Hjelp til montering av parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til montering av parabol

Nå har jeg skrudd sammen parabolantennen, en sånn Force-antenne med en liten ekstratallerken fremme. Skal ha fire hoder på den, men hvordan skal disse monteres? De skal sitte på en buet skinne der det er merket av grader. Skal ha både Viasat og Canal Digital. Og hvis noen hadde en forklaring eller en URL som går gjennom resten av monteringen (alt av vinkler og grader osv), hadde det vært veldig fint. Har lånt en lift i dag, og alle jeg kjenner som har peiling er selvsagt ikke tilgjengelige nå.. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige med en Toroidal antenne er å stille 13ø (hotbird) i null og så justere antennen inn etter den.

Forutsatt at du har montert antennen din helt i vater og helt i lodd nå så skal du kunne bevege hver enkel LNB sideveien til du kommer på korrekt satelitt. Det finnes en grov skala på antennen for å justere inn på forhånd.

Skal du bare ha 1v og 5ø så kan du like godt stille inn 1v i null på antennen, da vi du kunne rette antennen nesten rett mot syd og få en enkel innjustering.

Antennens vinkel i vertikalplanet varierer litt etter hvor du bor i landet, fra ca 18-19 grader i nord til 21-22 grader i sør.

Når du ser rett mot antennen forfra så er 1v helt til høyre, og 19ø helt til venstre.

En satfinder anbefales, da slipper du å være avhengig av hjelpere eller ekstra monitor fra tuner, du får vel en på Elkjøp til 250 kroner eller der omkring.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, la meg se om jeg skjønte dette. I det første eksemplet med 13ø gjør du følgende:

• Monterer et hode midt på den skinnen der hodene monteres (dette blir da til 13ø?)
    • Justerer antennen slik at den peker 13 grader øst(?)
    • Monterer de andre hodene slik at gradene blir riktig i forhold til det første hodet, alt ettersom hvilke satelitter du vil ta inn
    • Justerer høyden etter hvor i landet du befinner deg (i mitt tilfelle Narvik)

Er jeg inne på noe her, eller var det skivebom?

Antennen skal være montert temmelig nøyaktig i vater og lodd.

Tusen takk for svar, jeg er som du sikkert skjønner helt grønn på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke nødvendigvis i akkurat den rekkefølgen

Ellers så er det nok bare å sette i gang ja.

Her er en canadisk side der installasjon vises: http://www.thesatshack.com/docs/installation.pdf[/url]

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den linken, den blir nok nyttig!
    Hvor finner jeg informasjon om hvordan jeg skal stille inn parabolen for de forskjellige satelittene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme antenne. Sett på 13 grader øst hodet... Dytt på antenna til du får signal....skli de andre hodene rundt på skinna for å ta inn 1vest, 5øst, 13øst osv....Så lenge du har funnet en satelitt, skal de andre komme et sted rundt på skinna. Bare fininnstill ved å tukle litt med lnb'ene.

Ang satelitter: Alt står på www.lyngsat.com

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0