Store problemer med parabol/Samsung PS63C7700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Store problemer med parabol/Samsung PS63C7700

Hei!

Jeg mottok min Samsung PS63C7700(05) for et par uker siden, og har siden hatt problemer med visning av TV-signaler. Når jeg kobler til parabolen (via HDMI) får jeg bilde kun på utvalgte HD-kanaler. Jeg har abbonement fra Canal Digital.

Scenarioet:
    Jeg slår på parabolen, Discovery HD, og kan se på dette så lenge jeg ønsker uten at noe skjærer seg. Dersom jeg forsøker å skifte kanal (fra HD til SD), får jeg beskjed om at tuneren ikke finner parabolsignal. Av og til kan jeg skifte tilbake til Discovery HD å få bilde, andre ganger ikke. Så lenge jeg ikke benytter meg av kanalskifte spilles Discovery HD (og andre utvalgte HD-kanaler) av uten problemer. Av og til etter at jeg har restartet tuneren kan jeg også få tilgang på alle kanaler i mitt abbonement, men når jeg bytter kanal faller alt ut og jeg får beskjed om at tuneren ikke mottar signaler. Jeg har snakket med et TV/Parabol-verksted utallige ganger, men de skjønner heller ikke hvorfor dette skjer. TV-verkstedet har også vært hjemme hos meg og undersøkt problemet nærmere. De kom fram til at vegguttaket var i orden, og nevnte at det kanskje kunne være en HDMI-konflikt mellom tuner og TV.

Jeg har testet andre tunere fra Canal Digital, både av samme type og andre typer. Alle tunerne oppførte seg tilsvarende min egen, dvs ingen forbedring.

I tillegg har jeg testet tuneren hos mine naboer, og der fungerte alt sammen som det skulle.

Når jeg trykker på menu--> vis satelittinformasjon på Canal Digital-tuneren får jeg beskjed om at tuneren ikke finner starttransponder. Når jeg går ut av denne menyen har jeg fortsatt bilde på Discovery HD og andre utvalgte HD-kanaler.

Alt fungerte fint på min tidligere Samsung LCD TV. Min PS3 fungerer helt uten problemer.

Jeg kan tilføye at jeg bor i et lite borettslag, hvor flere enheter benytter den samme parabolen. Alt virker som det skal i de andre leilighetene.

Hva tror dere skjer? Kan det ha noe med vegguttaket å gjøre? Kan det være en HDMI-konflikt?

Setter stor pris på svar og betraktninger rundt dette problemet.

EDIT: Fikk nettopp lånt med meg en viasattuner hjem, og nå fungerer alt helt fint (med unntak av et tilfelle hvor signalene forsvant, men kom tilbake raskt av seg selv).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apwr
    Hei!

Jeg mottok min Samsung PS63C7700(05) for et par uker siden, og har siden hatt problemer med visning av TV-signaler. Når jeg kobler til parabolen (via HDMI) får jeg bilde kun på utvalgte HD-kanaler. Jeg har abbonement fra Canal Digital.

Scenarioet:
    Jeg slår på parabolen, Discovery HD, og kan se på dette så lenge jeg ønsker uten at noe skjærer seg. Dersom jeg forsøker å skifte kanal (fra HD til SD), får jeg beskjed om at tuneren ikke finner parabolsignal. Av og til kan jeg skifte tilbake til Discovery HD og få bilde, andre ganger ikke. Men så lenge jeg ikke benytter meg av kanalskifte spilles Discovery HD (og andre utvalgte HD-kanaler) av uten problemer. Av og til etter at jeg har restartet tuneren kan jeg også få tilgang på alle kanaler i mitt abbonement, men når jeg bytter kanal faller alt ut og jeg får beskjed om at tuneren ikke mottar signaler. Jeg har snakket med et TV/Parabol-verksted utallige ganger, men de skjønner heller ikke hvorfor dette skjer. TV-verkstedet har også vært hjemme hos meg å undersøkt problemet nærmere. De kom fram til at vegguttaket var i orden, og nevnte at det kanskje kunne være en HDMI-konflikt mellom tuner og TV.

Jeg har testet andre tunere fra Canal Digital, både av samme type og andre typer. Alle tunerne oppførte seg tilsvarende min egen, dvs ingen forbedring.

I tillegg har jeg testet tuneren hos mine naboer, og der fungerte alt sammen som det skulle.

Når jeg trykker på menu--> vis satelittinformasjon på Canal Digital-tuneren får jeg beskjed om at tuneren ikke finner starttransponder. Når jeg går ut av denne menyen har jeg fortsatt bilde på Discovery HD og andre utvalgte HD-kanaler.

Alt fungerte fint på min tidligere Samsung LCD TV. Min PS3 fungerer helt uten problemer.

Hva tror dere skjer? Kan det ha noe med vegguttaket å gjøre? Kan det være en HDMI-konflikt?

Setter stor pris på svar og betraktninger rundt dette problemet.
    Du kan utelukke at det er problemer relatert til din TV i alle fall! Antakelig switch eller LNB som er grunnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding, nordic45. Kan du begrunne hvorfor du mener at TV kan utelukkes, og at problemene kanskje relaterer seg til LNB/Switch?

Edit: Jeg kan tilføye at jeg bor i et lite borettslag, hvor flere enheter benytter den samme parabolen. Alt virker som det skal hos de andre leilighetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp lånt med meg en viasattuner hjem, og nå fungerer alt helt fint (med unntak av et tilfelle hvor signalene forsvant, men kom tilbake raskt av seg selv, og har fungert siden). Hvorfor er det slik?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp lånt med meg en viasattuner hjem, og nå fungerer alt helt fint (med unntak av et tilfelle hvor signalene forsvant, men kom tilbake raskt av seg selv, og har fungert siden). Hvorfor er det slik?
    hvorfor kjøper du deg ikke en CD strong cam og setter den inn i tv'en. Tv'en din støtter IDTV fra satellitt. Jeg har samme tv, men i led og det fungerer meget bra med IDTV.

morten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert en slik løsning, simen02. Men kan Samsung garantere at dette vil fungere på de importerte modellene (C7700)?

Uansett hadde det vært greit å kommet til bunns i hvorfor tunere fra Canal Digital ikke finner satelittsignaler, ref. scenario i første post.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi dere i borettslaget har et SMATV (satellite master antenna television) annlegg.

se illustrasjon.

Som du ser så har dere en eller flere hovedswitch`er og kanskje mange små switch`er ... dette kommer ann på hvordan annlegget deres er konstruert.

Virker nesten som om ved bruk av viasat så kommer signalet problemfritt fram, men ikke når du switch`er til Canal Digital.

Det kan også være så enkelt som en deffekt kabel eller kontakt mellom deg og switch sentralen. dette kan resultere i at av og til så "gnistrer" det til god kontakt, og andre ganger ikke..

Lokalisèr hovedswitch og bytt ut din kabel med en som kommer fra en annen leilighet, hvis alt er ok hos deg, men flytter problemet til en annen, så er det switch`n som er deffekt på en utgang.
    Har du samme problem, legg ned en ny kabel direkte fra switch og til deg, for å elliminere kabel / kontaktfeil.

(kan bli mye jobb da...) :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt og utfyllende svar, tandberg. Har du noen teorier på hvorfor Canal Digital fungerte problemfritt helt til jeg byttet TV? Det er dette som er merkelig, og det er derfor det har vært stor usikkerhet rundt selve TV-apparatet, og om dette kan være et av konfliktelementene eller ei.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt og utfyllende svar, tandberg. Har du noen teorier på hvorfor Canal Digital fungerte problemfritt helt til jeg byttet TV? Det er dette som er merkelig, og det er derfor det har vært stor usikkerhet rundt selve TV-apparatet, og om dette kan være et av konfliktelementene eller ei.
    Ja faktisk, hvis din TV sender spenning ut på den vanlige antenneinngangen (for aktive antenner), så har jeg selv erfart at dette kan få hovedswitch til å tulle på utgangen.
    Sat. utgangen skal ha spenning 14 og 18 volt i tillegg til tonesignal.

(regner med at du har et "trippel" antenneuttak, radio-tv-sat).

Har også erfart at switch`er som det er feil med, først viser feilen når en bytter utstyr. (kan være at det nye utstyret har litt annen spenning ut mot satelitt antennen, eller at satelittmottakeren har vært frakoplet i en periode, og annlegget har vært uten styrespenning en stund).

(har selv et lite SMATV annlegg i huset, beregnet mot 18 mottakere. Hvis det er switch feil, så er det ikke enkelt å finne... en må bytte systematisk).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'en er koblet opp mot tuneren via HDMI, og er selv ikke i direkte kontakt med antenneuttaket. Satelittmottakeren har kun vært frakoblet i noen minutter ved bytte av TV. Jeg tolker det slik at det er svært lite sannsynlig at det er en "feil" ved selve TV'en, og at problemet heller relaterer seg til eksternt parabolanlegg. Har jeg fortsått det riktig?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'en er koblet opp mot tuneren via HDMI, og er selv ikke i direkte kontakt med antenneuttaket. Satelittmottakeren har kun vært frakoblet i noen minutter ved bytte av TV. Jeg tolker det slik at det er svært lite sannsynlig at det er en "feil" ved selve TV'en, og at problemet heller relaterer seg til eksternt parabolanlegg. Har jeg fortsått det riktig?
    Ja, hvis ikke tv er tillkoplet ordinær antennekontakt, og har spenning ut på antenneinngangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •