Astra 28.2 g øst med Freesat i Trondheim funker (ITV og BBC)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Astra 28.2 g øst med Freesat i Trondheim funker (ITV og BBC)

Tenkte å starte en liten tråd vedr. erfaringer med Astra D på 28,2 g øst I Midt-Norge. Bor selv i Trondheim, og har i lengre tid prøvd å finne diverse tråder om ITV og BBC mottak i min region, uten spesielt gode resultater som gir meg gode nok svar om det er mulig å motta Astra 2 D eller ikke i Trondheim. Så – den beste måten å finne svaret på, var å finne ut av det selv, ved å legge latskapen til side, og komme seg opp på taket. Jobber selv med Parabol, antenne og kabel-tv installasjon, så utstyret er for så vidt ingen hindring. Har en 10 år gammel Norsat 105 cm antenne med 4 lnb’er. Solen kom fram her om dagen, så hvorfor ikke prøve? Er egentlig et bjørketre i veien for fri sikt, men skitt au. Måtte jo prøve. Selv om footprint viser at beamen ikke strekker seg til Trondheim, må man jo prøve. Resultatet ble som følger:

Meget gode signaler på S1 Beam. Både vertikalt og horisontalt.
    Meget gode signaler på Fixed Beam. Både vertikalt og horisontalt.
    Meget gode signaler på 2B North Beam. Både vertikalt og horisontalt.
    Middels gode signaler på 2A South Beam. Både vertikalt og horisontalt hele døgnet. Noe dårligere signal på kveldstid etter 1900 til ca 0100.
    Middels + og stabile signaler på 2D Beam (Freesat) på horisontale signaler. Sjelden at kanalene faller ut. Ut ifra det jeg har testet, så har det vel ikke skjedd på disse to dagene.
    Når det gjelder vertikale signaler på 2D, så er de noe vanskeligere. Funker greit på dagtid, men på kvelden blir signalene dårligere.

I skrivende stund, så hakker det noe på bildet på noen av de vertikale sendingene på 2D beam Vertikalt. OM signalene blir bedre om jeg hever antennen over treet som KANSKJE er i veien for fri sikt, kan jo hende. Blir å teste dette enten i påsken eller senere.

Har en Topfield TF7700 HD-PVR, Norsat 105 cm antenne. 3 meter med trippelskjermet kabel inn til 2 stk Teknisat Diseqc. (har fjernet disse for å unngå mest mulig demping) Videre inn i huset har jeg ca 25 meter med dobbel RG59 kabel som sikkert er over 15 år, så ja – denne skal med tiden byttes, noe som også vil gi meg bedre signal.! Av erfaring, så er de LNB’ene som følger med Viasatpakkene meget gode. Denne er plassert i senter på antennen.

Akkurat nå sitter jeg å ser på ITV-HD, som funker som en drøm. Det er en drøss med engelske kanaler med masse bra program.

Enkelte av frekvensene fikk jeg opp i 74 i db (med måling utført av Satlook ved antenne). Hvilke frekvenser osv, kan jeg evt. komme tilbake til. Dette er testet sånn innimellom når jeg har tid! :-D

Noen andre som har erfaringer?

A.
    Eurobird 1 & Astra 2A/2B/2D at 28.2°E - LyngSat

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en Triax TD110 kan jeg motta Astra 2D, horisontale transpondere i godt vær, men det finnes ikke nok margin til at dette fungerer ved snø og regnvær. De vertikale er bortimot ikkeeksisterende på denne.

Bruker derfor en 1.8m offset. Med den er det intet som stopper de Horisontale transponderne. De vertikale er også OK mesteparten av tiden, men selv ikke denne 1.8 meteren er nok til å hindre at de til tider faller ut.
    Den aller svakeste transponderen på Astra 2D er 10758V (ITV2).
    Sterkest er 10832H(ITV HD).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ski, 30 km syd for Oslo

1,5 m prime fokus er for dårlig for stabilt mottak. Jeg er mest interresert i BBC og det fungerer greit om morgenen og dagen frem til ca kl. 18 - 19.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •