Hvor er HD logoen på NRK kanalene.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er HD logoen på NRK kanalene.

Savner HD logoen når dem sender i HD. Er den fjernet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På NRK skal nå HD merket vises i EPG. På en måte er det bra at HD logo forsvinner. Mindre "støy" i skjermbildet.

Med overgangen til HD på alle 3 NRK kanalene, ser jeg at Nyhetssendingene nå er i HD. URIX også, som så helt supert ut. Endelig begynner vi å få en HD hverdag med klare skarpe bilder :-D Takk NRK!

Fra NRK Beta sine sider:

HD-merket blir borte fra NRK1

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingenting i EPG om at skiskyting og hopprennet skal sendes i HD. Eurosport sendte begge programmene i native HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har NRK Møre & Romsdal som min "standard" Nrk1 kanal. Sender alle distriktskanalene (ikke distriktssendingene) også i HD nå?

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity+
    Jeg har NRK Møre & Romsdal som min "standard" Nrk1 kanal. Sender alle distriktskanalene (ikke distriktssendingene) også i HD nå?
    Slik eg har forstått det så sendes ikkje "lokalkanalene" i hd. Kan være eg har feil, men var ivertfall slik det var før.

Så nei uten og være 100 prosent sikker

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Slik eg har forstått det så sendes ikkje "lokalkanalene" i hd. Kan være eg har feil, men var ivertfall slik det var før.

Så nei uten og være 100 prosent sikker
    Det er riktig. Distriktssendinger sendes ikke i HD.

For å se NRK1 i HD kvalitet så må man se på NRK1 HD (på kanalnummer 15 tror jeg det er på CD). NRK1 HD kanalen sender Østlandssendingen oppskalert fra SD til HD når det er distriktssending. Ingen av de andre regionene går ut med HD raster (dvs. oppskalert til HD).

Det finnes også en NRK1 HD kanal som veksler til Østlandssendingen i MPEG2 SD når det er regionalsending. Denne kanalen er ikke med i kanallista til CD lengre og søkes ikke inn av CDs bokser. Den "gamle" NRK1 HD Kanalen ligger i samme transponder som resten av regionalkanalene til NRK (På CD = 11.371V )

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vette
    Står ingenting i EPG om at skiskyting og hopprennet skal sendes i HD. Eurosport sendte begge programmene i native HD.
    Ja nå har NRK gått tilbake til slik de holdt på hele vintersesongen fram til for 3-4 uker siden. Da begynte de plutselig å kjøre HD på alt av vintersport som var produsert i HD. Nå, så fort de har "lansert" aller 3 kanalene i HD, så er det forsvinnende lite HD som sendes av vintersport på NRK1. Alpint fra VM er ikke i HD på NRK heller; men EuroSport sender det i HD. Fryktelig irriterende.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToCa
    Ja nå har NRK gått tilbake til slik de holdt på hele vintersesongen fram til for 3-4 uker siden. Da begynte de plutselig å kjøre HD på alt av vintersport som var produsert i HD. Nå, så fort de har "lansert" aller 3 kanalene i HD, så er det forsvinnende lite HD som sendes av vintersport på NRK1. Alpint fra VM er ikke i HD på NRK heller; men EuroSport sender det i HD. Fryktelig irriterende.
    Ja, hva har skjedd egentlig?

Er det slutt på alle HD sendinger fra NrK nå? Skiflyging i Vikersund og alpin VM denne helga sendes i SD i NrK, mens Eurosport altså sender i HD. Det var jammen et kort lite eventyr fra NrK
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde en gruppe på Facebook, så kan vi se om vi ikke kan få denne logoen tilbake. Drittirriterende slik der er nå i alle fall.

Login | Facebook
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utforrennet går nå i HD på Eurosport. NRK sender i SD. Gjør de dette for å spare penger?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet til å "nå" NRK via debatten på NRK Beta:

HD-merket blir borte fra NRK1

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns det er en bra ting at nrk innser at hd er den nye standarden og det er ingenting å ta på vei for.
    Håper bare lyse snart innser at det ikke burde være nødvendig å ta ekstra betalt for hd kanaler, ei heller å leie film i hd vs sd.
    Nå er det lenge siden fargesendinger og stereolyd ble standard, ingen som tar ekstra betalt for dette. Det er heller ingen kanal logoer som refererer til det heller. Heia nrk!

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert at denne irriterende logoen nå er borte. At det blir merket i EPG-en om et program er i HD eller ikke er sikkert kjekt for de som ikke greier å se forskjellen mellom HD og SD.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Supert at denne irriterende logoen nå er borte. At det blir merket i EPG-en om et program er i HD eller ikke er sikkert kjekt for de som ikke greier å se forskjellen mellom HD og SD.
    NRK HD logoen var ikke mer skjemmende enn den vanlige NRK logoen.

Dessuten har det seg sånn at vi som har Canal Digital HD-PVR må skifte til 720p output for og få ordentlig kvalitet på HD sendingene.

NRK er så vidt jeg vet den eneste TV kanal som ikke skifter til HD logo når de sender HD.

Er hensikten at folk ikke skal oppdage hvor lite HD de egentlig sender?

Vintersport er jo et typisk eksempel, der skiskyting, langrenn, alpint osv. sendes i HD på Eurosport, men altså ikke på NRK.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Det er riktig. Distriktssendinger sendes ikke i HD.

For å se NRK1 i HD kvalitet så må man se på NRK1 HD (på kanalnummer 15 tror jeg det er på CD). NRK1 HD kanalen sender Østlandssendingen oppskalert fra SD til HD når det er distriktssending. Ingen av de andre regionene går ut med HD raster (dvs. oppskalert til HD).

Det finnes også en NRK1 HD kanal som veksler til Østlandssendingen i MPEG2 SD når det er regionalsending. Denne kanalen er ikke med i kanallista til CD lengre og søkes ikke inn av CDs bokser. Den "gamle" NRK1 HD Kanalen ligger i samme transponder som resten av regionalkanalene til NRK (På CD = 11.371V )
    Og på CD kabel ligger NRK1 HD på kanalplass 13, men hvis man vil ha både HD og 5.1 lyd må man bruke kanalplass 999

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Den stjal mer plass på skjermen og var uansett redundant.

Dessuten har det seg sånn at vi som har Canal Digital HD-PVR må skifte til 720p output for og få ordentlig kvalitet på HD sendingene.
    Samme med Get-boksen. Løsningen er uansett at leverandørene av disse boksene lager en løsning som gjør boksene i stand til å velge 720p/1080i automatisk basert på innhold, ikke at NRK lager en ekstra logo.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK er så vidt jeg vet den eneste TV kanal som ikke skifter til HD logo når de sender HD.

NRK nedkonverterer også sendingen til SD så de kan levere en egen SD-kanal til kabelselskapene. Jeg vil anta at det forenkler produksjonskjeden noe hvis de kan nedkonvertere det ferdige signalet, i stedet for å nedkonvertere det før logoen legges på bildet. Det vil nok også gjøre det enklere for NRK å slutte å levere egne SD-kanaler til kabelselskapene, og heller si at dette får de fikse sjæl hvis de absolutt vil fortsette å levere SD-signaler.

Dette er sikkert ikke den viktigste grunnen, men når HD-symbolets viktigste funksjon er å være sutteklut for brukere som ser dårlig, så synes jeg det er helt greit at det forsvinner.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    men når HD-symbolets viktigste funksjon er å være sutteklut for brukere som ser dårlig
    Det er ikke det som er den viktigste funksjonen, hvis man bruker Canal Digital HD-PVR ;-)

Hadde NRK som de aller fleste andre HD kanaler sendt i 1080i så hadde vi sluppet hele problemstillingen

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vintersport er jo et typisk eksempel, der skiskyting, langrenn, alpint osv. sendes i HD på Eurosport, men altså ikke på NRK.

Logo, eller ikke logo, det mest oppsiktsvekkende er at NrK har sluttet å sende sportsendeinger og andre sendinger i HD-kvalitet, selv om kanalen heter NrK HD.

Ekstra ille er det at de selv prodeserer sendinger i HD kvalitet, men distribuerer SD, mens Europsort sender NrKs produksjon i HD. Som f.eks. sendingen fra Vikersund sist helg. Det er jo helt sprøtt, og ikke minst utrolig dårlig av NrK. Hvem er det de tror de lurer, egentlig?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •