Årets siste dilemma, Canal Digital eller Viasat? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Min erfaring med Viasat har så langt vært ganske dårlig. Kundeservicen har egentlig vært for jævlig. Hadde jeg hatt tid skulle jeg egentlig ha krangla mer med dem i henhold til at installasjonen som skulle koste 1 kr endte opp på 2500 kr. Her legger de skylden over på deres partner for installasjon i mitt område, mens jeg mener det egentlig er en sak mellom dem og deres partner, og at jeg er kunde av Viasat.

Prisene gikk jo ellers opp nå til 300 kr for grunnpakken over nyttår hos Viasat.

Spm i denne sammenheng - kan man bruke samme tuneren for både CD og Viasat? Har en PACE 830 fra Viasat nå - kan den også brukes hos CD?
    Nei, Pace 830 er for Viasat.

Ellers kommer Canal Digital med nye HD PVR bokser. Både standard HD PVR bokser og Premium bokser.

Eller man kan plugge kortet rett inn i en ny tv, og se Canal Digital uten boks. Og samtidig bruke ekstern harddisk eller USB minne.

IDTV-dekoder - Canal Digital NO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter høstens nedgraderingsfiasko hos kanal digital på deres HP-PVR så fremstår valget ditt som enkelt. I alle fall sett med mine øyne.

Nå er det snart ikke flere funksjoner igjen på HD-PVR'en som kan strippes vekk. Så hva som blir resultatet av neste såkalte oppgradering fra kanal digital blir spennende å se, vi vet aldri hva vi får når disse folka annonserer noe stort nytt noe. Men det vi nå sitter igjen med er en boks med dårligere EPG enn for et halvt år siden, mer ustabil mottaker, vanskeligere å få slått på, opptaksplanlegger som ikke virker som den skal (skal ikke engang nevne serieopptak). Det eneste som faktisk virker og som til min store overraskelse er veldig stabilt og pålitelig er de daglige "hengene". De mistet jeg ikke i 8.desemberoppgraderingen. Takk Canal Digital.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus

(En quatro LNB brukes i praksis bare i store fellesantenneanlegg, så det er lite sannsynlig at det er det du har. På en quattro kommer 4 forskjellige signaler ut på de 4 utgangene (lav venstrepolarisert på en, lav høyre, høy venstre og høy høyre på de tre andre.
    Jeg kan bare legge til at det ikke er venstre-/høyrepolarisering, men Vertikal- og Horisontal polarisasjon. Så er nå det sagt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Nei, Pace 830 er for Viasat.

Ellers kommer Canal Digital med nye HD PVR bokser. Både standard HD PVR bokser og Premium bokser.

Eller man kan plugge kortet rett inn i en ny tv, og se Canal Digital uten boks. Og samtidig bruke ekstern harddisk eller USB minne.

IDTV-dekoder - Canal Digital NO
    Hmm... min Sony KDL-52W4500 skulle støtte IDTV?

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har, som tidligere nevnt, abonnement og HD PVR fra både Viasat og CD. Begge har dessverre noen eksklusive kanaler som jeg er veldig interessert i. Jeg må si jeg på ingen måte er enig i din uttalelse. Ingen av dem er perfekte. Men jeg opplever Viasats HD PVR (Pace 855) som klart bedre enn tilsvarende fra CD.
    Da har du vært utrolig heldig. Jeg har installert i hundrevis og det er kun en vinner og det er canal digital. Har til og med opplevd at kundeservicen hos Viasat sa: "Ærlig talt" og la på. (Var en diskusjon om at kunde hadde ikke fått kanaler som de ble lovet). Fjernkontrollen til Viasat burde vinne "Tidenes Styggeste Fjernkontroll", og menyene er ikke til å skryte av de heller. PVRen funker så og si ikke med kun 1 ledning. De mangler kanaler som TV2 Zebra.. Altså jeg kan holde på til midnatt å komme opp med negative ting om Viasat. Klart Canal Digital har negative sider de også, men Viasat vs. Canal Digital er det ikke spørsmål om hvem som vinner en gang.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan motta riks-tv, hadde jeg sterkt vurdert dette.

En pris, fire tv`er!

Kanalpakken er godt utvidet i 2010 med flere barnekanalar og svt. Nye flatskjermer har innebygd tuner for riks-tv og noen kan også levere pvr funksjon.

Jeg hadde Riks-tv tidligere og var godt fornøyd. Det fulgte med en Grundig tuner i pakken som var helt super. Denne skiftet kanalar lynhurtig, rask og god fjernkontroll og i det hele gav en deilig bruksopplevelse i kvardagen.

Nå har jeg en tuner fra Canal Digital (Sagem pvr) som er et sørgelig kapittel. Den er så dårlig at til og med sambuer ber om at vi bytter tilbake til riks-tv. I tillegg er det dyrt visst vi skal ha tv på et ekstra rom, dyrt visst en skal ha litt flere barnekanaler og vi får ikke utnyttet flatskjermen sin innebygde tuner.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frha
    Om du kan motta riks-tv, hadde jeg sterkt vurdert dette.

En pris, fire tv`er!

Kanalpakken er godt utvidet i 2010 med flere barnekanalar og svt. Nye flatskjermer har innebygd tuner for riks-tv og noen kan også levere pvr funksjon.

Jeg hadde Riks-tv tidligere og var godt fornøyd. Det fulgte med en Grundig tuner i pakken som var helt super. Denne skiftet kanalar lynhurtig, rask og god fjernkontroll og i det hele gav en deilig bruksopplevelse i kvardagen.

Nå har jeg en tuner fra Canal Digital (Sagem pvr) som er et sørgelig kapittel. Den er så dårlig at til og med sambuer ber om at vi bytter tilbake til riks-tv. I tillegg er det dyrt visst vi skal ha tv på et ekstra rom, dyrt visst en skal ha litt flere barnekanaler og vi får ikke utnyttet flatskjermen sin innebygde tuner.
    Jeg synes kanaltilbudet og HD tilbudet er alt for dårlig hos Riks-TV til å engang vurdere det. De nye TV 2 Premier League kanalene er alle HD-kanaler. De heter sågar TV2 PL HD1, TV2 PL HD2 og TV2 PL HD3. Riks-TV sender allikevel kun TV2 PL HD 1 i HD. De to andre sendes i SD. Det synes jeg er helt elendig. Og for meg er det revnende likegyldig at det er kapasitetsproblemer som er grunnen. Hos Viasat og Cd får jeg alle kanalene i HD. Det øvrige kanaltilbudet er også langt bedre.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks-TV er for bestemor og bestefar som stort sett kun ser på NRK og TV2 og er fornøyd med det... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan lage favorittlister. Men om jeg ber min kjære starte et opptak for meg på TV2 eller NRK når jeg ikke er hjemme, kan du banne på at det er SD kanalene hun tar opp fra.. Er det hun som har satt på TV og jeg kommer til, kan du banne på at det står på en av SD kanalene..
    Med Viasat-boksen er dette et ikke-tema da HD kanalene ligger på programmplass 1 og 2.
    Lurer på hvordan man får til dette egentlig?:-) Man må jo inn å editere favorittlisten eller stille inn på standardliste for å få frem de kanalene man ikke vil ha?
    Regner jo med at favorittliste brukes. Tror ikke jeg kjenner en eneste som synes standardlisten er mest brukervennlig for dem.

Angående diskusjonen CD mot Viasat har jeg i de senere år kun hatt CD. Har faktisk vært fornøyd med PVR'en.....Henger seg veldig sjelden og kun misset et opptak. Og jeg kjøpte den ganske kort tid etter den kom ut. Bruker opptak hver eneste dag, siden jeg ikke er noe særlig glad i reklame:-)
    Er dog enig at den nye softwaren ikke ble noen forbedring, men heller forverring. Synes bildekvaliteten har blitt dårligere og spolefunksjonen har blitt tragisk. Likte også den gamle layouten bedre. Så har derfor kikket litt mot Viasat, men foreløbig mangler et par kanaler der før jeg eventuelt hopper over og prøver noe nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste (ikke billigste) er fortsatt alt. Selv ikke med Altibox får man alt. ViasatXtra sendes kun på Viasat parabol.
    Jeg har Viasat og CD. Viasat Gull + CD Entertain. TV2 PL HD har jeg på Viasat.
    Vurderer sterkt RiksTV i tillegg slik at jeg får STV1 og STV2. Enda en fordel med RiksTV er jo at jeg kan bruke innebygget tuner i TV, og da får mulighet å se på to programmer samtidig. Min TV støtter ikke å vise to HDMI innganger samtidig, den ene må være analog eller digital TV.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks-TV er for bestemor og bestefar som stort sett kun ser på NRK og TV2 og er fornøyd med det... ;-)
    Nå ja, dette er da et flåsete utsagn. Riks-tv har de mest populære kanalene i Norge og dette rekker for folk flest, både unge og gamle. I følge Riks-tv sin statistikk dekker de 95% av det folk faktisk ser på og dette er nok nokså valid.

Om du søker litt på forumet samt googler rundt hvordan mange opplever kundeservice og mottakerutstyr fra Canal Digital og Viasat er det for meg en gåte at folk fortsatt velger å bruke de som leverandører. Hadde det vært billig, skulle jeg forstått det. Men det koster mye å ha litt mer en grunnpakke. Og skal du ha et abonnement ekstra til et annet rom koster det selvsagt penger.

Selv sitter jeg med en pvr mottaker fra Canal Digital som jeg betalte 3000 kr for og den er ikke laget for å bli brukt.

Da velger jeg heller Riks-tv som er billig (om man ønsker flere abonnement) og gir blaffen i at jeg ikke får noen dyrekanaler eller sportkanaler i HD som jeg aldri ser på.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks-TV er vel mest for dem som ikke er så spesielt interessert i hverken bilde eller utbud av kanaler.

Grunnfjellet av brukere med Riks-tv er vel bare dem som hadde NRK, og kanskje TV2 analogt, og en gammel Radionette tv i stua. For all del, dem trenger også et tv tilbud. Men om Riks-TV gjør noen penger på dem, og om Riks-TV vil være levedyktig på lengre sikt, er vel et annet spørsmål. Eierne av Riks-TV ønsker jo å selge hele greia.

Canal Digital er overlegen når det gjelder kanal utvalg, HD-kanaler og bit-rate på kanalene.

Og med intern kortleser på mange nye tv'er i dag trenger man ikke boks til Canal Digital. Pluss at flere tv'er fra Samsung er PVR ready for CD og kan koble til ekstern harddisk eller USB minne.

https://parabol.canaldigital.no/Para...DTV-kortleser/

idtv.no

Canal Digital kommer med nye HD PVR bokser fremover. Og den eneste som vil tilby TIVO i norden.

http://avforum.no/forum/satellitt/10...l-digital.html

http://avforum.no/forum/satellitt/10...al-hva-na.html

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Og med en ny flatskjerm så får de begge i HD, samt TV Norge....og til neste år NRK2+3.....og de har SVT1+2.....og alt gjennom lufta....no hassle...og en fjernkontroll.....og min mor på 89 koser seg med alle kanalene.....selv har jeg TV2 og TVN fra RiksTV rett inn i min TV...og tekst TV fungerer som en drøm...selv om det er den "gode gamle varianten"....

Og 330 kroner for abb. til 4 Tv'er...ikke dårlig....
    Men litt dårligere bit rate på sendingene....men helt klart MYE bedre enn
    analog TV...
    Og det kommer nok flere kanaler....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riks tv ber jo om det selv...avtal med 4 naboer og del på en pakke med 4 til prisen av 1, et billig alternativ...men om riks er uaktuelt er CD ene og alene...Viasatan nei

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Janome
    Riks tv ber jo om det selv...avtal med 4 naboer og del på en pakke med 4 til prisen av 1, et billig alternativ...men om riks er uaktuelt er CD ene og alene...Viasatan nei
    Da har jeg bestilt den nyeste HD PVR fra Viasat til 995,. den er en drøm å bruke som opptaker, spoling er uovertruffen....og pr i dag er bildet best hos Viasat kontra CD på NRK1 HD og TV2HD
    Viasat mangler noen kanaler....TVNHD kommer nok snart,,,,og TV3 i HD...
    Hvilken vet jeg ikke....
    Og den virker bare med 2 coax koblet til...det følger med SAT CR hode...da trenger man bare en ledning og splitter innedørs----fikk det ordnet i høst...fungrer som en drøm...
    Med introduksjonen av HD kanaler så stilles det mye større krav til nøyaktig innstilling av hode/parabol enn før...Viasat MÅ ha 100% for å fungre optimalt...CD rundt 70%,,,,
    Og de kanaler som mangler på Viasat har man hos CD...men det spørs hva man ser på...smaken er som baken....og det er femdeles bare 24 timer i døgnet ;.)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viasat boksen dukket opp hos meg en uke etter jeg fikk bestilt, eller bestilte Mandag og fikk tinga på Fredagen. Selve kortet kom uken etter..

Fikk koblet opp, vellstand alt, tenkte jeg! Kortet fungerte ikke.. Hadde ikke " tilgang til noen kanaler ".. Ringte Viasat, etter å ha snakket med meg selv en stund ble jeg avbrutt 2 ganger. Men kom heldigvis igjennom til slutt. Traff en kurant fyr med navnet Tor som fikset det meste. Men trodde dette skulle vær unødvendig og ringe kundeservice allerede før jeg fikk brukt dette.

Nå har jeg hatt Viasat noen dager, for all del veldig kurant for meg siden jeg ikke har sett tv siden 2007. Da RiksTV kom så nektet jeg å betale for dette. Har dermed ikke sett tv siden dette ble innført. Men, ingen tvil i om at det kunne vært mer HD kanaler, lettere kundeservice og litt mer info om oppkobling. Fikk jo et ekstra hode med i pakken, men jeg trengte ikke å bytte denne da den vi hadde fra før av var relativ lik den jeg fikk med. Testet med det gamle hodet og det fungerte greit.

Men alt i alt, så virker Viasat kurant per idag. Hadde ikke skadet med litt mer HD-kanaler og ting som CD har. Får ta det i neste omgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hvis du vil se film er CD suverent best og de har en kjempefin hjemmeside med god oversikt over alt som sendes og når. Viasat har dårlig filmtilbud og en elendig hjemmeside.

Når det gjelder film så finnes det en egen hjemmeside for TV 1000 (.no)
    som gir deg full oversikt, og så klart det er forskjell på filmtilbudet....
    TV 1000 gir deg minst like bra filmer med samme gode lyd som CD,
    men litt mer intelligent utvalg av smalere filmer og av litt eldre filmer på TV 1000 Classic...Dr. Strangelove eller Blow Up fra 60 tallet f. eks....
    Synes jeg...:-)
    tv1000.no kan du se programmet for kommende uke, men utenom bilder og farger gir det egentlig ikke mer en en oversikt i VG. Du kan ikke finne hvilke filmer de har i sin base, om en film du går glipp av skal spilles senere eller ikke. Terningkast 1 spør du meg.

Film index ~ CANAL+ er en total database over alle filmer de har i en alfabetisk oversikt, når de sendes en måned og mer framover etc. I tillegg til oversikt over alle premierer og siste sjanse. Terningkast 6 spør du meg.

Når det gjelder utvalg kjører Canal+ mer med de relativt nye store filmer og kassasuksessene som jeg vil tro "folk flest" vil ha. TV1000 har mange B-filmer, men er en interessert i gamle filmer er jeg enig i at TV1000 Classic har et utvalg som Canal+ ikke har. TV1000 Nordic har også bedre utvalg enn SF-kanalen hos Canal+.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Da har jeg bestilt den nyeste HD PVR fra Viasat til 995,. den er en drøm å bruke som opptaker, spoling er uovertruffen....og pr i dag er bildet best hos Viasat kontra CD på NRK1 HD og TV2HD
    Viasat mangler noen kanaler....TVNHD kommer nok snart,,,,og TV3 i HD...
    Hvilken vet jeg ikke....
    Og den virker bare med 2 coax koblet til...det følger med SAT CR hode...da trenger man bare en ledning og splitter innedørs----fikk det ordnet i høst...fungrer som en drøm...
    Med introduksjonen av HD kanaler så stilles det mye større krav til nøyaktig innstilling av hode/parabol enn før...Viasat MÅ ha 100% for å fungre optimalt...CD rundt 70%,,,,
    Og de kanaler som mangler på Viasat har man hos CD...men det spørs hva man ser på...smaken er som baken....og det er femdeles bare 24 timer i døgnet ;.)
    Jeg fikk for 14 dager siden den nye Viasattuneren - og det tekniske opplegget med SAT CR hode som bare krever én kabel fra LNB for å gi 4 utganger til flere tunere er suverent. Og HD-tuneren er jo en drøm i forhold til HD PVR møkkaboksen jeg har fra CD. At 995 kr inkluderer leverer på døren og at en montør kommer hjem og monterer anlegget er kjempebillig og bra.
    Nå hadde jeg parabol fra før så det avbestilte jeg.

Men så brukte jeg 250 kr i tellerskritt med Viasat kundesupport for å få aktivisert kortet - det var et mareritt med evige looper med automatiske telefonsvarer og trykk det og det og... Tre ganger fikk jeg snakke med kundesupport som beklaget at det var noe feil "men nå har vi rettet det så det virker innen time ute at du behøver å gjøre noe". Det tok 9.5 time fra første telefon til det virket.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver denne tråden - var den som passet best.

Vi har nå gått over til CD "rund baut". Det betyr at på hytta er det også nå CD.

Tidligere Viasat tuner der og meget gode signaler.

Men nå, med CD tuner og justert retningen på parabol, er det dårligere enn dette (bilde fra www.canaldigital.no):

Det er en eldre tuner (CDC7000) og signalnivå ligger på ca 69%, signalkvalitet på ca 72%.
    På Viasat mener jeg det var 90-95 (også gammel ikke-HD tuner).

Jeg brukte kompass OG en sånn pipesak til å høre etter høy tone da jeg justerte parabolen.

Skal signalene på CD være dårligere enn Viasat?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei signalstyrken skal være omtrent den samme. Og i mesteparten av Norge skal signalet være så sterkt at du har svært mye å gå på.

Nå kan en ikke sammenligne signalverdiene som oppgis på en tuner med en annen fordi de har forskjellige referanser (og det er forskjell på hvor gode tunerne er).

Jeg har målt verdiene til både CD og Viasat i Sør Norge på en Dreambox (hvor det er mange muligheter og hvor en får signalstyrken i dB og støy i bit etc) og jeg har motorstyrt antenne slik at det er enkelt å teste. Jeg får ca 20 dB som maks hos både CD og Viasat, og signalene er stabile ned til 7dB.

En slik piper du har brukt er et dårlig instrument å bruke annet enn til å finne satellitten grovt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •