del betyr det å sette dekoderen til å levere all lyd som PCM til receiveren (i motsetning til default 'auto') at lyden fra NRK får mye lavere volum enn kanalene med PCM 2.0 som standard. Det blir nesten livsfarlig å zappe mellom kanalene uten å mute lyden først, så det er egentlig ingen løsning.
    Har sendt spørsmål til NRK om hvorfor de fortsatt sender 2.0 lyd men kaller det 5.1, så får vi se om de har noe nytt å komme med siden saken stoppet opp sist.

Har forresten også hørt at en del kabelabonnenter (muligens med eldre dekodere) fortsatt ser på NRK i SD fordi volumet på HD-versjonen er så lavt. Det kan vel kanskje være samme sak?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK har sendt meg svar på henvendelsen, der de bl.a. forteller at de nå sender mange flere programmer med 5.1 lyd enn før.
    Men det interessante er avslutningen:
    "For øvrig vurderer vi å begynne å oppmikse stereo innholdet på 5.1 lydsporet til 5.1 igjen. Dette vil bli en ganske «snill» oppmiks hvor senterkanalen vil bli mest påvirket, mens bak-kanalene vil få svært lite bidrag.
    Da er det bare å krysse fingrene og håpe at det vil skje en forandring snart.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av oskaalb
    NRK har sendt meg svar på henvendelsen, der de bl.a. forteller at de nå sender mange flere programmer med 5.1 lyd enn før.
    Men det interessante er avslutningen:
    "For øvrig vurderer vi å begynne å oppmikse stereo innholdet på 5.1 lydsporet til 5.1 igjen. Dette vil bli en ganske «snill» oppmiks hvor senterkanalen vil bli mest påvirket, mens bak-kanalene vil få svært lite bidrag.
    Da er det bare å krysse fingrene og håpe at det vil skje en forandring snart.
    Men da må jo både CD-parabol/kabel og Viasat legge ut 5.1 lyden igjen for at man skal ha noe nytte av det...vet ikke om vedkommende som svarte på dette har helt oversikten....:-) får jo håpe det...og så må alle mase på CD/VIASAT om at de legger ut 5.1 lyden igjen...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke at dette skal være så vanskelig - STV sender jo stort set DD på alle kanaler.

Men når ingen spør så tar de vel enkleste vei.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Forstår ikke at dette skal være så vanskelig - STV sender jo stort set DD på alle kanaler.

Men når ingen spør så tar de vel enkleste vei.
    Men de begynte også med 5.1 på alt.....og så fant de ut at 2.0 er greit for "vanlige" sendinger,,,,og så fort det er 5.1 på et program, så legger de ut det....alle de tre TV3 kanalene som nå er i HD gjør det samme,,,,uten problemer med lydnivå osv....så hvorfor NRK ikke kan??
    Men nå vet vi jo ikke, ettersom hverken CD eller Viasat videresender 5.1 lyden.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Men de begynte også med 5.1 på alt.....og så fant de ut at 2.0 er greit for "vanlige" sendinger,,,,og så fort det er 5.1 på et program, så legger de ut det....alle de tre TV3 kanalene som nå er i HD gjør det samme,,,,uten problemer med lydnivå osv....så hvorfor NRK ikke kan??
    Men nå vet vi jo ikke, ettersom hverken CD eller Viasat videresender 5.1 lyden.....
    Det er straffa NRK gir oss for at vi ikke betaler 'nok' lisens.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da må jo både CD-parabol/kabel og Viasat legge ut 5.1 lyden igjen for at man skal ha noe nytte av det...vet ikke om vedkommende som svarte på dette har helt oversikten....:-) får jo håpe det...og så må alle mase på CD/VIASAT om at de legger ut 5.1 lyden igjen...
    Tror nok han vet hva han snakker om, for i dag fikk jeg en oppdatering fra ham der han bl.a. sier: "For øvrig skal vi ha et møte i dag hvor bl. a. oppmiks problematikken på 5.1 kanalene er tema. Så får vi se om vi får medhold i å starte dette igjen."

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Tror nok han vet hva han snakker om, for i dag fikk jeg en oppdatering fra ham der han bl.a. sier: "For øvrig skal vi ha et møte i dag hvor bl. a. oppmiks problematikken på 5.1 kanalene er tema. Så får vi se om vi får medhold i å starte dette igjen."
    Så bra...det er jo bare ett år siden de begynte....utrolig at de må ha møter om dete her, når de fleste land/ (og kanaler) vi sammenligner oss med har holdt på med dette i mange år....
    Og for oss som har Viasat og 3 stk TV 3 kanaler i HD og med DD 2.0/5.1....

Vi får krysse fingre og tær..

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Gikk gjennom sendinger på SVT1 som også går på NRK. Den nye Sherlock Holmes serien og Tungrock serien går begge med HD og 5.1 på SVT1,
    regner med at både Get, CD kabel og Altibox videreformidler 5.1 lyden.....
    på sine SVT1 HD kanaler....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk gjennom sendinger på SVT1 som også går på NRK. Den nye Sherlock Holmes serien og Tungrock serien går begge med HD og 5.1 på SVT1,
    Jepp, ingen problemer med DD 5.1 lyd over Altibox i alle fall.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jepp, ingen problemer med DD 5.1 lyd over Altibox i alle fall.
    Så bra...en av fordelene med kabel/fiber....:-)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

I kveld var DR 1 og DR 2 "åpne" hos CD.....Wallander var på, med 5.1 lyd, men ingen surround....sånn ala NRK i fjor....
    Dette var på DR 1(720p50) på vanlig DR 1 var det PCM Stereo...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra...en av fordelene med kabel/fiber....:-)
    Hjelper ikke stort da. Nå har de reklamert, ja NRK kjører og reklame, for Melodi GP i lange tider. Ikke noe for meg - kjører film, men stoppet filmen og gikk inn på NRK1 for å sjekke hva de sendte. Var det noe DD lyd - NEI !

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hjelper ikke stort da. Nå har de reklamert, ja NRK kjører og reklame, for Melodi GP i lange tider. Ikke noe for meg - kjører film, men stoppet filmen og gikk inn på NRK1 for å sjekke hva de sendte. Var det noe DD lyd - NEI !
    Så slutten av en delfinale Svensk Grand Prix i går kveld...HD og flott DD 5.1 lyd...har også sett på Shelock Holmes og del 5 av Heavy Metal serien om Glam Rock i dag....eksemplarisk DD 5.1 som gjør seeropplevelsen MYE hyggeligere....:-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så slutten av en delfinale Svensk Grand Prix i går kveld...HD og flott DD 5.1 lyd...har også sett på Shelock Holmes og del 5 av Heavy Metal serien om Glam Rock i dag....eksemplarisk DD 5.1 som gjør seeropplevelsen MYE hyggeligere....:-)

Her må Nrk skjerpe seg!!!

Newcomer Niels sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slumdog millionaire på NRK3HD sender DD 5.1 nå. Første gangen jeg har hørt 5.1 på NRK på nesten ett år. Gledelig! Forhåpentlig mer fremover.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •