CD HD kanaler - 720p eller 1080i?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD HD kanaler - 720p eller 1080i?

Hei

Hvilket format, 720p eller 1080i sendes de forskjellige kanalene fra CD i?

Gir det stor kvalitetsforskjell om HD PVRen er stilt på 720p kontra 1080i om kanalen sender på det andre alternativet?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror "allt" er 720p.

Blir ikke veldig stor forskjell fra 1080i til 720p syntes jeg.

Geir Arne

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tror "allt" er 720p.

Blir ikke veldig stor forskjell fra 1080i til 720p syntes jeg.

Geir Arne
    Alle HD kanalene som CD sender er 1080i bortsett fra NRK1 HD. NRK1 HD sender i 720p.

Jeg har ikke testet CD HDPVR for kabeltv men går ut fra den kan ha samme problem med konvertering av 720p -> 1080i som CD HDPVR for parabol har. Dersom man velger 1080i ut på HDPVR for parabol så blir NRK1 HD i praksis redusert til SD liknende kvalitet. NRK1 HD fra CD HDPVR for parabol er mye bedre med 720p output. CD HD boksene uten PVR (for parabol) gir mye bedre kvalitet på NRK1 HD selv om man har valgt 1080i output. Muligens er det samme sak for kabel HD boksene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsmessig så er 720p best, men 1080i har jo dobbelt så stor oppløsning, men tilsvarer kvaliteten til halvparten av 720p ca. (husker ikke nøyaktig tall i farten)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Kvalitetsmessig så er 720p best
    Heh? Det at bildestrukturen er progressive betyr ikke at kvaliteten er "bedre", det betyr bare at man slipper unna eventuelle kvalitetstap ved "on-the-fly" deinterlacing. Så lenge strømmen er nativ 1080i/p vil kvaliteten til 1080i alltid være bedre (med mindre deinterlace-metoden er helt sinnsykt dårlig).

...men 1080i har jo dobbelt så stor oppløsning, men tilsvarer kvaliteten til halvparten av 720p ca.
    Skjønner ikke helt hva du mener her? Ja, 1080i/p tilsvarer godt over dobbelt så mange piksler som 720i/p. Den andre delen av setningen gir ingen mening til meg.

Det som kanskje er noe som bør undersøkes er hvilket format strømmen har og eventuell bitrate. Om strømmen er H.262 med lav bitrate vil antakeligvis forskjellen i beste fall oppleves som liten. Er derimot strømmen mpeg-4 og kanskje en rimelig bitrate på toppen av kaka vil sannsynlig forskjellen oppleves som strørre/stor. H.262 (mpeg-2) sliter veldig ved lave bitrates og introduserer ekstreme mengder makroblokking/resizing artifacts/støy og annet grums.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsmessig så er 720p best, men 1080i har jo dobbelt så stor oppløsning, men tilsvarer kvaliteten til halvparten av 720p ca. (husker ikke nøyaktig tall i farten)
    Men det er bare NRK1 HD som sender 720p og jeg vil tro at det meste av HD materialet NRK sender er produsert i 1080i. F.eks. BBC naturprogrammet som sendes nå. Det meste av BBC's HD innhold skal være
    basert på 1440x1080i (BBC og ITV sender faktisk HD kanaler i England med 1440x1080i antagelig pga. tape formatet kun klarer 1440x1080i).

Internasjonale sportseventer er også produsert interlaced (1080i). Tror enda ikke noen HD kanaler har sendt ekte 720p sport/fotball ( dvs. HD video som ikke har vært 1080i underveis).

Ekte 720p vil ikke ha samme tendens til redusert oppløsning så fort det er bevegelser i bildet. 1080i oppleves mer som variabel oppløsning. Denne effekten ser man lett på TV2 HD sine sendinger fra fotball VM. Panoreringer gir blur i bildet ,dobbel midtbane linje osv. . I tillegg så syns jeg kamera i sørafrika går for tett opp til spillerene slik at det må panoreres for raskt og zoomes i et sett. En konvertering til 720p kan antagelig bedre "motion blur" problemet men det krever antagelig til en konverter i millionklassen. 720p vil antagelig ikke se like "skarpt" ut ved lite bevegelser i bildet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Alle HD kanalene som CD sender er 1080i bortsett fra NRK1 HD. NRK1 HD sender i 720p.

Jeg har ikke testet CD HDPVR for kabeltv men går ut fra den kan ha samme problem med konvertering av 720p -> 1080i som CD HDPVR for parabol har. Dersom man velger 1080i ut på HDPVR for parabol så blir NRK1 HD i praksis redusert til SD liknende kvalitet. NRK1 HD fra CD HDPVR for parabol er mye bedre med 720p output. CD HD boksene uten PVR (for parabol) gir mye bedre kvalitet på NRK1 HD selv om man har valgt 1080i output. Muligens er det samme sak for kabel HD boksene.
    Jeg har hele tiden(siden mai 2008) kjørt 1080i ut fra min CDHDPVR(for satelitt) og har ikke noe problem med NRK med eller uten HD.eller andre kanaler...Min HK 460 (før 255) har hele tiden konvertert fra 1080i til 1080p....kanskje det er Panasonic'en som gjør at resultatet er så bra??
    PS: samme gjør jeg med Viasat sin HDPVR
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Jeg har hele tiden(siden mai 2008) kjørt 1080i ut fra min CDHDPVR(for satelitt) og har ikke noe problem med NRK med eller uten HD.eller andre kanaler...Min HK 460 (før 255) har hele tiden konvertert fra 1080i til 1080p....kanskje det er Panasonic'en som gjør at resultatet er så bra??
    PS: samme gjør jeg med Viasat sin HDPVR
    Vil heller tro det er konverteringen til 1080p som gjør susen. Det virker som det er den samme effekten som tidligere var tilstede på SD kanaler (som ble fikset for noen softwareversjoner siden). Kan nesten virke som det sendes for feil antall linjer. Kanskje det er relatert til 1080 vs 1088 linjer. Ikke sikkert at HK receiveren din (eller TV'n) er følsom for slike problemer. Du kan jo forsøke med transparent HDMI gjennom HK (antar det er mulig). Det er litt interessant for hvis videoen er dårlig med 1080i direkte til TV'n og 1080p fra HK blir bra så betyr det nok at 1080i signalet egentlig er ok men at det gir dårlig resultat på en del TV'er.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører også CD HD PVR i 1080i gjennom en Onkyo 876 som skalerer til 1080p. Alle HD kanaler ser helt strålende ut. Jeg kan ikke se at NRK HD er noe dårligere enn de andre. Den er i allefall ikke i nærheten av "SD-lignende".
    Nå har jeg også fått Viasat HD PVR i hus. Foreløpig har jeg kun kikket på Viasat Sport HD og det ser svært bra ut. Også her er Viasat boksen satt til 1080i ut.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Men det er bare NRK1 HD som sender 720p og jeg vil tro at det meste av HD materialet NRK sender er produsert i 1080i. F.eks. BBC naturprogrammet som sendes nå.

Internasjonale sportseventer er også produsert interlaced (1080i). Tror enda ikke noen HD kanaler har sendt ekte 720p sport/fotball ( dvs. HD video som ikke har vært 1080i underveis).
    Jeg leste feks Himmelblå var produsert
    Panasonic AJ-HPX3000 Solid State HD til oppløsningen 1080p25 med AVC-intra 100 kompresjon til ett 64GB og ett 32GB P2-kort samt til lavkvalitets mp4-filer for påsyn til et 8GB SD-kort.

TV 2 sine HD OB buss.... Outside Broadcast (er jo trailere) kan produsere HD formatene 1080-50i og 720-50p
    OB-Team AS - Outside Broadcast - Datablad

Men opptak produsert er ikke det samme som produsert for tv utsendelse
    Noe er opptak i 1080p , noe i 1080i og noe i 720p

Dette skrev NRK i Februar i år
    For de spesielt teknisk interesserte så er HD i NRK på 1,5 Gbit, som enten kan brukes til 720p50 (720 med 50 bilder pr sekund) eller til 1080i25 (1080 med 25 bilder pr sekund). NRK har pr i dag ikke produksjonsutstyr som greier 1080p50 som da blir 3 Gbit. Det er det heller ingen settopp bokser som greier. NRK har derfor valgt og produsere i 1080i25 og sende i 720p50, med konvertering i NRKs hovedkontroll, fordi vi mener dette gir det klart beste bildet på flatskjermene hjemme hos dere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •