Mistet satellittsignalet (Viasat)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mistet satellittsignalet (Viasat)

I løpet av helgen har satellittsignalet vært av og på, har feks sett tv i 4t for deretter å miste signalene for resten av kvelden.:evil:
    Jeg har ikke hatt lignende problemer med parabolen tidligere, får denne feilmeldingen: Mottakeren kan ikke låse på satellittsignalet. Kontroller signalstyrke og LNB oppsett.
    Signalene blir borte i løpet av kvelden, det begynte på fredagkveld og har vedvart hele helgen.

Er det noe jeg selv kan sjekke for å finne ut om feilen ligger hos meg??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mocci
    I løpet av helgen har satellittsignalet vært av og på, har feks sett tv i 4t for deretter å miste signalene for resten av kvelden.:evil:
    Jeg har ikke hatt lignende problemer med parabolen tidligere, får denne feilmeldingen: Mottakeren kan ikke låse på satellittsignalet. Kontroller signalstyrke og LNB oppsett.
    Signalene blir borte i løpet av kvelden, det begynte på fredagkveld og har vedvart hele helgen.

Er det noe jeg selv kan sjekke for å finne ut om feilen ligger hos meg??
    Høres ut som en diseqc som er i ferd med å ta kveld, eller kanskje kabelen. LNB-ene jeg har måttet skifte ut, har alle tatt kveld uten "av og på leken". Unntaket er når en LNB plutselig kun viser Horisontal eller Vertikal, altså rundt regnet halvparten av kanalene. Feil som ligner på det du opplever nå, har alltid vært relatert til dårlig kontakt/fuktighet eller en skrøpelig diseqc. Dere hadde vel ikke tilfeldigvis regnvær på fredag, eller kanskje frost? Sjekk at alle koblinger ser OK ut, og at det er skikkelig kontakt, i skjermingen (jordingen) også. Deretter er elimineringsmetoden grei, men start i en ende. Prøv med en annen LNB, annen diseqc, annen kabel og til slutt en annen tuner. Du er vel forresten sikker på at parabolen din står fast, slik at den ikke vrir seg litt i vinden..?

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for hjelp!
    Vi har hatt både regn og frost her i det siste, problemene har vært betydelig på kvelds/nattestid, kanskje pga frost? Mannen har tatt en titt på kontaktene, sier at det muligens kan være noe med diseqc. Jeg testet TVen imorges og da var signalene tilbake.....det var da +1. Forstå det den som kan.....
    Hvordan skal vi få testet ut de enkelte delene når vi ikke vil gjøre det selv?, vi er nemlig helt blanke på parabol. Det ser jo ut til at problemene er på kveldstid pga frost/fukt??, kan en fagmann likevel finne hvor feilen ligger selv om det testes på dagtid?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for hjelp!
    Vi har hatt både regn og frost her i det siste, problemene har vært betydelig på kvelds/nattestid, kanskje pga frost? Mannen har tatt en titt på kontaktene, sier at det muligens kan være noe med diseqc. Jeg testet TVen imorges og da var signalene tilbake.....det var da +1. Forstå det den som kan.....
    Hvordan skal vi få testet ut de enkelte delene når vi ikke vil gjøre det selv?, vi er nemlig helt blanke på parabol. Det ser jo ut til at problemene er på kveldstid pga frost/fukt??, kan en fagmann likevel finne hvor feilen ligger selv om det testes på dagtid?
    Jeg vet ikke hvor i landet du bor, og ikke hvor stor parabol du har, men om parabolen er litt ute av kurs, kan kvaliteten på signalet påvirkes gjennom døgnet. Kanskje en liten justering er alt som skal til? Ellers er det selvsagt enklere å påvise en feil når den faktisk er der, altså på kveldstid..? Dere bør uansett sjekke alle koblingene. Er kabelendene grønne eller svarte, bør den kappes litt, for å finne ny, ren kopper. Det er ekstremt viktig at koblingene er gode. Noen ganger kan man se med det blotte øye om det er fukt eller andre rare ting i en LNB. Selv har jeg opplevd at en LNB ble invadert av små edderkopper. ;o)

Starter dere i en ende, f.eks ved å sørge for at parabolen er 100 % innjustert, er neste skritt selve LNBen. Dernest diseqc, og til slutt kabel. Ut fra det du sier over her, vil jeg tro at det kanskje er dugg på innsiden av LNBen, og at denne fryser på når frosten kommer. Eventuelt er parabolen litt ute av kurs, eller at et tre plutselig har blitt litt for stort foran den. Feil med diseqc pleier vanligvis ikke å svinge etter værforholdene eller tid på døgnet, men ingen regel uten unntak.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Mange takk for hjelp!
    En fagmann vil kunne justere og rette opp alle de feilene som eventuelt måtte finnes og i tillegg vil han bruke mye kortere tid og skaffe deg et bedre og mer stabilt signal.Husk vi har ikke bare pent vær her i landet.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    En fagmann vil kunne justere og rette opp alle de feilene som eventuelt måtte finnes og i tillegg vil han bruke mye kortere tid og skaffe deg et bedre og mer stabilt signal.Husk vi har ikke bare pent vær her i landet.
    Stølen
    Har du tips om Fagmann? ser at du bor i samme området som meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hamram
    Jeg vet ikke hvor i landet du bor, og ikke hvor stor parabol du har, men om parabolen er litt ute av kurs, kan kvaliteten på signalet påvirkes gjennom døgnet. Kanskje en liten justering er alt som skal til? Ellers er det selvsagt enklere å påvise en feil når den faktisk er der, altså på kveldstid..? Dere bør uansett sjekke alle koblingene. Er kabelendene grønne eller svarte, bør den kappes litt, for å finne ny, ren kopper. Det er ekstremt viktig at koblingene er gode. Noen ganger kan man se med det blotte øye om det er fukt eller andre rare ting i en LNB. Selv har jeg opplevd at en LNB ble invadert av små edderkopper. ;o)

Starter dere i en ende, f.eks ved å sørge for at parabolen er 100 % innjustert, er neste skritt selve LNBen. Dernest diseqc, og til slutt kabel. Ut fra det du sier over her, vil jeg tro at det kanskje er dugg på innsiden av LNBen, og at denne fryser på når frosten kommer. Eventuelt er parabolen litt ute av kurs, eller at et tre plutselig har blitt litt for stort foran den. Feil med diseqc pleier vanligvis ikke å svinge etter værforholdene eller tid på døgnet, men ingen regel uten unntak.
    Aha, mange takk for nyttig info. Det er altså trolig noe feil på LNBen. Jeg hadde ikke noe problem med signalene igår kveld men da var det heller ikke frost. Imorges var det frost men hadde ikke tid til å sjekke Tven da.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har du tips om Fagmann? ser at du bor i samme området som meg.
    Ring Parabolhuset i Bekkefaret så fixer de det.De har nettopp oppjustret mitt anlegg og gjør en utmerket jobb.Vi går nå inn i den perioden som gir værmessige dropouts.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, mange takk for nyttig info. Det er altså trolig noe feil på LNBen. Jeg hadde ikke noe problem med signalene igår kveld men da var det heller ikke frost. Imorges var det frost men hadde ikke tid til å sjekke Tven da.
    Jeg ser nå at du har oppgitt Sandnes som lokalitet, hvilket betyr at jeg bor på andre siden av fjorden, sånn ca... Hadde jeg bodd på din side, kunne jeg nok ha hjulpet deg. En fagmann kan nok, som Stølen sier, finne feilen, men vær obs på at det selv for en fagmann kan ta litt tid (tid er penger), såfremt det ikke er feil når han kommer, bortsett fra om det er en synlig feil eller en justeringssak.

Er anlegget noen år gammelt, kan det ofte lønne seg å skifte til nyere LNB uansett. Velg da en av god kvalitet, med lavest mulig støytall (Eks: 0,2db). Ellers kan jeg anbefale alle å satse på en litt større tallerken enn hva som regnes for å være tilstrekkelig i ditt geografiske område. Jeg bor på Karmøy, og har en parabol på ca 1 meter. Denne ble justert inn i 1998, og har siden stått urørt. Flere av mine naboer har paraboler på alt fra 60- til 80 cm, som er montert av fagfolk. Felles er at alle opplever bortfall av signaler ved enkelte værtyper, og flere har justert parabolen på nytt opptil flere ganger. Min 1-meter har altså støtt urørt i over 10 år, og bildekvaliteten er helt topp, selv med 10 cm snø over LNBen. Jeg tuller ikke... En større tallerken løser mange små problemer, og på kjøpet får du kraftigere signal på det jevne. Det er forbausende mange som kjøper alskens high-tech diseqc-switcher og LNBer, noe som selvsagt ikke er dumt, men de insisterer på å ha minst mulig tallerken... Går du opp en størrelse, vil du i mange tilfeller få en vaskeekte aha-opplevelse.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter forslaget over med å gå for en litt større antenne hvis mulig og ny lnb hvis den er gammel.
    Et annet tips er såkalt "parabolparaply", dvs en plastskjerm over selve lnb'en. Denne beskytter det aller mest kritiske området rett forran lnb'en og er effektiv mot drop outs i dårlig vær.

Det sagt, så føler jeg meg 90% sikker på at nye F-kontakter på koakskablene ute er det som løser problemene deres. Det er i så måte svært viktig å huske på at skjermen på kabelen skal ha god kontakt til kontakten.

Det er et godt forslag å la en fagmann gjøre jobben hvis man er usikker på disse tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg støtter forslaget over med å gå for en litt større antenne hvis mulig og ny lnb hvis den er gammel.
    Et annet tips er såkalt "parabolparaply", dvs en plastskjerm over selve lnb'en. Denne beskytter det aller mest kritiske området rett forran lnb'en og er effektiv mot drop outs i dårlig vær.

Det sagt, så føler jeg meg 90% sikker på at nye F-kontakter på koakskablene ute er det som løser problemene deres. Det er i så måte svært viktig å huske på at skjermen på kabelen skal ha god kontakt til kontakten.

Det er et godt forslag å la en fagmann gjøre jobben hvis man er usikker på disse tingene.
    Apropos dårlig kontakt; jeg har styrt unna den typiske svarte vulktapen mange bruker over utendørs kontakter. I stedet har jeg brukt fett, eller hva det egentlig består av, dette som er beregnet for skinnsko. Det ligner på vaselin, men det altså beregnet på skinn og lær. Dette holder fuktigheten ute, samtidig som ikke så lett danner seg kondens. Jeg smører litt på gjengene hvor F-kontakten skrus på, og gnir så litt over selve pluggen etter at den er montert. Anbefales! Jeg har ennå ikke opplevd kontaktfeil i mitt eget anlegg (knåkk ån vudd!), men jeg har funnet slike feil under mange andres koblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Ring Parabolhuset i Bekkefaret så fixer de det.De har nettopp oppjustret mitt anlegg og gjør en utmerket jobb.Vi går nå inn i den perioden som gir værmessige dropouts.
    Stølen
    Mange takk for tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at du har oppgitt Sandnes som lokalitet, hvilket betyr at jeg bor på andre siden av fjorden, sånn ca... Hadde jeg bodd på din side, kunne jeg nok ha hjulpet deg. En fagmann kan nok, som Stølen sier, finne feilen, men vær obs på at det selv for en fagmann kan ta litt tid (tid er penger), såfremt det ikke er feil når han kommer, bortsett fra om det er en synlig feil eller en justeringssak.

Er anlegget noen år gammelt, kan det ofte lønne seg å skifte til nyere LNB uansett. Velg da en av god kvalitet, med lavest mulig støytall (Eks: 0,2db). Ellers kan jeg anbefale alle å satse på en litt større tallerken enn hva som regnes for å være tilstrekkelig i ditt geografiske område. Jeg bor på Karmøy, og har en parabol på ca 1 meter. Denne ble justert inn i 1998, og har siden stått urørt. Flere av mine naboer har paraboler på alt fra 60- til 80 cm, som er montert av fagfolk. Felles er at alle opplever bortfall av signaler ved enkelte værtyper, og flere har justert parabolen på nytt opptil flere ganger. Min 1-meter har altså støtt urørt i over 10 år, og bildekvaliteten er helt topp, selv med 10 cm snø over LNBen. Jeg tuller ikke... En større tallerken løser mange små problemer, og på kjøpet får du kraftigere signal på det jevne. Det er forbausende mange som kjøper alskens high-tech diseqc-switcher og LNBer, noe som selvsagt ikke er dumt, men de insisterer på å ha minst mulig tallerken... Går du opp en størrelse, vil du i mange tilfeller få en vaskeekte aha-opplevelse.
    Anlegget er kun 3 år gammelt, vil tro at jeg har en standard tallerken, fikk den montert av fagmann. Jeg har faktisk problemer med at signalet faller ut når det regner kraftig, har måttet montere en plastskjerm (laget av 1,5l plastflaske) over hodene/LNBene for at signalet ikke skal forsvinne. Men selv med denne provisoriske paraplyen så hender det rett som det er at signalet forsvinner under regnvær. Hvor mye vil det koste å bytte til en større tallerken? Kan man også få montert en ny tallerken høyere opp på husveggen? Tallerkenen nå er nemlig plassert forholdsvis lavt på veggen, vi har terasse på samme side hvor ingen kan sitte i hjørnet av denne siden da de får en parabol i hodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos dårlig kontakt; jeg har styrt unna den typiske svarte vulktapen mange bruker over utendørs kontakter. I stedet har jeg brukt fett, eller hva det egentlig består av, dette som er beregnet for skinnsko. Det ligner på vaselin, men det altså beregnet på skinn og lær. Dette holder fuktigheten ute, samtidig som ikke så lett danner seg kondens. Jeg smører litt på gjengene hvor F-kontakten skrus på, og gnir så litt over selve pluggen etter at den er montert. Anbefales! Jeg har ennå ikke opplevd kontaktfeil i mitt eget anlegg (knåkk ån vudd!), men jeg har funnet slike feil under mange andres koblinger.
    Det hørtes virkelig lurt ut! Har du kjøpt fettet skokrem da? Vi har nemlig en slik svart vulktape på kontaktene nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående plassering av parabol, kan den nok ganske lett flyttes opp, men tenk praktisk. Det kan være greit å ikke være avhengig av stige.

Skjerm laget av flaske, over LNB, kan fungere, men i enkelte tilfeller kan det også skape problemer. Tenk at signalet fra oven, først treffer tallerkenen, og deretter reflekteres til LNB. Om flasken kommer mellom LNB og tallerken, kan den i seg selv begrense signalet. Spesielt om flasken er lang, kan dette bli et problem.

Skofettet er kjøpt i en sportsbutikk, og ligner på vaselin, altså uten farge.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi funnet ut av feilen. Vi har nemlig to LNBer i og med at Viasat tidligere brukte to ulike satelittsendere for sendingene sine. For en stund tilbake ble NRK sendingene flyttet over til samme satelitt som resten. Det viser seg at det er den tidligere NRK LNBen som har tatt kvelden. Nå har vi byttet om LNBene og signalet er tilbake for godt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dere fant ut av det. Med tanke på at Viasat sender over Sirius, og at NRK tidligere kom over Thor, er det i grunnen pussig at dere fikk problemer med en LNB som ikke var i bruk..? Uansett er det bra det virker nå. Om jeg forstår deg riktig, bruker dere bare en LNB nå? I safall er det best med direktekabel inn til tuneren, slik at dere unngår eventuelle framtidige problemer med diseqc-switchen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •