Canal Digital HD-PVR og høyt audio-nivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Canal Digital HD-PVR og høyt audio-nivå

Har tenkt å klage til Canal Digital, men først ville jeg høre om andre har samme problem:

HD-PVR er koblet til forsterker via HDMI.
    - Kanaler som sender med Dolby Digital har et "normalt" lydnivå, når jeg skal se f.eks. nyhetssendinger, så ligger forsterkeren på ca -40 dB, og da hører jeg det greit. Dette var også lydnivået jeg brukte med min gamle Force-tuner med kun analog lydutgang.
    - Svitsjer jeg derimot over til en kanal uten Dolby Digital, så må jeg skru opp forsterkeren til ca -10 dB for å være i nærheten av ovenstående lydnivå.

...så er jeg uheldig og svitsjer tilbake til en DD-kanal uten å justere ned lyden først, så blåser høyttalerne meg ut av stua....

Vanlig stereolyd er med andre ord svært lav i forhold til DD, og det gjelder også i forhold til Radio, CD, DVD, BluRay og PS3.

Jeg har justert DD-lyd i CD-tuneren ned til minimum allerede, så det var verre før...

Noen andre som har dette problemet, evt vet om en løsning?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Har tenkt å klage til Canal Digital, men først ville jeg høre om andre har samme problem:

HD-PVR er koblet til forsterker via HDMI.
    - Kanaler som sender med Dolby Digital har et "normalt" lydnivå, når jeg skal se f.eks. nyhetssendinger, så ligger forsterkeren på ca -40 dB, og da hører jeg det greit. Dette var også lydnivået jeg brukte med min gamle Force-tuner med kun analog lydutgang.
    - Svitsjer jeg derimot over til en kanal uten Dolby Digital, så må jeg skru opp forsterkeren til ca -10 dB for å være i nærheten av ovenstående lydnivå.

...så er jeg uheldig og svitsjer tilbake til en DD-kanal uten å justere ned lyden først, så blåser høyttalerne meg ut av stua....

Vanlig stereolyd er med andre ord svært lav i forhold til DD, og det gjelder også i forhold til Radio, CD, DVD, BluRay og PS3.

Jeg har justert DD-lyd i CD-tuneren ned til minimum allerede, så det var verre før...

Noen andre som har dette problemet, evt vet om en løsning?
    Kan du ha skrudd ned HDPVR'ns volumkontroll ? Vha. volum kontrollen på HDPVR'n så skal det være mulig å "matche" MPEG1 stereo (PCM) lydnivå med DD. DD lydnivå kan ikke justeres i HDPVR når hjemmekino er aktivert men det skal fortsatt være mulig å justere volum for kanaler som ikke sender DD. Det er fort gjort å skru litt ned på volumet slik at DD lyden vil høres høyere ut. Normalt sett vil DD lyden høres lavere ut pga. større dynamikk.

Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Kan du ha skrudd ned HDPVR'ns volumkontroll ? Vha. volum kontrollen på HDPVR'n så skal det være mulig å "matche" MPEG1 stereo (PCM) lydnivå med DD. DD lydnivå kan ikke justeres i HDPVR når hjemmekino er aktivert men det skal fortsatt være mulig å justere volum for kanaler som ikke sender DD. Det er fort gjort å skru litt ned på volumet slik at DD lyden vil høres høyere ut. Normalt sett vil DD lyden høres lavere ut pga. større dynamikk.
    Takk for tipset, har nå justert volumet på tuneren på max, og det ble bedre. "Normallydnivå" på forsterkeren er nå på ca -30 dB, så det er ikke fullt så galt som før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •