Opplegg parabolanlegg i nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opplegg parabolanlegg i nytt hus

Heisann.

Noen som kan bistå med litt hjelp vedr. opplegg av parabolanlegg i nytt hus?

Planen pr i dag er å legge kabler fra parabolantenne til teknisk rom og så spre det ut derfra til mest sannsynlig 2, men kanskje 3-4 punkter rundt om i huset.

Hva trenger man og hva bør man velge av utstyr?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker du å ha av mottagere? Enkle basismodeller, eller PVR som kan ta opp en kanal mens du ser på en annen?
    Hvilke pakker skal du abonnere på? Canal Digital, Viasat eller begge deler?
    Skal du også ha tilgang til andre satelitter med utenlandske kanaler?

Parabol er ikke enkelt å fordele slik. Er mange valg man må ta som setter begrensinger.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett eksempel på canal digital til fire rom,1 antenne ute med 4 stk uttak på microbølgehodet,dra en kabel til hvert rom,hvert rom må også ha sin egen dekoder,derfor er den sikreste løsningen en egen kabel til hvert rom så slipper du tenke på noe teknisk rom,er egentlig enklere enn det virker hvis du bare skal ha ett enkelt canal digital abonnemang,billig og bra coax kabel finner du på biltema i sarp eller frkstad.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hva tenker du å ha av mottagere? Enkle basismodeller, eller PVR som kan ta opp en kanal mens du ser på en annen?
    Hvilke pakker skal du abonnere på? Canal Digital, Viasat eller begge deler?
    Skal du også ha tilgang til andre satelitter med utenlandske kanaler?

Parabol er ikke enkelt å fordele slik. Er mange valg man må ta som setter begrensinger.

Skal vi se. Litt vanskelig å avgjøre uten å ha noen formening om priser på det utstyret man trenger, men her er i hvert fall noen tanker rundt det.

Om man ser for seg tre tv'er i huset; 1 med mulighet til PVR mottagere fra både CD og Viasat, 2 med enkle mottagere fra CD og Viasat.

Hva trenger man i det tilfellet?

"Parabol er ikke enkelt å fordele slik" Hva tenker du på her? Er det bedre å legge kablene direkte fra parabol til tv punktene i stedet for til teknisk rom, eller var det noe annet du tenkte på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle
    Ett eksempel på canal digital til fire rom,1 antenne ute med 4 stk uttak på microbølgehodet,dra en kabel til hvert rom,hvert rom må også ha sin egen dekoder,derfor er den sikreste løsningen en egen kabel til hvert rom så slipper du tenke på noe teknisk rom,er egentlig enklere enn det virker hvis du bare skal ha ett enkelt canal digital abonnemang,billig og bra coax kabel finner du på biltema i sarp eller frkstad.
    Takk for svar.

Kan man da bruke PVR mottagere, eller må man da trekke to kabler til hvert punkt og dermed ha 8 utganger på hodet?
    Dersom man vil ha mulighet til både CD og Viasat på noen av punktene. Har jeg da forstått rett med at man da må ha et hode til og 1 eller 2 utganger pr punkt avhengig av PVR eller ikke PVR mottager.

EDIT: Trykkleif

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD og Viasat ligger på hver sin satelittposisjon. Dvs at de har hver sin LNB.

PVR krever to kabler fra LNB. Med bare en blir det redusert funksjonalitet.
    Og så trenger hver dekoder egen kabel fra LNB. Det er ingen mulighet for å koble flere dekodere til en kabel.

Antar du da trenger to Quad LNB. Men jeg har ingen erfaring med slike anlegg.

Edit mente Quad, ikke quattro.

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 Quad LNB. En til Thor for Canal Digital og en til Sirius for Viasat.

Så mange 2x1 diseq switcher som du skal ha mottakere. Beregn en ekstra diseq switch hvis du skal ha Twin tuner for opptak. En kabel fra hver diseq switch til mottaker.

Hvis du skal ha PVR mottaker, så har du 2 valg. Enten en "single tuner" hvor man ikke kan se på et annet program mens mottakeren spiller inn, eller "twin tuner" hvor man kan se på et program mens man tar opp et annet. Hvis du går for twin tuner så trenger du 2 kabler ned til denne.
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 kabler til hver tuner som har EPG.
    Hodene krysskobler man. Så det krever 2 kontakter på hvert hode.

Nå er det jo også snakk om at det skal komme/har kommet spesial-splittere, slik at man trenger kun 1 kabel for å få EPG til å fungere... Hvordan akkurat dette fungerer har jeg ikke satt meg inn i.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er synd at ikke forbrukerne får lov å ta nytte av teknologi som finnes. Fleksibilitet mht kabling og utstyr ville vært mye bedre med sentralt opptaksutstyr med antennetilknytninger ut fra hvor mange kanaler/transpondere man trenger å håndtere samtidig, samt ethernet (evt trådløst for SD-kvalitet) og avspillingsutstyr for hver TV. Dessverre stemples man da som pirat, uansett om man betaler lisenser for alle TV'er og PC'er som er tilknyttet nettet.

Håpet får være at konkurranse fra andre media etterhvert vil tvinge selskapene over på mer fleksible kontrakter hvor man f.eks betaler for å motta ett valgt antall kanaler til en husstand uten tåpelige begrensninger.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    2 kabler til hver tuner som har EPG. ...
    Å nevne EPG i denne forbindelse kan virke forvirrende. Tror det er noe særskilt for spesielle Viasat mottagere.
    Mer generellt kan man si at to kabler brukes for å fritt kunne velge to separate kanaler uavhengig av frekvens og polarisering. Som er samme grunn til at to dekodere ikke kan dele en kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

løfte blikket litt

ta en titt på KingOfSat - European Satellite Zapping & Directory og filosofer: vil du ha flere kanaler enn det som tilbys av canal digital og viasat? snakker du noen flere språk enn norsk? vil du ha hundre ymse kanaler gratis? (nix, glem gratis premier league).

som bosatt på Mysen er det vrient å ta inn 28Ø men hvis det er mulig, så kan du ta inn endel gode engelske kanaler gratis. Se ellers på posisjonene 13, 19, 21 og 23 Ø. søk på såkalte FTA (free to air).

Tykke kabelgater i huset er nok å foretrekke fremfor trådløse overføringer. Ved nybygging i dag ville jeg nok vurdert kablet til alle viktige rom både internett og antenneuttak. dvs kjøkken, arbeidsrom, tv stue, peisestue og alle soverom. hvorfor ikke ta med garasjen hvis du liker å jobbe der på kvelden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polarbear
    2 Quad LNB. En til Thor for Canal Digital og en til Sirius for Viasat.

Så mange 2x1 diseq switcher som du skal ha mottakere. Beregn en ekstra diseq switch hvis du skal ha Twin tuner for opptak. En kabel fra hver diseq switch til mottaker.

Hvis du skal ha PVR mottaker, så har du 2 valg. Enten en "single tuner" hvor man ikke kan se på et annet program mens mottakeren spiller inn, eller "twin tuner" hvor man kan se på et program mens man tar opp et annet. Hvis du går for twin tuner så trenger du 2 kabler ned til denne.
    Nå spør jeg sikkert dumt, men hva gjør diseq switchene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik
    ta en titt på KingOfSat - European Satellite Zapping & Directory og filosofer: vil du ha flere kanaler enn det som tilbys av canal digital og viasat? snakker du noen flere språk enn norsk? vil du ha hundre ymse kanaler gratis? (nix, glem gratis premier league).

som bosatt på Mysen er det vrient å ta inn 28Ø men hvis det er mulig, så kan du ta inn endel gode engelske kanaler gratis. Se ellers på posisjonene 13, 19, 21 og 23 Ø. søk på såkalte FTA (free to air).

Tykke kabelgater i huset er nok å foretrekke fremfor trådløse overføringer. Ved nybygging i dag ville jeg nok vurdert kablet til alle viktige rom både internett og antenneuttak. dvs kjøkken, arbeidsrom, tv stue, peisestue og alle soverom. hvorfor ikke ta med garasjen hvis du liker å jobbe der på kvelden?
    Takk for tipset !

kabler er i hvert fall etter min mening klart å foretrekke fremfor trådløst. Hva gjelder nettverksopplegg (som jeg har bedre peiling på enn parabolopplegg) blir det kablet til alle vesentlige rom med switch, server, brannmur, router, etc i svakstrøm skap i teknisk rom.
    Har tenkt til å få til et parabolanlegg som er åpen for fremtidige muligheter nå i byggeprosessen som det er enkelt å trekke kabler.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diseqc switch er for å koble flere hoder til en tuner. Kan være aktuellt hvis du har en dekoder som tar både CD og Viasat. Men det kan jo ikke standard mottakerene som disse selskapene selger.
    DiSEqC - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre dette lettest og billigst mulig gjør du følgende:

Få opp 3 stk 25mm rør til parabol fra svakstrøms skap. I ett 25mm rør får man inn 4 stk coaxkabler (RG59) dersom ikke strekket er altfor langt. Dersom du skal ha tre tv'er, trenger du 2 stk quad hoder, 2 stk diseq switcher og en litt større parabol enn standard (mener på de er 78cm i diameter). Fra parabolen trekker du 6 kabler til ditt svakstrømsskap. 4 av disse skal forsyne hver sin pvr dekoder (2 og 2 på hvert hode) og de 2 siste kobles inn i hver sin diseq switch.

Som forklart tidligere gjør diseq switchen det slik at man kan benytte en kabel fra hver av "standard" dekoderne og opp til parabolen, for så å legge en kabel fra diseq switchen og ut til hvert hode. Da vil hodene (LNB) etter min hoderegning være tilkoblet på alle utgangene.

Fra svakstrømsskapet ville jeg lagt ut 20mm rør til de punktene hvor tv'ene skal stå. Der hvor du skal ha HD/PVR dekoderne trenger du da 2x 20mm rør siden du skal ha frem 4 kabler dit. 2 i hvert rør.

Grunnen til at du bruker 20mm her, og ikke 25mm, er at standard veggbokser støtter inntil 20mm rør. Derfor er dette mest praktisk. Ett annet råd er å legge ut ekstra, tomme rør til andre steder i huset hvor du kanskje vil ha tv senere. I stua er det lurt å velge seg minst ett ekstra sted hvor man legger frem tomme rør til. På denne måten er man ikke fastlåst senere.

Jeg ville definitivt montert ett svakstrømsskap og ikke gått for en fast løsning med kabler rett ut til hver tuner. Dette er en dårlig løsning, og man låser seg litt opp for senere tid. Dersom man har lagt opp tomme reserverør, kan man flytte på tv'ene og kable dit man vil. Nå vet ikke jeg om du skal ha 10" eller 19" skap, men til begge disse alternativene finnes det "patchepanel" for F- connectorer. Med andre ord, kan man patche parabolsignalene dit man vil i boligen.

Husk også spredenett (data) til HD/PVR dekoderne, slik at du kan f.eks bruke Viasat on Demand og får oppgraderinger på software. Gå for kablet spredenett i boligen. Dette har mye høyere stabilitet og man slipper skadelig stråling..

Håper mitt LAAANGE svar kan være til hjelp

Mvh elektriker og svakstrømsmontør!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigsol
    For å gjøre dette lettest og billigst mulig gjør du følgende:

Få opp 3 stk 25mm rør til parabol fra svakstrøms skap. I ett 25mm rør får man inn 4 stk coaxkabler (RG59) dersom ikke strekket er altfor langt. Dersom du skal ha tre tv'er, trenger du 2 stk quad hoder, 2 stk diseq switcher og en litt større parabol enn standard (mener på de er 78cm i diameter). Fra parabolen trekker du 6 kabler til ditt svakstrømsskap. 4 av disse skal forsyne hver sin pvr dekoder (2 og 2 på hvert hode) og de 2 siste kobles inn i hver sin diseq switch.

Som forklart tidligere gjør diseq switchen det slik at man kan benytte en kabel fra hver av "standard" dekoderne og opp til parabolen, for så å legge en kabel fra diseq switchen og ut til hvert hode. Da vil hodene (LNB) etter min hoderegning være tilkoblet på alle utgangene.

Fra svakstrømsskapet ville jeg lagt ut 20mm rør til de punktene hvor tv'ene skal stå. Der hvor du skal ha HD/PVR dekoderne trenger du da 2x 20mm rør siden du skal ha frem 4 kabler dit. 2 i hvert rør.

Grunnen til at du bruker 20mm her, og ikke 25mm, er at standard veggbokser støtter inntil 20mm rør. Derfor er dette mest praktisk. Ett annet råd er å legge ut ekstra, tomme rør til andre steder i huset hvor du kanskje vil ha tv senere. I stua er det lurt å velge seg minst ett ekstra sted hvor man legger frem tomme rør til. På denne måten er man ikke fastlåst senere.

Jeg ville definitivt montert ett svakstrømsskap og ikke gått for en fast løsning med kabler rett ut til hver tuner. Dette er en dårlig løsning, og man låser seg litt opp for senere tid. Dersom man har lagt opp tomme reserverør, kan man flytte på tv'ene og kable dit man vil. Nå vet ikke jeg om du skal ha 10" eller 19" skap, men til begge disse alternativene finnes det "patchepanel" for F- connectorer. Med andre ord, kan man patche parabolsignalene dit man vil i boligen.

Husk også spredenett (data) til HD/PVR dekoderne, slik at du kan f.eks bruke Viasat on Demand og får oppgraderinger på software. Gå for kablet spredenett i boligen. Dette har mye høyere stabilitet og man slipper skadelig stråling..

Håper mitt LAAANGE svar kan være til hjelp

Mvh elektriker og svakstrømsmontør!
    Tusen takk for kjempebra svar!

Nå har jeg fått svar på de spørsmålene jeg hadde! Digg! Da gjenstår det bare å finne noen gode butikker som selger det jeg trenger til gode priser, noen å anbefale?

Spredenettet for datanettverket er planlagt inn med 2 cat6 punkter ved hver tv - en til parabolmottager og en til evt htpc/ps3 etc. (dette i tillegg til punkter i de andre vesentlige rom i huset.)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra

Vet ikke om det finnes noen bra, lokal butikk i Mysen som leverer parabolutstyr?

Men som regel så kan din elektriker hjelpe deg med disse tingene. Skaffe parabol, diseq switcher, rør, plugger og kabler. Jeg vil anbefale å bruke F-connectorer som blir krympet på og ikke de som du skrur på. Da vil du få optimal kontakt, som også vil være værbestandig i mange år fremover.

Frem til tv'en i stua, ville jeg ikke lagt mindre enn 4 stk cat5/cat6 uttak. Hjemme hos meg har jeg 4 uttak. Disse er brukt opp til Xbox 360, Viasat HD PVR, BluRay spiller og mediapc. I mine øyne er det ugunstig å sette en ekstra switch ute i anlegget, det er derfor bedre å legge opp nok uttak.

Det finnes ferdig trekte rør med 1 stk coax kabel (RG6) og 2 stk cat5. Er usikker på om disse finnes med cat6.. Ved å legge ferdig trekte rør sparer du deg for irritasjon og arbeid, da du slipper å trekke i ettertid.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Mysen er det bare elkjøp,coop obs og euronics som selger vanlige parabolpakker,Anbefaler å kjøpe utstyret på nettbutikk,for eks maxsat.no,eller sagi.no og kabler på biltema fordi de holder minst like bra kvalitet og er overpriset i en vanlig butikk,selve abbonemanget og tunere bestiller du på nett fra CD eller Viasat.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Macromedia er en grei butikk, fikk svært god service en gang jeg handlet der.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle
    I Mysen er det bare elkjøp,coop obs og euronics som selger vanlige parabolpakker,Anbefaler å kjøpe utstyret på nettbutikk,for eks maxsat.no,eller sagi.no og kabler på biltema fordi de holder minst like bra kvalitet og er overpriset i en vanlig butikk,selve abbonemanget og tunere bestiller du på nett fra CD eller Viasat.

Jeg vil ikke anbefale biltema kabler til dette bruket. Grunnen er at biltema kablene er hakket tynnere enn standard RG59, ergo passer de også kun i pluggsystemet til biltema. Disse pluggene har vesentlig dårligere kvalitet enn de man får hos en elektrogrossist (Onninen, Elektroskandia etc.) eller via elektriker, og vil over tid bidra til signaltap.

Når jeg legger opp denne typen anlegg bruker jeg utelukkende standard RG59 kabel med plugger som blir krympet på. På denne måten får man optimal kontakt uten tap, det er veldig lite som skal til før man får signaltap. Disse pluggene er også de eneste som er godkjent når man f.eks legger opp ett CanalDigital eller Get kabeltv- nettverk i eksempelvis en blokk.

Når dette er sagt; ikke kjøp kabler gjennom Elkjøp eller Expert.. Kjøp via elektriker. I mange tilfeller tillater elektriker'n at du kjøper slike ting direkte hos grossist, da slipper man påslag.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •