Norsk Viasat pakke i Frankrike/Geneve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Norsk Viasat pakke i Frankrike/Geneve

Jeg har ei norsk Viasatpakke som jeg prøver å få til å virke i Frankrike rett ved grensa til Geneve, Sveits. Jeg har ei 1,8 m antenne og finner lett Sirius (90/100 - styrke/kvalitet). Men jeg får kun inn Sirius Europe kanaler og ingen fra Viasat pakka. Jeg har heller ikke greid å få inn Thor 5 signaler. Har prøvd å søke på nett for å finne ut om antenna er stor nok for Sirius og Thor men finner ikke stort. Nå lurer jeg på om noen har erfaring med dette og kan svare på noen av følgende:

1. Er antenna stor nok for dette området?
    2. Skal antenna ha samme vinkel som når jeg får sterkeste Sirius Europe signaler eller skal jeg vinkle den andeledes. Evt, hva skal vinkelen være?
    3. Må man bruke Viasat sine hoder eller vil alle LNB Universal med god kvalitet (0,3 Dbl) funke?

Håper på litt hjelp før det blir for mange grå hår.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bachha
    Jeg har ei norsk Viasatpakke som jeg prøver å få til å virke i Frankrike rett ved grensa til Geneve, Sveits. Jeg har ei 1,8 m antenne og finner lett Sirius (90/100 - styrke/kvalitet). Men jeg får kun inn Sirius Europe kanaler og ingen fra Viasat pakka. Jeg har heller ikke greid å få inn Thor 5 signaler. Har prøvd å søke på nett for å finne ut om antenna er stor nok for Sirius og Thor men finner ikke stort. Nå lurer jeg på om noen har erfaring med dette og kan svare på noen av følgende:

1. Er antenna stor nok for dette området?
    2. Skal antenna ha samme vinkel som når jeg får sterkeste Sirius Europe signaler eller skal jeg vinkle den andeledes. Evt, hva skal vinkelen være?
    3. Må man bruke Viasat sine hoder eller vil alle LNB Universal med god kvalitet (0,3 Dbl) funke?

Håper på litt hjelp før det blir for mange grå hår.
    1. Antennen kan være for liten eller for dårlig justert. Viasat sender på Sirius Nordic beam. Canal Digital benytter også stort sett Nordic beamen på Thor5.
    2. Det er samme vinkel enten du mottar Sirius Europe beam eller Nordic beam.
    3. Nei.

Viasat:

Canal Digital:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt klokere i alle fall

Takk for raskt svar. Slik jeg forstår det har jeg stilt antenna riktig når jeg får sterkeste signal på sirius...selv om diss kommer fra Sirius Europe. Riktig?Da skal jeg finjustere litt til før jeg kryper til korset og aksepterer at dette ikke går. Finnes det spesielle LNB hoder som er bedre egnet for slike forhold med veldig svake signaler? Noen andre som har fått til dette i og rundt Geneve? Kan Sirius Europe overskygge signalene fra Sirius Nordic eller hottas disse helt uavhengig av hverandre.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bachha
    Takk for raskt svar. Slik jeg forstår det har jeg stilt antenna riktig når jeg får sterkeste signal på sirius...selv om diss kommer fra Sirius Europe. Riktig?Da skal jeg finjustere litt til før jeg kryper til korset og aksepterer at dette ikke går. Finnes det spesielle LNB hoder som er bedre egnet for slike forhold med veldig svake signaler? Noen andre som har fått til dette i og rundt Geneve? Kan Sirius Europe overskygge signalene fra Sirius Nordic eller hottas disse helt uavhengig av hverandre.
    Ja hvis antenna er finjustert på Sirius Europe beam så bør antennen peke riktig. Europe beamen vil du sannsynligvis kunne motta selv om antennen ikke er 100% korrekt mottatt. Dersom du har hatt dekoder eller instrument som viser kvalitet (eller SNR) så er det best å finjustere antenna etter kvalitet(snr).

Det finnes LNB'er som har lavt støytall. Lavt støytall gir bedre signaler i pent vær. Hvis LNB'en din er av typen som angivelig har støytall på 0.3dB så er det ikke mye hjelp i å bytte LNB.

Sirius Europa beam kan ikke overskygge Nordic beam siden det benyttes forskjellige frekvenser på de to beamene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 240cm antenne i Alicante Spania - altså betydelig lenger unna dekningsområdene enn du er. Men den får jeg inn alle H-polariserte kanaler fra Thor5, og som regel også V-polariserte. Men ingen fra Thor6.

Dette til tross for at i følge dekningskartene strekker Thor6 seg lenger syd enn Thor5. Siden dette er utenfor dekningskartene spiller andre forhold inn, Thor6 kan ha et mye skarpere skille/fokus enn enn Thor5.

Jeg har snakket med nordmenn som har 190 cm antenne i samme området, og som påstår de får inn alle Nordiske Viasatkanaler. (Og ref det over: der ser dekningskartet enda dårligere ut.)

Med ovenstående som utgangspunkt burde du absolutt få dette inn der du er.

Jeg har for øvrig to instrumenter for å måle signalstyrken, men for å gjøre den siste finjusteringen er sattelittuneren mye mer nøyaktig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •