RG 59 mellom parabol og tuner..bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RG 59 mellom parabol og tuner..bra?

Hva taler imot for å bruke biltemas rg 59 kabel mellom parabol og tuner egentlig?
    Har akkurat fått viasat pvr og trenger derfor det kjente "problemet" med to kabler inn til tuneren..Tenkte derfor å prøve å dra to kabler i samme 16mm rør(er det mulig mon tro??). Tror jeg klarer det med to rg59 kabler, men har lest at dette er dårlige greier..Men finner ikke ut hvorfor det er så dårlig??

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xabi Alonso
    Hva taler imot for å bruke biltemas rg 59 kabel mellom parabol og tuner egentlig?
    Har akkurat fått viasat pvr og trenger derfor det kjente "problemet" med to kabler inn til tuneren..Tenkte derfor å prøve å dra to kabler i samme 16mm rør(er det mulig mon tro??). Tror jeg klarer det med to rg59 kabler, men har lest at dette er dårlige greier..Men finner ikke ut hvorfor det er så dårlig??
    RG59 er den kabelen med mest tap i. Den er ikke veldig godt egnet for parabol. I pakkene fra Viasat & CD tror jeg det alltid følger med RG6. En dobbeltskjermet RG6 er nok å foretrekke hvis du ført skal ta jobben med å trekke kabler. Det er ikke bare signaltap som er kritisk men du kan også få forstyrrelser fra trådløse sendere dersom kabelen er dårlig skjermet.
    Ved riktig lange strekk (sannsynligvis 50m ++ ) så er RG11 sannsynligvis det beste valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    RG6 ble levert med min viasatpakke vertfall, en på 19m og to på 20m.
    Dette blir litt for kort for min del, og klarer heller ikke å få to av disse inn i røret(16mm..)..?! Men hva tror du om denne kabelen?

Klarte ikke å linke direkte til kabelen, men klikk på "video" deretter "sat cable"
    så den med ordre nr. 600-0980

sommer cable

2 coaxer i samme kabel..Er det en god løsning??
    Har ekstremt god pris fra denne leverandøren også:-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xabi Alonso
    Biltemakabelen: Lederen i midten av kabelen er av svært dårlig kvalitet og ryker åpenbart ved selv normale belastninger. Isolasjonen rundt lederen er tynn, porøs og kan rives av med lillefingeren. Skjermingen er en vits, syltynne tråder som drysser av kabelen når man avisolerer den. Man kan enkelt "vri av" både ytre isolasjon og skjerming med fingene, den ytre plasten rundt kabelen er tynn, porøs og virker svært lite værbestandig.. Når isolasjonen ikke slutter tett rundt leder og kabel kan fukten vandre inn i kabelen. Risikoen for kontakt mellom leder og skjerming er naturligvis høy. Kort sagt: Materialene er elendige, og kabelen må ha blitt dratt ut av ræva på et esel i et eller annet gudsforlatt 3. verden land.

Har byttet slik kabel ved to anledninger hos kamerater grunnet brudd. Førstemann fortalte ikke om biltema-opphavet, hvilket førte til en halv dag med feilsøk.

Ellers har jeg ikke noe å utsette på dette fin-fine produktet. Biltema har aldri levert kinaskrot av elendigste kvalitet med over 300 % avanse hvor ting har blitt så grundig "kvalitetssikret" at produktet fremvises feilmontert på esken. Løp og kjøp!

PS! Kabelen du linker til ser helt super ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltemakabelen: Lederen i midten av kabelen er av svært dårlig kvalitet og ryker åpenbart ved selv normale belastninger. Isolasjonen rundt lederen er tynn, porøs og kan rives av med lillefingeren. Skjermingen er en vits, syltynne tråder som drysser av kabelen når man avisolerer den. Man kan enkelt "vri av" både ytre isolasjon og skjerming med fingene, den ytre plasten rundt kabelen er tynn, porøs og virker svært lite værbestandig.. Når isolasjonen ikke slutter tett rundt leder og kabel kan fukten vandre inn i kabelen. Risikoen for kontakt mellom leder og skjerming er naturligvis høy. Kort sagt: Materialene er elendige, og kabelen må ha blitt dratt ut av ræva på et esel i et eller annet gudsforlatt 3. verden land.
    Hahahahah:-D Fantastisk! Etter dette innlegget kommer jeg til å fortsette med å kjøre store omveier hver gang jeg ser en biltema butikk for å unngå nærkontakt med dette bedritne hullet av en forretning. Må innrømme at jeg faktisk aldri har vært der. Fikk bare ett tips av en noe upålitelig kar som mente det var null problem å trekke to slike i ett rør..Kvaliteten derimot ble ikke nevnt.

Men har nå bestillt 30m av kabelen jeg linket til. Får se hvordan denne gjør seg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med RG58/U?

Jeg dro kilometervis med RG58/U for Ethernet dengang det var nærmest enerådende for lokalnett, og har også benyttetden for amatørradio. Den er som regel svart, men det betyr ikke alltid så mye. Kanskje et brukbart alternativ? Ellers er det ikke så dumt å satse på høykvalitets kabelr hvis man vet at man skal beholde installasjonen i lang tide fremover.

Det koster ikke allverden å sikre seg at i hvert fall den delen av system kan man stole på, det er alltids nok av andre problemer man trenger å ta seg av.

Men for øvrig så har jeg benyttet en del Biltema RG/59 og den har funket ok for meg, men har ikke prøvet avstander over 10 meter. Avisolering har gått greit og jeg har ikke sett de svakheter som andre har beskrevet. innerlederen bør ikke være for stiv heller, da brekker den også lett.

Det eneste jeg lurer på er: Kabelen måler ca. 6 mm, men jeg finner det vanskelig å sette på 6 mm F-kontakter, og benytter i stedet 7 mm. Sørger jeg for å få med det meste av ytterleder-materiale går det greit å gjenge på og det virker som det blir ganske fast.

Jeg benytter Stanley-kniv og liten avbiter til avisolering og ikke noe spesialverktøy. Utvikler man sin egen teknikk har man veldig god kontroll over resultatet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RG58 har feil impedans (50 eller 52 ohm). Korrekt impedans for antennekabel er 75 ohm.

Kjøper du ordentlig kabel og avisolerer den korrekt (gjerne med et avisoleringsverktøy man tross alt får for rundt hundrelappen) vil også konnektorene passe.

Resten er vel heller ment som et innlegg av typen "går det, så går det" og ikke en veileder til hvordan ting bør gjøres? Eller er dette en anbefaling til folk om å følge din fremgangsmåte?

Her er iallefall en korrekt måte å gjøre dette på. How Do I...Install Coax Connectors For twist-on plugg følger du essensielt fremgangsmåten for krympeplugg. Skal du montere utendørs bør du bruke silikonfett på skjerming/gjenger for å forhindre vanninntregning i kabelen.

Newcomer bart24 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

til albi xonso

hei. har du klart å trekke den dobbel kabelen igjennom et 16 mm trekkerør?

nysjerrig siden jeg har samme problem selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bart24
    hei. har du klart å trekke den dobbel kabelen igjennom et 16 mm trekkerør?

nysjerrig siden jeg har samme problem selv
    Det var ikke meg du spurte, men her er hva jeg erfarte nyss:

Her hvor jeg flyttet inn er det 20 mm rør.

Røret går fra gulvet opp på taket, langs taket og ned i et annet rom. Jeg skulle bare trekke en vanlig 4-pars uskjermet ethernett kabel. Men samme hvor mye jeg slet klarte jeg ikke å få lirket trekkefjæren forbi bendet oppe ved taket. Hverken den ene eller andre veien.

Så fikk jeg elektrikerne som hadde installert rørerene til å hjelpe meg, og de måtte også jobbe for å få trekkefjæren igjennom, men klarte det ved hjelp av spray.

For så å få trukket kabelen igjennom brukte de også rikelig med spray og krefter.

Hoveproblemet må vel ha vært for skarpe svinger ved overgang fra vegg til tak. Jeg hadde sett for meg muligheten av å komme til via takluken, igjennom isolasonen som ligger løst, og ned til røret for å rette utt bøyen noe, det hadde nok hjulpet hvis jeg kunne komme til. Men jeg slapp heldigvis det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •