Dreambox - pluss og minus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dreambox - pluss og minus

God fredag godtfolk! Det skjedde i de dager da TV2(!!!) kjøpte opp rettighetene for Premier League.... Jeg begynner å bli lei Davy Wathne og "mini"..

Jeg har inntrykk av at det er ganske få som benytter Dreambox, selv om etter det jeg har lest, det virker som en genial løsning. Hvorfor er det slik?
    Er det noe jeg ikke har fått med meg? Er det ulovlig kanskje?

Kjør debatt!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to Dreamboxer og har brukt det i mange år, fungerer helt greit. Bruker en Dreambox på lovlig vis er den ikke så annerledes enn andre mottakere, største forskjell er kanskje at den kan bruke både Viasat og CD.

Dreambox i seg selv er ikke ulovlig men der finnes alternativ programvare til den som gjør at den kan brukes ulovlig.

For noen år siden var Dreambox alene om funksjonaliteten den har, men nå idag finnes der også mange andre mottakere som kan gjør tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det som gjør at den blir ulovlig? Er det ikke slik at man får tilsendt kanalkodene via nettverk? Man må vel uansett betale for å få aktivere de kanalene man vil ha?

Beklager dumme spørsmål.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urettmessig tilgang til kanaler du ikke abonnerer på er ulovlig bruk ja. Men hvis du spør Canal Digital er all bruk av Dreambox forbudt og kun bruk av godkjent mottaker er lovlig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man ser bort fra ulovlig bruk og alt det der. Er det et bra produkt? Eller er f.eks. pvr dekoderen til CD like god?

Jeg vet blant annet at DB ikke kommer med vifte, så man slipper en del støy. CD sin pvr derimot bråker som et fly har jeg blitt fortalt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok et er et generelt bedre produkt enn hva CD leverer, men man må vell ha litt kunnskap for å sette de opp osv.. tror jeg.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man ørlite datakunnskap er det ikke noe problem å sette opp en Dreambox, er ikke så veldig avansert

Det som gjør det strengt ulovlig er at mange brukere kan dele på ett kort/abbonement.

Det som gjør det i gråsonen selv dersom en bruker orginal kort er at hvert CD kort (og nå også muligens Viasat) er parret mot en bestemt godkjent mottager. For å kunne bruke kortet i Dreambox må en derfor "jukse" litt for å få det til å fungere, men jeg mener dette er så ørlite lovbrudd at jeg ikke bryr meg ihvertfall, tror heller ikke CD mener det er så veldig ille da de tross alt ikke taper noen penger på det, men det er likefullt ett lite brudd mot reglene deres.

Jeg synes alt i alt Dreambox er grei, hverken mer eller mindre... De to store fordelene jeg ser er at en kan bruke Viasat og CD kort samt at en også kan streame via datanett til andre enheter som PC, Xbox osv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste at DB har fiklet litt med DVI-utgangen på boksene sine, for å få både lyd og bilde ut gjennom sin DVI-HDMI kabel. Har dette noe å si for kvaliteten på lyden? Jeg går utifra at en HDMI kabel støtter HD-lyd i utgangspunktet, men vil det fungere like bra med en tilpasning som dette?

Har også hørt at det kan være litt hazzle å sette opp en DB, men den tid den sorg

Newcomer PurpleHaze sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galle
    Jeg leste at DB har fiklet litt med DVI-utgangen på boksene sine, for å få både lyd og bilde ut gjennom sin DVI-HDMI kabel. Har dette noe å si for kvaliteten på lyden? Jeg går utifra at en HDMI kabel støtter HD-lyd i utgangspunktet, men vil det fungere like bra med en tilpasning som dette?

Har også hørt at det kan være litt hazzle å sette opp en DB, men den tid den sorg
    Det følger med en DVI-HDMI kabel så du har et fullverdig HDMI signal til din TV. Dette er forøvrig ikke noe hokus-pokus... Finnes f.eks på flere lydkort. Årsaken har vel mer med HDMI-lisens å gjøre.

Siden du har klart å logge deg på PC'en din og skrevet innlegg på dette forumet klarer du også å sett opp en Dreambox. Med de guidene som finner på nettet er det ingen problemer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •