vu+duo bildekvalitet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Der er jeg totalt uenig! En HDMI-kabel er en HDMI kabel, uansett om den koster 1 kr eller 100000000000 kr. Eneste unntak er LANGE kabler kan det bli noe tap i enn billigere kabel. Ellers kan dårlig byggekvalitet forårsake at kabelen går i stykker på de simpleste.
    Helt enig med Nordic45 her. Dette er også bevist. Bare se her:
    Kabler: Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da må jeg bare være uenig med dere
    Jeg er med på at en dyr kabel ikke vil gi bedre bilde i seg selv.

Men, jeg har selv kjøpt en dyrere kabel en det som var med vu+ boksen, og jeg fikk et renere bilde på SD kanalene. Dette er da på grunn av enkelte billige kabler, ar dårlig isolering, og loddingene i kabelen, er dårligere. Og har man da komponenter som kan forstyrre, vil dette gå utovert bilde....

"OBS: En dyrere HDMI-kabel gir deg ikke bedre lyd og bilde, men et digitalt signal kan være følsomt ovenfor forstyrrelser, spesielt over lengere strekk.
    Derfor kan en bedre kabel i enkelte tilfeller løse problemer med signaloverføresel mellom kilde og tv/projektor."

Sitere fra Hi-fi klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djheaven

Men, jeg har selv kjøpt en dyrere kabel en det som var med vu+ boksen, og jeg fikk et renere bilde på SD kanalene. Dette er da på grunn av enkelte billige kabler, ar dårlig isolering, og loddingene i kabelen, er dårligere. Og har man da komponenter som kan forstyrre, vil dette gå utovert bilde....

"OBS: En dyrere HDMI-kabel gir deg ikke bedre lyd og bilde, men et digitalt signal kan være følsomt ovenfor forstyrrelser, spesielt over lengere strekk.
    Derfor kan en bedre kabel i enkelte tilfeller løse problemer med signaloverføresel mellom kilde og tv/projektor."

Sitere fra Hi-fi klubben
    Du TROR/SYNS du har bedre bilde.
    Og å bruke HiFiKlubben sine uttalelser som "bevis" hjelper ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitere fra Hi-fi klubben
    Det er ikke noe som heter renere bilde pga. HDMI kabel. Det er ikke synsing her. Det er digitalt. Altså får du ikke noe renere 1 eller 0 fra kabelen. Det er bare tull. På lengre strekk med morken kabel vil du kunne få drop outs. Ikke dårligere bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående bildekvalitet vu+duo måtte bare kablene også bli med på diskusjonen, det er jo det vi driver med hele tiden! sammenligner vi tuner forsterker kabler o.s.v. og vi har alle forskjellig oppfatning om hva som er bra eller ikke, og hva de forskjellige skribenter skriver om hvert produkt, er det opp til hver enkelt og mene hva de vil om ! om vi er enig eller ikke!, og ingen skal i fortelle meg eller noen annen at vi tar feil,, for det står fakta i en eller annet blad eller hifi butikk...for min oppfatning blir ikke forandret av den grunn, men at jeg for noen gode tips på veien en eller annen gang p.g.a en annens oppfatning gjør jeg.
    Og det er jo bra...Har forøvrig testet og prøvd en del kabler og vet ikke om dene ene eller den andre er så mye bedre ell dårligere, men har erfart at noen blir fortere påvirket av andre elektriske appareter end andre kabler, og det er uansett kabel høyt, strøm, video, eller andre overføringer. Så trur det er greit og ha en viss kvalitet er bra....så lykke til med et perfekt bilde og lyd,,,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er jo heldigital, og det finnes ikke gode eller dårlige digitale signaler, enten er det signal, eller så er det ikke signal.

På analoge kabler er det uten tvil store forskjeller på kvalitet, mens digitale er perfekte sålenge det er signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regors5
    angående bildekvalitet vu+duo måtte bare kablene også bli med på diskusjonen, det er jo det vi driver med hele tiden! sammenligner vi tuner forsterker kabler o.s.v. og vi har alle forskjellig oppfatning om hva som er bra eller ikke, og hva de forskjellige skribenter skriver om hvert produkt, er det opp til hver enkelt og mene hva de vil om ! om vi er enig eller ikke!, og ingen skal i fortelle meg eller noen annen at vi tar feil,, for det står fakta i en eller annet blad eller hifi butikk...for min oppfatning blir ikke forandret av den grunn, men at jeg for noen gode tips på veien en eller annen gang p.g.a en annens oppfatning gjør jeg.
    Og forskjellig utstyr gir forskjellige resultat som subjektivt kan oppfattes som bedre eller dårligere kvalitet.

Men dette med digitale kabler og de som fortsatt tror at det blir forskjell på kvalitet på lyd eller bilde (klarere bilde, kontrast, bedre farger) basert på kabler, bunner ut i mangel på kunnskap om hvordan den digitale verden fungerer.

Det eneste en digital kabel gjør, er å overføre en strøm av nuller og ettall. Dette blir så omdannet til verdier for hver pixel på skjermen. Et digitalt bilde har en unik verdi uansett. Det eneste som kan skje basert på kvalitet av en digital kabel er at den digitale strømmen ikke kommer frem i den form den ble sendt (blir brutt). Data blir da korrupt. Derfor eksisterer det noen algoritmer som kalles "error correction". Det vil si at mottager vet når det kurupt ved hjelp av check sum som også sendes som data. Når den ikke stemmer overens med dataen som faktisk ble sendt, kan derfor mottager prøve å regne ut hva verdiene kunne ha vært. Det som da skjer med sluttresultatet er hva vi vanlige menige kaller artifacts og / eller dropouts på bilde eller lyd. Blir strømmen så mye fortyrret at den ikke kan regne seg frem til noe som helst vil alt bare være svart eller fryse.

Altså det er ikke slik at en digital kabel kan gi en bedre grønnfarge eller bedre kontrast enn en annen digital kabel. Dette er det kun behandlingen av data som kan gjøre, enten før eller etter HDMI kabelen. I dette tilfelle selve dekoderen eller TV´n ved hjep av sin software og hardware.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada jeg skjønner teori!, men desverre er ikke alltid teorien gir et riktig svar?, og jeg trur jeg lar det ligge der. men alle som leter etter innstillenger av plasma og lcd innstillinger så ta en titt inn på flatpanel.dk masse tester og anbefalte innstillinger, fant mitt tv der og fikk litt bedre bilde...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regors5
    jada jeg skjønner teori!, men desverre er ikke alltid teorien gir et riktig svar?, og jeg trur jeg lar det ligge der. men alle som leter etter innstillenger av plasma og lcd innstillinger så ta en titt inn på flatpanel.dk masse tester og anbefalte innstillinger, fant mitt tv der og fikk litt bedre bilde...
    Du må gjerne la det ligge der. Men, når det kommer til dette er det ikke bare på teorinivå, dette er hvordan det virker, og det er ikke gråsoner. Hvis noen påstår at en HDMI kabel gir bedre kontrast eller mindre støy i fargespektre, bedre blåtoner, i det hele tatt, så er dette rett og slett en løgn. Og det er vel bedre at vi på et fora som dette informerer om dette enn å si at det ikke alltid er teori funker i praksis. Det er bare en sleip unnamanøver når det kommer til akkurat denne problemstillingen.

Det er altfor mange sleipe selgere som skal prøve å tjene ekstra penger på dette, også tyr de til løgn for å selge produktene sine. Så har man enkelte som senere går å forkynner akkurat det de selv ble lurt med, som igjen lurer andre.

Digitalt er nettopp digitalt, totalt sorthvitt, ingen gråsone. Det er ikke slik at du har et bedre etttall på din kabel enn min. Enten er det der, eller så er det ikke der. Og er den ikke der, så er kabelen ødelagt, eller går gjennom en høyspentmast på vei inn i TV´n. Dette er ikke bare teori, det er sånn det er i praksis også! Basta! :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei ja helt greit, dette er et forum som vi prøver og vidreformidle våres egne erfaringer og kunnskap? for og kansje hjelpe andre som kansje føler, og mener at det kansje er mer og hente! på angivelig bildekvalitet på vu+duo som denne tråden gjelder.
    Og da er det noen som mener! de vet bedre end alle andre, samme hva andre syndes og mener ødelegger mye av hva denne tråden gjelder og det syndes jeg er synd,, og har man slike meninger er det nesten bedre og starte egen tråd for ditt tilfelle DIGITAL KABEL....lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men herregud da mann.

Det er riktig nok et lite sidespor i tråden. Men det var da en som kom inn i tråden å sa at det var viktig å bytte ut HDMI kabelen på vu+ fordi den som følger med var ubrukelig og at det var stor forskjell på bilde. Og med mindre kabelen han fikk med vu+ var ødelagt og ikke ga bilde eller masse frys, så er det ikke fysisk mulig at bilde er av bedre kvalitet. Han nevnte også at det merkes på SD signaler som til og med trenger mindre båndbredde. Altså mye større "slack" i forhold til signalkvalitet hvilket også betyr at det skal mer til for at man skal få frys eller artifacts.

Så da tilhører vel denne diskusjonen her, og det må da være mulig for folk å si ifra om dette.

HDMI kabler har nok vært diskutert her inne for et par år siden, så det er nok ikke noen vits i å ta den en gang til. Og jeg tror også brorparten av de som henger her inne vet hvordan digitale kabler virker kontra analoge hvor det faktisk har en forskjell på kvaliteten på lyd og bilde utfra signalkvalitet. Hvor mye dette utgjør, jo det kan diskuteres. Men det er målbart at det er forskjeller her.

Siden du slår tilbake med å fortelle at vi som sier dette bare mener vi vet bedre. Hva er det egentlig du mener? Mener du at ved å kjøpe en dyr HDMI kabel til Vu+ så får man et klarere bilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst slutt å diskuter kabler her. En DYR kabel gir under vanlige forhold ikke noe bedre bilde. EOD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tyf
    Men herregud da mann.

Det er riktig nok et lite sidespor i tråden. Men det var da en som kom inn i tråden å sa at det var viktig å bytte ut HDMI kabelen på vu+ fordi den som følger med var ubrukelig og at det var stor forskjell på bilde. Og med mindre kabelen han fikk med vu+ var ødelagt og ikke ga bilde eller masse frys, så er det ikke fysisk mulig at bilde er av bedre kvalitet. Han nevnte også at det merkes på SD signaler som til og med trenger mindre båndbredde. Altså mye større "slack" i forhold til signalkvalitet hvilket også betyr at det skal mer til for at man skal få frys eller artifacts.

Så da tilhører vel denne diskusjonen her, og det må da være mulig for folk å si ifra om dette.

HDMI kabler har nok vært diskutert her inne for et par år siden, så det er nok ikke noen vits i å ta den en gang til. Og jeg tror også brorparten av de som henger her inne vet hvordan digitale kabler virker kontra analoge hvor det faktisk har en forskjell på kvaliteten på lyd og bilde utfra signalkvalitet. Hvor mye dette utgjør, jo det kan diskuteres. Men det er målbart at det er forskjeller her.

Siden du slår tilbake med å fortelle at vi som sier dette bare mener vi vet bedre. Hva er det egentlig du mener? Mener du at ved å kjøpe en dyr HDMI kabel til Vu+ så får man et klarere bilde?
    hei det er det nok noen annen som har sitert ,,at den kabelen er ubrukelig kan ikke finne noen innlegg fra meg at jeg syndes det,,,,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VU+DUO BILDEKVALITET bruker siste pli stable syndes den fungerer utmerket lastet ned video enhancement ligger under plugin systemplugin forandret kun på scaler sharpness til max, syndes bilde her nå er meget bra! på både sd og hd kanaler. begynner og like denne tuner mer og mer har man tid og og gidder og sitte og prøver litt har man nesten en fullkommen tuner

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig forskjellen på Sharpness og Scaler sharpness? Hva betyr de øvrige parametrene i Enhancement-innstillingene, slik som Block noise og Mosquito, og hva vil man eventuelt legge merke til når man justerer på disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tuner og tv. Så glemer enkelte en viktig ting. Kabel. Den HDMI kabelen som er med. Får å si det rett ut, den er ubrukelig.

Jeg har en Hi-end HDMI kabel, og det er stor forsjell på bilde bare med den.

En sånn kabel koster heller ikke mange kr..

ARGON 5103H HDMI kabel | Hi-Fi Klubben
    Her er en test fra TV2 hjelper deg:

HDMI-bløffen*|* TV 2 Underholdning

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hamram
    Hva er egentlig forskjellen på Sharpness og Scaler sharpness? Hva betyr de øvrige parametrene i Enhancement-innstillingene, slik som Block noise og Mosquito, og hva vil man eventuelt legge merke til når man justerer på disse?
    Forskjellen på Sharpness og Scaler sharpness vet jeg ikke.
    Men leste at i Pli imaget så stod Sharpness med verdi 128 som standard. I andre image står denne som 0.
    Jeg satt å lekte litt med Sharpness, Mosquito noise... og Digital cont....
    Så klar forskjell her på nrk chatt, rulleteksten ble mye bedre. men syntes bildet ble en anelse kornete om jeg satte verdiene for høyt. Men det kan kanskje variere fra tv til tv.

Fant disse for en stund siden som jeg bruker nå, jeg forandret på noe. Varierer nok fra tv til tv dette også.
    Men om dette er de beste/riktige instillinger vet jeg lite om, men de ga bedre bilde hos meg.

A/V Settings:

HDMI: 1080i

Multi
    Just Scale / Just Scale

Video enhancement setting. (standard på det meste)

Sharpness: denne stod på 128, jeg satt den til 110
    Mosquito noise.. denne stod på 4, jeg satt den til 2
    Digital cont... denne stod på 4, jeg satt den til 3

Autoresolution:

Aktiv
    576i
    480i
    576p
    480p

720p
    720p24
    1080p24
    1080p25
    1080p30

No
    1 second
    no
    off
    off

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hamram
    Scaler sharpness bør være skarphetsfilter som kun er aktivt når man mottar SD kanal og mottageren oppskalerer til HD. Dessverre er det ikke tilfellet. Scaler sharpness reduserer kvaliteten på HD kanaler selv om man kjører transparent format (auto resolution). Dette er ikke bra. Det burde vært en setting for å deaktivere video enhancement for HD kanaler. For SD kanaler så kan video enhancement forbedre den subjektive kvaliteten en god del. Litt synd at det samtidig reduserer kvaliteten for HD kanaler. Jeg kjører med full sharpness for å unngå dårlig kvalitet på HD kanaler.

Det ser heldigvis ut som block noise, mosquito noise og digital contour filter kun påvirker SD kanaler.

Block noise er "terningene/firkantene" (eller mosaikk om man vil) som kan oppstå for SD kanaler med veldig lave bitrater.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ily_cm-150.jpg

Mosquito noise er kanskje enda mer vanlig. Kan ofte sees på fotballkamper i SD format dersom bitraten er litt lav. Område rundt spilleren blir ikke gjengitt korrekt. Mosquito noise filter tar bort noe av denne effekten.
    Wikipedia sier " Form of edge busyness distortion sometimes associated with movement, characterized by moving artifacts and/or blotchy noise patterns superimposed over the objects (resembling a mosquito flying around a person's head and shoulders).".

Video enhancement plugin burde kunne disables for alt annet enn HD kanaler men jeg tror dessverre ikke det går.

Edit: Etter å ha testet litt mer så ser det ut som det i Video Enhancement plugin er byttet om på sharpness begrepene. Sharpness filter ser KUN ut til å påvirke SD kanaler. Det er helt genialt. Scaler sharpness ser ut til å påvirke både SD og HD kanaler.

Da kan det anbefales å sette Scaler sharpness til 0 (eller høyeste verdi) slik at kvaliteten på HD kanaler ikke reduseres.

Sharpness filteret kan man benytte til å filtrere oppløsningen på SD kanaler etter egen smak. Sharpness filter sammen med block noise ,mosquito og digital contour filter påvirker kun SD kanaler. Det finnes nok ingen fasit på hvilken settinger som er best siden smaken er som baken. Egne øyne er den beste fasiten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp byttet fra Vu+ duo til Dreambox 8000 og her påvirker Scaler sharpness kun SD kanaler, så må være et feil i forhold til Vu+ Duo.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digitalt.tv
    Har nettopp byttet fra Vu+ duo til Dreambox 8000 og her påvirker Scaler sharpness kun SD kanaler, så må være et feil i forhold til Vu+ Duo.
    Det er jo interessant.

Det er jo ingen alvorlig
    feil dersom man vet om den. Bildene blir ekstremt dårlige om man justerer ned "global" sharpness. Så dersom noen har brukt det som heter "scaler sharpness" på VU+DUO så er det ikke merkelig at bildekvaliteten på HD kanaler føles litt redusert.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •