tv2 hd, full hd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv2 hd, full hd?

Hei

Jeg lurte på hvorvidt tv2's hd-kanal sender i full hd, altså 1080.

Er det noen tv-kanaler fra canal digital som sender i 1080 i det hele tatt? eller sender de hovedsaklig i 720?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kanaler sender i full HD, altså 1080p, rett og slett fordi det ikke er nok båndbredde på noen av systemene. Derfor blir det sendt HD, som er 720p eller 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i betyr da at det er interpolert?

Sånn at det blir et mer detaljert bilde enn en hd-ready tv som er like stor?

Skjer den interpoleringen i tv'en eller i hd-dekoderen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er linjeflettet ja, interpolering er vel et et anna ord for det..?
    Dvs at 1080 linjer tegnes opp i 2 omganger for å gi 1 bilde. Det er det dekoderen som står for. Slik jeg har forstått det vil en HD-ready tv sene dette bilde som det er mens en full HD tv gjerne vil deinterlace bildet å gjøre det progresivt. Har sett flere anbefalinger å bruke 720p som standard når en kjører på en Full-HD skjerm.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg være påståelig her, men jeg trodde at 1080i også gikk under navnet "full-hd"?. Husk at selv om signalet er interlaced (halvbilder) så opprettholder man den horisontale og vertikale oppløsningen på 1920*1080. Grunnen til at stort sett ingen sender i 1080p (som allerede nevnt) er at det kreves mye større båndbredde enn hva tilfellet er for 1080i eller 720p. TV2 sender etter det jeg kjenner til i 1080i, noe som i mine øyne gir et veldig fint resultat.

Interpolering er en teknikk som brukes for å beregne/kalkulere informasjon som ikke allerede finnes i signalet. Denne teknikken benyttes hovedsaklig ved oppskalering av signaler fra en lavere til en høyere oppløsning.
    Eksempelvis vil en videoprosessor som skal skal oppskalere fra 720p til 1080p måtte regne seg frem til alle linjene/bildepnktene som skal legges til for at man til slutt skal få ønsket oppløsning.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå skal ikke jeg være påståelig her, men jeg trodde at 1080i også gikk under navnet "full-hd"?. Husk at selv om signalet er interlaced (halvbilder) så opprettholder man den horisontale og vertikale oppløsningen på 1920*1080. Grunnen til at stort sett ingen sender i 1080p (som allerede nevnt) er at det kreves mye større båndbredde enn hva tilfellet er for 1080i eller 720p. TV2 sender etter det jeg kjenner til i 1080i, noe som i mine øyne gir et veldig fint resultat.

Interpolering er en teknikk som brukes for å beregne/kalkulere informasjon som ikke allerede finnes i signalet. Denne teknikken benyttes hovedsaklig ved oppskalering av signaler fra en lavere til en høyere oppløsning.
    Eksempelvis vil en videoprosessor som skal skal oppskalere fra 720p til 1080p måtte regne seg frem til alle linjene/bildepnktene som skal legges til for at man til slutt skal få ønsket oppløsning.
    I praksis er det liten forskjell mellom 1080i og 1080p når det gjelder film,serier og annet innhold som vanligvis er produsert progressivt med 24fps eller 25fps. Da skal det ikke være noe stort problem for TV'n (eller AVreceiver) å konvertere dette til 1080p. Det er heller ikke noe problem med båndbredden å sende 1080p siden 1080p film&serier(24-25fps) ikke krever noe mer bitrate enn 1080i men det er ikke sikkert alle mottagere støtter et slikt format uten software tilpassning. Det er 1920x1080p 50fps som er problemet og sport vil kreve 50fps. BlueRay er vel ofte bare 24fps.

Alle HD kanalene på Canal Digital sender 1920x1080i 50Hz med 25 hele bilder pr. sekund. Unntaket er NRK1 HD som sender 1280x720p 50fps.

Tipper at neste generasjon HD mottagere kommer med mulighet for å "oppskalere" 1080i 25fps til 1080p 25 eller 50fps. Det er i
    allefall features som nå ser ut til å bli lagt inn i nyere chipset for HD bokser. Boksen vil sannsynligvis kunne deinterlace bedre enn TV'n.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Full HD beskriver kun paneloppløsning

Begrepet Full HD refererer kun til panaloppløsning og har ingenting med transmisjon å gjøre.

For TV-sendinger i HD benyttes begrepene 720p@50/60Hz og 1080i@50/60Hz. Selv om 1080i kun oppdaterer halve vertikale oppløsning ved hver oppdateringsfrekvens, er fortsatt oppløsningen 1920x1080 da det er forskjellige billedpunkter som oppdateres i hvert halvbilde.
    1080i@50Hz blir dermed ikke det samme som 540p@50Hz. Det blir langt nærmere 1080p@25Hz.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Ingen kanaler sender i full HD, altså 1080p, rett og slett fordi det ikke er nok båndbredde på noen av systemene. Derfor blir det sendt HD, som er 720p eller 1080i.
    Ingen sender 1080p fordi det ikke er en DVB-standard. Det er kun 720p og 1080i som er definerte HDTV-standarder for transmisjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •