NY ADB-5720SX Hybrid HD PVR boks fra Canal Digital - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 36 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 705
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med hdmi+scart

Jeg har nå mottatt min nye PVR, og det aller meste fungerer helt knirkefritt. Deilig med en stillegående mottaker etter et par år med Sagem!

Et problem er det likevel:
    Jeg har koblet til en projektor via HDMI. Siden det bare er en hdmi-utgang, måtte jeg koble til TVen via SCART (siden jeg ikke alltid bruker projektoren).

Dette gir to underlige effekter.
    1) Når jeg skrur av projektoren, kommer det opp feilmeldingen "HDCP ?" i displayet (fordi projektoren ikke lenger kommuniserer HDCP-info). Da er det plutselig ingen funksjoner som virker, og SCART-tilkoblingen er lite nyttig (annet enn å se på den kanalen den sto på uten lyd på TVen). Dette gjelder uavhengig av hvilken oppløsning som er valgt på dekoderen.

2) Hvis jeg napper ut HDMI-kontakten, kan jeg se på TVen og bruke den som den skal. Bildet og kanalbytter etc virker, men menyer og programinfo kommer KUN opp hvis dekoderen står instilt på 576i, noe jeg ikke har så stort ønske om...

Tro det eller ei; Dette virket som det skulle på Sagem!

Hvordan skal jeg løse denne kinkige situasjonen?
    Kundeservice var svært hyggelige, men kunne ikke hjelpe meg med annet enn å ta det videre til software-teamet, og at "dette blir jobbet med"... Det vet vi vel hva betyr.

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt ADB 5720 SX jeg også, måtte først litt frem og tilbake med Canal Digital sin kundeservice for å få 2'490 NOK "tilbudet" ettersom det har forsvunnet fra nettsidene deres, men fikk det til slutt.

Utrolig kronglete er det også at Canal Digital ikke tillater at du setter opp en "husstand" på abonnementet som blant annet IPTV-leverandører som Altibox, Homebase og jeg tror til og med Telenor gjør? Siden jeg har en stefar som står som ansvarlig for abonnementet så er slike husstandløsninger genialt ettersom jeg da selv kan gå inn å bestille dekodere, kanalpakker og alt mulig på egen navn med faktura til meg selv osv osv..

Er en smule mer problematisk med Canal Digital hvor ingenting kan deles og alt må gå på en gitt person så alt må bestilles i min stefar sitt navn og faktureres deretter, ikke er det mulig å få flere logins til Canal Digital Go heller som gjør at det nærmest blir ubrukelig for oss da vi ikke ønsker å dele login informasjon fritt i mellom oss alle..

EDIT:

Å klage på manglene pass through av video er vell litt vell strengt? Har til gode å se noen offisiell dekoder fra verken Viasat, Canal Digital, Altibox, Telenor, Homebase, ja i det hele tatt noen norske aktører tilby dette? I det hele tatt virker det som en veldig sjelden funksjon på HD mottakere generelt?

Skulle gjerne hatt denne muligheten selv, men å klage på noe som tilsynelatende ingen ser ut til å tilby blir vell litt drøyt?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-urge
    Jeg har nå mottatt min nye PVR, og det aller meste fungerer helt knirkefritt. Deilig med en stillegående mottaker etter et par år med Sagem!

Et problem er det likevel:
    Jeg har koblet til en projektor via HDMI. Siden det bare er en hdmi-utgang, måtte jeg koble til TVen via SCART (siden jeg ikke alltid bruker projektoren).

Dette gir to underlige effekter.
    1) Når jeg skrur av projektoren, kommer det opp feilmeldingen "HDCP ?" i displayet (fordi projektoren ikke lenger kommuniserer HDCP-info). Da er det plutselig ingen funksjoner som virker, og SCART-tilkoblingen er lite nyttig (annet enn å se på den kanalen den sto på uten lyd på TVen). Dette gjelder uavhengig av hvilken oppløsning som er valgt på dekoderen.

2) Hvis jeg napper ut HDMI-kontakten, kan jeg se på TVen og bruke den som den skal. Bildet og kanalbytter etc virker, men menyer og programinfo kommer KUN opp hvis dekoderen står instilt på 576i, noe jeg ikke har så stort ønske om...

Tro det eller ei; Dette virket som det skulle på Sagem!

Hvordan skal jeg løse denne kinkige situasjonen?
    Kundeservice var svært hyggelige, men kunne ikke hjelpe meg med annet enn å ta det videre til software-teamet, og at "dette blir jobbet med"... Det vet vi vel hva betyr.
    HDMI splitter så er problemet løst.

König KN-HDMISPL10 HDMI-splitter 1 inn - 2 ut

Selv bruker jeg en surround receiver med 4 HDMI in og 2 HDMI ut, da er problemet definitivt løst :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy
    Å klage på manglene pass through av video er vell litt vell strengt? Har til gode å se noen offisiell dekoder fra verken Viasat, Canal Digital, Altibox, Telenor, Homebase, ja i det hele tatt noen norske aktører tilby dette? I det hele tatt virker det som en veldig sjelden funksjon på HD mottakere generelt?

Skulle gjerne hatt denne muligheten selv, men å klage på noe som tilsynelatende ingen ser ut til å tilby blir vell litt drøyt?
    Canal Digital sin enkle boks CDC-9000 har dette, den støtter også 1080P 50 og 60 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RamGuy

Jeg syns det drøyt at CD kan levere en ny dekoder uten mulighet for passthrough når det har så mye å si for bildekvaliteten. Det er som å sette på et filter som forverrer kvaliteten før signalet kommer frem til TVen. Folk er mer og mer bevisste og opptatt av kvalitet og HD. Hva ville du valgt hvis du hadde muligheten til å kjøre passthrough og få bedre bildekvalitet? Det er vel ingen tvil om hva man ville valgt. For meg er det helt uforståelig at det lages dekodere uten passthrough.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hva ville du valgt hvis du hadde muligheten til å kjøre passthrough og få bedre bildekvalitet? Det er vel ingen tvil om hva man ville valgt.
    Jeg ville valgt fast oppløsning (1080i).
    Har hatt boksen i passthrough i en periode men irriterte meg mye over lengre zappetid (handshake gjøres på nytt) og at kanalbanneret med programinfo ikke kommer frem fordi skjermen er sort i et par sekunder når oppløsningen endres.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk er mer og mer bevisste og opptatt av kvalitet og HD. Hva ville du valgt hvis du hadde muligheten til å kjøre passthrough og få bedre bildekvalitet? Det er vel ingen tvil om hva man ville valgt. For meg er det helt uforståelig at det lages dekodere uten passthrough.
    Jeg er bevisst og veldig opptatt av kvalitet og HD, derfor velger jeg definitivt 1080i :-D

Hvis jeg kjører noe annet får jeg overskannet (zoomet) bilde på TV'n og altså ikke dot by dot som gir best bildekvalitet.

Jeg ser at du også har Pio LX5090. Finn en SD kanal med god kvalitet, sett TV til dot by dot og skift output fra dekoderen frem og tilbake mellom 576i og 1080i. Legg merke til at TV'n automatisk skifter til "Full" mode (dot by dot mode er kun mulig ved 1080i eller p input) og hvor mye av bildet som forsvinner ut av skjermen ved bruk av 576i input.

Jeg opplever som sagt SD materiale som best hvis jeg lar ADB skalere opp til 1080i og lar TV'n vise et korrekt 1080 dot by dot bilde.

Hvis du på død og liv vil ha native ut fra dekoder så er det jo bare og skifte mellom 576i, 720p eller 1080i, men selv hadde jeg blitt helt sprø av alle handshakes

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at skaleringsjobben som dekoderen gjør, er dårligere enn det TVen gjør, så uansett hvordan man vrir og vrenger på det så blir bildekvaliteten bedre ved å kjøre passthrough. Nå som jeg er vant med den bildekvaliteten man får ved å kjøre passthrough,så er det ikke så veldig givende å se på TV med en dekoder som gir dårligere bilde. Jeg vil jo helst oppgradere, ikke nedgradere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Hvis du på død og liv vil ha native ut fra dekoder så er det jo bare og skifte mellom 576i, 720p eller 1080i, men selv hadde jeg blitt helt sprø av alle handshakes
    Først bør du sette deg inn i hva native,eller passthrough betyr ;-) Denne dekoderen kan som nevnt ikke kjøre passthrough. Man kjører ikke native ved å sette oppløsningen til for eksempel 1080i når sendingen er 1080i. Dekoderen behandler bildet selv om det ikke er nødvendig, den sender ikke bilde urørt til TVen. Det gjør den med passthrough. Ergo, ubehandlet bilde= bedre kvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo at skaleringsjobben som dekoderen gjør, er dårligere enn det TVen gjør, så uansett hvordan man vrir og vrenger på det så blir bildekvaliteten bedre ved å kjøre passthrough. Nå som jeg er vant med den bildekvaliteten man får ved å kjøre passthrough,så er det ikke så veldig givende å se på TV med en dekoder som gir dårligere bilde. Jeg vil jo helst oppgradere, ikke nedgradere.
    OK, du syns du får best bilde med 576i output og overskannet(zoomet) bilde på TV'n.

Jeg syns at jeg får best bilde med 1080i output og dot bydot (ikke zoomet) bilde på TV'n.

Da er alle happy

PS. Har du en ADB dekoder der du har prøvd de forskjellige alternativene, eller mener du bare at det er sånn som du sier?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekoderen behandler bildet selv om det ikke er nødvendig, den sender ikke bilde urørt til TVen.
    Og du vet helt sikkert at det er slik med ADB dekoderen?

Får man da lov og spørre hva bildebehandling ADB dekoderen utfører på for eksempel 1080i signalet før den sender det videre som akkurat 1080i signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Jeg ville valgt fast oppløsning (1080i).
    Har hatt boksen i passthrough i en periode men irriterte meg mye over lengre zappetid (handshake gjøres på nytt) og at kanalbanneret med programinfo ikke kommer frem fordi skjermen er sort i et par sekunder når oppløsningen endres.
    Hvilken boks? Den nye ADB boksen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Og du vet helt sikkert at det er slik med ADB dekoderen?

Får man da lov og spørre hva bildebehandling ADB dekoderen utfører på for eksempel 1080i signalet før den sender det videre som akkurat 1080i signal?
    Skalering og interpolering. Dersom du har et 576i eller 720p-signal som dekoderen skal dytte ut som 1080i så MÅ det skaleres og interpoleres. Og når tv-en mottar signalet (som oftest er tv-er i dag 1080p) så skaleres bildet enda en gang fra 1080i til 1080p, og her skjer det også litt annen prosessering. Man ønsker å slippe det ekstra leddet. Med passthrough så ville boksen sendt signalet helt urørt og kun latt tv-en stå for skalering og interpolering. Ett ledd mindre, og litt mindre kvalitetstap.

Edit: ser nå at jeg blingset på spørsmålet. Men en kanal som er 1080i tror jeg sendes uprosessert ut fra boksen dersom du har valgt 1080i som output.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Edit: ser nå at jeg blingset på spørsmålet. Men en kanal som er 1080i tror jeg sendes uprosessert ut fra boksen dersom du har valgt 1080i som output.
    Nemlig, det er derfor jeg stiller spørsmål til Zebulons uttalelser om at 1080i in med 1080i ut innebærer prosessering som degraderer bildekvaliteten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken boks? Den nye ADB boksen?
    Hvis du leser hans innlegg et par hakk opp så ser du at han snakker om CDC 9000 boksen ;-)

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en kanal som er 1080i tror jeg sendes uprosessert ut fra boksen dersom du har valgt 1080i som output.
    Feil.

Den kan utmerket prossesere bilde, selv om det er 1080i inn, og 1080i ut.

Her er det individuell forskjell på alle mottakere. Noen gjør dette i stor grad, og andre i liten grad. Technisat HD S2X plus gjør det i veldig liten grad.

Problemet med Linux mottakere, er at de bruker en "generic" driver mot bildeprosessoren, og dette blir aldri helt perfekt.
    (tenk dere en standard driver for skjermkortet til en pc. Skal en ta ut maksimal bildekvalitet, så må en ha produsenten av skjermkortet sin egen driver).

eks. Når den gamle HD-pvr til CD fikk linux programvare, så gikk bildekvaliteten ned....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Feil.

Den kan utmerket prossesere bilde, selv om det er 1080i inn, og 1080i ut.

Her er det individuell forskjell på alle mottakere. Noen gjør dette i stor grad, og andre i liten grad. Technisat HD S2X plus gjør det i veldig liten grad.

Problemet med Linux mottakere, er at de bruker en "generic" driver mot bildeprosessoren, og dette blir aldri helt perfekt.
    (tenk dere en standard driver for skjermkortet til en pc. Skal en ta ut maksimal bildekvalitet, så må en ha produsenten av skjermkortet sin egen driver).

eks. Når den gamle HD-pvr til CD fikk linux programvare, så gikk bildekvaliteten ned....
    Jeg tar høyde for at påstanden min om "passthrough" på samme oppløsning kan være feil i noen tilfeller, men jeg stiller meg litt undrende til det du nevner også. En pixel er en pixel uansett, og h264 dekodes etter en fast standard, altså ikke noe avvik i selve dekodingen. Eneste avvikene er hva som evt. måtte skje i etterbehandlingen av bildet. Sammenligningen din med skjermkort holder heller ikke helt vann, for det er det samme der. En pixel er en pixel. Evt. forskjeller ligger i hvor mye funksjonalitet som er støttet og hvor bra. Videobilde vil være 100% likt uansett om det er en generell driver eller produsenten eller chip-produsentens.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar høyde for at påstanden min om "passthrough" på samme oppløsning kan være feil i noen tilfeller, men jeg stiller meg litt undrende til det du nevner også. En pixel er en pixel uansett, og h264 dekodes etter en fast standard, altså ikke noe avvik i selve dekodingen. Eneste avvikene er hva som evt. måtte skje i etterbehandlingen av bildet. Sammenligningen din med skjermkort holder heller ikke helt vann, for det er det samme der. En pixel er en pixel. Evt. forskjeller ligger i hvor mye funksjonalitet som er støttet og hvor bra. Videobilde vil være 100% likt uansett om det er en generell driver eller produsenten eller chip-produsentens.
    Pixel er pixel, men bildebehandling er noe annet...

Lett å se under panorering i bildet.. Da grøter mottakeren det til.

Her er det stor forskjell mellom mottakere faktisk, selv om det er 1080i inn og 1080i ut. Bare prøv.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Fått prøvd denne litt nå. virker lovende, men det er en ting jeg lurer på. Har koblet til med hdmi. Når jeg skrur av tv, står det HDCP ? i displayet. Hva er årsaken til dette og er det mulig å få det bort?

beklager hvis dette allerede er svart på tidligere i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådløst nettverk

Hva trengs av utstyr for å kople min nye ADB fra Canal Digital trådløst til min router? Synes det er litt stress å kople kabel når jeg skal leie film fra Go. Spesielt når denne må gå igjennom halve huset.

Side 14 av 36 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •