Opplegg parabolanlegg i nytt hus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får vondt hver gang jeg leser slike tråder. Coax på kryss og tvers i alle vegger, og en haug av de elendige boksene til CD/viasat i hvert rom, tytende fulle av ledninger og med hver sin fjernkontroll. Opptakene låst i pvr'ene og ingen mulighet for streaming til i-pod'en når du ligger i senga om kvelden eller PC på arbeidsplassen når vm begynner.

Ta iallefall en titt på hva du kan få til med den serveren i kjelleren: MythTV, Open Source DVR

Om du allikevel går for NM i k-rør så ligg iallefall laaaangt unna biltemakabel (og Claes Ohlsson for den del). Selv kjøper jeg alt slikt gjennom grossist (eks Cable Sat), for en rimelig penge. 200 m RG-59/6 på trespole går fort med dine planer. Kjøp det også minimum en crimp-tang, mange av grossistene har ferdige kofferter med skikkelig verktøy. Selv bruker jeg kompresjonstang, er greit å vite at koblingene holder når det begynner å bli tresifra antall å feilsøke.

Hilsen mann som var i samme situasjon som deg, men som nå kun har en bunt med coax gjennom kjeller'n

Newcomer stigsol sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Får vondt hver gang jeg leser slike tråder. Coax på kryss og tvers i alle vegger, og en haug av de elendige boksene til CD/viasat i hvert rom, tytende fulle av ledninger og med hver sin fjernkontroll. Opptakene låst i pvr'ene og ingen mulighet for streaming til i-pod'en når du ligger i senga om kvelden eller PC på arbeidsplassen når vm begynner.

Ta iallefall en titt på hva du kan få til med den serveren i kjelleren: MythTV, Open Source DVR

Om du allikevel går for NM i k-rør så ligg iallefall laaaangt unna biltemakabel (og Claes Ohlsson for den del). Selv kjøper jeg alt slikt gjennom grossist (eks Cable Sat), for en rimelig penge. 200 m RG-59/6 på trespole går fort med dine planer. Kjøp det også minimum en crimp-tang, mange av grossistene har ferdige kofferter med skikkelig verktøy. Selv bruker jeg kompresjonstang, er greit å vite at koblingene holder når det begynner å bli tresifra antall å feilsøke.

Hilsen mann som var i samme situasjon som deg, men som nå kun har en bunt med coax gjennom kjeller'n

Del gjerne med oss hvordan du vil løse dette på en annen måte Både praktisk og uten at prisen blir sinnsyk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria

Takk for tipset !

Det så jo unektelig ut som noe for meg (selv om jeg har vært lite borti linux), men så var det fruen i huset da... kan liksom se for meg denne setningen komme "Detta %€&! fancy opplegget ditt funker ikke!!" Og siden jeg sikkert er bortreist akkurat da, svarer jeg "jo jo, men bare gå ned i teknisk rom også gjør du sånn og sånn på linux serveren som står der" Mon, tro om ikke det blir forlangt byttet til "en sånn vanlig boks som alle andre har".

Ergo, jeg tror absolutt jeg skal se mer på den løsningen, men for sikkerhets skyld (og for husfreden) tror jeg at det blir lagt opp en del kabler (kanskje deler av oppsettet ovenfor bare blir som tomme trekkerør inntill videre.).

EDIT: Biltema/Clas kabler skal jeg holde meg langt unna ja!

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigsol
    Del gjerne med oss hvordan du vil løse dette på en annen måte Både praktisk og uten at prisen blir sinnsyk.
    Sett en mythtv server i kjelleren, fyll opp med satelittkort og bruk klienter (Ion-kort med atomprosessor fungerer utmerket og er billige) der hvor du vil ha tv. Har du klientene satt opp til å boote fra server kan du plugge dem inn i et hvilket som helst nettverksuttak og få TV på øyeblikket.) Siden noen alltid vil se på film eller opptak kan du klare deg med tre satkort på f.eks. 5 klienter, da vil du som regel alltid ha en ledig tuner. Hver tuner kan også klare flere kanaler så lenge de ligger på samme multiplex.

Som server kan du bruke en gammel utrangert pc. Klientene vil vel koste deg ca 1500 kroner stykket. Om du har nyere nvidia skjermkort kan du selvfølgelig bruke utrangerte PC'er her også.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinErikHansen
    Takk for tipset !

Det så jo unektelig ut som noe for meg (selv om jeg har vært lite borti linux), men så var det fruen i huset da... kan liksom se for meg denne setningen komme "Detta %€&! fancy opplegget ditt funker ikke!!" Og siden jeg sikkert er bortreist akkurat da, svarer jeg "jo jo, men bare gå ned i teknisk rom også gjør du sånn og sånn på linux serveren som står der" Mon, tro om ikke det blir forlangt byttet til "en sånn vanlig boks som alle andre har".
    Det funker fint her i huset, enda fruen er blottet for teknisk innsikt. På hver fjernkontroll har jeg en "panikknapp" som starter skrivebordsmanageren og mythtvklienten på nytt. Serveren er stort sett stabil (har mye annet rart som kjører på den også), her har jeg et menyvalg på klienten for å gjøre en omstart av serverprogramvaren. Ærlig talt var det vel så mye krøll med de orginale boksene. Nå er heldigvis røkla solgt, kunne nesten åpne tunermuseum i kjellerboden etter mange år som parabolkunde.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •