Varierende kvalitet på HD kanaler *LØST*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varierende kvalitet på HD kanaler *LØST*

I det siste har jeg merket at enkelte HD canaler fra Canal DIgital Parabol, har blitt dårligere i kvalitet, noe som gjør til at de dropper ut om det bare er noen få regndråper på min LNB. Er det noen hensikt å bytte LNB for å få opp signalkvaliteten? Jeg vet at HD kanalene senker litt signal for å presse maks ut av kvaliteten, men er irriterende å måtte tørke av LNB hver gang det kommer litt regn. Alle andre SD kanaler og enkelte HD kanaler henger med fortsatt da. Jeg har også kalibrert for å få best mulig signal, så det er ikke der det står på. Legger ved en liste slik at Dere ser hvilke kanaler som har vilket signal/kvalitet.

BBC HD S:77 Q:82
    Canal + Film HD S:77 Q:99
    Silver HD S:77 Q:99
    Discovery HD S:77 Q:85
    Animal HD S:77 Q:75
    Nat Geo HD S:77 Q:99
    History HD S:77 Q:75
    Rush HD S:77 Q:99
    Eurosport HD S:77 Q:80
    Canal + Sport HD S:77 Q:99
    ESPN HD S:93 Q:83

Det er kanalene med kvalitet under 90 som har problemer stort sett, alle andre fungerer som de skal. Noen som har et tips hvordan dette kan løses? Ny LNB? andre ting?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    I det siste har jeg merket at enkelte HD canaler fra Canal DIgital Parabol, har blitt dårligere i kvalitet, noe som gjør til at de dropper ut om det bare er noen få regndråper på min LNB. Er det noen hensikt å bytte LNB for å få opp signalkvaliteten? Jeg vet at HD kanalene senker litt signal for å presse maks ut av kvaliteten, men er irriterende å måtte tørke av LNB hver gang det kommer litt regn. Alle andre SD kanaler og enkelte HD kanaler henger med fortsatt da. Jeg har også kalibrert for å få best mulig signal, så det er ikke der det står på. Legger ved en liste slik at Dere ser hvilke kanaler som har vilket signal/kvalitet.

BBC HD S:77 Q:82
    Canal + Film HD S:77 Q:99
    Silver HD S:77 Q:99
    Discovery HD S:77 Q:85
    Animal HD S:77 Q:75
    Nat Geo HD S:77 Q:99
    History HD S:77 Q:75
    Rush HD S:77 Q:99
    Eurosport HD S:77 Q:80
    Canal + Sport HD S:77 Q:99
    ESPN HD S:93 Q:83

Det er kanalene med kvalitet under 90 som har problemer stort sett, alle andre fungerer som de skal. Noen som har et tips hvordan dette kan løses? Ny LNB? andre ting?

Regndråper på LNB skal ikke gi problemer. Da er det noe galt med antenne eller LNB. Benytter du antenne med sidemating så vil ofte 1-west få dårligst signal. Hvis du benytter en normal antenne til sidemating så plasser 1-west i senter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Regndråper på LNB skal ikke gi problemer. Da er det noe galt med antenne eller LNB. Benytter du antenne med sidemating så vil ofte 1-west få dårligst signal. Hvis du benytter en normal antenne til sidemating så plasser 1-west i senter.
    1 west er i senter, det er kun de siste månedene kvaliteten har gått ned. SOm du ser er det 6 av 11 kanaler som nå ligger under 90 i kvalitet, mens resten er som det skal. Kan det lønne seg å bytte LNB til et såkalt "HD-LNB" som de så friskt anbefaler på diverse butikker? Den LNB'en som står på nå er iallefall 10 år, så kanskje den er moden for utskiftning?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 west er i senter, det er kun de siste månedene kvaliteten har gått ned. SOm du ser er det 6 av 11 kanaler som nå ligger under 90 i kvalitet, mens resten er som det skal. Kan det lønne seg å bytte LNB til et såkalt "HD-LNB" som de så friskt anbefaler på diverse butikker? Den LNB'en som står på nå er iallefall 10 år, så kanskje den er moden for utskiftning?
    Da kan det lønne seg å bytte, men "HD" LNB er bare salgstriks.
    Hadde valgt et kjent merke, Triax f.eks.
    Ring CD, kanskje de sender deg en ny eller selger deg en billig.
    De har 4 utganger som standard, du kan også bestille en med 8.

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever også problemer slik det blir beskrevet. Hvis det er gråvær og regn
    så hakker bilde:sad: Hvis det er noen millimeter med sludd på hodet, må jeg tørke det vekk. (Opplevde aldri dette med Force, men mulig HD er mer ømfintlig?)
    Bruker standard LNB fra CD med 4 uttak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring
    Jeg opplever også problemer slik det blir beskrevet. Hvis det er gråvær og regn
    så hakker bilde:sad: Hvis det er noen millimeter med sludd på hodet, må jeg tørke det vekk. (Opplevde aldri dette med Force, men mulig HD er mer ømfintlig?)
    Bruker standard LNB fra CD med 4 uttak.
    For deg vil nok finjustering hjelpe, kanksje det holder med vridning av LNB. Kalles krysspolarisering (skew).
    Jeg bruker et regnskydd av merket Clear view, norsk patent.
    Meget bra og enkel montering, tripses fast utenpå LNB.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres mest ut som en justering av antenna/hodene dette her...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Høres mest ut som en justering av antenna/hodene dette her...
    Som nevnt tidligere, ALT er justert optimalt med Sat Finder, så det er ikke justeringen det er snakk om. Alle andre kanaler SD/HD har optimalt signal, bortsett fra de 6 HD kanalene som jeg nevnte tidligere. På SD kanaler ligger jeg jevnt over på 93/93 signal/kvalitet, og det er det beste jeg kan skvise ut av tuning og tweekingen min. Men at enkelte HD kanaler plutselig blir svakere, er uforståelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med de samme kanaler som deg på den ene tuner-inngangen. Får mosaikk/grønt stillestående bilde med lyd som hakker.
    Vet ikke hva årsaken er enda, men det fungerer fint på den andre tuner-inngangen. (Har Triax LNB fra CD med 4 utganger - har også prøvd Sky LNB med 4 utganger med samme resultat). Problemet mitt er dog uavhengig av regnvær.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Jeg sliter med de samme kanaler som deg på den ene tuner-inngangen. Får mosaikk/grønt stillestående bilde med lyd som hakker.
    Vet ikke hva årsaken er enda, men det fungerer fint på den andre tuner-inngangen. (Har Triax LNB fra CD med 4 utganger - har også prøvd Sky LNB med 4 utganger med samme resultat). Problemet mitt er dog uavhengig av regnvær.
    Høres ut som om den ene ledningen/koblingen din har et svakt punkt....for kort bit inn i tuneren/dårlig jording...??

Og til original trådstarter...10 år gamle hoder.og like gamle ledninger?..og etter denne harde vinteren...mine er 3 år gamle...eneste problem jeg har er når skylaget er tjukt og kompakt og nesten svart...slik at du må skjære det med motorsag...da forsvinner signalene mine noen minutter....
    Ellers ingen problemer med noen HD kanaler på hverken CD eller Viasat....men selv om du bruker Sat finder...er vinkelen på parabolen optimal?
    Personlig overlater jeg sånt til de som kan det....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    For deg vil nok finjustering hjelpe, kanksje det holder med vridning av LNB. Kalles krysspolarisering (skew).
    Jeg bruker et regnskydd av merket Clear view, norsk patent.
    Meget bra og enkel montering, tripses fast utenpå LNB.

Takk for tips Dennis. Skal prøve med litt finjustering+regnskydd

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg løst mitt problem Etter å ha irritert meg grønn på signal-dropp så fant jeg frem min trofaste Sat-Finder, og prøvde å justere LNB uten no hell. Fikk inn signal igjen, og løftet antenne opp og VIPS, der ble det økning i signal og kvaliteten havnet på 99 av alle nevnte HD kanaler. SÅ det var elevasjonsvinkelen som har falt iløpet av den harde vinteren Så da slipper jeg å tenke på nye LNB'er... Men den ultratynne coaxkabelen blir skiftet til vårs ja. Den har vel hengt rundt huset i mange år ser det ut som...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sånn, da har jeg løst mitt problem Etter å ha irritert meg grønn på signal-dropp så fant jeg frem min trofaste Sat-Finder, og prøvde å justere LNB uten no hell. Fikk inn signal igjen, og løftet antenne opp og VIPS, der ble det økning i signal og kvaliteten havnet på 99 av alle nevnte HD kanaler. SÅ det var elevasjonsvinkelen som har falt iløpet av den harde vinteren Så da slipper jeg å tenke på nye LNB'er... Men den ultratynne coaxkabelen blir skiftet til vårs ja. Den har vel hengt rundt huset i mange år ser det ut som...
    :-D
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ett lignende problem hos meg, de siste månedene ble signalkvaliteten dårligere og dårligere. Lurte på om boksen begynte å klikke da den var noen år gammel( Force 1199s ca 7-8år gml.), enkelte kanaler var ned i rundt 50% og falt ut i tide og utide. Justerte antenne med satfinder så godt som mulig (den var faktisk allerede ganske bra innstilt og trengte egentlig ingen justering, står monter på 60mm veiskilt rør som er støpt/betong fast på fjell, antenne er en solid 1 meter Troll-antenne). Snakket med canal digital, de mente først at tuneren ikke taklet de lave frekvensene (noe den takler helt fint), de mente det ikke kunne være kablene eller LNB'en, men de fant ut at jeg kunne prøve en ny LNB og sendte nytt LNB-hode, uten at det hjalp særlig, noen få prosent bedre signal (6-8%). Antenne og LNB samt coax-kabler er ca. 10-15 år gammelt , så det er nevnt. Byttet så de gamle coax-kablene mellom tuner-LNB og vips gikk signalet fra ca. 50% til 97-100% (alt etter hvilken kanal ). Kablene slites iform av fuktighet som trenger inn via f-connector og korrosjon på skjermingen spesielt, pluss at endel kordeler/ledere i skjem-lederen var brudd i ved f-connectoren. Dette ga dårlig retur signal mellom tuner og LNB.
    Så ved dårlig signal (spesielt hvis endring kommer plutselig/gradvis over en korter periode), og antenne er optimalt justert er kanskje coax-kabel viktig å sjekke om den er noen år gml.

Det ble iallfall min erfaring :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere, ALT er justert optimalt med Sat Finder, så det er ikke justeringen det er snakk om.
    Hehe.. Kanskje litt vell tøff i trynet der... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Kanskje litt vell tøff i trynet der... ;-)
    hehe, litt så

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •