Sidemating på en fokal-antenne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sidemating på en fokal-antenne?

Jeg har en 240cm fokalantenne som peker mot 1 grad vest, hvor jeg gjerne skulle hatt sidemating-LNB for å få in 5 grad øst. Jeg har laget et feste og prøvd meg fram, men det er svært vanskelig i praksis. Må stå på en stige for å nå opp, klatre ned slik at jeg ikke skjermer for å se hvordan det gikk, så opp igjen for å justere litt osv.

Er det noen med gode praktiske erfaringer eller gode mattekunskaper som kan si noe hvor en LNB for sidemating skal plasseres, slik at jeg har et best mulig punkt å prøve å justere fra? Altså: hvor ligger fokuspunktet for bølger som ikke kommer rett inn mot parabolen, men med 6 graders vinkel? Det finnes vel en formel for dette?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av florrepus
    Jeg har en 240cm fokalantenne som peker mot 1 grad vest, hvor jeg gjerne skulle hatt sidemating-LNB for å få in 5 grad øst. Jeg har laget et feste og prøvd meg fram, men det er svært vanskelig i praksis. Må stå på en stige for å nå opp, klatre ned slik at jeg ikke skjermer for å se hvordan det gikk, så opp igjen for å justere litt osv.

Er det noen med gode praktiske erfaringer eller gode mattekunskaper som kan si noe hvor en LNB for sidemating skal plasseres, slik at jeg har et best mulig punkt å prøve å justere fra? Altså: hvor ligger fokuspunktet for bølger som ikke kommer rett inn mot parabolen, men med 6 graders vinkel? Det finnes vel en formel for dette?
    Interessant tema. Fikk du det til ?'

Først vil jeg si at jeg er ikke sikker på om fokalantenner egner seg for sidemating. Ta derfor resten av teksten med en spade salt ;-)

Når du står foran antenna og ser inn mot reflektor så må 5-øst LNB plasseres på venstre/vestre side av 1-west LNB (ideell fokus). Siden antenna er 240cm så blir åpningsvinkler veldig små og justering av LNB vanskeligere. Hvis du skal justere så ville jeg stått på samme siden av antennen som LNB er montert. Selv om halve overflaten er dekket til så bør Sirius fungere ypperlig.

For å kunne anslå ca. hvor langt LNB skal plasseres fra 1-vest LNB så bør du måle avstanden fra 1-vest LNB feedhorn og til antennen (fokal avstand). Den sidematede LNB'en skal antagelig ha lik fokalavstand men pga. at den peker til høyre/øst for senter av antenna så må den antagelig plasseres noe nærmere senter av reflektor enn LNB'en for 1-vest.

Hvis fokalavstanden er 90cm for 240cm antenne (ikke uvanlig . gir f/D=0.38 ) så skal antagelig LNB'en plasseres 2*3.14*90cm*6/360=9.5cm fra "normal" LNB og vinklet 6 grader mot øst. Ville også forsøkt med samme fokalavstand som for "normal" LNB. Du kan jo lage deg en mal av en trelist eller liknende for å få korrekt avstand men du må sannsynligvis måle avstanden til et punkt som er 9.5cm til høyre/øst for senter av antenne reflektoren. Fokal antenner krever også andre feedhorn enn offset antenner ellers blir det som å lese med feil briller. Det kan muligens bli veldig vanskelig å få det til å fungere dersom du har feil type feedhorn på LNB'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg fant for øvrig det ut selv Tror jeg da). Her er i teorien:
    http://sinus.cappelendamm.no/c70217/...tml?tid=130195

LNB2 skal altså plasseres like mange grader til siden som sattelitten ligger til side (i mitt tilfelle 6 grader). Og den skal peke rett inn som den originale, altså ikke på skrå. Den skal også sitte litt lenger inn, jo større vinkel og antenne jo mer. (Med litt mener jeg f.eks fra under 1 cm til noe få cm.)

For å regne ut antall cm til siden trengs matematikk - det blir avstanden fra tallerkenen til original-LNB*tangens til vinkelen. tan(6) = 0.10510423526568, slik at hvis LNB er 80 cm unna skal den nye sitte 80*0.10510423526568 = 8,4 cm unna.

Hvis noen skal prøve med andre sattelitter som ligger lenger vekk, så kan en finne tangens til vinkler her: Kalkuler.no - Kalkulator pÃ¥ nett

Så mye for teorien - jeg har ikke fått prøvd i praksis ennå.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg fant for øvrig det ut selv Tror jeg da). Her er i teorien:
    http://sinus.cappelendamm.no/c70217/...tml?tid=130195

LNB2 skal altså plasseres like mange grader til siden som sattelitten ligger til side (i mitt tilfelle 6 grader). Og den skal peke rett inn som den originale, altså ikke på skrå. Den skal også sitte litt lenger inn, jo større vinkel og antenne jo mer. (Med litt mener jeg f.eks fra under 1 cm til noe få cm.)

For å regne ut antall cm til siden trengs matematikk - det blir avstanden fra tallerkenen til original-LNB*tangens til vinkelen. tan(6) = 0.10510423526568, slik at hvis LNB er 80 cm unna skal den nye sitte 80*0.10510423526568 = 8,4 cm unna.

Hvis noen skal prøve med andre sattelitter som ligger lenger vekk, så kan en finne tangens til vinkler her: Kalkuler.no - Kalkulator pÃ¥ nett

Så mye for teorien - jeg har ikke fått prøvd i praksis ennå.
    Interessant. Ser jeg ikke bommet grovt for dersom fokal avstanden hadde vært 90cm så blir faktisk avstanden 9.5cm :-D
    Om man vil unngå tangens så fungerer formelen min like bra
    2*pi*fokalavstand*sidemating_i_grader/360=
    2*3.14*80cm*6/360=8.37cm :-D

Er litt skeptisk til at LNB skal peke rett inn i antenna (samme retning som "hoved LNB") men det finner du ut hvis du forsøker

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på den andre figuren i linken til cappelendamm, så skal LNB2 stå i A og peke rett inn.

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Interessant. Ser jeg ikke bommet grovt for dersom fokal avstanden hadde vært 90cm så blir faktisk avstanden 9.5cm :-D
    Om man vil unngå tangens så fungerer formelen min like bra
    2*pi*fokalavstand*sidemating_i_grader/360=
    2*3.14*80cm*6/360=8.37cm :-D

Er litt skeptisk til at LNB skal peke rett inn i antenna (samme retning som "hoved LNB") men det finner du ut hvis du forsøker

Jeg har en triax 1,4m focal,tidligere i den analoge tidsalder så hadde jeg
    et dobbelfeste for 2 lnber til denne parabolen.En mot 1west og den andre mot
    sirius.Der pekte begge lnbene rett inn mot parabolen, så der fantes
    faktisk før i tiden orginale holdere for 2 lnber til focal paraboler.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på den andre figuren i linken til cappelendamm, så skal LNB2 stå i A og peke rett inn.
    Jeg bare tenker høyt så det er godt mulig jeg tar feil

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •