Ny parabol til mine foreldre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny parabol til mine foreldre

Mine foreldre flytter inn i nytt hus, og trenger derfor en ny parabol. De skal ha èn stk. Viasat HD-dekoder i stuen, og på et annet rom skal de ha HD-dekoder fra Viasat samt standard dekoder fra Canal Digital (ingen PVR verken fra Viasat eller CD). Antennen skal stå ca. 20 meter fra huset, og kabel legges i en stiv slange som graves ned noen cm i jorda. Jeg vurderer å droppe Diseqc-ene og dra kabel direkte fra LNB og til boksene. Ser for meg at dette blir lettest for mine ikke-tekniske foreldre å leve med.

Har lett litt rundt, og virker som dette er et greit tilbud:

ST 80 cm Twin Norden
    - Antenne
    - Feste for 2 Lnb
    - Veggfeste
    - 2x Twin Lnb
    - 4x Koakskabel 1,5m
    - 2x 15m kabel
    - 2x 2:1 Diseqc Hi-Iso

I tillegg må vi ha en rull med kabel og tilhørende F-konnektorer. Er det noen nevneverdig forskjell på RG59 og RG6? Virker som RG6 anbefales, så jeg heller mot den. Kabelen til stuen må gå litt i sikksakk i huset, så strekket der kan komme på opp mot 40m.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke brukt twin LNB, noe shit synes jeg da de ikke kan justeres hver for seg. Når man justerer så får man ikke maks signal på begge samtidig så man må prøve å finne en middelvei, ikke bra.

Ta i mot parabol skåla fra Canal Digital, med en quad LNB. Bruk så denne til å sidemate viasat Satelitt1 • Din lokale parabol leverandør
    40 meter kabel er ikke noe problem.
    Burde vel ha HD boks fra CD så slipper du kanalsøk.
    Smart med kabel direkte til hver boks.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er eksisterende kunde hos CD, så de får nok ikke noen parabolskål fra dem. Vi får en 55cm antenne fra Viasat, hvordan vil signalene bli med denne og universalsidemateren? Vi bor på samme breddegrad som Voss.

Er ikke Twin LNB vanlig LNB med to uttak? Er det det de kaller monoblock du tenker på?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ny skål inkl. quad-lnb fra Canal Digital da jeg ringte dem i vinter og klagde på at det var umulig å få inn godt signal lenger (armen som holder LNB blir litt "slapp i fisken" etter noen år slik at signalene blir svakere). Kunne bare hente ny pakke hos nærmeste forhandler.

Så bør være mulig å få det...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellV
    De er eksisterende kunde hos CD, så de får nok ikke noen parabolskål fra dem. Vi får en 55cm antenne fra Viasat, hvordan vil signalene bli med denne og universalsidemateren? Vi bor på samme breddegrad som Voss.

Er ikke Twin LNB vanlig LNB med to uttak? Er det det de kaller monoblock du tenker på?
    Du bør ha større til CD, gjør som Stream.
    Twin tror jeg er det samme som monoblock men med 2 utganger på hver, vanlig LNB med 2 utganger heter dual LNB og quad (4) og octo (8).
    Jeg bruker CD sin skål og sidemater Viasat men den jeg linket til, fungerer perfekt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor abonnement fra både Viasat og CD? Begge har jo løsninger for flere mottakere på samme ab. Det blir unødvendig dyrt med ab. fra begge to? Eller er det noen kanaler de bare må ha fra hver av dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stream: får ny 64cm-antenne for en femhundrelapp. Da spørs det om det er best å gå for en slik og universalmateren, og så ta LNB fra Viasatantennen vi får (dette er vel mulig?) og montere denne med universalsidemateren? Vil dette bli en like god løsning som å kjøpe ny antenne?

Dennis: Her ser jeg at Satelitt1 omtaler vanlig LNB med to utganger som twin LNB,

OleM: Min far er fotballgal, og må ha Viasat Fotball, TV2 Premier League og Canal+.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde er litt dårlig men jeg synes det ser ut som om det er en monoblock, ring med de å hør først. Ikke sikkert det er riktig bilde heller.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del.. IKKE bruk monoblock LNB.. Har ingenting med signalstyrke å si, fordi det går helt fint, men det er pga etter en stund ryker ene kretsen i hodet eller switchen. Gå for en helt vanlig parabol du får fra Canal Digital å kjøp sidemating, fungerer perfekt Jeg jobber som parabolmontør, så om du lurer på noe mer, bare spør

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Bilde er litt dårlig men jeg synes det ser ut som om det er en monoblock, ring med de å hør først. Ikke sikkert det er riktig bilde heller.
    Du har helt rett, det er en monoblock.. på bildet iallefall

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KjellV
    De er eksisterende kunde hos CD, så de får nok ikke noen parabolskål fra dem.
    Jo da, det går fint. Vi er vel på tredje parabolen nå. Selve skålen har rett og slett blitt skjev av vær og vind en par ganger.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Jo da, det går fint. Vi er vel på tredje parabolen nå. Selve skålen har rett og slett blitt skjev av vær og vind en par ganger.
    skulle ikke være noe problem.. Canal Digital er veldig greie når det kommer til å få tilsendt nye tallerkner

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    skulle ikke være noe problem.. Canal Digital er veldig greie når det kommer til å få tilsendt nye tallerkner
    De skulle som sagt ha 500,- for ny parabol, og pluss sidemater ville det da komme på 700,- Gikk derfor for den fra satellitt1 til 600,- mer. Da slipper jeg å styre med CD, Viasat og sidemating, og i tillegg får de en større antenne som alltid er bra for signalene.

Forresten to enkle LNB med to utganger hver som følger med. Er bildet som lyver.

Data fra dishpointer.com:

Satellite: 4.8E Sirius 3, 4
    Elevation: 21.2°
    Azimuth (true): 181.1°
    Azimuth (magn.): 181.4°

Satellite: 0.8W Thor 3, 5'
    Elevation: 21.0°
    Azimuth (true): 187.5°
    Azimuth (magn.): 187.9°

Siden jeg da har to hoder retter jeg armen til antennen mot 184,5 grader (altså ørlite mot sørvest) og setter selve tallerken i en vinkel på ca. 21 grader? Har ikke montert parabol før, men regner med det skal gå i boks

Hva er forresten forskjellen på azimuth true og magn?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    For all del.. IKKE bruk monoblock LNB.. Har ingenting med signalstyrke å si, fordi det går helt fint, men det er pga etter en stund ryker ene kretsen i hodet eller switchen.
    Hmm.. Jeg har brukt en quad monoblock i flere år uten det minste problem. Det har faktisk fungert veldig bra.
    Monoblock Maximum V-24 Quad Gold Glass LNB 0.2 dB - LNB - Monoblock - hm-sat-shop.de

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men hvorfor abonnement fra både Viasat og CD? Begge har jo løsninger for flere mottakere på samme ab.
    Spørsmål i den forbindelse:
    om man vil ha flere tunere på én parabolantenne så har både Viasat og CD tilbud om dette ("flere rom" eller hva det heter).
    Men kan da kabelstrekket gå fra LNB og til det enkelte rom, eller må man kable fra 1.boks og videre til neste og neste... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Spørsmål i den forbindelse:
    om man vil ha flere tunere på én parabolantenne så har både Viasat og CD tilbud om dette ("flere rom" eller hva det heter).
    Men kan da kabelstrekket gå fra LNB og til det enkelte rom, eller må man kable fra 1.boks og videre til neste og neste... ?
    Hvis du har dekoder og LNB som støtter unicable så kan du velge sjøl, hvis ikke så må det en kabel fra LNB til hver dekoder.
    Viasat har dekodere som støtter dette, CD ikke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Hvis du har dekoder og LNB som støtter unicable så kan du velge sjøl, hvis ikke så må det en kabel fra LNB til hver dekoder.
    Viasat har dekodere som støtter dette, CD ikke.
    Mye lettere for meg å trekke kablene fra LNB utendørs til hvert enkelt rom, så da trenger jeg vel kun en multiblock på CD skåla?

Eller holder det med én LNB og splitte signalet ut i 3 kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det greieste å gå for en LNB med flere utganger.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk for god hjelp.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Mye lettere for meg å trekke kablene fra LNB utendørs til hvert enkelt rom, så da trenger jeg vel kun en multiblock på CD skåla?

Eller holder det med én LNB og splitte signalet ut i 3 kabler?
    Du må nok skadde en lnb med flere utganger ja.. bruker du en splitter blir det bare ekstra mye tap i signal

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •