Hva kan jeg benytte for å forbinde DM7200 med nettverket uten bruk av kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan jeg benytte for å forbinde DM7200 med nettverket uten bruk av kabel?

Altså, jeg har i mange år brukt en vanlig kablet Ethernet forbindelse, men nå har jeg problemer med å strekke kabel på ny adresse. Og da hadde det vært fint siden jeg allerede har trådløs router, om det fantes noe jeg kunne koble til tunerens USB port (for den har vel mere enn en, det står jo allerede en minnepinne der.)

Ellers måtte det jo finnes en trådløs-til-kabel adapter så jeg kunne plugge meg til Ethernet porten igjen.

Noen der med erfaring på dette?

Edit:

Ser man på f.eks. denne
    D-Link PowerLine HD Ethernet Adapter DHP DHP-302 - Amentio Datakjeden

så fremgår det jo at den krever et OS, av ulike Windows-typer, og da handler det i hvert fall ikke om Dreambox.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter
    Ser man på f.eks. denne
    D-Link PowerLine HD Ethernet Adapter DHP DHP-302 - Amentio Datakjeden

så fremgår det jo at den krever et OS, av ulike Windows-typer, og da handler det i hvert fall ikke om Dreambox.

Dette er muligens en misforståelse? Du trenger ikke noe OS hvis du ikke ønsker å gå inn å konfigurere disse, og hvorfor skulle du det? Det er plug and play. Kjøp to - sett dem i hver sin stikkkontakt, og det fungerer.

NB: Har du overspenningsvern i sikringsskapet vil det begrense hastigheten voldsomt. Jeg får ut ca. 20 Mbit, og det er jo så dårlig at jeg har bestemt meg for å betale for skjult cat.6 kabling i stedet.

Lykke til :-D

Edit:

Synes den prisen var drøy.

Ta en sjekk her for starter kit med to enheter:

Komplett.no - Devolo dLAN 200 AVmini Powerline Starter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Dlink DWL-G810 (el. DWL-G820) burde passe.
    Kan brukes for å koble spill o.a. med Ethernet port til trådløst.

Svein.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd. Nå har jeg imidlertid gjort et siste fortvilt forsøk på å få trekkefjæren igjennom, og de lyktes tislutt! Metoden var å btuke den andre enden, altså den med bare en liten 'knopp', og da jeg kom til andre enden virket det som om jeg kom forbi bendet ved taket, og ved vekselvis skyve og dra koaks'en 10 cm frem og tilbake samtidig som jeg hele tiden hold trykk på fjæren, spaserte den langsomt helt frem.

Så nå skal jeg bare få kjøpt litt nettkabel, men finner ikke noe passende smøremiddel hverken hos Clas O eller Bil T.

P.S.
    Ser jeg på denne
    D-Link Wireless 2.4GHz (802.11b) Ethernet-to-Wireless Bridge
    kan det se ut som 810 kunne vært en bra løsning, men den er kanskje utgått for godt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Homeplugløsningen DHP-306AV fra D-Link med stor suksess, og jeg har også brukt Accesspunkt-enheten D-Link DAP-1160 på samme måte. Begge løsningene fungerte helt fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAP-1160 ser jo flott ut; den beytter såvidt jeg kan se det vanlige trådløse frekvensbåndet.

Rart jeg ikke fant den når jeg forøkte å google etter slikt utstyr...

Den andre er jeg usikker på, den forutsetter vel at man også benyyer en tilsvarende plugg ved modem eller router? Dvs. at kommunikasjonen ikke foregår på standard frekvens?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV-titter
    DAP-1160 ser jo flott ut; den beytter såvidt jeg kan se det vanlige trådløse frekvensbåndet.

Rart jeg ikke fant den når jeg forøkte å google etter slikt utstyr...

Den andre er jeg usikker på, den forutsetter vel at man også benyyer en tilsvarende plugg ved modem eller router? Dvs. at kommunikasjonen ikke foregår på standard frekvens?
    Det stemmer. Homeplug forutsetter minst to enheter, hvorav en direktekoblet til router/modem, og den andre kobles til enheten du vil ha på nettet. Vær obs på at lange strekk, eller mye støy på strømnettet ditt, kan redusere hastigheten ganske mye. Det samme skjer visstnok om enhetene står på forskjellige kurser, og du har spenningsvern i sikringsboksen. Imidlertid behøves det ikke spsielt høy hastighet for å få en tuner på nett, såfremt du ikke har planer om streaming av film. Da er det vel stort sett bare direktekabel som gjelder uansett. Jeg brukte accesspunktet lenge, helt til jeg fant ut at jeg ville begrense omfanget av trådløse dippedutter i kåken. Dermed gjore homeplug sin entre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En trådløs ruter konfigurert som aksesspunkt er billigere enn å bruke bokser via el-nettet.

For å forklare: Normalt plugger en inn Internettforbindelsen i en bestemt inngang på en trådløs ruter, og så har den oftest 4 utganger hvor en kan plugge inn kabler til diverse datautstyr pluss at at den sender ut trådløst. Tipper de fleste har en slik hjemme.

Konfigurert som aksesspunkt så tar den inn signalet trådløst fra en annen tråløs ruter i stedet for via kabel, og så leverer den Internettforbindelsen videre ut som normalt, på de fire utgangen (pluss sender det videre ut trådløst slik at en kan få en nytt (sterkere) trådløs signal).

Da plugger du altså paraboltuneren i den, og har du flere tunere, TV eller annet utstyr i stua som kan kobles til Internett så kobler du de til også.

Har du dårlig signal fra den trådløse ruteren der paraboltuneren står, finnes det klientantenner som denne http://www.ubnt.com/downloads/loco_m2_datasheet.pdf, det er for å si det enkelt en kraftig retningsstyrt antenne som tar i mot signal fra trådløse rutere og gir det ut i en vanlig tp-kabel. Det ser kanskje skremmende ut, men den er så stor som en 1/2 liters melkekartong, bare halvparten så tykk, og koster under tusenlappen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, for å få det til å funke i mitt oppsett, måtte jeg sette accesspunktet i klientmodus, og det kan man ikke på de fleste vanlige routerne. Jeg trengte altså et dedikert accesspunkt satt opp som klient, og ikke en router satt opp som accesspunkt.

Dette utelukker selvsagt ikke andre løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en kjøpe en boks så kjøper en selvsagt en hvor det er mulig å få det til. Jeg kjøpte et billig ukjent merke til under 400 kr (men jeg har den ikke hjemme og jeg husker ikke hva det het), men ellers tror jeg alle Linux-baserte kan settes opp som akseespunkt slik som du ønsker (og der finner du noen av de mest solgte og kjente modellene, som Linksys).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett, men da tror jeg at funksjonene kan være litt skjult i produktomtalen. Da jeg skiftet over til D-Link, var det på grunn av at aksessounktet jeg hadde brukt inntil da (TENDA) hadde tatt kveld. Jeg lette da etter et aksesspunkt/router, som kunne settes opp som klient. Det var dessverre ikke så avsindig mange treff, men Linksys ble også vurdert. Det kan være at mange bokser har klient-muligheten inne, men at det bare ikke nevnes i produktomtalen. For øvrig mener jeg at jeg betalte omkring 400,- for boksen jeg har nå, så prisen var grei nok den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne så ikke dum ut.

Wlan USB Stick für EZY-BOX 8000 HDPVR - HDD-Receiver HDTV - EZY-Box - hm-sat-shop.de

Denne ser ikke dum ut, menhvis man bruker USB porten til multiboot så er jo en slik løsning uaktuell. Hvorfor kan ikke boksene ha to USB porter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB-pinnen nevnt ovenfor ser jo fin ut, men etter å ha søkt litt omkring på nettet kan det se ut som om det ikke bare er tut og kjør, men at det også må konfigurereres i sat-boksen. Slik var det i hvert fall beskrevet for en Jensen airlink 25150 adapter.

Jeg lurer foresten på hvorfor det hører en UFO med til Jensens usb-pinne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Jeg ser forresten at det nå kan finnes tunere med både to og tre USB porter.)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •