Dolby Digital på NRK HD!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 136
    Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Takker for svar. Men hva mener du egentlig i siste setning med at "dette går ikke med NRKs HD kanaler"?
    Siden NRK alltid sender DD 5.1 format så kan du ikke aktivere Prologic II 5.1 dekoding av stereolyden. Dette går fint med andre kanaler som sender DD.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Siden NRK alltid sender DD 5.1 format så kan du ikke aktivere Prologic II 5.1 dekoding av stereolyden. Dette går fint med andre kanaler som sender DD.
    Ja, slik ja. Testet nettopp NRK1 nå, og det stemmer det du sier. Regner med at hvis Prologic II 5.1 dekodingen skulle kunne benyttes, burde altså NRK istedenfor sende i DD2.0 format når sendingene ikke inneholder ekte 5.1 lyd, og ikke som nå sende DD5.1 format med lyd i 2 kanaler.

Dette er vel noe NRK bør endre på i fremtiden, mener jeg, for det føles "unaturlig" i hjemmekinoverden at vi lyttere ikke klarer å få til lyd i senterkanalen, slik man gjør feks når man slår over til NRK1 analog (den vanlige, som befinner seg på kanalindeks 1 på Canal Digital dekoderen).

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

makan

Har akkurat sendt mail til NRK om lyden. Tipset de om å sende 2.0 istedenfor 5.1 med bare lyd i h+v kanal. Utrolig talentløst av NRK...
    Så kom jeg på denne tråden og vil tipse flere til å sende inn klage så de kanskje gjør noe med det.
    Kontakt NRK - NRK

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nrk

Har fått svar fra NRK. Tydeligvis fra en som ikke skjønner hva det går i. Hjelp meg gjerne å få de på bedre tanker.
    Svaret fra NRK:

Hei!
    Tar du inn TV via satellitt, kabel, digitalt bakkenett eller annet mottak?

Vi er sluttet med å oppmikse stereo lyd til 5.1. Satellittoperatørene (og derved også kabel TV operatørene) videreformidlet bare 5.1 lyden. Mottakernes nedmiks til stereo ble dårlig og da seerne ikke kunne velge riktig stereo kunne det bli dårlig lyd.

Dette har virket bra på bakkenettet da kundene her har kunnet velge mellom stereo og 5.1 lyd. Dessverre har vi ikke, av tekniske årsaker, kunnet lage forskjellige løsninger på de ulike plattformene.

Svaret mitt på denne henvendelsen:

Hei
    Jeg mottar signaler på satelitt (Canal Digital). Problemet ligger nok ikke hos CD, da andre kanaler som MTV HD, Natianal Geographic HD og andre kanaler ikke har samme problemet som med sendingene fra NRK. Jeg foretrekker at en som skjønner problemet svarer på henvendelsen min. Jeg mener ikke at dere skal oppmikse stereosignaler til simulert 5.1 (via f.eks Pro Logic II). Problemet er at dere sender stereo signaler i et 5.1 signal. Dette gjør at recievere/processorer ikke kan lage virtuell 5.1 lyd fordi den liksom mottar et 5.1 signal, men med null lyd i center og surroundkanlane. Hvis dere sender som 2.0 eller 2.1 vil vi som liker å bruke Pro Logic II koding av stereosignaler fortsatt kunne velge dette. MTV HD f.eks, veksler mellom Dolby Digital 5.1 og Dolby Digital 2.0 alt etter som hva de sender. Dere sender i 5.1 uansett om det er 5.1 lyd eller 2.0 lyd. Feilen ligger altså ikke hos distributøren, men hos dere.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak. Nå har jeg også sendt inn en henvendelse med forklaring til NRK, så får vi se hva som skjer videre.
    Følgende melding ble sendt:

Emne:
    Ingen lyd i senterhøyttaleren med HD-sendinger fra NRK1, NRK2 eller NRK3.

Melding:
    Hei.

Bruker nå Canal Digital parabol, men problemet ligger KUN i sendingene fra NRK, og ikke hos distributøren.

Feks National Geographics HD og MTV HD veksler mellom Dolby Digital 5.1 og Dolby Digital 2.0 alt etter som hva de sender. Dere sender i 5.1 uansett om det er 5.1 lyd eller 2.0 lyd.

Pga konstant fastlåsing av 5.1 lyd fra NRK uansett hvilket program som sendes, vil hjemmekinoforsterkere (recievere/processorer) IKKE kunne lage om lydsignalene til virtuell 5.1 lyd (Surround ProLogic II) slik som vi kan med flere andre HD-kanaler.

Resultatet blir dermed en helt stum senterhøyttaler i hele landet for alle med hjemmekinosystem, og dette ser ut til å gjelde ALLE sendingene fra NRK i HD jeg har testes til nå (sannsynligvis pga at det er meget sjeldent NRK sender programmer med ekte 5.1 lyd fra opprinnelig kilde/program)!

Blir dette endret hos NRK? I såfall - når?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stopphue: jeg har også parabol m/CD - og har et litt off-topic spørsmål:

Hva gjør du med andre kanaler som ikke sender digitallyd?

Har du alltid digitallyd satt til "på" i tuneren og alltid kjører lyden ut gjennom anlegget, dvs aldri lyd ut i TV?

Har jeg misforstått noe? Jeg får nemlig ikke lyd ut i TV når jeg har valgt digitallyd "på" i CD tuneren - og det er jo ikke alltid jeg har anlegget på når jeg skal se på TV.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg også følgende svar tilbake fra NRK:

Hei!

NRK har sluttet å oppmikse stereo lyd til 5.1. Årsaken er at vi fikk mye klager ettersom satellittoperatørene (og derved også kabel TV operatørene) bare videreformidlet 5.1 lyden. Mottakernes nedmiks til stereo ble dårlig og kundene kunne ikke velge riktig stereo og vi fikk for mye klager.

Dette har fungert godt på det digitale bakkenettet, men dessverre har vi ikke, av tekniske årsaker, anledning til å lage forskjellige løsninger på de ulike plattformene.

Jeg må si at jeg ikke blir riktig klok på tilbakemeldingen.
    Hvordan tolker dere dette? Er det liksom ikke mulig for NRK å gjøre noe med dette, eller er dette bare et svar fra noen som ikke forstår problemet?

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK har vel mikset opp stereo på sine sendinger til 5.1 med PrologicII mener jeg å ha lest.

Basert på det så leser jeg svaret fra NRK som følger:
    De har nå sluttet å oppmikse stereo til 5.1 fordi Get, CD, Altibox, Viashit sine mottakere ikke har klart å mikse dette tilbake til 2.0 på en skikkelig måte for alle de som normalt sett ikke har TV-lyd gjennom en receiver/forsterker. Mange har klagd og nå sender NRK kun ut DD 2.0.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale bakkenettet er bare en minoritet av TV-seerne, så da ser det ut til at de aller fleste NRK-seerne som har receiver ikke blir tatt hensyn til, slik jeg tolker konklusjonen så langt.

Synes flere burde fortsette å klage, for NRK må for all del ikke få inntrykk av at de har funnet fram til en framtidig løsning som brukerne kan være fornøyd med!

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    NRK har vel mikset opp stereo på sine sendinger til 5.1 med PrologicII mener jeg å ha lest.

Basert på det så leser jeg svaret fra NRK som følger:
    De har nå sluttet å oppmikse stereo til 5.1 fordi Get, CD, Altibox, Viashit sine mottakere ikke har klart å mikse dette tilbake til 2.0 på en skikkelig måte for alle de som normalt sett ikke har TV-lyd gjennom en receiver/forsterker. Mange har klagd og nå sender NRK kun ut DD 2.0.
    NRK sender aldri ut DD2.0 for programmer som kun leveres i stereo. Det er dette som er hovedtema i diskusjonen. Noen ønsker å benytte Prologic II 5.1 dekoderen i AVreceiveren for stereo materiale. Dette går kun dersom det sendes DD2.0 eller MPEG1 stereo. NRK "koder" alltid DD 5.1 og da fungerer ikke Prologic II 5.1 dekoder i AVreceivere. Det lyd kun i frontkanalene når programkilden til NRK er stereo.

Da har man kun et alternativ om man ønsker Prologic II 5.1 dekoding - det er manuelt å deaktivere Dolby Digital (hjemmekino modus i CD mottagere) hver gang man zapper til NRKs HD kanaler. Andre HD kanaler med DD lyd sender DD2.0 stereo når programmet er levert i stereo og slik unngås downmix problemet.

Hadde NRK automatisk vekslet over til DD2.0 når programmet ikke inneholder annet enn stereo (slik andre TV kanaler gjør) så hadde ikke denne tråden eksistert

I teorien burde downmix DD5.1 til 2 kanals PCM stereo bli rimelig bra. Downmixingen i mottager styres av Dolby metadata og ikke av mottager produsents settinger. Broadcaster skal derfor i teorien ha full kontroll over downmixeren i dekoderene. Når det er sagt så er det sikkert mange praktiske problemer som oppstår som jeg ikke kjenner. Mener jeg har lest at det ikke kan sendes metadata i HE-AAC 5.1 lyd for bakkenettet så det er mulig der noe av utfordringen ligger. Tidligere så skal også NRK ha brukt en Dolby Prologic II 5.1 dekoder for å dekode Prologic II 5.1 og sende det ut som Dolby Digital 5.1. Det er dette NRK har kuttet ut siden det ga dårlig resultat når et slikt signal downmixes tilbake til stereo.

Det kan også være at det er vanskelig å lage gode metadata til downmixeren når lyden går gjennom så mange konverteringer. Dvs. stereo->prologic II 5.1 dekoder->Dolby Digital 5.1 koder->stereo downmix i TV'er.

Det kan nevnes at DR benytter en veldig lik løsning i Danmark for DR HD hvor det som er felles er at DR sender HE-AAC 5.1 i det Danske bakkenettet . Der har DR gått ut på Danske forums og sagt at det ikke er teknisk mulig å veksle mellom HE-AAC 5.1 og HE-AAC 2.0 lyd. Hva årsaken er vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det mulig?

Jeg har fortsatt min dialog med NRK og her er svaret:
    ************************************************** *
    Jeg skjønner problemet ditt. Vi skulle gjerne signallert stereo som 2.0 og ikke 5.1, men det kan vi ikke. Vi er avhengig av dynamisk endring mellom stereo og 5.1 ettersom program med 5.1 kommer inne mellom program med bare stereo. Dolby enheten i våre utspillingskodere kan ikke dette så derfor må vi signallere statisk 5.1 hele tiden. Alternativet er å signallere statisk 2.0 hele tiden, men da blir det ingen "ekte" 5.1 lyd.

Årsaken til at det har blitt sånn (som forklart tidligere) er at vi opprinnelig ønsket å sende ferdig oppmikset stereo. Det måtte vi slutte med ettersom Canal Digital og Viasat valgte bare å sende 5.1 lydsporet og ikke stereo sporet. Vi fikk mye klager på lyden av den nedmiksede stereo-lyden, så det måtte vi slutte med. Trøsten er at du nå kan nyte en god stereo miks framfor en kvasi-Dolby oppmiks.

Jeg regner med at andre kanaler kan veksle mellom 2.0 og 5.1 fordi de bruker separate Dolby kodere. Slike har ikke vi og vi har for tiden ikke planer om å kjøpe det inn. Vi prøver å se hva vi kan få til med leverandøren av våre integrerte Dolby kodere.

Jeg håper dette klargjør saken?
    ************************************************** *

"Trøsten er at du nå kan nyte en god stereo miks framfor en kvasi-Dolby oppmiks"

Det er jo nettop det som er problemet NRK. Jeg kan kunn nyte stereo og ikke velge selv.
    Jeg har nå satt dekoderen til å ikke sende DD, men bare PCM. De fleste sendinger er uansett uten ekte 5.1, så da får jeg bare endre tilbake på de få sendingene som har det.

"Dolby enheten i våre utspillingskodere kan ikke dette så derfor må vi signallere statisk 5.1 hele tiden"

Fint om flere peser NRK litt her. Det er for dårlig av NRK som liksom ligger i verdensklasse på produskjoner, og da spessielt med hensyn til lyd. Slike utspillingskoder kan umulig koste så vanvittig mye...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    stopphue: jeg har også parabol m/CD - og har et litt off-topic spørsmål:

Hva gjør du med andre kanaler som ikke sender digitallyd?

Har du alltid digitallyd satt til "på" i tuneren og alltid kjører lyden ut gjennom anlegget, dvs aldri lyd ut i TV?

Har jeg misforstått noe? Jeg får nemlig ikke lyd ut i TV når jeg har valgt digitallyd "på" i CD tuneren - og det er jo ikke alltid jeg har anlegget på når jeg skal se på TV.
    Jeg ser alltid på TV med anlegget på. Alle sendingene har digitallyd, men ikke alle sender i DD.
    Du vil ikke få lyd ut på tv'n på sendinger med DD når du har aktivert DD i tuner. Kanaler som ikke sender DD burde fungere fint gjennom tv'n.
    Kommer vel litt an på hvordan du har koblet også... Tunertype, TV osv

Bruker du coax eller HDMI til forsterker?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det kan nevnes at DR benytter en veldig lik løsning i Danmark for DR HD hvor det som er felles er at DR sender HE-AAC 5.1 i det Danske bakkenettet . Der har DR gått ut på Danske forums og sagt at det ikke er teknisk mulig å veksle mellom HE-AAC 5.1 og HE-AAC 2.0 lyd. Hva årsaken er vet jeg ikke.[/QUOTE]

Bortsett fra at NRK nok en gang driver og roter med lyden, så er det slik at Viasat har to nye HD kanaler: Svensk TV 3 og Dansk TV3+.
    Den siste sender Champions League og Formel 1 og dansk fotball med 5.1 lyd.
    Til vanlig sender de med DD 2.0(1)....
    Innimellom sender de en film med 5.1, og når reklamen kommer, så går lyden tilbake til 2.0(1)....sånn skulle også NRK ha gjort det....Svensk TV 1 og 2 sender det meste i 2.0(1)...alt dette på parabol....får også inn NRK 1+2-3 med bakkedelen av CD sin paraboltuner....den regsitrerer ikke DD men DTS 5.1, og med en mye høyere bitrate enn på parabol....men bare i STEREO...
    Foreløpig har jeg klart å registrere to(2) sendinger fra NRK med 5.1 lyd...
    Live fra Ski VM i Holmenkollen, og Grand Prix finalen....
    Bra jobba.....:-(((((((
    Ellers så funker den vanlige lyden fra TV2 og TVNorge utmerket i Stereo....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    ....får også inn NRK 1+2-3 med bakkedelen av CD sin paraboltuner....den regsitrerer ikke DD men DTS 5.1, og med en mye høyere bitrate enn på parabol....men bare i STEREO...
    "5.1" lyden på satellitt har mye høyere bitrate enn "5.1" lyden i bakkenettet. Kodingen er mer effektiv i bakkenettet (HE-AAC) så det kan ikke helt sammenliknes med AC3 lyden fra satellitt. HE-AAC 5.1 bitraten i bakkenettet er ca. 160kbps mens det er ca. 640kbps AC3 på satellitt.

Når dekodere mottar HE-AAC 5.1 lyden i bakkenettet så transkodes automatisk de 6 kanalene til DTS internt i dekoderen. Dekoderene må transkode lyden til et format AVreceiveren forstår og det er valgt DTS. Transkoding til DTS gir mindre kvalitetstap enn transkoding til Dolby Digital pga. at DTS er mye mindre komprimmert enn Dolby Digital. Dekodere transkoder også MPEG1 stereo lyd (eller HE-AAC stereolyd) til diital 1.5Mbps stereo PCM. 2 channel PCM stereo og DTS5.1 benytter begge på ca. 1.5Mbps mellom dekoderen og avreceiver/tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stopphue
    Fint om flere peser NRK litt her. Det er for dårlig av NRK som liksom ligger i verdensklasse på produskjoner, og da spessielt med hensyn til lyd. Slike utspillingskoder kan umulig koste så vanvittig mye...
    OK, så hvis jeg har skjønt saken, så er ståa slik:

Den optimale løsningen, switching mellom 2.0 og 5.1 avhengig av kildemateriale er teknisk umulig når man bruker HE-AAC. Har ikke fått med meg om det er specen som ikke tillater dette, eller om det er dekodere som viser seg å ha problemer når antall lydkanaler endres.

Den nest beste løsningen, et separat oppmikset 5.1-lyspor og et standard 2.0-spor var opprinnelig i bruk. Men, Get/Viasat/Canal Digital m.fl. valgte å bare videresende 5.1-lysporet, og har dekodere som gjør en dårlig jobb med å nedmikse 5.1 tilbake til 2.0.

Kun 5.1-lydspor med oppmiksing av 2.0 til 5.1 kan av samme grunn heller ikke brukes.

Kun 2.0 er uønsket, for da mister man ekte 5.1.

Man har derfor valgt å sende konstant 5.1 der sendingene med 2.0-lyd sender 3.1 "døde" kanaler.

Sånn ut fra dette, så ser jeg ikke helt hvilke valg NRK egentlig har. Man kan alltids argumentere for at de burde ha sendt klagene videre til de forskjellige kabel/satellittselskapene, og gjort det klart at det er de som driter seg ut ved å ikke tilby 2.0-sporet. Jeg har inntrykk av at dette ikke ses på som et reelt alternativ, og da står man egentlig bare igjen med å kutte ut oppmiksingen.

Det jeg ikke helt skjønner er hva som skjer med de sendingene som det faktisk er 5.1-lyd på. Fungerer nedmiksingen til kabelselskapene bra på disse, mens de er gjennområtne hvis det er et oppmikset 5.1-signal som skal nedmikses? Hvis de er like dårlige til begge deler, så skulle man tro at den eneste løsningen ville være å holde seg til stereo.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm

Men, Get/Viasat/Canal Digital m.fl. valgte å bare videresende 5.1-lysporet, og har dekodere som gjør en dårlig jobb med å nedmikse 5.1 tilbake til 2.0.
    Downmixingen kontrolleres av metadata fra broadcaster i AC3/Dolby Digital.
    http://www.dolby.com/uploadedFiles/z...llMetadata.pdf

Metode for downmixing av Dolby Digital 5.1 er spesifisert av Dolby og fungerer ikke uten Dolby lisensiert features i dekoderen.

Dvs. broadcaster (i dette tilfellet NRK) har i teorien kontroll over 5.1->2.0 mixeren i boksene til CD/Viasat/GET vha. dynamisk metadata Dolby Digital strømmen. De fleste broadcasterene som sender Dolby Digital styrer også dynamisk antall lydspor(dvs. veksling mellom 5.1 og 2.0 koding). Meldingene fra NRK kan muligens tyde på at det i NRK sin tekniske løsning ikke er mulig å dynamisk endre parametere/metadata i Dolby Digital strømmen.

Jeg har også lest er at det er umulig å sende dynamiske metadata for HE-AAC sendinger i bakkenettet der dekoderene transkoder til DTS. Derfor kan det muligens være en stor utfordring for NRK å sende 5.1 lyd som gir bra resultat i downmixing.

Dersom Viasat,GET og CD hadde sendt stereo lyden så hadde dette muligens hjelpt men det er godt mulig at boksene uansett automatisk velger Dolby Digital downmix (uten at jeg er sikker på det).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[Det jeg ikke helt skjønner er hva som skjer med de sendingene som det faktisk er 5.1-lyd på. Fungerer nedmiksingen til kabelselskapene bra på disse, mens de er gjennområtne hvis det er et oppmikset 5.1-signal som skal nedmikses? Hvis de er like dårlige til begge deler, så skulle man tro at den eneste løsningen ville være å holde seg til stereo.[/QUOTE]

Hva som skjer med de sendingene som det faktisk har 5.1 lyd på er jo helt uinterressant for øyeblikket, ettersom det IKKE er noen sendinger i 5.1 fra NRK, bortsett fra de to jeg nevnte over... DE sendt jo en Twillight film for ikke så lenge siden...ingen 5.1....
    Så hva vitsen er med 5.1 fra NRK ettersom de ikke har noen programmer som går i 5.1 er jo merksnodig....noen bør jo ta et grep der oppe...
    kan ikke tro at alle musikkprogram, både klassisk osv osv som sendes på alle kanaler ikke finnes med 5.1 lyd...
    NRK påstod jo at The Pacific i TV versjon ikke ble levert med 5.1 lyd....
    På SVT1 så hadde den det...og The Event på SVT1 hadde også ganske bra 5. 1 lyd....
    Håper jeg treffer en bekjent på båten som har litt peiling...har snakket med han før, men ikke så mye etter innføringen av 5.1.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ytringene her: dumt at NRK kun sender stereo i 5.1. Løsningen for min del har blitt å nedmikse 5.1 til stereo, en opsjon jeg har på satelitt-dekoderen min. Da får jeg iallefall mulighet til å få Dolby II 5.1 lyd. Bakdelen er jo at jeg ikke får ekte 5.1 lyd fra de kanalene som faktisk har det - men sånn til daglig så funker det greit (er faktisk litt overrasket at resultatet blir såpass bra med nedmiks fra 5.1 og så Dolby II dekoding - vs. ekte AC3 5.1...)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    OK, så hvis jeg har skjønt saken, så er ståa slik:

Den optimale løsningen, switching mellom 2.0 og 5.1 avhengig av kildemateriale er teknisk umulig når man bruker HE-AAC. Har ikke fått med meg om det er specen som ikke tillater dette, eller om det er dekodere som viser seg å ha problemer når antall lydkanaler endres.
    CD sin dekoder har i alle fall ingen problemer med dette. Fungerer fint med veksling mellom 2.0 og 5.1 på f.eks MTV HD. Feilen ligger i NRK som ikke har det rette utstyret...enda. Når de har planer om å oppgradere vet ikke jeg, men dette burde de få på plass sporenstriks. Helt latterlig å måtte se Max Manus i stereo!!! NRK sender jo ingenting i 5.1. Jeg har deaktivert DD i dekoderen min i vente på at NRK skal ta til vett...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD sin dekoder har i alle fall ingen problemer med dette.
    CD sin dekoder støtter ikke HE-AAC i det hele tatt.

Fungerer fint med veksling mellom 2.0 og 5.1 på f.eks MTV HD.
    MTV HD sender i Dolby Digital. Ikke HE-AAC.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •